Ta bort kylpasta på baksidan av processor

Permalänk
Medlem

Ta bort kylpasta på baksidan av processor

Hej!

Skulle installera en ny processor idag och hade nog på lite för mycket kylpasta. Blev tvungen att lämna datorbyggandet en fem minuter och när jag var tillbaka hade kylpastan runnit nerför processorns kant. Såvitt jag kan se har ingen hamnat i själva sockeln, men lite verkar ha runnit under processorn (antagligen då jag plockat upp den och torkat av dess kanter).

Jag undrar därmed om jag kan använda T-röd eller liknande för att ta bort kylpastan även under själva processorn där kontakterna sitter och även om det kan finnas en risk med att starta systemet om lite kylpasta hittat sin väg ner i sockeln?

Tack på förhand för all hjälp!

Permalänk

T-röd ska funka, annars elektronikrengöringsspray.

Kylpasta brukar inte vara strömledande om det inte är metallisk kylpasta.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danne M:

Hej!

Skulle installera en ny processor idag och hade nog på lite för mycket kylpasta. Blev tvungen att lämna datorbyggandet en fem minuter och när jag var tillbaka hade kylpastan runnit nerför processorns kant. Såvitt jag kan se har ingen hamnat i själva sockeln, men lite verkar ha runnit under processorn (antagligen då jag plockat upp den och torkat av dess kanter).

Jag undrar därmed om jag kan använda T-röd eller liknande för att ta bort kylpastan även under själva processorn där kontakterna sitter och även om det kan finnas en risk med att starta systemet om lite kylpasta hittat sin väg ner i sockeln?

Tack på förhand för all hjälp!

Kör inte t-röd det kommer lämna rester. Köp denna, fungerar kanon bra -> https://www.kjell.com/se/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spra...

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Kemiskt ren bensin nere på ICA är bra skit.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Danne M:

hade nog på lite för mycket kylpasta

Du hade definitivtalldeles för mycket kylpasta.

Det kan definitivt finnas en risk med att starta datorn om det har kommit kylpasta i sockeln, det beror helt på vilken kylpasta det är och om den är ledande eller inte.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Köper isopropanolen på Kjell imorgon och gör ett försök. Ska också dubbelkolla att kylpastan inte är ledande. Om den skulle vara det, har ni några tips på hur jag kan tvätta rent sockeln? Kan jag starta datorn med endast nätagg och moderkort och se om det funkar eller ej? Återigen tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, du kan inte starta datorn utan processor.

Permalänk
Medlem

T-Röd går bra annars kan man använda förgasarevätska (K-sprit).

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av robalm:

Kör inte t-röd det kommer lämna rester. Köp denna, fungerar kanon bra -> https://www.kjell.com/se/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spra...

Hmm ja lite rester blir det nog men inte något som stör funktionen nämvärt, (läs inget alls) så det är ett bra medel tillsammans med ett kaffefilter. Man kan tom ta ett lätt fuktat (vatten) kaffefilter och rensa kylpastan med.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)