Hur mycket tid lägger man på studier

Permalänk
Medlem

Hur mycket tid lägger man på studier

Hejsan, jag undrar hur mycket tid lägger man på studier som högskoleingenjör i byggteknik? Är det svårt med matte eller lär man de snabbt? Hur är det med tiden om man börjar vid 8 och slutar vid 5 har man verkligen energi till att studera? Gärna dela gamla erfarenhet som ni har haft eller känner, kommentera gärna så mycket så möjligt vill se de från olika perspektiv. Tack i förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns väl ingen av oss utom du själv som kan svara på hur svårt eller enkelt du har för matte? Du kan fråga vem som helst som läser den linjen och jag är ganska säker på att du skulle få olika svar från alla angående hur mycket tid de lägger på sina studier. Det finns ingen färdig mall att följa för det skulle inte fungera. Alla är olika och du måste själv ta reda på hur du pluggar.

Permalänk
Medlem

1,5 hp motsvarar heltidsstudier under en arbetsvecka.

Permalänk
Medlem

Gjorde faktiskt ett projektarbete om tidsfördelning hos studenter på Liu i fjol.
Studenterna på tekfak (dit högskoleingenjörer hör) la i snitt 35-40 timmar i veckan på studier (inkluderat lektioner) medan studenter på övriga fakulteter la något mindre tid på studier (25-30 timmar i snitt).
Själv studerar jag vid filfak och med våra 6-12 lektioner i veckan och ett gott (om än ringrostigt) mattesinne klarar jag mig lätt på 30 timmar i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

Är det svårt med matte eller lär man de snabbt? Hur är det med tiden om man börjar vid 8 och slutar vid 5 har man verkligen energi till att studera?

Alla kan lära sig matte, en person kan nog lära sig vad som helst, bara de vill. Problemet med matte är just inställningen personer har till det, går du in mot nåt med en negativ inställning blir det sällan bra.

Vad gäller studier, så borde du lägga i snitt minst 2 timmar per dag på studier, och då menar jag utanför lektionstid, särskilt när det gäller högskola. Det är väl inte en fråga om just hur mycket tid, men snarare hur mycket du behöver för att kunna det du skall kunna med dina studier.. så det är svårt att säga rent tidsmässigt, vissa personer är bra på att plugga och kan behöva mindre tid än andra.

För mig personligen när jag studerade 2 år på YH så pendla jag med tåg 3h per dag, pluggade/läste på tåget, sedan hade vi runt 6h lektionstid, i snitt från att jag lämna dörren på morgonen och kom hem på kvällen så hade jag typ 11h dagar och jag hade fortfarande "orken" att plugga mer innan jag somna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Gjorde faktiskt ett projektarbete om tidsfördelning hos studenter på Liu i fjol.
Studenterna på tekfak (dit högskoleingenjörer hör) la i snitt 35-40 timmar i veckan på studier (inkluderat lektioner) medan studenter på övriga fakulteter la något mindre tid på studier (25-30 timmar i snitt).
Själv studerar jag vid filfak och med våra 6-12 lektioner i veckan och ett gott (om än ringrostigt) mattesinne klarar jag mig lätt på 30 timmar i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Jahaa, men hur är det med närvaro och sånt. Vad är obligatorisk och vilka lektioner kan man studera hemma själv?

Permalänk
Medlem

@Anomi151: Det är nog inte jätte många saker som är obligatoriska. Nu var detta iofs basår jag pluggade förra året men, jag gick inte på mer än 4 föreläsningar per kurs. Istället valde jag att sitta 14-15 timmars dagar ca 1 vecka innan tentor. Skulle kanske inte rekommendera detta för någon som vill lära sig sakerna men jag brydde mig inte om faktan skulle sitta kvar.
Kuggade inte en ända tenta, men vet andra som pluggade desto mer och va på alla föreläsningar som ändå lyckades kugga.

Testa dig fram och se vad som känns bäst.
Tilläggas bör att jag första läsperioden satt mina 8-17 varje dag i skolan och sedan när jag kom hem rörde jag inte skol saker och detta fungerade också.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

Jag pluggade civilingenjör ett tag förut, gick dock inte klart hela. Det är ganska få saker som verkligen är obligatoriska, alltså att du inte kan klara kursen om du inte deltar. Det mesta är bara rekommenderat, t.ex de flesta föreläsningar, lektioner osv. Jag rekommenderar starkt att du försöker att gå på allt som är schemalagt, alltså alla föreläsningar, lektioner osv. Det är oftast det mest tidseffektiva om du inte vill plugga arslet av dig på fritiden. I ettan har man väldigt mycket schemalagt och kurserna är inte så svåra så då kände jag att jag klarade mig rätt så bra med bara den schemalagda tiden. Mot slutet av ettan och sen i tvåan så blev det mindre och mindre schemalagda saker och kurserna blev svårare. Då gällde det att man hade disciplin och pluggade själv, annars blev det otroligt svårt.

Jag måste dock erkänna att vissa kurser så skippade jag både föreläsningar och lektioner och valde att plugga själv. Det går så också men man får känna efter själv vad man tycker funkar bäst. Kan också säga att jag skippade nästan alla föreläsningar och lektioner i en kurs och pluggade inte heller något under kursens gång utan jag satt 12-14 timmar per dag i några dagar innan tentan och pluggade in hela kursen (Mekanik och vågfysik) och fick högsta betyg på den (typ 6-7% av studenterna som fick högsta betyg). Rekommenderar det dock inte.

Skulle nog säga att du får räkna med att det är som ett heltidsjobb, ibland mer, ibland mindre. Men i snitt 8h/dag. Har du mycket obligatoriska saker såsom inlämningsuppgifter, labbar osv så kan det bli 10-12h per dag eller mer. Under tentaperioden lär du inte ha något schemalagt men du bör ändå lägga åtminstone 6-7h per dag på plugg då också.

Högskoleingenjör är väl inte riktigt lika svårt som civilingenjör som jag läste, men det är ändå en jäkla skillnad jämfört med gymnasiet som man bara kunde glida genom och ändå få bra betyg.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag pluggade civilingenjör ett tag förut, gick dock inte klart hela. Det är ganska få saker som verkligen är obligatoriska, alltså att du inte kan klara kursen om du inte deltar. Det mesta är bara rekommenderat, t.ex de flesta föreläsningar, lektioner osv. Jag rekommenderar starkt att du försöker att gå på allt som är schemalagt, alltså alla föreläsningar, lektioner osv. Det är oftast det mest tidseffektiva om du inte vill plugga arslet av dig på fritiden. I ettan har man väldigt mycket schemalagt och kurserna är inte så svåra så då kände jag att jag klarade mig rätt så bra med bara den schemalagda tiden. Mot slutet av ettan och sen i tvåan så blev det mindre och mindre schemalagda saker och kurserna blev svårare. Då gällde det att man hade disciplin och pluggade själv, annars blev det otroligt svårt.

Jag måste dock erkänna att vissa kurser så skippade jag både föreläsningar och lektioner och valde att plugga själv. Det går så också men man får känna efter själv vad man tycker funkar bäst. Kan också säga att jag skippade nästan alla föreläsningar och lektioner i en kurs och pluggade inte heller något under kursens gång utan jag satt 12-14 timmar per dag i några dagar innan tentan och pluggade in hela kursen (Mekanik och vågfysik) och fick högsta betyg på den (typ 6-7% av studenterna som fick högsta betyg). Rekommenderar det dock inte.

Skulle nog säga att du får räkna med att det är som ett heltidsjobb, ibland mer, ibland mindre. Men i snitt 8h/dag. Har du mycket obligatoriska saker såsom inlämningsuppgifter, labbar osv så kan det bli 10-12h per dag eller mer. Under tentaperioden lär du inte ha något schemalagt men du bör ändå lägga åtminstone 6-7h per dag på plugg då också.

Högskoleingenjör är väl inte riktigt lika svårt som civilingenjör som jag läste, men det är ändå en jäkla skillnad jämfört med gymnasiet som man bara kunde glida genom och ändå få bra betyg.

Läste högskoleingenjör Berg och anläggningsteknik och det var mer eller mindre samma kurser som civilingenjörerna som läste väg och vatten läste de tre första åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

Hejsan, jag undrar hur mycket tid lägger man på studier som högskoleingenjör i byggteknik? Är det svårt med matte eller lär man de snabbt? Hur är det med tiden om man börjar vid 8 och slutar vid 5 har man verkligen energi till att studera? Gärna dela gamla erfarenhet som ni har haft eller känner, kommentera gärna så mycket så möjligt vill se de från olika perspektiv. Tack i förhand

Högskoleingenjör Bygg är väl bland de enklare linjerna på tekniksidan som man kan läsa och för den normalbegåvade torde det räcka gott med att dyka upp på de schemalagda föreläsningarna och övningstillfällen (har ingen aning om hur mycket av tiden varje vecka som är schemalagd, beror på vilket lärosäte man läser på, osv).

8 till 5 låter ganska rimligt, men det innebär inte att det är korvstoppning 9 timmar per dag. Minst en timma lunch samt 10-30 minuter paus mellan varje föreläsning. Effektivt kanske man sitter 6 timmar per dag (som mest) och blir "korvstoppad", något som den normalbegåvade torde överleva utan större trauman. Sedan brukar det inte vara så varje dag varje vecka utan föreläsningar brukar varvas med tid för projektarbeten, labbar (har man sådant på byggprogrammen?) och annat.

Hur svår är matten? Hur långt är en bit snöre!? Detta beror helt och hållet på dig. Vet du med dig att matte är klurigt, lägg mycket tid på det då så att du slipper ha det hängande till senare. Själv fick jag mycket "gratis" från föreläsningarna som hjälpte mig under tentorna, problemen uppstod när jag inte kunde gå på föreläsningarna utan var tvungen att läsa in en mattekurs på egen hand...(samma problem uppstår eventuellt om man bommar en tenta och sedan väntar för länge på att tenta av en kurs). Känn dig själv så vet du nog svaret på frågan!

Glöm inte att studierna inte bara handlar om att gå på föreläsningar och tenta av kurser, sittningar och fester brukar vara rätt trevligt att gå på under högskoletiden också...glöm inte det!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Hedersmedlem

Mängd tid som behöver användas för att ta till sig material — alternativt formulerat: att lära sig maximalt på den tid man sätter undan till studier — är kopplat till begreppet "studieteknik", som är brett och brukar betyda olika saker för olika människor. Att ge alltför specifika råd kommer missa oftare än de träffar, skulle jag säga. Det finns dock vissa generella riktlinjer som jag skulle tro gäller för alla.

Var förberedd inför föreläsningar, dvs läs de avsnitt som ska behandlas innan du går till föreläsningen. Du behöver inte kunna dem perfekt, men din inlärning kommer bli mycket mer effektiv om du är förberedd. Detta kräver att du är aktiv och har koll på vad varje föreläsning ska innehålla (detta brukar vara tydligt från föreläsarens sida, just då de sannolikt själva vet hur mycket smidigare allt går om man har förberedda studenter). Beroende på kurs kan det vara så enkelt som att skumma 10–15 sidor lärobok kvällen innan (återigen ett tips: gör det just kvällen innan för att låta tankarna mogna) vilket ger en kraftigt positiv utväxling i tid.

I många kurser finns listor över "rekommenderade uppgifter" att lösa. Gör detta, och gör rekommenderade uppgifter i fas med undervisningen. Återigen kommer detta göra din tid mycket mer effektivt använd och spara tid för ett givet slutresultat.

Notera att "slutresultat" inte bara handlar om vad du får på tentan, utan i större grad om vad du tar med dig till kommande kurser. Det finns på samma sätt mycket tid att tjäna på att vara i fas med utbildningen i stort hela vägen — börjar du släpa efter så kommer det paradoxalt nog krävas mycket mer total ansträngning för att nå målet. Egentligen är detta ganska självklart, men generation efter generation av studenter tänker någon gång "äh, jag orkar inte nu, jag gör det sen", utan att ta med i beräkningen att detta ökar den totala mängd ansträngning som behövs. Allt eftersom denna mängd byggs på blir det jobbigare och jobbigare att studera, och till slut kan det lätt bli övermäktigt och leda till avhopp.

Ett mer tentaorienterat tips är att planera din kurstid så att du har tid (gärna en vecka) på dig att titta på och lösa föregående kurstillfällens tentor. Detta är kritiskt för att aldrig behöva känna att du sitter på tentan och slåss om "Godkänd"-gränsen, utan i stället kunna fokusera på högre betyg. För att du ska kunna ha denna tid tillgänglig så kräver det att du ligger i fas under själva kursen — det är i detta slutskede av kursen som alla de där "äh, det tar jag sen"-besluten kommer tillbaka med förstärkt kraft.

Återigen vill jag trycka på att jag inte ser betyget i sig som det viktiga resultatet att ta med sig från kursen, men faktum är att ett godkänt resultat är nödvändigt för att kunna lägga den tid man vill på fortsatta studier. Med denna inställning så bör man också märka som bieffekt att femmor/VG trillar in regelbundet, vilket ger extra energi för att fortsätta studera, samtidigt som man löser det huvudsakliga målet: att lära sig materialet och förbereda sig inför framtida kurser.

Har du en effektiv struktur för dina studier så kommer du säkerligen "undan" med att lägga 40 timmar i veckan och gå klart utbildningen med gott resultat. Förhoppningsvis kommer du tycka ämnena är givande nog så att du kommer märka att du orkar och vill lägga mer tid än så för att nå ännu längre under den tid du har på högskolan — att lära sig saker är något som åtminstone jag finner otroligt belönande. Dessutom, liksom nämndes i tidigare inlägg i tråden, kommer ett sådant arbetssätt göra att du med gott samvete kan vara med på alla fester och andra sammankomster du vill.

Som tråkig avslutande tumregel så skulle jag dock vilja säga att ifall du känner att du börjar släpa efter i någon kurs, och att en fest står i direkt kontrast till att hänga med i studierna: ta personligt ansvar och våga skippa festen. "Det finns omtentor men inga omfester" är ett i mina öron genomkorkat och självmotsägande mantra — det är just om du kontinuerligt slipper omtentor och tar ansvar för dina studier som du med det glada nöjet kan njuta fullt ut av studenttidens många härliga sidor.


Visst ja: ska du gå ett ingenjörsprogram så se till att ta dig i kragen och i förväg räkna genom materialet som erbjuds genom Sommarmatte, som exempelvis jag själv skrivit om flera gånger tidigare på forumet. Det är också en väl värd investering i tid, för du vill inte sitta första veckorna på utbildningen och fundera på hur det nu var det där med kvadratkomplettering fungerade…

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Som alla andra säger så beror det på hur lätt du har för att lära dig och hur lätt du har för matten. Jag har pluggat Civilingenjör i teknisk fysik och efter de första två åren insåg jag att föreläsningar och lektioner var helt värdelösa för mig så jag slutade helt att vara på universitetet på alla icke-obligatoriska moment utan jag pluggade 3 dar före varje tenta istället.

Många sitter dock från 8-17 varje dag oavsett om det är föreläsningar eller inte. Antingen för att det behövs, för att de vill ha högre betyg än 3-4 eller för att de är oroliga för att inte klara kurserna.

Det bästa är nog att räkna med att plugga 40 timmar i veckan som ett heltidsjobb, och sedan ändra dina vanor beroende på hur det går.

Permalänk
Medlem

Det är det är mycket individuellt hur pass lätt man har för olika saker.
En del får kämpa rejält för att förstå el klara saker. Andra pluggar minimalt och klarar sig ändå. Sen kan det komma saker som man har svårt att riktigt greppa oavsett hur mycket man försöker, som någon annan ser som självklart (och tvärt om också, att du ser något som självklart som andra inte fattar). Var inte rädd för ämnena el ha förutfattade meningar, kör bara på.

En del kan ha en god praktisk förståelse och kunskap inom ett ämne, men samtidigt inte klara sig särskilt bra på tentor. Andra kan klara tentorna galant men inte kunna omsätta kunskapen alls i tillämpningsövningar.
Du får nog rätt snabbt känslan av hur mycket du behöver plugga för att klara dig och förstå sakerna. Tyvärr kan det oftast bli lite för lite av det med andra saker som distraherar. Se till att köra fokuserat under de första terminerna, det kan vara svårt att ta igen det senare.

Sen skiljer det sig kraftigt mellan programmen också. Vissa har rätt dålig planering som gör att man måste intensivplugga flera ämnen samtidigt (man har ju hört om nattpluggande). Andra har en mer rimlig fördelning. Det där kan också gå i perioder, vissa gånger har man i princip inget att göra.

Det är få saker som är obligatoriska, men t ex föreläsningar brukar vara bra att deltaga på. Många kurser har enbart en liten del lärarlett/föreläsningar, största delen utgörs istället av självstudier.
Det senare beror delvis på att man ska lära sig den biten. Delvis på att det är mer ekonomiskt lönsamt för utbildnignsanordnaren så.

Se till att få god kontakt med någon el några av studiekamraterna, det underlättar att ha någon att diskutera med!
Det behöver inte vara någon ny bästa vän, men bara någon du kan samarbeta med för att ni båda ska klara av utbildningen.

Ett tips i övrigt är att deltaga på studentaktiviteter, det brukar oftast finnas olika sådana. Våga vara med och prova på saker. Det gör studentlivet roligare. Behöver ju inte nödvändigtvis deltaga i alla aktiviteter där alkohol ingår, men var med någon gång (måste inte dricka).

Som du förstår är det svårt att ge någon direkt uppskattning om hur mycket tid man måste lägga, då det varierar mellan olika och är individuellt. Många här i tråden som har gett bra tips, så ta till dig av dem.

Permalänk
Medlem

Hej

Pluggade själv samma linje på liu för några år sedan. Är mycket beroende av vad du gillar och inte samt om du har lätt för något eller inte. En normal vecka gick man på alla föreläsningar, vilket var 8h om dagen (undantag några kortare dagar) Är man som phz skriver förberedd är det mycket lättare att ta in information.

Innan tentor finns det många olika sätt att plugga, jag har provat både att börja lång tid innan och att plugga bara de sista dagarna. Det jag lärde mig var att ju tidigare jag började plugga innan tentan desto bättre gick det. det innebar att vi kanske någon månad innan tentan satt någon extra timme om dagen och repeterade, detta gav att man sista dagarna innan tentan var tämligen avslappnad och kunde hjälpa andra istället för att ha panik att man inte kunde vissa delar. Som du kan utläsa av detta så blev det vissa stunder mer än 8-17 varje dag och tider där det inte var tenta-p ibland mindre. Slår man ut allt så kanske det blir motsvarande 110-130% av en heltid, men detta gäller för mig och de jag pluggade med. Vissa behöver lägga mycket mer och vissa betydligt mindre.

Annars kan jag bara säga grattis till valet, ett roligt program och jobbet är kul och varierande när man kommit ut.

Mvh Rikard

Permalänk
Inaktiv

Det enkla svaret är: tills du har förstått och tagit till dig materialet och nått upp till den nivån du önskar. Minns en lektor som sa "dygnet har 24 timmar, så det är er begåvning som avgör hur mycket tid ni behöver lägga ned".