Sony bekräftar Playstation-evenemang den 7 september

Permalänk
Melding Plague

Sony bekräftar Playstation-evenemang den 7 september

Efter en lång rad spekulationer och rykten bekräftar Sony att det kommer hållas ett Playstation-evenemang i New York, där Playstation 4 "Neo" av allt att döma ser dagens ljus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Konsolgrävare

Blir nog ett köp av Neo. Skippade ps3 och 4 men vill verkligen testa The Last of Us, Bloodborne och Uncharted!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Mitt bankkonto hatar mig redan....

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Blir nog ett köp av Neo. Skippade ps3 och 4 men vill verkligen testa The Last of Us, Bloodborne och Uncharted!

Skickades från m.sweclockers.com

Har varit sugen ett tag på Ps4an, mest för uncharted. Har Ps3 och spelade the last of us men vill spela om det igen och köra på remastered. Så det blir nog en Neo för mig med. Jobbigt att vänta bara

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem

Trevligt. Polare har alltid varit konsolspelare men så nu äntligen hjälpte jag honom att bygga sin första PC med ett GTX 1080 och diverse godsaker. Nämnade att en ny PS4 var under produktion till honom och fick tillbaka "ha, pcmasterrace forever"

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tyvar1:

Blir nog ett köp av Neo. Skippade ps3 och 4 men vill verkligen testa The Last of Us, Bloodborne och Uncharted!

Skickades från m.sweclockers.com

Själv hoppas jag på billiga begagnade PS4 när Neo släpps.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Får hoppas det presenteras något nytt intressant spel också. Uncharted 4 var det första spel som motiverade mitt PS4-köp men inte tillräckligt för att jag kommer välja att behålla den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare

Hade redan bestämt mig för att köpa PS4 efter Uncharted 4 släpptes. Är väldigt skeptiskt till denna PS4.5 uppdatering, tror det kommer suga för de som har gamla HW och frågan är hur det kommer påverka folks inställning till konsoler i stort.

Den stora fördelen med konsoler som jag sett det är

  • it just works! Visst fungerar det i majoriteten av fallen på PC, men relativt konsoler strular det väldigt mycket mer på PC

  • finns (eller ja, fanns) bara en enda HW-konfiguration för utvecklare att ta hänsyn till. Resultatet är att den konfigurationen presterade väldigt nära sin kapacitet och jag som kund behövde aldrig fundera på om just min setup är kraftig nog. För alla som tokoptimerat programvara borde det vara väldigt välkänt hur lättare det är att optimera till en enda HW-specifikation. Skillnaden att optimera mot två eller tio är mycket mindre än att optimera mot en eller två konfigurationer, tror därför att nuvarande PS4 kommer se fallande tekniskt nivå hos framtida spel.

  • konsolen var aktuell under väldigt många år. Det i sig var aldrig viktigt, det viktiga var att det spelbibliotek man köpte på sig kunde problemfritt köras på en enda maskin under lång tid. Denna punkt kan faktiskt fullt ut stå kvar förutsatt att man följer med och köper den senaste konsol HW när den kommer ut.

Som tur var började ryktena om NEO innan det blev aktuellt med PS4 för mig, känns ju nu som "gamla" PS4 är ett vansinnigt köp. Oavsett vad Sony säger kommer framtida spel inte ge en rolig upplevelse på nuvarande konsolen, de kommer designas för NEO och lite halvhjärtat portas till "gamla" PS4. Tidigare exempel när man lanserat en kraftigare modell där spelen även skulle fungera på den ursprungliga modellen pekar på detta, ser inte varför PS4 skulle vara annorlunda.

Blir än mer intressant att följa Microsofts Xbox i detta, där blir ju skillnaden ännu större mellan modellerna. Har redan en XBO och räknar helt med att nuvarande modell blir totalt värdelös i samma sekund som spel optimerade för Scorpio lanseras.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Hade redan bestämt mig för att köpa PS4 efter Uncharted 4 släpptes. Är väldigt skeptiskt till denna PS4.5 uppdatering, tror det kommer suga för de som har gamla HW och frågan är hur det kommer påverka folks inställning till konsoler i stort.

Den stora fördelen med konsoler som jag sett det är

  • it just works! Visst fungerar det i majoriteten av fallen på PC, men relativt konsoler strular det väldigt mycket mer på PC

  • finns (eller ja, fanns) bara en enda HW-konfiguration för utvecklare att ta hänsyn till. Resultatet är att den konfigurationen presterade väldigt nära sin kapacitet och jag som kund behövde aldrig fundera på om just min setup är kraftig nog. För alla som tokoptimerat programvara borde det vara väldigt välkänt hur lättare det är att optimera till en enda HW-specifikation. Skillnaden att optimera mot två eller tio är mycket mindre än att optimera mot en eller två konfigurationer, tror därför att nuvarande PS4 kommer se fallande tekniskt nivå hos framtida spel.

  • konsolen var aktuell under väldigt många år. Det i sig var aldrig viktigt, det viktiga var att det spelbibliotek man köpte på sig kunde problemfritt köras på en enda maskin under lång tid. Denna punkt kan faktiskt fullt ut stå kvar förutsatt att man följer med och köper den senaste konsol HW när den kommer ut.

Som tur var började ryktena om NEO innan det blev aktuellt med PS4 för mig, känns ju nu som "gamla" PS4 är ett vansinnigt köp. Oavsett vad Sony säger kommer framtida spel inte ge en rolig upplevelse på nuvarande konsolen, de kommer designas för NEO och lite halvhjärtat portas till "gamla" PS4. Tidigare exempel när man lanserat en kraftigare modell där spelen även skulle fungera på den ursprungliga modellen pekar på detta, ser inte varför PS4 skulle vara annorlunda.

Blir än mer intressant att följa Microsofts Xbox i detta, där blir ju skillnaden ännu större mellan modellerna. Har redan en XBO och räknar helt med att nuvarande modell blir totalt värdelös i samma sekund som spel optimerade för Scorpio lanseras.

Angående HW optimering, visst det är lättare medbara en config, men majoriteten av utvecklarna måste ändå optimera för flera hw configs pga att spelet ska till flera konsoler plus PC, tror inte detta kommer ha någon större negativ effekt. Sen så är det fortfarande samma arkitektur med förbättringar, så det borde minska svårigheterna, skulle gissa att de har det mycket lättare att optimera för flera configs idag än när det var helt olika arkitekturer på platformerna som PS3 med sin Cell cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

...tror det kommer suga för de som har gamla HW

Ja för PS3-spel var ju ett under i konstant frame-rate osv...

Oavsett Neo eller inte så lär Base PS4 med tiden går samma öde till mötes. Gammal HW suger alltid mao. Skillnaden den här gången, tack vare Neo, är att man eventuellt kan göra något åt det.

Personligen tycker jag den här idén om "mid-gen update" är abnormt uppfriskande och kul att iaf en(1) valmöjlighet tillförs.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av danielmw2:

Angående HW optimering, visst det är lättare medbara en config, men majoriteten av utvecklarna måste ändå optimera för flera hw configs pga att spelet ska till flera konsoler plus PC, tror inte detta kommer ha någon större negativ effekt. Sen så är det fortfarande samma arkitektur med förbättringar, så det borde minska svårigheterna, skulle gissa att de har det mycket lättare att optimera för flera configs idag än när det var helt olika arkitekturer på platformerna som PS3 med sin Cell cpu.

Cell var ett misstag, men den är ett utmärkt exempel på precis den poäng jag försökte göra. Jämfört kvalitén på de PS3 exklusiva spelen som Uncharted-serien, Last of us och Infamous-serien. Dessa spel har en teknisk nivå ett par snäpp över allt annat. Dessa spel är också en av de få där utvecklarna faktiskt lyckades använda Cell i någon större utsträckning, något som gjorde en direkt portering till xbox 360 omöjlig då den inte är lika kraftig CPU-mässigt.

D.v.s. det var absolut kritiskt att utvecklarna för dessa titlar endast behövde tänka på maskinvaran i PS3 och helt optimera utifrån det.

Flera spelwebbplatser har utsett Uncharted 4 till "best looking game, on any platform". Man kan diskutera exakt vilket spel som ser bäst ut, men tror ändå de flesta kan hålla med om att Uncharted 4 ligger i absoluta toppen och det med maskinvara som på en PC inte skulle vara nära att driva runt dagens AAA-titlar på något vettigt sätt (tänk PC med 2,4 GHz Atom och en GPU någonstans mellan AMD 360 och 370).

Skrivet av ipac:

Ja för PS3-spel var ju ett under i konstant frame-rate osv...

Oavsett Neo eller inte så lär Base PS4 med tiden går samma öde till mötes. Gammal HW suger alltid mao. Skillnaden den här gången, tack vare Neo, är att man eventuellt kan göra något åt det.

Personligen tycker jag den här idén om "mid-gen update" är abnormt uppfriskande och kul att iaf en(1) valmöjlighet tillförs.

Spelen som kom på sluttampen av PS2 och PS3 var långt bättre än de tidiga titlarna. Så trots fixerad maskinvara får man ändå en teknisk utveckling med tiden.

Kan inte påminna mig om att de exklusiva titlarna hade problem med att hålla den FPS som utvecklarna siktat på. Men det finns absolut spel med problem, typiskt de som släpptes till flera konsoler och/eller PC.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Spelen som kom på sluttampen av PS2 och PS3 var långt bättre än de tidiga titlarna. Så trots fixerad maskinvara får man ändå en teknisk utveckling med tiden.

Kan inte påminna mig om att de exklusiva titlarna hade problem med att hålla den FPS som utvecklarna siktat på. Men det finns absolut spel med problem, typiskt de som släpptes till flera konsoler och/eller PC.

Ja och sluttamp PS4 Base spel kommer vara långt bättre än tidiga PS4 spel. Så ingen direkt skillnad där.

TLOU och GT6 är förövrigt bara två exempel på 1st party spel som man gärna hade haft möjligheten att spela på ett bättre sätt...