Bethesda: "Ingen spelkonsol uppfyller vår vision för Quake Champions"

Permalänk
Medlem

Gaming--- the way it should be...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Vad bra. Konsoller är ju bara en fluga.

Folk kanske till och med skaffar skärmar som klarar mer än 60 Hz igen, så att de får erfara hur mjuka spel kan vara. Fast först måste ju black-to-white-timingen snabbas upp 10 ggr, eftersom alla plattskärmar fortfarande är gröt så fort nåt rör sig.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag gillar vad han säger för det betyder att det blir en riktigt PC upplevelse precis som under guldåren när Quake va nytt o inga skitta konsoler förstörde allting

Fast....de kommer ju förlora massor av pengar om de inte släpper det till flera plattformar....så det rätta ekonomiska valet är att släppa det till flera plattformar.
De får göra ett 60hz läge (TV apparater) o förklara hur saker o ting fungerar när konsolböndernaspelarna klagar på dålig prestanda när det är 16 spelare.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Det är bra att prestanda i spel börjar diskuteras.
Konsollerna har hittils mest fokuserat på visuella eftekter, "wow-faktorn".
De har tyckt att 30Hz eller lägre är ok och jämfört med film etc.

Problemet löses enkelt genom att införa något som funnits i PC-spel sedan tidernas begynnelse, en "Options"-meny.
Där man kan skruva ner grafikinställningarna till förmån för prestanda.
I sitt enklaste genomförande borde det räcka med en toggle-knapp:
"Prioritize visual effects" <-> "Prioritize smoothness in gameplay"

Det är en bra ide. Fast det är nåra nackdelar med det....

De måste ha två lägen o det måste fastslås o utvecklas.
Om Quake Champions har så att spelare kan ansluta hela tiden så kommer ju prestandan att sänkas ju fler spelare som ansluter. Hur löser man det?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Själva spelet såg mera ut som UT, men det är kul att arena-fps börjar komma tillbaka. De besegrades av BF, men nu börjar folk faktiskt inse att orealistiska fps med hittepå-miljöer och uber-vapen (instagib ... mmmm) inte är så dumma ändå.

Jag anser förövrigt att UT-Morpheus instagib är det roligaste man kan syssla med när det gäller en dator.

Permalänk
Medlem

Heh, en konsol som släpps i SLUTET av 2017 med GTX 1070 prestanda? Det var som fan

En stor del av problemet ligger nog i att konsoltillverkarna fortfarande vill hålla sig till runt 4000 spänn för deras produkter, när dom egentligen kanske borde ligga på det dubbla eller mer för att vara med i matchen. Det är bara att inse.

Och det där med att dom har 30FPS som mål låter ju som rent skitsnack, eller, det ÄR skitsnack. Som någon här sa, att dom har som argument att "30FPS ger en mer filmisk upplevelse", minns själv att jag läste det i någon nyhet för längesen. HAHAHA kom igen nu, det där är den ruttnaste ursäkten jag hört genom alla tider

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Och sen är det också så att anledningen till att de oftast är kappade vid 30 är för att undvika thermal throttling, även om de körs på 80% för att nå 30fps kanske de skulle kunna ligga konstant i 40+ fps, men konsolerna är inte byggda med kylning för att hålla 100% i timtal.

Detta är ju egentligen den dummaste saken (om det stämmer). Jag kan förstå en surfplatta, liten laptop eller liknande som designas med en termisk gräns, och den använder buffer-kylning design. Detta är ett smart sätt att kunna göra korta "turbo ryck" och få bra respons, istället för att sätta allt lågt.

Men en spelkonsol ska ju användas till exakt det.... spelas. Och spel kräver konstant prestanda (relativt) där endast in-laddning eller ev vissa scenario (där bilden står still) är lättande på prestanda-kraven. Självklart ska de bygga den till att kunna köra 100%, 100% av tiden, även i 30 graders rumstemp. Det är om något den billigare delen av kontrollern, då det endast är fläktar och lite genomtänkt ventilation.

Speciellt med tanke på den klena hårdvaran de har så borde detta vara löjligt enkelt, när PC kan kyla kort som R9 390X i 70-80 grader, OCat på 100% load (och tyst dessutom med 3:e part kylare som Sapphires tex). Dessa kort drar ju mer effekt än hela den konsolen gör, med en rätt kraftig marginal dessutom.

PS4 drar vad? 125-150W (och den mer än XBoxOne pga högre klocks, mer GPU osv).
Ett 390X kan lätt dra 250W, OCat närmare 300W (eller mer)... och klarar 100% last utan problem med 3:e part kylare iaf. (Det går med Stock också, men ljudnivån är inte kul, dock hade stock AMD kylaren klarat av att kyla en PS/4... utan problem).

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Detta är ju egentligen den dummaste saken (om det stämmer). Jag kan förstå en surfplatta, liten laptop eller liknande som designas med en termisk gräns, och den använder buffer-kylning design. Detta är ett smart sätt att kunna göra korta "turbo ryck" och få bra respons, istället för att sätta allt lågt.

Men en spelkonsol ska ju användas till exakt det.... spelas. Och spel kräver konstant prestanda (relativt) där endast in-laddning eller ev vissa scenario (där bilden står still) är lättande på prestanda-kraven. Självklart ska de bygga den till att kunna köra 100%, 100% av tiden, även i 30 graders rumstemp. Det är om något den billigare delen av kontrollern, då det endast är fläktar och lite genomtänkt ventilation.

Speciellt med tanke på den klena hårdvaran de har så borde detta vara löjligt enkelt, när PC kan kyla kort som R9 390X i 70-80 grader, OCat på 100% load (och tyst dessutom med 3:e part kylare som Sapphires tex). Dessa kort drar ju mer effekt än hela den konsolen gör, med en rätt kraftig marginal dessutom.

PS4 drar vad? 125-150W (och den mer än XBoxOne pga högre klocks, mer GPU osv).
Ett 390X kan lätt dra 250W, OCat närmare 300W (eller mer)... och klarar 100% last utan problem med 3:e part kylare iaf. (Det går med Stock också, men ljudnivån är inte kul, dock hade stock AMD kylaren klarat av att kyla en PS/4... utan problem).

Handlar om kostnad. Konsolerna är ju i stortsett bara en custom PCB, APU + minne intryckt i ett htpc-stort format med minimal kylförmåga. Vet inte vad konsolerna drar, men kollade upp de och de påstår 80-120 på PS4, tycker de låter för lite, med tanke på hur mycket värme den genererar.

Felet ligger i att det går inte att trycka i "genomtänkt ventilation" i ett sådant litet paket. En R9 390X har mer kylning med sida fläktar på kortet än vad en hel konsol har, och med tanke på hur bra luft flödet är i ett vanligt mATX/ATX chassi, den r9 390X är istortsett på en öppen testbench. Och ifall PS4 nådde samma tempraturer som en 390X så skulle plasten böjas av värmen med tiden. Visst kan man bygga konsoler kraftfullare, men det kräver bättre kylning och något större rum för att denna kylning ska fungera effektivt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ja nu ligger de nog och bölar i fosterställning på golvet, de får ju inte Quake Champions!

Sonys säljrekord av sin konsol spelar ju ingen roll

Har läst den artikeln men ser inte vilket rekord dom har slagit? Dom har sålt mer nu än för ett år sen? Mer än xbox men vad gör det? Har dom sålt mer än ps2 eller wii eller vilken konsol som nu har sålt bäst? Detta står inte i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Handlar om kostnad. Konsolerna är ju i stortsett bara en custom PCB, APU + minne intryckt i ett htpc-stort format med minimal kylförmåga. Vet inte vad konsolerna drar, men kollade upp de och de påstår 80-120 på PS4, tycker de låter för lite, med tanke på hur mycket värme den genererar.

Där i är problemet... tillåt dem att låta lite mer när man spelar, så prestandan kan hållas.

Skrivet av Bloodstainer:

Felet ligger i att det går inte att trycka i "genomtänkt ventilation" i ett sådant litet paket. En R9 390X har mer kylning med sida fläktar på kortet än vad en hel konsol har, och med tanke på hur bra luft flödet är i ett vanligt mATX/ATX chassi, den r9 390X är istortsett på en öppen testbench. Och ifall PS4 nådde samma tempraturer som en 390X så skulle plasten böjas av värmen med tiden. Visst kan man bygga konsoler kraftfullare, men det kräver bättre kylning och något större rum för att denna kylning ska fungera effektivt.

Du skojar va?
Min spellaptop klarar 175W bara på GPU kylaren... + 125W på CPUn, och den är mindre än konsolerna, och har mer under huven än de har.
Och med tanke på hur litet chassi jag har tryckt i 390X i, där det ändå kan kyla utan problem, så säger jag skit snack på det ovan. Inget av dessa kylförmågor jag refererar till är öppen test-bed, utan resultat från stängda tester, även från egna kort. OCh som sagt, vi pratar... 2x effekten. 200% kräver självklart en enormt bättre kylning.

Om något så är det en enorm fördel att ha allt custom, då du kan planera exakt hur flödet ska gå, och exakt hur mycket luft som behövs, samt mata med kalluft, inte återcirkulerad varmluft som ofta GPUer får. Detta har OEM chassi har gjort länge, och tex små HP desktop maskiner kan kylas extremt tyst, även på tiden av P4-Prescott 3,6Ghz CPUer... en kaffe kokare + GPU. Vet detta för vi har en på jobbet som tills förra året, fortfarande tuggade på som inget hade hänt. Och som sagt... en AMD OEM kylare (som är byggd så billigt som det bara går) hade klarat av att kyla detta.

Så det hänger på priset säger du.... Låt oss se.
En 350kr retail, med moms, budget CPU kylare: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748
Denna kylare kan enligt Coolermaster hantera 200W+ OCad CPU.
Så jag säger att det handlar om inget mer än design i kylningen, för dyrt är det inte om Retail priset på 200W kylning är 350kr, så kan inte 100-150W bra kylning kosta mer än 100kr i bugg kostnad... Tror du inte konsolanvändarna kan tänka sig betala 100-200kr mer (i absolut värsta fall) för mer prestanda? Tror inte de ens hade märkt det.

Om du dock syftar på att det är snåleri av tillverkarna, så håller jag med.

Permalänk
Medlem

Quake ska spelas med mus och tangentbord, kunde dom inte bara sagt det istället ...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Där i är problemet... tillåt dem att låta lite mer när man spelar, så prestandan kan hållas.

Du skojar va?
Min spellaptop klarar 175W bara på GPU kylaren... + 125W på CPUn, och den är mindre än konsolerna, och har mer under huven än de har.
Och med tanke på hur litet chassi jag har tryckt i 390X i, där det ändå kan kyla utan problem, så säger jag skit snack på det ovan. Inget av dessa kylförmågor jag refererar till är öppen test-bed, utan resultat från stängda tester, även från egna kort. OCh som sagt, vi pratar... 2x effekten. 200% kräver självklart en enormt bättre kylning.

Om något så är det en enorm fördel att ha allt custom, då du kan planera exakt hur flödet ska gå, och exakt hur mycket luft som behövs, samt mata med kalluft, inte återcirkulerad varmluft som ofta GPUer får. Detta har OEM chassi har gjort länge, och tex små HP desktop maskiner kan kylas extremt tyst, även på tiden av P4-Prescott 3,6Ghz CPUer... en kaffe kokare + GPU. Vet detta för vi har en på jobbet som tills förra året, fortfarande tuggade på som inget hade hänt. Och som sagt... en AMD OEM kylare (som är byggd så billigt som det bara går) hade klarat av att kyla detta.

Så det hänger på priset säger du.... Låt oss se.
En 350kr retail, med moms, budget CPU kylare: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748
Denna kylare kan enligt Coolermaster hantera 200W+ OCad CPU.
Så jag säger att det handlar om inget mer än design i kylningen, för dyrt är det inte om Retail priset på 200W kylning är 350kr, så kan inte 100-150W bra kylning kosta mer än 100kr i bugg kostnad... Tror du inte konsolanvändarna kan tänka sig betala 100-200kr mer (i absolut värsta fall) för mer prestanda? Tror inte de ens hade märkt det.

Om du dock syftar på att det är snåleri av tillverkarna, så håller jag med.

Men folk klagar ju redan på att deras konsoler 1. blir för varma, 2. låter för mycket. Man kan inte bara dra upp en fläkt på 100% och tro att de kommer hjälpa, isåfall bättre att lägga på 300kr på priset och kasta in 3 extra fläktar på bättre ställen eller en extra fläkt och fler heat-pipes.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

En annan fråga är ju varför man skulle vilja spela en "arena shooter" på en konsol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Men folk klagar ju redan på att deras konsoler 1. blir för varma, 2. låter för mycket. Man kan inte bara dra upp en fläkt på 100% och tro att de kommer hjälpa, isåfall bättre att lägga på 300kr på priset och kasta in 3 extra fläktar på bättre ställen eller en extra fläkt och fler heat-pipes.

Är ju det jag säger
Bättre design på kylningen...

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Är ju det jag säger
Bättre design på kylningen...

Jo, men om Sony o MS ska dra upp kvalité på konsolerna, kommer de snarare öka pris, lägga 15% av de ökade priset på lite bättre kylning, sen försöka pressa ut så pass mycket mer prestanda, att kylningen hjälper ännu mindre. De satsar hellre på siffror och att de har mycket "power" än ett bra kylning system.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jo, men om Sony o MS ska dra upp kvalité på konsolerna, kommer de snarare öka pris, lägga 15% av de ökade priset på lite bättre kylning, sen försöka pressa ut så pass mycket mer prestanda, att kylningen hjälper ännu mindre. De satsar hellre på siffror och att de har mycket "power" än ett bra kylning system.

Så... menar du att konsol köpare är "dumma nog" att gå på det?

Förstår vad du menar, men förstå mig rätt här. Jag jobbar inte på Sony eller MS. Jag har ingen obligation till att skydda eller hjälpa dem. Jag är däremot en kund till dem, som har rätt att kräva bra saker. Så min åsikt ovan är just det... en åsikt som en kund, inte "vettigaste en tillverkare bör göra för sin ekonomi".

Med tanke på att kunskapen finns (titta bara på alla spellaptops) så är vi tillbaka till tillverkares snålhet igen. KRÄV mer av dem, istället för att hålla med dem...

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Så... menar du att konsol köpare är "dumma nog" att gå på det?

Förstår vad du menar, men förstå mig rätt här. Jag jobbar inte på Sony eller MS. Jag har ingen obligation till att skydda eller hjälpa dem. Jag är däremot en kund till dem, som har rätt att kräva bra saker. Så min åsikt ovan är just det... en åsikt som en kund, inte "vettigaste en tillverkare bör göra för sin ekonomi".

Med tanke på att kunskapen finns (titta bara på alla spellaptops) så är vi tillbaka till tillverkares snålhet igen. KRÄV mer av dem, istället för att hålla med dem...

Det är din rättighet, och de kan välja att lyssna på dig eller inte. Deras "main demographic"vill bara kunna spela spel och ha dom se så bra ut som möjligt. Det är de konsolerna pushar för, och de bryr sig inte om den kyls bättre eller något sånt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X