Tidiga AMD Zen testas i Ashes of the Singularity

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Är det för att du inte behöver så bra processor eller vad motiverar ditt köp?

För att få + poäng på forumet

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@PalmiNio: Fast varför måste AMD sänka intels priser? Är zen likvärdig med en i5 så kan du ju köpa zen om den är några kronor billigare eller måste du ha intel?

För att det är bara att titta på Intels kvartalsrapporter för att se att de har vääääldigt bra marginaler på sina CPUer.

Jag stannar nog hos Intel en omgång till tills Zen har mognat en/två omgångar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

För att det är bara att titta på Intels kvartalsrapporter för att se att de har vääääldigt bra marginaler på sina CPUer.
Skickades från m.sweclockers.com

Ett bra skäl till att inte köpa från Intel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

@m3tr0: Så tänker jag med. Kör alltid på AMD så länge som dom har likvärdiga produkter mot Intel och Nvidia.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Är det för att du inte behöver så bra processor eller vad motiverar ditt köp?

Delvis (men sen vet jag inte om jag vill kalla Sandy Bridge eller Ivy Bridge för dåliga processorer när dom med tanke på deras ålder presterar som dom gör) men om prestandan ligger till så hoppas jag även att priset är korrigerad till prestandan. Självklart hoppas jag att AMD gör en 360 och kommer med en monsterprestanda som är på samma nivå som Intel. Men jag försöker vara rationell och har låga förhoppningar, med tanke på hur situationen ser ut.

Skrivet av Gambit_2K:

De har gjort det en gång tidigare som du kanske minns, Athlon 500 (eller var det Athlon 550?) serien och därefter.

Jo det var väl där det började? Men var situationen samma då som idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ClintBeastwood:

För att få + poäng på forumet

Du är för generös, för jag är bara men en simpel smutsig torpare

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@Bewise:
Torpare går även herrskapet till vid missväxt, så var stolt över egennämnd titel.

Jag vill att AMD släpper en billig bra processor som är ca 60% bättre än FX 8350. Sen är jag nöjd. Jag är ingen f@nb01 men jag är van med hur de fungerar och har nästan accepterat deras elförbrukning. Så jag håller med om att om AMD gör en 360, då hakar jag på.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

@Bewise:
Torpare går även herrskapet till vid missväxt, så var stolt över egennämnd titel.

Jag vill att AMD släpper en billig bra processor som är ca 60% bättre än FX 8350. Sen är jag nöjd. Jag är ingen f@nb01 men jag är van med hur de fungerar och har nästan accepterat deras elförbrukning. Så jag håller med om att om AMD gör en 360, då hakar jag på.

Jag drog på mig ett leende när jag läste din text och tackar herrn för det.

Och utav resten du skrev så instämmer jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@Bewise:
Tack själv.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Med tanke på att AMD är en schäfer och Intel är en elefant om man ska gå på storlek så här jag svårt att se AMD spotta ut en processor som är lika bra eller bättre än processor från Intel. AMD har inte så mycket pengar att leka med. Jag har varit inställd på att som bäst kommer Zen vara lika bra som Ivy Bridge, allt över det är ett plus. Jag kommer köpa zen oavsett.

tror nån redan påpekat, men Amd har gjort det förr med sin Athlon K7 serie. spöa ju Intel riktigt ordentligt å va det bättre valet ända fram till core 2 duo.

Läste lite rykten att det va samma snubbe som designa Athlon som designa detta. om inte annat så e det ju lite trevligt, inte att det betyder något men vi alla behöver en ny cpu i Athlon klass från AMD.

sluta va så pessimistiska, här kan man iaf hajpa lite. tvivlar på att cpuerna kommer göra ett raketlyft i prestanda så bara amd skärper sig lite så borde det inte va fel lixom..

kom i gen nu , hajpa som det gjordes med Pascal å Polaris Dooooo iiiiittt

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Är det för att du inte behöver så bra processor eller vad motiverar ditt köp?

Eller för att man vill ha en riktig 8-kärnig processor med skaplig enkeltrådsprestanda som inte kostar multum. Allt är inte gaming

Skrivet av Gambit_2K:

De har gjort det en gång tidigare som du kanske minns, Athlon 500 (eller var det Athlon 550?) serien och därefter.

Fast på den tiden fanns det fortfarande en hel del lågt hängande frukt att plocka. Det gick att innovera utan enorma FoU-pengar. Den tiden är förbi, man är väldigt nära de teoretiska gränserna för allt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

tror nån redan påpekat, men Amd har gjort det förr med sin Athlon K7 serie. spöa ju Intel riktigt ordentligt å va det bättre valet ända fram till core 2 duo.

Läste lite rykten att det va samma snubbe som designa Athlon som designa detta. om inte annat så e det ju lite trevligt, inte att det betyder något men vi alla behöver en ny cpu i Athlon klass från AMD.

sluta va så pessimistiska, här kan man iaf hajpa lite. tvivlar på att cpuerna kommer göra ett raketlyft i prestanda så bara amd skärper sig lite så borde det inte va fel lixom..

kom i gen nu , hajpa som det gjordes med Pascal å Polaris Dooooo iiiiittt

Haha! Precis, release the dragon 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@Bewise jupp: Release the Kraken

e jäkligt dött med Zen Hajpen.
Intel fanbois much swec?

Inte för att det finns nått att välja på dock hehe

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Nu har jag ingen koll på hur just ashes använder cpu resurser men en fråga till alla som redan börja gnälla och grina om antal kärna jämnförd med intel och så vidare igen.
Det är väl fortfarande så att spel även idag knapt tar nytta av 4 eller flera kärnor samt hyperthreading. Så vad gnälla ni över?
Men kan naturligen var ut och cyckla helt med min åsikt. Tycker bara det är sorligt hur fort folk hela tiden måste döddömma saker så fort dem kommer inte från ett grönt eller blåt företag

Precis. Vi har alltså halverad prestanda mot Intel i spel. Om priset inte är hälften mot Intel på toppmodellen så är det inget för oss gamers.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Precis. Vi har alltså halverad prestanda mot Intel i spel. Om priset inte är hälften mot Intel på toppmodellen så är det inget för oss gamers.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur e prestandaläckan = halverad prestanda mot intel.
please do tell me.

enligt läckan så e den snabbare än 4670k å lite långsammare än en 4770k som båda är högre klockade än just Zen cpun i ett test som inte är så spec cpukrävande. Det är garanterat inte samma test version, dvs betatest som Yoshman har länkat här utan vanliga testet.

http://www.pcworld.com/article/3075433/hardware/intel-broadwe...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

@Bewise jupp: Release the Kraken

e jäkligt dött med Zen Hajpen.
Intel fanbois much swec?

Inte för att det finns nått att välja på dock hehe

Jag vågar inte riktigt hypa men jag hoppas att det blir en Zen jag köper. Just att den ligger endast 10% över i5-4690K i Ashes är inget jag blir jättehypad över men klockfrekvensen var väl rätt låg så det är ju något man kan hoppas på i alla fall. Tänk om man kan klocka upp den i 5GHz+, då blir det åka av och förmodligen ett köp.

En Intel kan ge mig en tillräcklig skjuts i prestanda för att det ska kännas värt att uppgradera så allting hänger på vad testerna visar. Har en 2500k nu så det börjar änna bli dags.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag vågar inte riktigt hypa men jag hoppas att det blir en Zen jag köper. Just att den ligger endast 10% över i5-4690K i Ashes är inget jag blir jättehypad över men klockfrekvensen var väl rätt låg så det är ju något man kan hoppas på i alla fall. Tänk om man kan klocka upp den i 5GHz+, då blir det åka av och förmodligen ett köp.

Hajpa , hajpa hajpa vi måste hajpa som faaeen

mm, dock så tvivlar jag nog på att man kan hoppas på feta klocks med Zen. känns inte så, med 8kärnor och 14nm. Känns att 4ghz e nog max.

Dock så börjar jag gilla tanken på en 8kärnig cpu med ipc som en haswell/skylake. Mena jag tycker inte att skylake e så mycket snabbare, jag räknar med att en 200 mhz högre klock på en haswell resulterar i skylake prestanda. E ju inte mycket.

Så om Amd presterar däromkring fast med flera kärnor så e jag nöjd. Lite tragiskt att ens hajpande är att man förväntar sig intel prestanda som bäst.. hehe

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Jim Keller verkar ha gjort ett bra jobb.

Problemet verkar bara bli klockfrekvenserna. Med lite tur hamnar vi på 4Ghz men antagligen bara 3,5 som mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

...En Intel kan ge mig en tillräcklig skjuts i prestanda för att det ska kännas värt att uppgradera så allting hänger på vad testerna visar. Har en 2500k nu så det börjar änna bli dags.

Eller som mig, en 3570k som tuffar på i 4GHz på originalvolt men körs undervoltad då grafikkortet ändå begränsar i 1440p..:)
Känns som att jag kan vänta ett år till (5 år med samma dator känns onormalt länge)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Eller som mig, en 3570k som tuffar på i 4GHz på originalvolt men körs undervoltad då grafikkortet ändå begränsar i 1440p..:)
Känns som att jag kan vänta ett år till (5 år med samma dator känns onormalt länge)

Ja. En 2500k @4.5 bör väl prestera som din i 4?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:

Jag är glad om Zen klockar 4Ghz. Mer än så vågar jag inte hoppas på iaf i första generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Hur e prestandaläckan = halverad prestanda mot intel.
please do tell me.

enligt läckan så e den snabbare än 4670k å lite långsammare än en 4770k som båda är högre klockade än just Zen cpun i ett test som inte är så spec cpukrävande. Det är garanterat inte samma test version, dvs betatest som Yoshman har länkat här utan vanliga testet.

http://www.pcworld.com/article/3075433/hardware/intel-broadwe...

8 kärnor vs 4 kärnor. Det här programmet skalar dessutom relativt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

8 kärnor vs 4 kärnor. Det här programmet skalar dessutom relativt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

då har du inte kollat vad cpuerna har fått för poäng som wccftech rapporterade om jämfört med detta beta test som yoshman länkat till.

du kan inte säga att zen e halva prestandan jämfört med intel, när vi inte vet något annat än rykten. För tidigt att döma ut Zen, lev på hoppet istället

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

De har gjort det en gång tidigare som du kanske minns, Athlon 500 (eller var det Athlon 550?) serien och därefter.

Du tänker på slot-A.
https://en.wikipedia.org/wiki/Slot_A

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: tror inte ens du behöver upp så högt! Om jag kommer ihåg rätt så behöver jag i princip ett 980 eller bättre för att processorn min ska bli begränsande (lite beroende på spel såklart). Så länge datorn lever har jag ingen stress att köpa nytt, får skylla på åldern med

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

@ClintBeastwood: tror inte ens du behöver upp så högt! Om jag kommer ihåg rätt så behöver jag i princip ett 980 eller bättre för att processorn min ska bli begränsande (lite beroende på spel såklart). Så länge datorn lever har jag ingen stress att köpa nytt, får skylla på åldern med

Behöver bättre cpu för att få högre fps. Mitt 970 jobbar cirka 50% med de inställningarna jag kör i BF4 så det lär inte hålla tillbaka mig i BF1 heller utan det är mest CPUn. Blir kanske bättre med DX12 i BF1 också, det återstår ju att se.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

då har du inte kollat vad cpuerna har fått för poäng som wccftech rapporterade om jämfört med detta beta test som yoshman länkat till.

du kan inte säga att zen e halva prestandan jämfört med intel, när vi inte vet något annat än rykten. För tidigt att döma ut Zen, lev på hoppet istället

Det är sant. Jag kanske inte ska vara så överväldigande negativ. Men efter de senaste åren av AMDs processorer så .. ville inte ens köpa in den senaste generation APUer till min styvfarsas kontor.. herregud, de kommer ju knappt ikapp en modern i3a. Det blev i5or fär hela slanten. Jag är ändå lite AMD-fanboy (jag är obstinat och hejar ofta på David i kampen mot Goliath) så jag önskar att Zen gör bra ifrån sig.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Ååååh det va tider det! Suktade efter en sådan men fick nöja mig med min k6-2:a....

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Ååååh det va tider det! Suktade efter en sådan men fick nöja mig med min k6-2:a....

Yes, super socket 7, hade själv en K6-2 500MHz.

På den tiden hängde man lite på 64bits.se med.
http://64bits.se/forum/index.php?sid=5d838db3664add3db6bb0491...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Yes, super socket 7, hade själv en K6-2 500MHz.

På den tiden hängde man lite på 64bits.se med.
http://64bits.se/forum/index.php?sid=5d838db3664add3db6bb0491...

Samma här! Hade faktiskt både en 400 mhz och en 500 eller 550 kanske det var. Minns att man kunde få upp dem till 600 om man lurades lite. Multiplien skulle ställas till 2 så tolkade cpun det till 6. Minns inte exakt. Va så länge sedan. Va rätt kul med alla chipset som fanns på den tiden med till socket 7.

64bit hängde inte jag på. Det var aftonbladet chatt och home of the underdogs. Haha

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Samma här! Hade faktiskt både en 400 mhz och en 500 eller 550 kanske det var. Minns att man kunde få upp dem till 600 om man lurades lite. Multiplien skulle ställas till 2 så tolkade cpun det till 6. Minns inte exakt. Va så länge sedan. Va rätt kul med alla chipset som fanns på den tiden med till socket 7.

64bit hängde inte jag på. Det var aftonbladet chatt och home of the underdogs. Haha

Var det multipeln man lurade? Ville minnas att det var bussen men kollade nu och det var multipel man kunde lura upp ett steg på mitt FIC VA 503+. Fick upp min K6-2 400MHz i typ 460MHz vill jag minnas, så kom ju aldrig upp dit där man behövde använda tricket ändå. Men jumperklockning alltså. Drömde ju om en K6-3 eller rent av en K6-3+. Men blev en Duron 650 med Moselminnen sedan istället som man dominerade med på en bra bit över 1GHz.