Skattekrav på donationer via Twitch och Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@hersses

Hemlösa skattar om de arbetar, får a-kassa eller någon form av ersättning från försäkringskassan som till exempel sjukersättning, men socialbidrag från kommun är skattefritt och de som enbart uppbär det kan alltså nolltaxera oavsett om de har tak över huvudet eller inte. De som säljer faktum skattar inte, de får helt enkelt köpa tidningarna de säljer och tar mellanskillnaden i fickan. Men där hjälper inte heller tidningen till för att folk ska göra rätt för sig och föredrar att arbeta i gråzonen. Det ligger på tidningsförlaget. De hade kunnat betala lön/ackordslön/försäljningsprovision istället.

På tal om dricks så är de helt frivilliga, men ska beskattas och tas upp i inkomstdeklarationen av mottagaren. Frivillig dricks är o andra sidan momsfritt.

Ska du bråka om smådetaljer o försöka likställa ditt streamande med någon som bor på gatan, som inte har råd att köpa mat och som får sova utomhus även vintertid? Grattis! Ja, visst har du det så fruktansvärt som dem! Stackars dig, din arma streamare, vad synd om dig. "här får du en liten gåva, lägg inte allt på spriten!" känns det bra nu?

Nåväl, låt oss gå till det du tog upp. Ang tidningen faktum så hittade jag detta på deras FAQ: "I hela Europa är praxis att gatutidningsförsäljning är skattefri. I likhet med att sälja prylar på loppis beror det förstås på hur mycket man drar in. I princip kan en Faktumförsäljare starta eget företag och betala skatt på sin inkomst, men de allra flesta kommer inte upp i de summorna." Alltså de flesta kommer inte över gränsen. Sen gör du skillnad på frivillig dricks och... Frivillig dricks? Eller menar du ofrivillig dricks och vad är det i så fall?

Ang socialen... Jag borde inte ens behöva förklara för dig om det, du borde kunna räkna ut det själv tycker jag. Alltså tänk lite själv. Vilka får rätt till socialbidrag? I vilken situation lever de i? Vad är syftet med det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanarion91:

Keep in mind, att jag förstår vad du menar och håller med dig till en viss del. Min poäng från början var att donation -> gåva -> inget tvång. Och nämner också att jag inte tycker en servitör ska skatta på sin dricks, då det är något som hon/han inte ber om utan får oftast pg a riktigt bra service.
har jag en stream som tilltalar dig, och du pyntar in en slant till mig. Då är jag tacksam! Inte för pengarna utan för att du uppskattar mig och vad jag gör. Pengarna är för mig personligen oväsentligt då jag ger tillbaka det i streamen. Sen har jag också köpt en webcam av donations, det kan jag va ärlig och säga ;p haha!
Hela min poäng var just något sånt här.. Jag får donations så jag ligger under nivån för att skatta. I slutet av året får jag en superdonation, helt orimlig! Då måste jag beskatta detta, något som jag inte själv har efterfrågat. Det är väl skillnaden jämfört med ett företag som etablerar sin verksamhet i Sverige, eller? De är ju med på att de kommer behöva skatta. Samma sak med de streamsen som startat Aktiebolag tillhörande streamen.. Det är väl självklart dom ska betala skatt! Men jag som inte har en verksamhet med detta utan bara gör det för skojs skull, ska jag beskattas utefter vad en tittare ger mig utan att ha efterfrågat detta, speciellt när alla pengar går tillbaka till tittarna? Förstår du hur jag menar? .p

Mm, fast jag håller inte med om att så länge det inte är tvång så bör det vara skattefritt. Det finns ju andra exempel från andra yrkesgrupper där gott arbete kan belönas med en bonus eller liknande. Den bonusen måste man skatta för, även om det är en engångsutbetalning som inte var överenskommen mellan dig och din arbetsgivare, utan du fick den som tack för gott arbete och helt frivilligt (att jämföra med dricks för väl utförd service eller "donation" för bra stream).

I min mening är det samlade värdet på "donationerna" som är intressant. Inte hur små/stora varje enskild är eller när på året det sker. Varför skulle du undantas skatt bara för att en "superdonation" kommer i slutet av året? Det är ju inte så att det är en minusaffär, att du haft mer pengar ifall du inte fått "superdonationen". Eller skulle man kunna ha en mångmiljonomsättning så länge alla "donationer" är frivilliga och man inte behåller pengarna själv, utan ger ut som give-aways till de som tittar?

Vad det hela kokar ner till är att för att vara skattefritt ska det vara en gåva utan någon form av motprestation. En person som väljer att komma och titta på din stream och som tack eller uppmuntran väljer att "donera" pengar gör således till följd av din prestation, vare sig donationen är frivillig eller inte. Det kan således inte klassas som en skattefri gåva utan en remuneratorisk gåva. Jag kan liksom inte förstå varför just streamare skulle vara undantagna? Bara för att många gör det för att de tycker att det är kul? Den motiveringen kan ju inte användas för att slippa betala skatt på de pengar man tjänar.

Donation -> remuneratorisk gåva -> inget tvång (dock skattepliktigt).

Om inte att streama mot eventuella donationer är en remuneratorisk gåva så är inte heller dricks till en servitör det. Är inte dricks det så är inte bonusar heller det. Om så är fallet kommer hela vårat system att rämna. Finns det kryphål kommer människor garanterat att försöka använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Jo jag hänger med, men håller inte med om att frivilliga donationer ska beskattas.

Det känns verkligen som att alla har hakat upp sig på att ordet donationer används och att dessa gåvor ska vara skattefria. Hade ordet dricks använts hade inte lika många klagat.

Men om jag tar din mening och byter ut "donationer" till definitionen av en remuneratorisk gåva, så får det plötsligt en helt annan innebörd:

"Jo jag hänger med, men håller inte med om att frivilliga gåvor som sker med anledning av en utförd tjänst eller liknande ska beskattas."

Sen kan alla företag börja betala ut lön som donationer till sina anställda istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Ska du bråka om smådetaljer o försöka likställa ditt streamande med någon som bor på gatan, som inte har råd att köpa mat och som får sova utomhus även vintertid? Grattis! Ja, visst har du det så fruktansvärt som dem! Stackars dig, din arma streamare, vad synd om dig. "här får du en liten gåva, lägg inte allt på spriten!" känns det bra nu?

Nåväl, låt oss gå till det du tog upp. Ang tidningen faktum så hittade jag detta på deras FAQ: "I hela Europa är praxis att gatutidningsförsäljning är skattefri. I likhet med att sälja prylar på loppis beror det förstås på hur mycket man drar in. I princip kan en Faktumförsäljare starta eget företag och betala skatt på sin inkomst, men de allra flesta kommer inte upp i de summorna." Alltså de flesta kommer inte över gränsen. Sen gör du skillnad på frivillig dricks och... Frivillig dricks? Eller menar du ofrivillig dricks och vad är det i så fall?

Ang socialen... Jag borde inte ens behöva förklara för dig om det, du borde kunna räkna ut det själv tycker jag. Alltså tänk lite själv. Vilka får rätt till socialbidrag? I vilken situation lever de i? Vad är syftet med det?

Tror du behöver läsa de andra inläggen jag skrivit i tråden, jag har inte argumenterat för att strömmare ska ha skattefrihet.

Försörjningsstöd nämndes bara som skattefri ersättning, vilket inte a-kassa, aktivitetsstöd, utvecklingsersättning, sjukpenning, aktivitetsersättning eller sjukersättning (sjukpension) eller för den delen ålderspension är. Hur det fungerar är jag mycket väl medveten om. Att det behövs är för att de andra ersättningarna inklusive sjukförsäkringen är kopplad till att du har jobbat ett visst antal timmar, tidigare lön eller för att du har förbrukat alla dagar i dessa ersättningar. Sen kan du som sagt vara utan hem och ändå jobba vitt.

Hade du följt tråden så visste du att det inte finns någon monetär gräns från när man ska börja bokföra och deklarera näringsverksamhet och att även hobbyverksamhet beskattas. Det tidningen gör är en dålig cop-out som lämnar deras försäljare utanför systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror du behöver läsa de andra inläggen jag skrivit i tråden, jag har inte argumenterat för att strömmare ska ha skattefrihet.

Försörjningsstöd nämndes bara som skattefri ersättning, vilket inte a-kassa, aktivitetsstöd, utvecklingsersättning, sjukpenning, aktivitetsersättning eller sjukersättning (sjukpension) eller för den delen ålderspension är. Hur det fungerar är jag mycket väl medveten om. Att det behövs är för att de andra ersättningarna inklusive sjukförsäkringen är kopplad till att du har jobbat ett visst antal timmar, tidigare lön eller för att du har förbrukat alla dagar i dessa ersättningar. Sen kan du som sagt vara utan hem och ändå jobba vitt.

Hade du följt tråden så visste du att det inte finns någon monetär gräns från när man ska börja bokföra och deklarera näringsverksamhet och att även hobbyverksamhet beskattas. Det tidningen gör är en dålig cop-out som lämnar deras försäljare utanför systemet.

Aah förlåt så mkt för att jag inte sätter mig ner o läser alla andra tidigare kommentarer utan bara svarar på de som citerar mig. Låt mig förtydliga att föregående mening skrevs med stor ironi. Jag behöver inte läsa tidigare kommentarer och faktum är att jag vill inte. Citerar du mig så svarar jag, annars bryr jag mig inte om vad som sägs i debatten.
För övrigt så var jag en av de första som tog upp att hobbyverksamhet ska beskattas och jag vet redan detta så vet inte varför du tar upp det? Jag blandade först ihop dig med en annan som citerade mig tidigare, men vi verkar ju vara på samma sida ändå - att man ska skatta för inkomst, oavsett om det är dricks eller lön.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Fast så är det ju alltid! Alla pengar du tjänar genom vanligt förvärvsarbete skattar du på, sen när du handlar, betalar hyran, räntor, amorteringar så betalar du med skattade pengar. Företagen får in dina skattade pengar och betalar skatt på vinster de gör. Du kan inte använda detta som ett motargument mot beskattning av streamers.

Detta är dock mellan två privatpersoner, inte staten.
Gåvor mellan företag sinsemellan bör också diskuteras.

Kommunalskatten dras två gånger. Du kan inte jämföra detta med moms eller arbetsgivaravgifter.

Jag förespråkar ett lågt skattetryck vilket vi inte har i Sverige.

Att säga "fast så är det ju alltid" rättfärdigar inte att addera skatter på skatter.

I din värld ska du skatta om du får några tusenlappar när du fyller år av en släkting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Detta är dock mellan två privatpersoner, inte staten.
Gåvor mellan företag sinsemellan bör också diskuteras.

Kommunalskatten dras två gånger. Du kan inte jämföra detta med moms eller arbetsgivaravgifter.

Jag förespråkar ett lågt skattetryck vilket vi inte har i Sverige.

Att säga "fast så är det ju alltid" rättfärdigar inte att addera skatter på skatter.

I din värld ska du skatta om du får några tusenlappar när du fyller år av en släkting.

När går man från att vara privatperson till att vara en verksamhet?
Det är ju inte rimligt att till exempel kunna dra in en vanlig månadslön på sin verksamhet men fortfarande anse sig vara en privatperson i det utövandet. Det måste finnas ett belopp definierat när det går från att vara en liten hobby till en näringsverksamhet likt vilken som helst.

De flesta transaktioner sker inte mellan privatperson och staten, utan privatpersoner och företag. Dessa företag betalar skatt på vinster och arbetsgivaravgifter. Men personalen betalar även inkomstskatt på deras lön, således blir ju samma pengar skattade om och om igen, även när inte staten är inblandad.

Jag kan hålla med om att Sveriges skattetryck är högt, men lösningen kan ju inte vara att välja ut någon eller några enskilda verksamheter och undanta dess utövare från inkomstbeskattning. Det borde ju snarare vara att alla som tjänar pengar till följd av sin verksamhet betalar skatt på sina inkomster, dock kan andelen minskas. Men det är en annan och helt orelaterad fråga.

Jag ogillar när du klistrar på mig rent av löjliga påståenden som är så långt ifrån sanningen man kan komma. Jag har aldrig och tänker aldrig förespråka beskattning av någon tusenlapp i födelsedagspresent. Det är stor skillnad på en gåva och en remuneratorisk gåva (en gåva som sker med anledning av en utförd tjänst eller liknande). Om remuneratoriska gåvor inte skulle vara skattepliktiga skulle i stort sett ingen betala inkomstskatt. Även om man förespråkar ett lågt skattetryck kan jag inte tänka mig att man skulle vilja se helt slopad inkomstbeskattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det känns verkligen som att alla har hakat upp sig på att ordet donationer används och att dessa gåvor ska vara skattefria. Hade ordet dricks använts hade inte lika många klagat.

Men om jag tar din mening och byter ut "donationer" till definitionen av en remuneratorisk gåva, så får det plötsligt en helt annan innebörd:

"Jo jag hänger med, men håller inte med om att frivilliga gåvor som sker med anledning av en utförd tjänst eller liknande ska beskattas."

Sen kan alla företag börja betala ut lön som donationer till sina anställda istället.

Bara bågra regeländringar så är det löst.

Permalänk
Medlem

Men alltså seriöst, att ge en donation på Twitch eller liknande är en GÅVA som varje person själv väljer att gör eller inte.. Det är pengar du själv jobbat ihop och redan skattat och är villig att ge bort för att hjälpa eller stödja någon/något.

Om jag ger bort 1000kr till en vän eller liknande så ska det väl inte skattas?
Det är väl plånboken själv som bestämmer, om jag kunde ge bort 100 000kr så skulle jag göra det, mina pengar som redan är skattad genom arbete, då är det ju stöld om skatteverket ska ta pengar av det IGEN när jag ger bort det.
Mitt val att ge bort det för tusan.. Det är ingen som MÅSTE donera eller betala i månaden för att titta gratis på någon.

Om dem får pengar via youtube/twitch specifikt via kontrakt så är väl det en sak, då man kan räknas som anställd.
Men en donation är fortfarande inte en garanterad inkomst..
Det är sjukt att folk inte fattar att det är gåvor och helt frivilligt att ge dessa..
Sen om dessa gåvor ger mer än du tjänar per år så är det surt för dig, men man behöver inte slå ner på detta pga avundsjuka.

Som jag sa tidigare, om jag väljer att ge bort mina redan skattade pengar eller pengar jag själv fått av mamma eller vad tusan som helst så är det mitt val, och då ska inte skatten stjäla dem pengarna från mig eller personen jag ger det till.
Det är stöld från mig som ger bort det tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com