Anses Kickstarter vara ett köp eller donation?

Permalänk
Medlem

Anses Kickstarter vara ett köp eller donation?

Hej,

Jag är i behov av en kameraväska och har nu hittat en på Kickstarter. Jag är dock osäker huruvida köpet anses vara ett riktigt köp, eller "donation". Enkelt uttryckt, är det möjligt att köpa en vara från Kickstarter på företaget?

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

Man ska då skatta på inkomster från Kickstarter, om det hjälper.
http://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/352535.html?da...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Om du får någonting för dina slantar så borde det väl vara ett köp.
En donation är när du skänker pengar utan några förväntningar att få något tillbaka.

Sedan vet jag inte hur kickstarter fungerar om inte nog med pengar kommer in...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe134:

Hej,

Jag är i behov av en kameraväska och har nu hittat en på Kickstarter. Jag är dock osäker huruvida köpet anses vara ett riktigt köp, eller "donation". Enkelt uttryckt, är det möjligt att köpa en vara från Kickstarter på företaget?

Nej, du bidrar med pengar för att initiativtagaren/utvecklarna skall kunna ta en produkt till marknaden. Om de lyckas så får du en belöning, om de inte lyckas så står du med skägget i brevlådan.

Om "du är i behov" av en kameraväska skulle jag inte lita på Kickstarter, det är mer regel än undantag att projekten blir försenade. Jag har donerat till ett antal projekt och över hälften har blivit minst ett par månader försenade, vissa mer än ett halvår. Det är tyvärr bara att sitta kvar och se glad ut för det går inte att få tillbaka sina pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Rekordmedlem

Naturligtvis kan företag köpa eller skänka pengar men du undrar nog om/hur företaget får göra avdrag för det ?
Det är svårare att säga nått om det för det blir olika regler beroende på vilka länder som är inblandade för jag antar att det handlar om att importera något.
Men kontakta skatteverket och fråga dem om hur det borde bokföras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du undrar nog om/hur företaget får göra avdrag för det ?
Men kontakta skatteverket och fråga dem om hur det borde bokföras.

Du har helt rätt, det jag syftade på. Jag får helt enkelt kontakta Skatteverket och höra vad de säger.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Om "du är i behov" av en kameraväska skulle jag inte lita på Kickstarter, det är mer regel än undantag att projekten blir försenade.
Skickades från m.sweclockers.com

Nu är det inte så att jag måste ha den nu på en gång utan inom några månader. Företaget är inte helt nytt utan lyckades etablera sig på marknaden förra året tack vara Kickstarter. Därför är jag inte orolig över stora förseningar eller dylikt. Här är väskan för er som blev nyfikna.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tobbe134:

Nu är det inte så att jag måste ha den nu på en gång utan inom några månader. Företaget är inte helt nytt utan lyckades etablera sig på marknaden förra året tack vara Kickstarter. Därför är jag inte orolig över stora förseningar eller dylikt. Här är väskan för er som blev nyfikna.

Verkar vara från Kanada ? Har inte koll på skattereglerna där men skatteverket brukar faktisk vara trevliga och hjälpsamma om man frågar om regler för att man vill bokföra rätt.
Väskan/ryggsäcken i sig såg intressant ut men min katt får nog stanna hemma även om den får plats...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Verkar vara från Kanada?

Mailade och frågade vart väskorna skickas ifrån, svaret är USA. Har dock ingen tidigare erfarenhet av utrikeshandel, vilket gör allt mycket svårare.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

Jag tror det är lurigt. Det är ju egentligen vare sig ett köp eller en donation, utan en investering som kan tappa i värde (= de failar) eller så får du din produkt. Som du sen eventuellt ska tulla och momsa in i Sverige.

Hade det varit jag så hade jag skitit i att deklarera den helt och hållet på företaget utan köpt den privat för skattade pengar för att minska allt strul. SKV brukar dock vara grymt snabba och trevliga vid frågor. Jag fick svar på en söndag sist gång - förvisso i deklarationstider men mina frågor gällde hur utlandsinkomster skulle deklareras och skattas för i Sverige...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nej, du bidrar med pengar för att initiativtagaren/utvecklarna skall kunna ta en produkt till marknaden. Om de lyckas så får du en belöning, om de inte lyckas så står du med skägget i brevlådan.

Precis. Själv blev jag t.ex. bränd på två Freedman-stolar, över 8k i sjön när det efter många långa förseningar gick åt helvete för dem i slutändan.

TS: släng inte pengar på Kickstarterprojekt om du inte kan tänka dig vänta länge (det kan handla om veckor/månader/års förseningar), och räkna även med att projektet kan gå åt skogen och pengarna förloras.

Det är varken ett köp, donation/gåva eller investering. Vettefasen vad man ska kalla det egentligen... finansiering? Stöd? Ynnest?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det är varken ett köp, donation/gåva eller investering. Vettefasen vad man ska kalla det egentligen... finansiering? Stöd? Ynnest?

Lotteri ?
Verkar finnas gott om guldgrävare som vet hur man snickrar ihop en snygg prototyp på nåt roligt koncept.
Utan att ha några som helst ambitioner att faktiskt tillverka nånting.

Och mängden etablerade företag (som faktiskt borde kunna finansiera sin utveckling på normalt sätt) som ändå tigger pengar är skrämmande.

Själv tycker jag att hela konceptet i bästa fall fungerar för billiga leksaker.
Men när dom vill ha tusentals kronor för nånting man kanske inte ens får se, ja då är det helt klart nåt skumt på g.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Lotteri ?
Verkar finnas gott om guldgrävare som vet hur man snickrar ihop en snygg prototyp på nåt roligt koncept.
Utan att ha några som helst ambitioner att faktiskt tillverka nånting.

Och mängden etablerade företag (som faktiskt borde kunna finansiera sin utveckling på normalt sätt) som ändå tigger pengar är skrämmande.

Själv tycker jag att hela konceptet i bästa fall fungerar för billiga leksaker.
Men när dom vill ha tusentals kronor för nånting man kanske inte ens får se, ja då är det helt klart nåt skumt på g.

Lotteri är nog ganska passande faktiskt.

Håller med i princip, men nästan alla projekt jag backat, även de som kostat över tusingen, har gått bra även om det nästan alltid dragit ut på tiden. Så det behöver inte vara något skumt bara för att det är kostsamt, men man ska absolut vara medveten om möjligheten att det är bluff och den överhängande risken att pengarna går förlorade. Så var det även med de 8k jag förlorade på Freedman-projektet - jag skulle aldrig ha satsat pengarna om jag inte varit beredd på ett möjligt misslyckande.

Kickstarter har ju visserligen ett hårdare avtal som projektskapare måste godkänna nuförtiden, där de åläggs att återbetala pengarna (så långt det är möjligt) om de inte lyckas. Men givetvis kan bluffmakare komma undan ändå... de kan ju t.ex. redogöra för alla möjliga påhittade utgifter som lett till att pengarna "försvunnit", när allt egentligen hamnat på något privat bankkonto någonstans.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Fick nu svar från Skatteverket huruvida man får göra avdrag på sitt företag när det gäller "köp" från Crowdfunding eller gräsrotsfinansiering. Här är svaret:

"När du gör ett inköp, tex en kameraväska, till ditt momsregistrerade företag har du avdragsrätt för momsen. Det har ingen betydelse för avdragsrätten hur du finansierar inköpet. Det kan ske genom privat insättning, lån eller crowdfunding."

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019