Permalänk
Medlem

Plötsligt 90 grader temp, 4690K OC

Hej, har ett ganska ordentligt problem med min dator.

Köpte för inte så länge sen ett moderkort då jag ville överclocka min 4690K, allt funkade bra förutom några failade boots i början.

Höromdagen började min dator lagga ordentligt plötsligt, gick in i bios och ser att tempen ligger på över 90 grader.
Tog bort pumpen till vattenkylningen, bytte pasta och ändrade även om vilka fläktar som kopplades var (antagligen irrelevant), och sen funkade det som det skulle igen. Nu har jag samma jävla problem och förstår inte varför!! Kylningspumpens lampa lyser som den ska, har även återställt överklockningen till default men ändå ligger temps på 90 grader. Vill inte gärna behöva ta bort pumphelvetet igen...

Någon som vet vad felet kan vara?

Snabba svar uppskattas även om jag förstår om inga kommer då klockan är 01:30.. oh well

Tack på förhand, behöver ni mer information är det bara att fråga.
(ett par screens nedan)

https://gyazo.com/9fb8a3f587f13c4b3ea55e0d4e6e3cba
https://gyazo.com/66d6b1f512272706ae6f53ce97163394

Permalänk
Medlem

Hur strömförsörjs pumpen? Går den ens? Du känner enkelt om den vibrerar eller inte.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Hur strömförsörjs pumpen? Går den ens? Du känner enkelt om den vibrerar eller inte.

Kan inte direkt känna vibration på själva pumpen men hör att vätska börjar flyta när jag startar datorn. Slangarna vibrerar möjligen något.
Ström får den via en sån där 4-pin på moderkortet där man annars kopplar fläktar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PendoX:

Kan inte direkt känna vibration på själva pumpen men hör att vätska börjar flyta när jag startar datorn. Slangarna vibrerar möjligen något.
Ström får den via en sån där 4-pin på moderkortet där man annars kopplar fläktar

AIO-pumpar är i många fall inte gjorda för något annat än att köras på full fräs. Anslut pumpen direkt till nätagget eller ställ in i BIOS att pumpen alltid ska köras på maxfart.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

AIO-pumpar är i många fall inte gjorda för något annat än att köras på full fräs. Anslut pumpen direkt till nätagget eller ställ in i BIOS att pumpen alltid ska köras på maxfart.

Verkar som att detta var problemet, pumpen var kopplad till något som heter CPU_OPT, provade SYS_FAN istället och nu verkar det fungera som det ska.
Det konstiga är ju dock att jag haft pumpen kopplad till CPU_OPT i flera dagar utan att märka några särskilda problem...
Ber bara till gudarna att inga komponenter tagit skada.

Tackar så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Intel har ofta aktiva skydd som bromsar cpu när den blir för varm
De har dom haft länge gamla p3 nödstoppa sig om det blev för varm första p4 bromsa ner sig hårt hjälpe inte de stanna den ..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz