Tullgräns, 1500 SEK?

Permalänk
Medlem

Tullgräns, 1500 SEK?

Hej,

Jag hade tänkt att beställa en vara från USA, och på Tullverkets hemsida står det "Om det sammanlagda värdet på de varor du beställer är högst 1 500 kronor behöver du inte betala någon tull." och "Om varornas totala värde är högst 1 500 kronor exklusive frakt behöver du inte betala någon tull. Moms betalar du däremot alltid."

Vad innebär "det sammanlagda värdet"? Är det inklusive moms?

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur de tänker för jag var tvungen att betala 250kr plus 100kr förtull och deras arbete på en elektronikvara för ca 1100kr. räkna med tull.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe134:

Hej,

Jag hade tänkt att beställa en vara från USA, och på Tullverkets hemsida står det "Om det sammanlagda värdet på de varor du beställer är högst 1 500 kronor behöver du inte betala någon tull." och "Om varornas totala värde är högst 1 500 kronor exklusive frakt behöver du inte betala någon tull. Moms betalar du däremot alltid."

Vad innebär "det sammanlagda värdet"? Är det inklusive moms?

Tror formulering snarast syftar på värdet på alla varor i försändelsen.

Det är iaf (såvitt jag förstått det rätt) så att du betalar moms på tullen, inte tull på momsen.

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandel/internet...

Citat:

Tull
Tullsatsen varierar från 0 till 20 procent beroende på vad det är för slags vara. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris inklusive frakt och eventuell transportförsäkring.

Om det sammanlagda värdet på de varor du beställer är högst 1 500 kronor behöver du inte betala någon tull.

Läs mer om försändelser med lågt värde.

Moms
Momsen är 25 procent på alla varor förutom livsmedel där den är 12 procent och trycksaker där den är 6 procent. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift.

Du behöver alltid betala moms, oavsett värdet på din vara.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vet inte riktigt hur de tänker för jag var tvungen att betala 250kr plus 100kr förtull och deras arbete på en elektronikvara för ca 1100kr. räkna med tull.

Mer detaljer skulle hjälpa. Fraktkostnad, ev försäkring, m.m.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Mer detaljer skulle hjälpa. Fraktkostnad, ev försäkring, m.m.

Tyvärr glömde jag pappret hos mina föräldrar och informationen jag fick från DHL var snål. Det var från Massdrop och någon sorts försäkring var det. Frakten låg på ca 90-100kr

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@evil penguin: Vänta, om en vara kostar ex. 1499 SEK så bör jag inte behöva betala någon tull. Frakt och moms ska inte beräknas in utan endast själva varan?

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe134:

@evil penguin: Vänta, om en vara kostar ex. 1499 SEK så bör jag inte behöva betala någon tull. Frakt och moms ska inte beräknas in utan endast själva varan?

https://www.tullverket.se/innehallao/l/lagvardeforsandelser/l...

Finns en asbra site som heter google som kan hjälpa till att hitta information som finns på olika myndigheters hemsidor

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe134:

@evil penguin: Vänta, om en vara kostar ex. 1499 SEK så bör jag inte behöva betala någon tull. Frakt och moms ska inte beräknas in utan endast själva varan?

Hm, bra fråga. Beloppet som förtullas inkluderar fraktkostnaden. Frågan är om gränsvärdet räknas annorlunda, det framgår faktiskt inte tydligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@Skrotnisse92: Det första jag gjorde var att leta runt på deras hemsidor men det jag frågar efter står varken på Skatteverkets eller Tullverkets hemsida. Jag kunde lika gärna skicka ett mail och fråga men tänkte att någon här kanske redan visste.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

De har ju formulerat sig så att du i teorin kan köpa en vara för 1499 SEK som kostar säg 250 spänn i frakt och sen lite moms på det utan att behöva betala någon tull.
Sedan verkar det ju lite skumt att @infigo fick betala tull för någonting på 1100 SEK, men tullen kanske ansåg att det var värt mer (om t.ex. massdrop pressade ner priset men det gick att få tag på för över 1500 någon annanstans).
Eller så finns det något undantag för vissa varor i någon finstilt klausul någonstans...

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

@JoeBlack: Möjligtvis gjorde tullverket ett misstag, dock onödigt att anta det. Jag skickade precis iväg ett mail till Tullverket där jag bad dem att förklara hur man räknar ut det totala värdet. Återkommer när jag vet mer.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vet inte riktigt hur de tänker för jag var tvungen att betala 250kr plus 100kr förtull och deras arbete på en elektronikvara för ca 1100kr. räkna med tull.

Då betalade du troligtvis ingen tullavgift.
250 kr är ju momsen, som alltid ska betalas.
100kr förtull, vilket borde ha varit 125 kr egentligen, är importtulldeklarationsavgiften.

Dessa två betalas alltid. Jag har för mig att tullavgiften på elektronik är runt 3%, så det är ju inte så mycket pengar man slipper betala.

Frakt ska alltid räknas med i totalsumman. Moms är jag osäker på i fallet om lågvärdeförsändelser. Tullverket är ju tyvärr kryptiska där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Då betalade du troligtvis ingen tullavgift.
250 kr är ju momsen, som alltid ska betalas.
100kr förtull, vilket borde ha varit 125 kr egentligen, är importtulldeklarationsavgiften.

Dessa två betalas alltid. Jag har för mig att tullavgiften på elektronik är runt 3%, så det är ju inte så mycket pengar man slipper betala.

Frakt ska alltid räknas med i totalsumman. Moms är jag osäker på i fallet om lågvärdeförsändelser. Tullverket är ju tyvärr kryptiska där...

Kan ha varit 125kr men det jag menar är att det är en avgift som kommer att komma med även på saker under 1500kr. Bra förklaring.
Det hette nämligen tullavgift eller liknande på pappret.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Finns en avgiftsguide på tullverkets hemsida som man kan använda för att räkna ut kostnaden: http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden.4....

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Kan ha varit 125kr men det jag menar är att det är en avgift som kommer att komma med även på saker under 1500kr. Bra förklaring.
Det hette nämligen tullavgift eller liknande på pappret.

Ja, det är för att tullen han hand om både tull o moms avgifter

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av rSon:

Då betalade du troligtvis ingen tullavgift.
250 kr är ju momsen, som alltid ska betalas.
100kr förtull, vilket borde ha varit 125 kr egentligen, är importtulldeklarationsavgiften.

Dessa två betalas alltid. Jag har för mig att tullavgiften på elektronik är runt 3%, så det är ju inte så mycket pengar man slipper betala.

Frakt ska alltid räknas med i totalsumman. Moms är jag osäker på i fallet om lågvärdeförsändelser. Tullverket är ju tyvärr kryptiska där...

Ja, att de räknar med hela fraktkostnaden som momspliktig är för mig helt vansinnigt. Jag ska alltså betala svensk omsättningsskatt för en service jag köpt i annat land och som förbrukas till största del i utanför Sveriges gränser. Tågbiljetter t.e.x. betalar du bara moms för den del som går inom landet. Menmen, så länge det fulas från staten fular jag med. Må bäste man vinna.

Permalänk
Medlem

@Mieriola: Dessvärre har den för få alternativ att välja mellan. Exempelvis finns inte väskor, vilket jag ska inhandla. Därutöver verkar det inte som den tar hänsyn till gränsvärdet då programmet tar tull oavsett varans värde.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

ja det där tull eller inte är en bra fråga! fick själv ett påslag på över 500kr för 3 par solglasögon från kina som jag knappt betalade 400kr för så!

så vill du va helt säker så skulle jag snarare ringa dit och prata med dom samt sedan be dom skicka det på mail efter att du pratat med dom. så du har det svart på vitt samt bevis på vem det är som du fått informationen från.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Fick nu svar från Tullverket. "Det innebär att du inte behöver betala tull för en väska som kostar 1499:- men moms med 25% får du betala på det värdet.". Det vill säga, det totala värdet innebär endast själva varan.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019