Hjälp! Ingen kunskap inom ämnet, men är redo för ett projekt

Permalänk
Medlem

Hjälp! Ingen kunskap inom ämnet, men är redo för ett projekt

Hej! Jag har precis lagt en order på en rpi 3 model b som jag kommer hämta ut på söndag eller måndag när jag anländer till mitt hem. Jag har 2 syften i åtanke för denna lilla maskin. Den skall fungera både som htpc och nas. Pajen kommer alltså att finnas i vardagsrummet, kopplas till tvn och fungera som hemmets mediastation. Jag kommer att ha en extern hdd inkopplad till datorn som jag vill skall fungera som en nas. Jag vill alltså kunna sitta vid min stationära dator och dra ned filmer/serier direkt till hårddisken, som skall ligga på nätverket, för att sedan spela upp dessa på tvn. Tänkte ha ett trådlöst tangentbord (typ k400) som kontroll.

Hur gör jag detta? Som det står i titeln har jag absolut noll kunskap inom det här området, så förklara gärna som om jag vore 4 år gammal så är jag väldigt tacksam.

Med vänliga hälsningar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde89:

...Openelec...

Openelec är mer eller mindre övergiven, inga uppdateringar på länge.
libreelec är det som gäller om man vill köra med elec.

osmc är ett alternativ.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Openelec är mer eller mindre övergiven, inga uppdateringar på länge.
libreelec är det som gäller om man vill köra med elec.

osmc är ett alternativ.

Finns det någon guide på hur man kan konfigurera den till mina behov? Kan somsagt ingenting om detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har själv varit i tankarna att köpa mig en raspberry pi 3 för att använda som nas samt mediacenter.

Tänkte att osmc verkade intressant så sökte på det på google och fick upp lite alternativ, https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp...

Kolla igenom där om de finns någon lätt guide.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Om du ska använda Raspberryn som en mediastation med t.ex OSMC och Kodi så kan du hoppa över tangentbordet. Jag personligen använder Yatse och kontrollerar Raspberryn m.h.a telefon, vilket fungerar perfekt.

Gällande NAS et cetera, är det inte lättare att bara koppla den externa hårddisken direkt på routern och därigenom ha tillgång till hårddisken genom alla datorer?

Visa signatur

öh öh har den äran!