Nvidia tillkännager Geforce GTX 1060 med 3 GB GDDR5-minne

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Nvidia verkar göra allt för att förvirra oss konsumenter.

Får mig att tänka på Nvidia 8000-serien där det kunde finnas hela 4 olika kort ur samma serie. Vill minnas att det fanns tre olika 8800GT t.ex. Sedan fanns det 8800GTS med 320 och 640mb vram. Samma GTS Serie hade även 8800 i 90nm och 65nm kallade för G92 och G80. Man var dessutom tvungen att gå in i kortens bios för att se skillnaden eftersom det till en början inte ens stod på kartongerna om de var i 65 eller 90nm. Nvidia är extremt bra på att förvirra sina egna kunder.

Skrivet av Garderoben:

Word

Sen förvånas jag över alla som klagar på att det finns 3GB och 6GB är det svårt att skilja på GTX 1060 3GB och GTX 1060 6GB ?

Baseras på samma chip bara att 3GB har lite mindre ram och cuda kärnor.

Däremot kan man diskutera om det är moraliskt lämpligt att skära bort CUDA kärnor och ändå kalla det för "GTX 1060". Det är faktiskt i en gråzon.

Skrivet av Garderoben:

Fast köper jag ett 1060 3GB så förväntar jag mig inte samma prestanda som 1060 6GB men det kanske bara är jag...

För Vram har ju verkligen något med prestandan att göra...

Skrivet av DeonCadme:

Det beror ju på. Kör du på för höga grafikinställningar med för lite VRAM så börjar spelet hacka pga att kortet måste börja dumpa minne mm. Har man en bra GPU men för lite VRAM så förvandlas minnet till en flaskhals. Sedan spelar det ingen roll om du bara spelar små indie spel som inte kräver nå VRAM alls.

Det hela beror i slutändan på hur man använder dumburken men nog tycker jag att 4GB minne är den perfekta nivån för ett vettigt 1080p kort, dock återstår frågan om hur bra komprimeringstekniken är och det är jag inte tillräckligt insatt i .

Det gäller bara i scenarion när man fyller vramet och texturer tvingas dumpas i ram minnet. Diskussionen däremot var hur man kan kalla ett kort som presterar sämre för samma namn som det mer presterande kortet och då ingår inte ditt scenario i diskussionen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Jag har bokat ett EVGA GTX 1060 3GB på Inet för 2290:- nu vilket verkar som ett bra pris i min åsikt men om det är någon som har några invändningar mot kortet så får ni gärna komma med dem

Visa signatur

Dator: i5 3570K, EVGA GTX 1060 SC 6GB, Gigabyte Z77M-D3H, 16GB Corsair Vengeance LP DDR3, 1TB WD Blue, Intel 530 120GB och FD Core 1000
F.d Supermusen: Microsoft USB wheel mouse cream white, 1999 års modell.
Nuvarande mus: Steelseries kana v2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oscisw888:

Jag har bokat ett EVGA GTX 1060 3GB på Inet för 2290:- nu vilket verkar som ett bra pris i min åsikt men om det är någon som har några invändningar mot kortet så får ni gärna komma med dem

Yup, som en ägare av ett 6GB SC-kort har jag en invändning.
Vänta på just SC-kortet.

Det är en enorm skillnad mellan det vanliga "Gaming"-kortet och "SC"-kortet på GTX 1060 när det kommer till kylaren, det har en vän till mig bekräftat som köpte det kortet och sedan returnerade det för SC-varianten.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Någon som vet om det finns några reviews ute än har redan sökt på goggle och youtube men inte hittat något.

Är mest intresserad av de överklockade varianterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscisw888:

Jag har bokat ett EVGA GTX 1060 3GB på Inet för 2290:- nu vilket verkar som ett bra pris i min åsikt men om det är någon som har några invändningar mot kortet så får ni gärna komma med dem

Känns ju inte direkt som något kap 2016 att köpa ett kort med 3gb.
Men antar att det räcker för det mesta.
Dock så kommer kortet prestera sämre än 6gb versionen då det har mindre cuda kärnor och texturenheter. Hur mycket sämre är ju frågan då det inte kommit någon recension än.

Så frågan är varför man köper ett kort man inte vet hur det presterar?

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

Känns ju inte direkt som något kap 2016 att köpa ett kort med 3gb.
Men antar att det räcker för det mesta.
Dock så kommer kortet prestera sämre än 6gb versionen då det har mindre cuda kärnor och texturenheter. Hur mycket sämre är ju frågan då det inte kommit någon recension än.
https://i.gyazo.com/73644bd5ea4752315cbd2807c04a705e.png
Så frågan är varför man köper ett kort man inte vet hur det presterar?

Jag har först och främst inte köpt det än utan bara bokat det, men jämfört med ett gtx 970 tror jag ändå att det är ett bättre kort och jag har övervägt att köpa ett 970 innan. Jag spelar i 1080 som de allra flesta så minnet spelar ingen större roll och det är inte många cudakärnor de har sparat in på så jag har någorlunda höga förhoppningar om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: i5 3570K, EVGA GTX 1060 SC 6GB, Gigabyte Z77M-D3H, 16GB Corsair Vengeance LP DDR3, 1TB WD Blue, Intel 530 120GB och FD Core 1000
F.d Supermusen: Microsoft USB wheel mouse cream white, 1999 års modell.
Nuvarande mus: Steelseries kana v2

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Yup, som en ägare av ett 6GB SC-kort har jag en invändning.
Vänta på just SC-kortet.

Det är en enorm skillnad mellan det vanliga "Gaming"-kortet och "SC"-kortet på GTX 1060 när det kommer till kylaren, det har en vän till mig bekräftat som köpte det kortet och sedan returnerade det för SC-varianten.

Tack för ditt svar, jag ska definitivt överväga det kortet också, men jag läste att EVGA skulle göra typ 5 olika 3gb 1060 vilket gjorde att jag inte orkade bry mig och valde det billigaste jag kunde hitta. Det skulle ta i alla fall två veckor minst för Inet att få in dem i lager så jag har tid att ändra mig. Men drar kortet så lite som det gör så spelar väl inte kylaren lika stor roll eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: i5 3570K, EVGA GTX 1060 SC 6GB, Gigabyte Z77M-D3H, 16GB Corsair Vengeance LP DDR3, 1TB WD Blue, Intel 530 120GB och FD Core 1000
F.d Supermusen: Microsoft USB wheel mouse cream white, 1999 års modell.
Nuvarande mus: Steelseries kana v2

Permalänk

Jaha då var det beställt!

https://www.proshop.se/Grafikkort/Palit-GeForce-GTX-1060-DUAL...

2299:- och finns på lager!

Ska bli en efterlängtad ersättare till mitt 660ti

Visa signatur

Im not crazy, my reality is just diffrent than yours =)
I5-3350P@3,5Ghz, 18GB RAM, Z75 Pro3 GTX660TI, 2x128GB RAID0 SSD