Prestandatester för mobila Intel Kaby Lake hittar ut på nätet

Permalänk
Melding Plague

Prestandatester för mobila Intel Kaby Lake hittar ut på nätet

Det börjar dra ihop sig till Intel Kaby Lake för bärbara datorer. Kretsjätten har inlett leveranser till tillverkare, och nu hittar de första prestandasiffrorna ut på nätet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nya kretsar i en kommande MBP kanske!

Permalänk
Medlem

Som väntat då, inget upphetsande med kaby mot sky, inget som motiverar att vänta på den istället, utom då möjligen stödet för 10-bitars HEVC/H.265

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Nya kretsar i en kommande MBP kanske!

Vore väldigt konstigt annars tycker jag. Sweclockers skrev väl om att Kaby Lake för laptops gick iväg till OEM's i veckan så det får vi hoppas

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Märkligt att den tappar mark i singeltrådat tycker jag. Känns ju sådär lagom kul att en nyare prolle är sämre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare

En ren gissning kring detta

"Ställt mot föregångaren Core i7-6500U ur generation Skylake handlar det om märkbara förbättringar i testprogrammet Cinebench R15, i alla fall så länge endast en tråd används. Vid flera trådar tappar Core i7-7500U egendomligt nog mark, och landar sist i startfältet."

Notera att det finns tre system med 6500U som har rätt bra variation av resultat i det multitrådade fallet. Med 15 W TDP och slimmat format blir prestanda extremt beroende av kyllösningen när man använder alla CPU-kärnor. Utan att veta hur 7500U plattformen är utformad är det svårt att veta hur begränsad den är av TDP i det senare fallet.

När man kör enkeltrådat ska man kunna hålla sig nära max turbo med en rimlig kylning. Fläktarna drar ju igång rätt mycket snabbare när man stressa alla kärnor jämfört när bara en jobbar, även om frekvensen aldrig når lika högt när alla kärnor jobbar.

Vet inte om jag är blind: stod det något om frekvenserna för i7-7500U? Skulle vara kul att få en känsla för eventuella IPC-förbättringar i Kaby Lake. Om det är samma frekvens som 6500U ger ju enkeltrådresultatet en vink om IPC förbättring på 10 %, i alla fall i det specifika testet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nej, det här var ju inget vidare upphetsande... Väntar fortfarande på mer information om Optane som enligt uppgift ska stödjas på Kaby Lake-plattformen. Om det inte vore för alla löften och frågetecken där skulle jag köpa nånting ur 6000-serien nu på studs.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Märkligt att den tappar mark i singeltrådat tycker jag. Känns ju sådär lagom kul att en nyare prolle är sämre.

Tvärtom enligt detta test. Att den var snabbast i enkeltrådat men långsammast i flertrådat av de testade modellerna.
Bättre enkeltrådsprestanda är trevligt, men konstigt att den tappar i flertrådat. Kan iofs vara kylningen som är sämre i den testade modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En ren gissning kring detta

Vet inte om jag är blind: stod det något om frekvenserna för i7-7500U? Skulle vara kul att få en känsla för eventuella IPC-förbättringar i Kaby Lake. Om det är samma frekvens som 6500U ger ju enkeltrådresultatet en vink om IPC förbättring på 10 %, i alla fall i det specifika testet.

Det ryktas här om att 7500U går i 2.7GHz
http://www.trustedreviews.com/news/intel-7th-gen-kaby-lake-sp...

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dazelou:

Hittade något liknande, tyvärr från WFFCTech som är ungefär lika pålitlig som en genomsnittlig spågumma... Där hävdas i alla fall 2,7 GHz basfrekvens och 2,9 GHz boost.

Om (och det är ett stort om givet källan) det är sant är ju IPC ökning i just Cinebench faktiskt 18 % då i7-6500U har max boost på 3,1 GHz.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Tvärtom enligt detta test. Att den var snabbast i enkeltrådat men långsammast i flertrådat av de testade modellerna.
Bättre enkeltrådsprestanda är trevligt, men konstigt att den tappar i flertrådat. Kan iofs vara kylningen som är sämre i den testade modellen.

Fast var bara att den tappar med -2% i multi så det kan vara vanlig variation, ett nytt test kanske visar 0% eller +2%
Kan också bero på inblandade funktioner och strömhantering i använd dators bios, som nog är ett tidigt ett med support för Kaby,

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hittade något liknande, tyvärr från WFFCTech som är ungefär lika pålitlig som en genomsnittlig spågumma... Där hävdas i alla fall 2,7 GHz basfrekvens och 2,9 GHz boost.

Om (och det är ett stort om givet källan) det är sant är ju IPC ökning i just Cinebench faktiskt 18 % då i7-6500U har max boost på 3,1 GHz.

18% låter väldigt optimistiskt, men skulle det vara sant och Kaby lake för desktop uppvisar samma ökning skulle det vara fantastiskt. Sist vi såg ett sådant steg var nog Yorkfield till Nehalem.

Edit. Intressant att wccftech i länken listar 7700K som 3.60GHz i basfrekvens. Det kan innebära att Intel i alla fall lyckats höja IPC något för att bibehålla eller marginellt öka prestandan.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem

Att jämföra processorer på bärbart är närmast hopplöst då alla modeller har olika kylningslösningar.
Enda sättet att få en något sånär uppfattning är att ha likadan laptop med processor som enda skillnaden.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Tvärtom enligt detta test. Att den var snabbast i enkeltrådat men långsammast i flertrådat av de testade modellerna.
Bättre enkeltrådsprestanda är trevligt, men konstigt att den tappar i flertrådat. Kan iofs vara kylningen som är sämre i den testade modellen.

Aha. Blev omkastat för min del då.. Ja det är väl märkligt vilket som iofs. Ska ju helst vara bättre över hela brädet, men jag tror de flesta har mer nytta av enkeltrådad eller "fåtrådad" råkraft till vardags.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är det någon av dessa som kan ersätta Core M som är i MacBook? Eller krävs de väntan på det?

Permalänk
Medlem

Ge mig fyrkärnigt i ultrabooks. Snälla.
Intel: Aldrig! betala 16000 för en 2 kärnig i7U

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Nya kretsar i en kommande MBP kanske!

Ja fast sannolikt inte i nya MBP som förhoppningsvis släpps nu i höst då de högpresterande versionerna inte släpps förrän i slutet av året eller i början av 2017. Skylake lär det bli den här gången.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.