Permalänk
Medlem

Överklockar idag.

God dag!
Jag sitter och överklockar för första gången. Min processor är en Intel Core i5 3570K. (Noctua push-pull-kylare)
Jag har laddat ner följande:
CPUID HWMonitor
Core temp
CPU-z
IntelBurnerTest
Prime 95
Jag har lite frågor.
1. Hur vet jag när jag ska höja Volten? Just nu ligger den på 1.255 medan jag har klockat cpu:n till 38 (ursprungligen 34).
2. När det gäller stresstesten i Prime 95 och IntelBurner så får jag än så länge inga jätte temperaturer (under 70 grader). Ska jag höja CPU:n eller ska jag höja volten eller ska jag göra båda två simultant?

Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd

Vill du klocka "snällt" så skiter du i spänningen (volt) och bara ändrar multiplikatorn så högt du kan utan att prime95 crashar (räcker testa 5min sådär första gången för att få en baseline)
Du kan ju börja på 40 och arbeta dig upp, beroende på kisel-lotteriet borde du landa nånstans mellan 40 och 43

Höjer du inte spänningen så höjs inte temperaturen nämnvärt

Vill du klocka hårdare så börja med att höja spänningen till 1.4, sen höjer du multiplikatorn så högt du kan utan att prime 95 crashar, sen när du hittat max-clock så testar du sänka spänningen i små steg igen tills det crashar. När du hittat lägsta spänningen som funkar så sätter du 20mV över dte för att ha marginal (dvs fungerar det på 1,34 vid men crashar på 1,33 så sätt 1,36)

Efter detta kör du prime95 i nån timma och kollar så allt är stabilt

Permalänk
Avstängd

Höj volten när överklocken inte fungerar (kommer inte in i windows/bluescreens etc) men bara max till 1.3-1.4 (En del säger att 1.35 är max för 24/7 användning)

Du höjer med 0.005-0.05 åt gången typ eller mer, men inte så att du drar upp till 1.35 direkt.

Sen vad din processor klarar av beror på kvaliten på den och alla är olika.

Permalänk

Nu är jag ingen mästare på det hela men börja med att överklocka genom att endast ändra BCLK Frequency and DRAM Frequency i BIOS. Lämna allt annat till AUTO. På så vis skapar du en enkel överklockning utan att höja på volten, som i värsta fall kan skada komponenterna i datorn. Hoppas du har hyfsad kylning i ditt chassi. I varje fall bättre kylare till processorn än medföljande stockkylare. Lycka till.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av septembro:

Nu är jag ingen mästare på det hela men börja med att överklocka genom att endast ändra BCLK Frequency and DRAM Frequency i BIOS. Lämna allt annat till AUTO. På så vis skapar du en enkel överklockning utan att höja på volten, som i värsta fall kan skada komponenterna i datorn. Hoppas du har hyfsad kylning i ditt chassi. I varje fall bättre kylare till processorn än stockkylaren. Lycka till.

Nej för jösses namn, rör INTE base clock på en ivy bridge!, lämna den på 100 mhz och lek med multiplikatorn.

Permalänk
Medlem

Okej, jag slänger upp multiplikarton på 40 och ökar volten till 1.300. Jag kommer hålla volten och öka multiplikarton med 01 efter varje Prime 95-test.
men räcker det med att bara göra snabba test på 5 min? Handlar det bara om att jaga den instabila multiplikatorn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NjoelN:

Okej, jag slänger upp multiplikarton på 40 och ökar volten till 1.300. Jag kommer hålla volten och öka multiplikarton med 01 efter varje Prime 95-test.
men räcker det med att bara göra snabba test på 5 min? Handlar det bara om att jaga den instabila multiplikatorn?

Precis, är för att hitta gränsen då det crashar. När du sen har en clock du TROR fungerar kan du köra längre test på en timma, men att köra en timma vid varje ändring så får du hålla på i dagar

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Nej för jösses namn, rör INTE base clock på en ivy bridge!, lämna den på 100 mhz och lek med multiplikatorn.

Aha ok! Refererade till en gammal Lynnfield CPU som jag enkelt överklockat. Man skall alltså INTE röra basklockan på en ivy bridge?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Precis, är för att hitta gränsen då det crashar. När du sen har en clock du TROR fungerar kan du köra längre test på en timma, men att köra en timma vid varje ändring så får du hålla på i dagar

Jo det är ju sant
Men när det crashar, är det inte då jag ska öka volten?
Just nu ligger den varmaste kärnan på 76 grader. Jag tänker att det är bra att sikta in sig på under 85 grader. Vad säger ni?

Permalänk
Avstängd

Glöm inte bort att ta reda på hur du resettar CMOS på ditt moderkort ifall det skulle behövas, det händer ibland när man överclockar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NjoelN:

Jo det är ju sant
Men när det crashar, är det inte då jag ska öka volten?
Just nu ligger den varmaste kärnan på 76 grader. Jag tänker att det är bra att sikta in sig på under 85 grader. Vad säger ni?

Runt 80 grader under max load är väl bra att sikta på.

EDIT: Jo du höjer volten när det krashar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NjoelN:

Jo det är ju sant
Men när det crashar, är det inte då jag ska öka volten?
Just nu ligger den varmaste kärnan på 76 grader. Jag tänker att det är bra att sikta in sig på under 85 grader. Vad säger ni?

INGET du nånsin kör kommer belasta cpu'n lika hårt som prime95, så är du under 90 grader core temp när P95 kör är det lungt.

man KAN ju göra så att man ökar spänningen när det crashar, men som jag skrev i första inlägget är det snabbare att hitta maxclock om du börjar med den högstan spänning du vill köra, och jag kan inte rekomendera någon att köra över 1,4volt (även om jag själv gjort det, se sign )

Snabbaste sättet är att BÖRJA på den maximala spänningen du är bekväm med, om det så är 1,35 eller 1,4 och sen höja multiplikatorn tills det crashar, och sen från den sista fungerande multiplikatorn sänka spänningen igen. Kanske låter lite bakvänt men går betydligt snabbare

Säg du höjer till 43 och det crashar, så höjer du spänningen i små steg och så fungerar det vid 1,30volt, sen höjer du till 44 och då crashar det, så höjer du spänning i små steg och får det fungera vis 1,33volt. Blir väldigt många omstarter och tar mycket tid

Börjar du på MAX spänning du vill köra säg 1,4volt och sen höjer multiplikatorn tills det crashar och sen backar därifrån går det mycket snabbare att hitta maxclock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Glöm inte bort att ta reda på hur du resettar CMOS på ditt moderkort ifall det skulle behövas, det händer ibland när man överclockar.

Det ska jag göra. Tror att det finns en knapp på moderkortet va? Jag har ASUS P8Z77 -M PRO.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NjoelN:

Det ska jag göra. Tror att det finns en knapp på moderkortet va? Jag har ASUS P8Z77 -M PRO.

Antingen sitter det på moderkortet på insidan eller som på mitt vid I/O portarna på baksidan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av septembro:

Aha ok! Refererade till en gammal Lynnfield CPU som jag enkelt överklockat. Man skall alltså INTE röra basklockan på en ivy bridge?

Ändrar du basklockan så ändrar du allt som har en multiplikator mot basklockan, du ändrar alltså även hastigheten på ram-minnet, du ändrar pci-e portarna och du ändrar tom sata-portarnas hastighet, detta är väldigt riskabelt att göra och ger mycket mer felkällor än att ändra multiplikatorn som ENDAST överklockar cpu'n

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NjoelN:

Det ska jag göra. Tror att det finns en knapp på moderkortet va? Jag har ASUS P8Z77 -M PRO.

Brukar räcka med att starta om datorn 5-6 ggr så reset'ar den automagiskt bios om den inte lyckas post'a. Men är ju bra att veta vart man reset'ar manuellt oavsett.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Ändrar du basklockan så ändrar du allt som har en multiplikator mot basklockan, du ändrar alltså även hastigheten på ram-minnet, du ändrar pci-e portarna och du ändrar tom sata-portarnas hastighet, detta är väldigt riskabelt att göra och ger mycket mer felkällor än att ändra multiplikatorn som ENDAST överklockar cpu'n

Ok. Jag förstår. Gäller detta även ännu äldre processorgenerationer än t ex ivy bridge också?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av septembro:

Ok. Jag förstår. Gäller detta även ännu äldre processorgenerationer än t ex ivy bridge också?

Har dålig koll på vilka det gäller, men på t'ex x79 och x99 (2011 socket) moderkort kan man ändra basklockan utan att påverka annat. Men inte på socket 1155

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Har dålig koll på vilka det gäller, men på t'ex x79 och x99 (2011 socket) moderkort kan man ändra basklockan utan att påverka annat. Men inte på socket 1155

Okidoki. Intressant. Jag har lyckats höja i5 750 till 3,6 GHz stabilt på så sätt på en LGA 1156 bas utan skyhöga temperaturer.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Nu ska jag börja i P95 på 43.
Jag tror att jag vet vart CMOS sitter på moderortet. Är det inte mellan de två blåa USB portarna nere till höger? http://ecx.images-amazon.com/images/I/91Gv9b-TziL._SL1500_.jp...

Permalänk
Medlem

BLUESCREEN!
Nu när jag fick bluescreen udner p95 test (44Ghz). Ska jag öka volten med 0.001? eller mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NjoelN:

BLUESCREEN!
Nu när jag fick bluescreen udner p95 test (44Ghz). Ska jag öka volten med 0.001? eller mer?

Jag tycker att du ska ta lite tid och läsa länken jag postade. Det är en väldigt simpel guide att följa

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tycker att du ska ta lite tid och läsa länken jag postade. Det är en väldigt simpel guide att följa

Done.
Jag lade min volt på 1.315 och nu verkar den klara p95 (ökning med 0.005 sedan bluscreen) Jag kommer att stanna på 44 Ghz om p95 klarar av att köra på datorn i någon timme.
Nu till "runda av frågan"
Är det bra att ha volten på 1.315? Vad är pros och cons?
(Mina cores ligger på 71-81 grader)

Permalänk
Medlem

Uppdatering: p95 krashade. Så nu har jag ökat volten med 0.005. (Jag måste öka med minst 5 enheter varje gång, alltså inte 0.001; 2,3,4,6,7,8,9).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NjoelN:

Är det bra att ha volten på 1.315? Vad är pros och cons?
(Mina cores ligger på 71-81 grader)

Jämfört med din standard på 1,25volt så:

Pros:
Du klarar nu 4,4ghz överklock

Cons:
Ditt chip kommer gå varmare
Kommer förbruka mer el (marginellt men ändå)
Kommer ha aningen kortare livslängd (kanske 11 år istället för 12 år )

Har du satt en fixed voltage nu kan du ju försöka att få samma clock genom att istället använda offset, då kommer den sänka spänningen när den clockar ner sig vid låg last