Permalänk
Medlem

Okonventionell fläktkonfiguration?

Har varit ute ur hemmabygg världen ett tag, men vad tror ni om detta?

Blev ju så rent när man plockade bort alla rack, och processorfläkten sitter ju så nära bakre gallret ändå att jag flyttade den fläkt som satt där (och kom med lådan) till att sitta längst fram bredvid den andra (som kom med lådan) istället.

Kan återkomma med temp värden och rpm om jag hittar något sånt program (cpuid har jag för mig?).

Permalänk
Medlem

Ser helt okej ut, men personligen skulle jag ändå sätta dit en tystare fläkt för utblåset vid backplaten för moderkortet. Skulle det ha varit ett referenskort med radialfläkt där 100% av varmluften blåses ur datorn så skulle det ha varit fullt godkänt, men nu har du en icke-referenskylare där majoriteten av varmluft blåses in i chassit istället för ut.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Hmm, vad menar du med in i chassit?

De två fläktarna i fronten suger in på 2x600rpm idle, medan de två på processorn blåser ut med 2x1700rpm. Luftflöden går alltså från höger till vänster o bild på samtliga fläktar, utom grafikkortet då (och nätenheten är ju helt avskärmad numera).

(Intressant att msi's command control tycker att CPU temperaturen är 30 på idle medan moderkortet håller 37...)

Permalänk
Medlem

Satsa på lätt positivt tryck in i chassit. Du kan förslagsvis ha en intake på botten av chassit? Sen så är ju 140mm bak är väl ganska tysta? Kanske flyttar varma luften som samlas på toppen lite bättre..
Det är inte okonventionellt, fattar bara inte varför du inte helre kör passiv kylare på CPU och chassifläktar istället då bara.

Permalänk
Medlem

Ok, så det jag hör från er båda är att jag kanske borde ta bort fläkten allra längst till vänster på processorn, och istället köpa en ny stor fläkt att sätta på vänsterkanten på lådan där som utblås för både processor och grafikkort... tack, låter bra, skall börja titta lite på stora, tysta fläktar!

Permalänk
Medlem

Glömde uppdatera denna:

Tog bort den vänstra fläkten på processorn och köpte en ny, större fläkt som utblås längst bak. Den skulle dock vara låst till 900rpm men MSI Command Center appen rapporterar ändå 600rpm på den, fast den inte borde ha styrning med bara 3-pinnar, eller?

Det är ju mycket varmare i lägenheten nu, så det är svårt att jämföra siffror, men aldrig sett den gå över 70 efter att jag spelat en stund.

EDIT: Opassande trådnamn nu, för nu blev det ju då alltså en helt vanlig fläktkonfiguration när jag tänker efter.

Permalänk
Hedersmedlem

@eobet: Inte så okonventionellt längre som sagt, men jag tror det är en helt klart bättre lösning i slutändan.

Angående styrningen av chassifläktarna så verkar det vara lite blandat hur moderkorten hanterar det hela. Mitt moderkort (Asus P8Z68-V) har t.ex. 4-pins kontakt till CHA_FAN, men jag kan likväl justera hastigheten på 3-pins-fläktar om jag kopplar dessas.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Har du dammfilterna på?

Har exakt samma chassi och hade först GP14 fläkarna som kom med chassit men märkte att hade man dammfiltret på så fick man knappt in nån luft då det statiska trycket på fläktarna är lågt.

Köpte 2 ML140 fläktar till fronten och satte dom 2 GP14 fläktarna jag hade där framme (Köpte en extra när jag beställde chassit) 1 i top och 1 bredvid Psu'n (Har ett G2 Supernova som är stort som fan men efter lite jobb med sladdarna så fick det plats) och jag kan säga som så att det är extremt stor skillnad temperaturmässigt i chassit, alla temps gick ner med ca 12c

Spec's btw,
I5 6600k 4.5 Ghz - 70c innan, 58c nu.
Msi 390 - 80c innan, runt 68 nu.