Sålde en dator igår, köparen får inte igång den, kommer tillbaka o kräver pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Köparen verkar ha avböjt att testa datorn men det får en domstol bedöma tolkningen av.

Ja i det här fallet finns det en diffus uppmaning som kan ha inverkan, men att generellt uttrycka "köparen har undersökningsplikt" spär bara på den skeva syn (om säljarens brist på ansvar) alltför många har av köp som faller under köplagen. Bättre att sträva efter att förändra denna syn till vad som faktiskt är sant, såsom "i detta fall har säljaren uppmanat köparen att undersöka varan och köparen har därmed undersökningsplikt" eller "köparen har ingen undersökningsplikt om inte...".

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sea_man:

Eftersom att du erbjöd att han fick prova datorn betyder ju att du är 100% säker att du säljer en fungerande dator. Om han endå kom hem till dig för att hämta datorn, varför banne mig prövade han inte den i 5 minuter det är ju helt skumt. Ska man köpa bil så köper man ju oftast inte bilen om säljaren säger den är i helt fungerande skick och nybesiktad kanske med nån tvåa som måste bytas varje bil jag varit ute efter köpa och alla bekanta föräldrar bekantas bekantas och vänner eller syskon vet att man ska provköra bilen känna växel lådan kolla kopplingen bromsarna hur motorn låter eller tickar gå runt den. Det naturliga är ju att prova själv för att vara säker på att om någonting skulle hända att växel lådan rasar 2 veckor efter du köpt den men den kändes helt fantastisk när jag körde den några mil på prov så är det oftast en olyckshändelse och då¨anklagar jag då fan inte säljaren. Om det var en hyffsad dator du sålde som iaf kostar runt 3tusen eller nått sånt då har den ju saker av värde i sig han kan ju ha bytt ut grafikkortet eller bärt den med hålen inte till datorn i skyfall regn 100 meter eller att han skulle sätta in någon annan del han hade från sin gamla dator som hade varit med om åska eller haft kortis så det fuckat upp hela din dator. Men sen tar ut det eller tar bort alla bevis för sedan anklaga dig. Han kan ju ha smällt upp voltenerna på cpun och moderkortet så voltregulatorerna poppade. Haft ett moderkort som var 3 dagar gammalt som var ett dyrt sla vara bra för överklocka sen när jag överklockade samma som mitt billiga matx moderkort hade innan så inget var för varmt men dagen efter var datorn bara död fattade ingenting sålde det som trasigt till en på sweclockers för en 10del med kvitto och han lämnade in det visade sig att visst första batchen av moderkorten hade kassa voltregulatorer så de hade åkt vid medel överklockning vad ett amd 970 moderkort från msi men han fick ett nytt på direkten tror dom kostade 1200kr så hanv ar glöad iaf att jag sålde det för 200kr och han fick ett nytt för 1200kr sen.

Sen stor andel nu förtiden verkar vara extremt egoistiska de ska lura goda människor jag hade nog åkt till personen med datorn om det var inom 5 mil och använda esd armband och han ska skriva på att han tar på sig att jag skruvar idatorn och att jag bär inget ansvar. Sen håller han på o gormar och försöker få det till mitt fel medans jag felsöker hans dator och man kan se att några kondensatorer runt cpu socketen är vikta eller brända eller man ser att ram minnerna inte poppat i rätt bara för han har varit där och undersökt och pillat och sedan anklagat mig medans jag varit där för vara snäll och försöka kolla vad som hänt men jag säger att jag vet att datorn fungerade när du for börja han blåsa upp sig och vara förbannad och hotar med ett och det ena då hade jag berättat för honom antingen att du får 10 sekunder att be om ursäkt för jag behöver inte göra det här eller Jag ser att du har mixtrat med datorn och du försöker få mig ta på mig skiten jag vill nu ha bensin pengar plus 500 "eller mer" kr i felsökningsavgift. Barkar han ur så har jag inget annat att göra att antingen bryta ner han eller vevar han mot mig så har jag all rätt som finns att slå han ett slag där det behövs så han faller och sen får han ligga ner tills han behärskar sig samt swishar över felsöknings avgift och pengar för bensin. Annars är det bara att tex 24pinns kabeln glidit ur och allt fungerar efter så hoppas jag han kan säga tack och förlåt sen bjuda på fika

Men ska du det o felsöka sök efter missfärgningar och att alla saker är ikopplade men få honom skriva ett kontrakt att han tar allt ansvar för vad du gör i datorn. Skruva inte utan nått för annars kan han anklaga dig sen med att video filma dig när du skruvar i datorn sen använda det. Finns riktiga stolpskott ute finns de som har otur bara och behöver lite hjälp oxå. sen finns det dmo som tror man akn råka tappa datorn från stående höjd och dom är som en luft boll inget konstigt kan hända.

Haft själv en när jag inte hade några pengar alls så sålde jag min helt fungerande extra lan dator coh dator som stod och matade plex till mig och 5 andra samt användes varje helg som wow dator åt min bäste vän när han hälsade på samt gta 5. Han skulle komma och hämta den på en gång sa 2000kr är ungefär 500-1000kr mindre än vad sweclockers tog för ungefär samma saker i vintras men jag sänkte endå till 1000kr för han var så trevlig sen frågade jag om han ville köpa lite andra saker billigt en macbook mid 2010 och en msi gx740 samt en swiftech h220 med omlöevande pump men har kvitto och rma nummer så är bara skicka in samt skulle han få en 400kr oanvänd spelmus musmatta ett microsoft speltangentbord rätt oanvänt o sånt för 1000kr mer och han ville ha båda 2 väntade o väntade sa han inte kunde få skjuss sa aja då löser vi det imorgon han ville ha båda sakerna och jag tänkte fan jag vill vara trevlig jag skickar med 5 oöppnade 120-140mm fläktar en till towerkylare med 2 fläktar ett halvår gammalt trådlöst ac 5ghz nätverkskort jag köpte för 499kr för jag tänkte han skulle köpa allt snabbt- var dagen efter hanf ick inte skjuss då heller men frun skulle ta färdtjänst in till i närheten av hans kompis som han sa vi kunde lämna det till och han skulle kolla på grejjerna o godkänna medans vi var där sa amen det blri bra. Hon åkte dit hans vän som luktade marujana som fan och kom i kallingarna som fin fru släpade sakerna till visste inte ens vad hans kulle ha sen sa han att han ville bara ha datorn för 1000kr sen hade jag lovat honom en h60i kylare så han fick ta den oxå sen bad jag emma ge han lådan med tangentbord mus nya datorfläktar trådlöst nätverkskort och allting bara för jag var less för hans kompis sa han bodde ca 60 mil bort så han hade ljugit för mig hela tiden. Sen efter en vecka sa han att jag hade lovat han h220 kylaren oxå o skulle han inte få den skulle folk komma hem till mig jag sa bara nog få dom komma men jag kommer nog mest troligen inte öppna sen skulle han ringa polisen sa jamen gör det du diskuterade med min fru om vad ni kommit överens sen fick du saker som var värda minst 3 gånger mer och vi betalade till och med transporten . Sen han ringde med hot efter hot efter hot jag bliockerade hans telefon nummer och sms i telefonen efter han sa att när han sa datorn fungerar inte du får ta tillbaka den men ajg vill ha tillbaka mina pengar men du får betala 700kr för frakten för jag är hemma halva sverige bort. Vart så less så jag blockerade honom Den fungerade perfekt hade upptid på kanske 4 månader innan ajg packade ner den i chassi kartongens frigolit och papper. Sen allt utom moderkort och processor var nya saker ram minnen 8gb fd design modulärt 450w nätagg använt en månad stresstestade allt och körde benchmark som 3dmark hela natten då han inte kom för vara säker. Han fick med ett nytt oanvänt chassi oxå kom jag på som var 1 månader gammalt kostade bara 499kr men endå samt chassit datorn satt i var 4 månader gammalt Kvitto på allt frun dustin bjöd på ett 16gb usb minne och Ljuddämpning av hela chassit grafikkortet var ett xfx 6970 det hade jag fått som del betalning av en annan på sweclockers när jag sålde min brinx till honom. Kände bara för 1000kr borde han vara sjukt nöjd. Bara sakerna jag köpt inom ett halvår från inet kostade 2000kr nått däromkring. Jag har varit ren från droger över 7 år helt o hållet efter 4 år av ta urinprov 3 gånger i veckan och han betedde sig precis som en kille som har käkat för mycket benzodiazepiner och hans vän frun lämnade av datorn till sa stark cannabis lukt vid dörr öppningen och stor svarta ögon som att han just tagit amfetamin. Jag vart så less på hans tomma hot skulle tingsrätten vilja jag skulle komma för en dator utav en summa på 1000kr samt när ajg tog kort på allt som följde med sen videofilm när jag körde stabilitets program till att stägna av datorn och packa ner den säkert i datorlåda och det andra fint i andra lådor. JAg har lovat frun att aldrig hamna i bråk någonsin igen inte bråkat med någon på 8 år men när nån såndär pellejöns säger han ska skicka bilar med folk till mig och skrämma upp mig och frun då blir man fan förbannad. Men 99% av chanserna är det bara snorunge språk så lika bra glömma bort helt o hållet o bara blocka var över ett halv år sedan och inget besök eller tingsrätts papper så hoppas hanv äxer upp snart iaf.

Ville bara berätta att jag vet hur sviniga folk kan vara även fast man faktiskt försöker vara snällare än den ordinarie mannen själv. Alla andra jag sålt åt brukar vara mer än nöjda för ajg brukar sänka priset dom ger till mig då dom vill köpa av mig till nått jag mer tycker är rimligt sen skickar jag alltid med nått lite extra eller en hundralapp extra när ajg köper saker för de tar sig tid att posta det jag köper samt pengar till ett skrov eller en pizza med cola både när jag köper o säljer för man får ju deras nummer på swish så brukar skicka över 80kr efter 2 dagar brukar vara mkt uppskattande

Näfan nu har jag autism spektrum skrivit igen förlåt. Jävla curse det här glömmer av vad jag gör därför blir det inte påumnkter eller kort o lätläst text. IAf dom som har tråkigt har nått att läsa inte mågna som orkar läsa. försöker hålla mig ifrån datorn och telefonen :S

Hoppas datorn löser sig mvh /Johansson

Förlåt, men vafan ger du bort saker för när du har noll cash? Alltså det är ju såklart sjysst av dig, men du offrar liksom ditt eget liv.

Jag läste allt, och uppskattar i regel lite längre utläggningar, men du får gärna köra igenom det ett ordbehandlingsprogram lite snabbt innan du postar, så blir det lite lättare att läsa

Och ett tips vid affärer: ring och snacka först. Man brukar få en rätt bra uppfattning om vad det rör sig om för människa och hur intresset ligger. Jag gör det alltid vid mer än tresiffriga belopp även om man har gjort upp allt via e-post redan.

Skrivet av Thedroxer:

Kommer inte efter denna konflikten försök hjälpa till då han verkligen inte verkade uppskatta hjälpen jag erbjöd

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr brukar sådana mest försöka skinna en på ett eller annat vis snarare än att verkligen vilja ha hjälp med saken.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Köparen verkar ha avböjt att testa datorn men det får en domstol bedöma tolkningen av.

Frågan är om köparen avböjde, då säljaren endast har nämnt test via annonsen? Köparen kanske missade det och fick aldrig frågan på plats?
Tror vi missar en hel del av historien av denna affär.

Permalänk
Inaktiv

Bättre skriva ett köpavtal vid försäljning av lös egendom. Ta med både köparens och säljarens skyldigheter vid köpet.
Inkludera i avtalet som är aktuellt i ert fall ..tex utebliven betalning, överenskommen transport , samt fel.
Båda skriver under köpeavtalet.
Skulle en situation uppkomma som inte kan regleras av av ditt köpeavtal så gäller i det fallet köplagen.
Ha dessutom varan igång när köpare kommer så kan inget annat hävdas.
Man bör inte avsäga sig allt ansvar i avtalet som säljare.
Man kan skriva tex
- Säljare försäkrar att varan är i brukligt skick vid försäljningstillfället.
- Säljare kan ej ansvaras för handhavandefel av köpare efter överlämnande. etc.. slut på tjafset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Nej, jag skämtar inte. Om jag säljer dator så är det klart att jag starta upp den för att visa att den funkar och låter honom testa den. Man kan enkelt gå in och ta bort partitionen på disken så den är tom om den nu inte ska levereras med windows.
Vet inte hur du testar kompenenter, men de sitter ju ihop och bildar en dator som man startar?

Jag står fast vid mina ord - båda har ansvar.

Du kan inte, bara genom att starta upp en dator, avgöra om den fungerar 100%! Systemdisken kan vara ok, men all andra kan vara nära döden. Den kommer ändå starta. Nätaggregatet kan vara på sista valsen, men om du inte belastar det så kommer allt fungera normalt. Om du inte belastar allt minne så kommer allt fungera även om en sticka är dålig.

Jaja. Ha din åsikt. En dator är som en bil. Den kan fungera även om en del är dålig. Men den fungerar inte optimalt.

Säljer jag en dator så erbjuder jag kunden att testa den. Och jag garanterar att den fungerade när jag använde den. Är där problem berättar jag det och sänker priset. Mer kan man ju inte göra.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Du kan inte, bara genom att starta upp en dator, avgöra om den fungerar 100%! Systemdisken kan vara ok, men all andra kan vara nära döden. Den kommer ändå starta. Nätaggregatet kan vara på sista valsen, men om du inte belastar det så kommer allt fungera normalt. Om du inte belastar allt minne så kommer allt fungera även om en sticka är dålig.

Jaja. Ha din åsikt. En dator är som en bil. Den kan fungera även om en del är dålig. Men den fungerar inte optimalt.

Säljer jag en dator så erbjuder jag kunden att testa den. Och jag garanterar att den fungerade när jag använde den. Är där problem berättar jag det och sänker priset. Mer kan man ju inte göra.

Ja, klart man erbjuder. Men vad jag förstår det som från han som har gjort tråden erbjöd han det enbart i annonsen. Alltså inte när han kom och hämtade datorn? Klart man inte kan garantera att datorn funkar 100% och det är en risk man köper beg. att det kan sluta funka någon dag efter man har köpt det. Förstår inte varför du blir så frustrerad och nämner att en dator inte kan funka till 100%. Jag tycker bara många kommenterade lite dumt, när vi inte känner trådskaparen eller hela storyn bakom affären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Ja, klart man erbjuder. Men vad jag förstår det som från han som har gjort tråden erbjöd han det enbart i annonsen. Alltså inte när han kom och hämtade datorn? Klart man inte kan garantera att datorn funkar 100% och det är en risk man köper beg. att det kan sluta funka någon dag efter man har köpt det. Förstår inte varför du blir så frustrerad och nämner att en dator inte kan funka till 100%. Jag tycker bara många kommenterade lite dumt, när vi inte känner trådskaparen eller hela storyn bakom affären.

Jag tolkade det som om kunden inte ville testa datorn.

Tänk om du sålt en bil som har varit dig trogen och fungerat bra i 7 år. Mdn köparen ville köra iväg den på transport, och absolut inte pro köra den.

Sen kommer han tillbaka en dag senare med en trasig bil som inte startar. Ska man ge tillbaka pengarna och lita på att den gick sönder när du stängde av den sist eller något?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli