Allt högre temperaturer i 3 år gammal dator och processor, ny kylpasta eller fler fläktar?

Permalänk

Allt högre temperaturer i 3 år gammal dator och processor, ny kylpasta eller fler fläktar?

Hejsan!

För ungefär 3 år sedan nu köpte och byggde jag en dator med följande delar:
Amd fx-8350, kyld av en hyper 212 evo
Gigabyte 990xa-ud3
Kingston 120GB ssd
Gigabyte R9 280x
Crucial ballistix sport 8GB
Be-Quiet Pure Power L8 CM 630W
Intryckt i ett Corsair 200R

Då, 2013, stresstestade jag datorn och vid spel av BF3 samt intel burn test och processorn låg runt 45-55 grader. Aldrig över 60.
Amd rekommenderar inte temperaturer över 61 grader på fx-8350.

Problemet är att jag nu uppmäter temperaturer på över 75 grader i processorn och ca 70 på grafikkortet.
För ett par månader sedan upptäckte jag detta problem och köpte till ytterligare en 120mm chassifläkt. Nu kollade jag till temperaturen igen och uppmätte dessa höga temperaturer.

Vad jag vet brukar bytte av kylpasta inte hjälpa mer än kanske 3-4 grader, eller har jag fel? Eller är fler fläktar lösningen?

Kort och gott; Vad är det som orsakar detta och hur kan jag motverka det?

Hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaperPlanes:

Hejsan!

För ungefär 3 år sedan nu köpte och byggde jag en dator med följande delar:
Amd fx-8350, kyld av en hyper 212 evo
Gigabyte 990xa-ud3
Kingston 120GB ssd
Gigabyte R9 280x
Crucial ballistix sport 8GB
Be-Quiet Pure Power L8 CM 630W
Intryckt i ett Corsair 200R

Då, 2013, stresstestade jag datorn och vid spel av BF3 samt intel burn test och processorn låg runt 45-55 grader. Aldrig över 60.
Amd rekommenderar inte temperaturer över 61 grader på fx-8350.

Problemet är att jag nu uppmäter temperaturer på över 75 grader i processorn och ca 70 på grafikkortet.
För ett par månader sedan upptäckte jag detta problem och köpte till ytterligare en 120mm chassifläkt. Nu kollade jag till temperaturen igen och uppmätte dessa höga temperaturer.

Vad jag vet brukar bytte av kylpasta inte hjälpa mer än kanske 3-4 grader, eller har jag fel? Eller är fler fläktar lösningen?

Kort och gott; Vad är det som orsakar detta och hur kan jag motverka det?

Hjälp

Ny kylpasta är ju ett alternativ, ett annat är att kolla om du har mycket damm i flänsarna på kylaren.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PaperPlanes:

Vad jag vet brukar bytte av kylpasta inte hjälpa mer än kanske 3-4 grader, eller har jag fel?

Ja det har du.
På vissa grafikkort har det varit en 20C skillnad när jag bytt kylpasta

Efter 3 år finns det en hyfsad chans att kylpastan blivit lite torr, speciellt om det inte var en kvalitativ kylpasta.
Byt ut den och blås ut eventuellt damm ur kylaren samt fläktfilter så skall du se att det blir bättre.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

@Uzanar:
OJ!
Jo du, inte var det något annat än kylpastan som kom med kylaren jag använde....
Då blir det till att bytta!
Tack för snabbt svar..!

Permalänk

@MacAllan:
Tack för tippset men det ser dock inte ut att vara jätte damigt!
Men ska testa att gå igenom med ''sprayluft'' och göra det helt damfritt!

Permalänk

Fungerar vanlig aceton eller T-sprit för borttagning av gammal kylpasta, eller ska man investera i någon ''processor-rengöring''..?

Permalänk
Avstängd

T-röd, aceton kan skada dina komponenter.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Somsagt, byt kylpasta och rensa datorn på damm

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaperPlanes:

Fungerar vanlig aceton eller T-sprit för borttagning av gammal kylpasta, eller ska man investera i någon ''processor-rengöring''..?

Kemisk ren bensin är det bästa, finns på apoteket. Ta helst inte aceton för det blir en oljig hinna efter. Sedan finns det att köpa på web, Arcticlean rengöring av kylpasta (två flaskor).

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk

Berätta gärna efteråt om det blev skillnad.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Avstängd

Jag har alltid kört med T-röd och ett kaffefilter.
Men kemiskt ren bensin är kanske ännu bättre.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaperPlanes:

Fungerar vanlig aceton eller T-sprit för borttagning av gammal kylpasta, eller ska man investera i någon ''processor-rengöring''..?

Jag brukar normalt bara torka bort gammal pasta med vanligt hushållspapper och det har fungerat hittills.
Sen är det naturligtvis bättre ju renare ytan är för pastans egenskaper...

Se bara till att du inte lägger för tjockt lager med ny pasta, vanligt nybörjarfel

Visa signatur

Intel 4790K | Msi Z97 Gaming 5 | MSI 1080TI, 11Gb | 32Gb | Benq M2700HD | Define r5 | 240+320 SSD + 4*2Tb | Razer Deathadder | Razer Blackwidow Croma

Permalänk
Skrivet av DatorMuppen:

Ta helst inte aceton för det blir en oljig hinna efter.

Fast just aceton finns som kemisk ren också som inte är utblandad med olja.

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk

@Berglund03:
Självklart! Jobbar i några dagar nu så dröjer lite, men om jag följer er åtgärdsplan, måste det ju gärna ske en sänkning i temp!

Permalänk

Intressant med så vitt skilda åsikter ang. borttagning av gammal kylpasta!

Permalänk
Skrivet av PaperPlanes:

Intressant med så vitt skilda åsikter ang. borttagning av gammal kylpasta!

Håller med om det Själv använder jag kemisk ren bensin och ett oblekt kaffefilter för att ta bort gammal kylpasta. När jag applicerar ny använder jag ungefär ett riskorns storlek. Fungerar finfint.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Har du tagit i beräkning att du har en högre temperatur på sommarn jämfört med vintern? Har du överclockat då ökad värmebelastning på transistorer får dom att gå varmare med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaperPlanes:

Fungerar vanlig aceton eller T-sprit för borttagning av gammal kylpasta, eller ska man investera i någon ''processor-rengöring''..?

Jag har använt Gripen Kemiskt ren Aceton. Har fortfarande kvar.
Angående aceton så om man ska använda det så ska det vara kemisk ren aceton. Annars finns det olja i många acetonprodukter och det vill du inte ha på CPU, GPU etc.
Men har för mig att den kemiskt rena Acetonen har slutat säljas på många ställen för en del använde de som en ingrediens för att göra breaking bad eller dyl.

När jag har slut på Kemiskt ren Aceton så kommer jag nog skaffa isopropanol.
Vad jag läst/hört så verkar det som att isopropanol är det bästa för elektronikrengöring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaperPlanes:

Då, 2013, stresstestade jag datorn och vid spel av BF3 samt intel burn test och processorn låg runt 45-55 grader. Aldrig över 60.
Amd rekommenderar inte temperaturer över 61 grader på fx-8350.

Problemet är att jag nu uppmäter temperaturer på över 75 grader i processorn och ca 70 på grafikkortet.

Hur mäter du temperaturerna?

Samma diagnostik-program 2013 som nu?

Många HW-diag-program har dåligt stöd för AMD-processorer.

Rekommenderar AMD Overdrive.
men observera att det visar "thermal margin",
dvs hur många grader det är kvar till maxtemp.

Komplettering
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Har alltid kört med 96% sprit "isopropanol" först tvätta av med luddfritt papper sen ev ta en bomullsswap (obs inte pads utan de ser ut som en platta med bomull på som tops typ, man använder de vid rengöring av video huvud mm) sen ett riskorns storlek av pasta brukar försiktigt
trycka ner handen på kylare och vrida den +-15 grader då pressas pastan ut.

Sen tar det ju lite tid för pastan att börja fungera optimalt

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Skrivet av 54dced51f2:

Har du tagit i beräkning att du har en högre temperatur på sommarn jämfört med vintern? Har du överclockat då ökad värmebelastning på transistorer får dom att gå varmare med tiden.

Jovars!
Men sitter i en välkyld källare och har aldrig överklockat den! 😱😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Jag har använt Gripen Kemiskt ren Aceton. Har fortfarande kvar.
Angående aceton så om man ska använda det så ska det vara kemisk ren aceton. Annars finns det olja i många acetonprodukter och det vill du inte ha på CPU, GPU etc.
Men har för mig att den kemiskt rena Acetonen har slutat säljas på många ställen för en del använde de som en ingrediens för att göra breaking bad eller dyl.

När jag har slut på Kemiskt ren Aceton så kommer jag nog skaffa isopropanol.
Vad jag läst/hört så verkar det som att isopropanol är det bästa för elektronikrengöring.

Ska slänga ett öga på gripen burken! Min burk har nog stått ett par år så chansen finns ju att den är kemisktren och inte ned oljad... 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Hur mäter du temperaturerna?

Samma diagnostik-program 2013 som nu?

Många HW-diag-program har dåligt stöd för AMD-processorer.

Rekommenderar AMD Overdrive.
men observera att det visar "thermal margin",
dvs hur många grader det är kvar till maxtemp.

Jo, samma program! Ska testa AMD overdrive! Men även om hw-monitor är opålitlig så måste den ju ändå ge en fingervisning om vart åt det bär med temperaturen i burken..? Även om det skulle vara 5-10 grader lägre temp är det ju fortfarande bajs dåligt! 😨😱

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag har använt Gripen Kemiskt ren Aceton. Har fortfarande kvar.
Angående aceton så om man ska använda det så ska det vara kemisk ren aceton. Annars finns det olja i många acetonprodukter och det vill du inte ha på CPU, GPU etc.
Men har för mig att den kemiskt rena Acetonen har slutat säljas på många ställen för en del använde de som en ingrediens för att göra breaking bad eller dyl.

När jag har slut på Kemiskt ren Aceton så kommer jag nog skaffa isopropanol.
Vad jag läst/hört så verkar det som att isopropanol är det bästa för elektronikrengöring.

Isopropanol säljs med namnet "Elektronikrengöring" på många ställen.
T.ex. http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Elektronikrengoring-2...

Fungerar hur bra som helst och man behöver inte vara rädd om det kommer på andra komponenter, vet folk som rengjort moderkort genom att doppa hela i bad av isopropanol och sedan bara låta det torka.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Isopropanol säljs med namnet "Elektronikrengöring" på många ställen.
T.ex. http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Elektronikrengoring-2...

Fungerar hur bra som helst och man behöver inte vara rädd om det kommer på andra komponenter, vet folk som rengjort moderkort genom att doppa hela i bad av isopropanol och sedan bara låta det torka.

Ha! Då blir det till att svänga förbi biltema efter jobbet! 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sevärt.