Vertikala linjer och fläkt som inte snurrar, radeon 7970 GHZ.

Permalänk
Medlem

Vertikala linjer och fläkt som inte snurrar, radeon 7970 GHZ.

Köpte för över tre år sedan ovanstående kort ihop med ett hopplock av andra delar (köpte egenplockade delar på inet som de satte ihop). Kortet har fungerat riktigt fint men den senaste tiden så har en del spel kraschat med vertikala linjer och hela datorn har fryst. Naturligtvis misstänker jag att det är grafikkortet som har gett upp/börjar att göra det. När jag kollade för ett tag sedan noterade jag att den ena (bakre, alltså närmast baksidan av datorn) inte snurrade. Jag lade inte så mycket vikt vid det för kortet fungerade och det var inte särskilt hög belastning på det.

Nu börjar jag dock fundera på om det är det som är problemet. Har länge kört open hardware monitor men har aldrig sett några abnormt höga temperaturer, inte ens efter en krasch. Fläkten fungerar, om jag drar upp fläkthastigheten till över 85-100 % i open hardware monitor så snurrar fläkten. Det konstiga är att det inte är enbart i de mest krävande spelen heller, har haft krascher i Napoleon Total War (i strategiläget) och i menyerna i Far Cry 4. Det pekar kanske mot drivrutinsproblem men har uppdaterat och testat lite olika med samma problem.

Så jag har några frågor:

1. Är det ett typiskt beteende för att grafikkortet ger upp? Har begränsad erfarenhet av det och då uppkom artefakter och sedan startade datorn om av sig själv. Inget liknande dessa linjer.
2. Kan det orsakas av något annat? Jag tänker minne, hårddiskar (fick "caution" på en disk i crystaldiskinfo) eller moderkort.
3. Borde inte den andra fläkten fungera på annat än högsta nivån?
4. Vad är bästa sättet att testa grafikkortet? Något motsvarande memtest för minnen tänker jag.

Jag har inga problem med att köpa ett nytt kort, det har jag funderat på ändå men jag vill ju veta om det är grafikkortet det är fel på eller något annat som ställer till det.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Så jag har några frågor:

1. Är det ett typiskt beteende för att grafikkortet ger upp? Har begränsad erfarenhet av det och då uppkom artefakter och sedan startade datorn om av sig själv. Inget liknande dessa linjer.
2. Kan det orsakas av något annat? Jag tänker minne, hårddiskar (fick "caution" på en disk i crystaldiskinfo) eller moderkort.
3. Borde inte den andra fläkten fungera på annat än högsta nivån?
4. Vad är bästa sättet att testa grafikkortet? Något motsvarande memtest för minnen tänker jag.

Jag har inga problem med att köpa ett nytt kort, det har jag funderat på ändå men jag vill ju veta om det är grafikkortet det är fel på eller något annat som ställer till det.

1: Grafik-kort som håller på att dö, kan bete sig på olika vis beroende på vad som har "gått sönder".
2: Fel på hårddisk, ger i regel inte sådant fel, utan i regel brukar datorn bara hänga sig när läsning/skriving från/till disken sker.
Fel på moderkortet, kan möjligtvis ge sådant fel.
3: Kan vara så håller lagren i fläkten på att bränna och när du ökar genom programmet, så är det mest troligt att spänningen till fläkten ökas, vilket tvingar igång den.
4: How to Test a Video Card

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.