Permalänk
Medlem

Rengöring med tryckluft

Tjo, funderar på att köpa en minikompressor för att rengöra datorn med, dom jag hittar för rimligt pris (Runt 800kr) ligger på 4 bar. Då undrar jag, är det någon som vet hur många bar tryckluft på burk ligger på?

Tänkte må ju va billigare i längden att ha en liten kompressor än att köpa burkar för 100~kr stup i kvarten.

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det du har hittat? Jag har för mig att den vi köpte för runt tusenlappen ligger på 8 bar. Kan inte svara på vad en burk ligger på men inte så mycket har jag en känsla av.

Annars kan jag bara säga att gör det. Att ha kompressor är hur underbart som helst och det är så skönt att inte behöva oroa sig för att luften ska ta slut. Så mycket som vi har använt våran har den nog betalat sig redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Vad är det du har hittat? Jag har för mig att den vi köpte för runt tusenlappen ligger på 8 bar. Kan inte svara på vad en burk ligger på men inte så mycket har jag en känsla av.

Annars kan jag bara säga att gör det. Att ha kompressor är hur underbart som helst och det är så skönt att inte behöva oroa sig för att luften ska ta slut. Så mycket som vi har använt våran har den nog betalat sig redan.

Den här jag kikade på http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kom...

Så länge den blåser helt okej, så duger det ju. Hade varit nice att veta vad en burk ligger på, så man har något att jämföra med.

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tott3:

Tjo, funderar på att köpa en minikompressor för att rengöra datorn med, dom jag hittar för rimligt pris (Runt 800kr) ligger på 4 bar. Då undrar jag, är det någon som vet hur många bar tryckluft på burk ligger på?

Tänkte må ju va billigare i längden att ha en liten kompressor än att köpa burkar för 100~kr stup i kvarten.

Trycket i de där flaskorna beror på vilket/vilka ämnen man använt. Har sett allt från propan till fluorerade kolväten, och även blandgaser.

Vad de har gemensamt är i alla fall att man valt något som har ett ångbildningstryck som ligger i ungefär rätt härad för en flaska i tunnplåt vid de temperaturer som den kan tänkas utsättas för. Ångbildningstrycket varierar förstås med temperaturen, och varje ämne/blandning har sitt eget tryck/temp-diagram.

Detta är ren spekulation, men jag kan ju inte tänka mig att man vill ha mer än ett par bar i en såndär flaska vid rumstemperatur, om man ska ha marginaler för att den kan glömmas i solen, etc, och bli betydligt varmare utan att explodera.

Å andra sidan har gasens densitet förstås också inverkan på dess renblåsande effekt. Ett tungt fluorerat kolväte är förstås effektivare än luft vid samma tryck.

Det blir således väldigt svårt att jämföra tryckluft på flaska med kompressorer i siffror. Min erfarenhet är dock att oljefria kompressorer är alldeles utmärkta att blåsa rent datorer med. Det finns väl dock några grejer att fundera på.

* Vatten kan kondensera ut i kompressorn om luftfuktigheten är hög, och komma ut när du blåser. Tryckluft på flaska är alltid absolut vattenfri. Ska du köpa till vätskeavskiljare blir det genast dyrare och stökigare.
* Oljefria småkompressorer för ofta ett jävla liv, och då menar jag verkligen ett jävla liv. Det kan vara på nivån att du måste ha hörselskydd om du är i samma rum. Har du känsliga grannar kanske det inte är optimalt att köra en sådan.
* Kompressorn tar förstås mer plats att förvara.
* Hur många flaskor måste du spara in innan det lönar sig med kompressorn, och kan kompressorn alltid ersätta flaskorna? Jag har kompressor hemma, och har för den sakens skull inte slutat köra med flaska helt. Ibland är det helt enkelt för mycket stök att ta fram och rigga kompressorn när man ska blåsa rent nån småsak.

Kan ju avsluta med ett protip. Har man kompressor och dammsugarrobot blir städning väldigt enkelt. Blås rent möblerna, knäpp igång dammsugarroboten, gå hemifrån en timma. Jag drar kanske fram dammsugare, mopp, etc tre gånger om året numera, och jag har det renare nu än jag hade för några år sedan när jag dammsög en gång per vecka

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Trycket i de där flaskorna beror på vilket/vilka ämnen man använt. Har sett allt från propan till fluorerade kolväten, och även blandgaser.

Vad de har gemensamt är i alla fall att man valt något som har ett ångbildningstryck som ligger i ungefär rätt härad för en flaska i tunnplåt vid de temperaturer som den kan tänkas utsättas för. Ångbildningstrycket varierar förstås med temperaturen, och varje ämne/blandning har sitt eget tryck/temp-diagram.

Detta är ren spekulation, men jag kan ju inte tänka mig att man vill ha mer än ett par bar i en såndär flaska vid rumstemperatur, om man ska ha marginaler för att den kan glömmas i solen, etc, och bli betydligt varmare utan att explodera.

Å andra sidan har gasens densitet förstås också inverkan på dess renblåsande effekt. Ett tungt fluorerat kolväte är förstås effektivare än luft vid samma tryck.

Det blir således väldigt svårt att jämföra tryckluft på flaska med kompressorer i siffror. Min erfarenhet är dock att oljefria kompressorer är alldeles utmärkta att blåsa rent datorer med. Det finns väl dock några grejer att fundera på.

* Vatten kan kondensera ut i kompressorn om luftfuktigheten är hög, och komma ut när du blåser. Tryckluft på flaska är alltid absolut vattenfri. Ska du köpa till vätskeavskiljare blir det genast dyrare och stökigare.
* Oljefria småkompressorer för ofta ett jävla liv, och då menar jag verkligen ett jävla liv. Det kan vara på nivån att du måste ha hörselskydd om du är i samma rum. Har du känsliga grannar kanske det inte är optimalt att köra en sådan.
* Kompressorn tar förstås mer plats att förvara.
* Hur många flaskor måste du spara in innan det lönar sig med kompressorn, och kan kompressorn alltid ersätta flaskorna? Jag har kompressor hemma, och har för den sakens skull inte slutat köra med flaska helt. Ibland är det helt enkelt för mycket stök att ta fram och rigga kompressorn när man ska blåsa rent nån småsak.

Kan ju avsluta med ett protip. Har man kompressor och dammsugarrobot blir städning väldigt enkelt. Blås rent möblerna, knäpp igång dammsugarroboten, gå hemifrån en timma. Jag drar kanske fram dammsugare, mopp, etc tre gånger om året numera, och jag har det renare nu än jag hade för några år sedan när jag dammsög en gång per vecka

Mycket bra information! Tack!

Citat § 9 raderat. // MOD
Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk

Köp till en vattenavskiljare till kompressorn du köper om den inte har en inbyggd.

Permalänk
Inaktiv

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Minikom...

Jag köpte denna vilket är samma som på clasohlson men med tryckregulator, manometer och vattenavskiljare.
Den är alldeles för klen för att hålla ett konstant flöde likt ur en burk. Om man däremot bara gör korta tryckstötar så har den mycket kraftigare tryck än i en burk. Det tar aningen längre tid att rengöra en dator jämfört med burk men man får bort även det mest ingrodda dammet med den. Den är dessutom väldigt tystgående och stör inga grannar eller liknande.

Permalänk
Rekordmedlem

Men du köper ändå en ny Biltemakompressor med tank från 700 kr eller Julas motsvarighet för 600 kr i Birsta.
En liten kompressor utan tank går inte att ha till särskilt mycket så om du vill ha den för att göra an att blåsa damm i datorn så välj nått med tank.

Citat § 9 raderat. // MOD
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en på Rusta för ett år sen, bärbar kompressor för 399 kr som jag endast använder till elektronik, perfekt.

Denna; http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kom...

Nu har priset tydligen nästan dubblats, men jag är supernöjd.

Du vill vara säker på att den är oljefri, vilket denna är.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag köpte en på Rusta för ett år sen, bärbar kompressor för 399 kr som jag endast använder till elektronik, perfekt.

Denna; http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kom...

Nu har priset tydligen nästan dubblats, men jag är supernöjd.

Du vill vara säker på att den är oljefri, vilket denna är.

MVH

Den där såg ju riktigt fin och behändig ut, tack för tipsen!

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Du vill vara säker på att den är oljefri

Inga problem att använda en oljesmord kompressor, den jag har funkar finfint och luften är torr tack vare vätskeavskiljaren.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad enl § 9.*

Citat:

§ 9
Marknadsföring och annonsering

Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används. Ett annat exempel är platsannonser. För sådana hänvisar vi till vår särskilda jobbavdelning.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda en gammal Electrolux dammsugare där jag kan koppla slangen till utblåset. Sedan sätter jag på fogmunstycket och det blåser enormt bra. Detta har jag skrivit om tidigare i forumet och fått mycket kritik för. Det skulle nämligen bli statisk elektricitet av blåsten. Har aldrig haft problem så jag fortsätter blåsa med dammsugaren.

Permalänk
Medlem

Trycken på tryckluft på burk i rumstemperatur är mellan 3-5 Bar beroende på temperaturen - dom flesta kolväte-blandningar (som ersätter HCF 134a av miljöskäl främst inom konsumentförbrukning - inom industrin används HCF 134a precis som innan...) har en blandning mellan propan/isobutan och n-butan för att efterlikna HCF 134a i tryck så mycket som möjligt, dock så sjunker trycket sakta ju mindre gas det är kvar i förpackningen eftersom det är mer propan (med högst kondesationstryck) som går ut i större mängd än N-butan (med lägst kondensationstryck) i utblåsande gasen och kondensatet i flaskan utarmas på propan under användningen och trycket sjunker - man har sk. glide på blandningen.

Flaskorna som sådan är mycket hårt standardiserade enligt EN417 och gäller i stort sett alla tryckförpackningar av spray, hårspray, sprutgrädde, campingasol och sådana här produkter och dessa flaskor trots den tunna plåten skall inte öppna sig i sömmarna (dagligt tal explodera...) innan trycket är över 20.5 Bar och skall öppna sig när trycket går över 24 Bar, burktillverkarna har ett fönster på runt 3 bar som man måste träffa dimensionsmässigt för att flaskorna skall få säljas i Europa.

Alla flaskor som tillverkas och fylls med innehåll, värms upp till 55 grader C innan utleverans - varenda en för läckagekontroll och att flaskorna inte ändrar form permanent även efter avsvalning och på så sätt garanterar att flaskorna inte smäller så länge de inte är varmare än 50 grader C.

Strukturellt tål flaskorna tryckmässigt att innehållet tål att värmas både 80 och 90 grader C innan trycket är så högt (20.5 Bar) att flaskan smäller, men eftersom dessa tillverkas i miljoner per månad och inte kan trycktesta varenda en så vill man ha ordentlig med marginal så att risken för bristfälligt tillverkad flaska som smäller vid 55 grader C ligger på sannolikhet 1 på 10000 st eller ännu lägre än så.

Kort sagt är flaskorna med jättestor sannolikhet säkra vid temperaturer under 50 grader C, men de är inte testade med sitt innehåll högre än 55 grader C och i en bil, på hatthyllan eller liknande en het solig sommardag så kan temperaturerna på en bakom rutan solbelyst byggskum/färgsprejflaska nå uppemot 100 grader C och ibland händer det att de smäller och bilinredningen förstörs.