Modertkort ger Q-kod 00 i chassi men inte utanför

Permalänk
Inaktiv

Modertkort ger Q-kod 00 i chassi men inte utanför

Hej,
Har byggt burkar i 20 år+ och aldrig stött på något så konstigt som detta.

Moderkort: ASUS X99-M WS
Chassi: Silverstone SG-11

Moderkort utanför chassi med CPU-fläkt, minne och GPU startar upp utan några som helst problem. Däremot helt omöjligt i chassit, jag lägger bara in kortet i chassit och ser till att skruvarna matchar, systemet vägrar boota.

Låter som en kortslutning nånstans, ground för nära. Så jag lägger plasten som moderkortet kom i (samma underlag jag kör när kortet är utanför) i botten på chassit, ser till att det går upp runt sidorna också då det är rätt många lager på kretskortet. Bootar systemet? Så faan heller.

Distanserna är precis rätt höjd och inget på undersidan sticker ut som borde kunna leda till kortslutning. Vad borde nästa steg bli? Har tyvärr bara det chassit att testa med. Det är mitt andra X99-M WS kort (har ett annat också i ett Silverstone chassi) och det fungerade direkt utan problem. Borde jag testa att lägga isolerande distanser runt hålen? andra tips?

Permalänk

Kan det vara så att kretskortet kortsluter via distansskruvarna eller IO plåten?

Permalänk
Medlem

Har läst om många som har ungefär samma problem som du. Då startknappen på chassit var orsaken. Pröva att starta med knappen som finns i moderkortet. https://gyazo.com/25cc068d883d7fb0f8e83e75e71cb16f

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

Stötte på ett sånt problem en gång, det var start-knappen precis som Legit_Lax beskriver.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."