Permalänk
Medlem

Varm CPU efter delid

Hej...

Detta är nog en av de mer skämmiga trådarna ni kommer ta del av från mig. Kort historia lång så har jag genomfört en delid på min 3570K. Processen gick smärtfritt, inget att klaga på. Jag rengjorde IHS och processor från lim och kylpasta. Därefter la jag processorn i sockeln och applicerade Liquid Ultra. Slutligen la jag tillbaka IHS och förslöt låset till sockeln varsamt.

Problemet jag har haft nu i tre timmar är att processorn ligger i 60 grader i idle! Jag har monterat om kylare säkert FEM gånger samt monterat om IHS säkert två gånger.... Något är det som verkligen inte får kontakt. Jag har provat olika stora riskorn, men även smeta ut kylpastan som jag vanligen alltid brukar göra. Vad jag noterat alla de gånger som jag lyft på kylaren är att det inte har så där klockren kontakt som den borde ha. Men hur kan det komma sig när jag trycker med ena handen som fasen medan jag skruvar med den andra. Har IHS sjunkit rent fysiskt någon millimeter på grund av min delid??

Just nu är jag otroligt trött i huvudet och rygg av allt mecklande, och ber någon med lite mer erfaren om hjälp...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd

Lite bilder?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Lite bilder?

Då jag gått hem från min vän där vi brukar greja så blir det tyvärr svårt precis NU. Men vart önskas bilder, så ska jag se om jag kan försöka fixa fram imorgon.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@YamahaDGX630: Har du skrapat bort limkanten mellan IHS och substratan som är orsaken till den dåliga värmeledningen eller bytte du bara kylpasta?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Har du monterat IHS åt rätt håll? så den inte är vriden 180 eller 90 grader? Kanske spelar roll.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@YamahaDGX630: Har du skrapat bort limkanten mellan IHS och substratan som är orsaken till den dåliga värmeledningen eller bytte du bara kylpasta?

Jag skrapade bort alltihopa så att den glänste om jag säger så.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har du monterat IHS åt rätt håll? så den inte är vriden 180 eller 90 grader? Kanske spelar roll.

Japp, den är monterad som förut (Y) Tack för att du noterar det.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

En dum fråga. Förutsatt att man använder vanlig kylpasta, kan man skippa IHS när man monterar för att se om det löser problemet?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Fler verkar ha det bekymret men en person löste det genom att använda finkornigt sandpapper på IHS.

"I had to use fine grit sandpaper on the underside edges and corners of the IHS Now its working properly."

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=379197 - post nummer 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Fler verkar ha det bekymret men en person löste det genom att använda finkornigt sandpapper på IHS.

"I had to use fine grit sandpaper on the underside edges and corners of the IHS Now its working properly."

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=379197 - post nummer 5

Hm... Känns som att det bara går utför om man ger sig på det? Kanske dock redan började gå utför samma sekund som IHS lossnade från PCB...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Hm... Känns som att det bara går utför om man ger sig på det? Kanske dock redan började gå utför samma sekund som IHS lossnade från PCB...

Lite enklare googlingar verkar visa att de flesta som delidar även sandpapprar (och/eller polerar) kontaktytan på IHS samt kanterna på undansidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Lite enklare googlingar verkar visa att de flesta som delidar även sandpapprar (och/eller polerar) kontaktytan på IHS samt kanterna på undansidan

Har du/ni nån aning om vilken typ av sandpapper man ska ha till en cpu? Kan inte alla nivåer som finns.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej...

Detta är nog en av de mer skämmiga trådarna ni kommer ta del av från mig. Kort historia lång så har jag genomfört en delid på min 3570K. Processen gick smärtfritt, inget att klaga på. Jag rengjorde IHS och processor från lim och kylpasta. Därefter la jag processorn i sockeln och applicerade Liquid Ultra. Slutligen la jag tillbaka IHS och förslöt låset till sockeln varsamt.

Problemet jag har haft nu i tre timmar är att processorn ligger i 60 grader i idle! Jag har monterat om kylare säkert FEM gånger samt monterat om IHS säkert två gånger.... Något är det som verkligen inte får kontakt. Jag har provat olika stora riskorn, men även smeta ut kylpastan som jag vanligen alltid brukar göra. Vad jag noterat alla de gånger som jag lyft på kylaren är att det inte har så där klockren kontakt som den borde ha. Men hur kan det komma sig när jag trycker med ena handen som fasen medan jag skruvar med den andra. Har IHS sjunkit rent fysiskt någon millimeter på grund av min delid??

Just nu är jag otroligt trött i huvudet och rygg av allt mecklande, och ber någon med lite mer erfaren om hjälp...

samma problem hände mig.. då tog jag materialet Colaboratoy skicka med och slipa ner allt och det hjälpte. ja tror du kanske bör göra samma sak, slipa ner kanterna och mitten av IHSen på både upp o ner sidan.

edit: materialet=svart ull "svamp" typ.. den är ju nog inte gjort för det syftet men jag sket i och slipa me det.

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Har du/ni nån aning om vilken typ av sandpapper man ska ha till en cpu? Kan inte alla nivåer som finns.

"Methods of service.
Removed IHS by using Razor rotary tool and Credit card method. Cleaned, lightly sand IHS edges using 1500grit and lightly polished internal IHS using 2000grit sand paper."

http://forums.vr-zone.com/hardware-depot/2900968-delidded-477...

1500 samt 2000-korns använder personen i tråden ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

samma problem hände mig.. då tog jag materialet Colaboratoy skicka med och slipa ner allt och det hjälpte. ja tror du kanske bör göra samma sak, slipa ner kanterna och mitten av IHSen på både upp o ner sidan.

edit: materialet=svart ull "svamp" typ.. den är ju nog inte gjort för det syftet men jag sket i slipa me det.

Typ mjukt "stålull" fick jag med ja. Tror du att jag kan använda det alltså?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

En dum fråga. Förutsatt att man använder vanlig kylpasta, kan man skippa IHS när man monterar för att se om det löser problemet?

Att använda IHS eller ej spelar ingen större roll, men de flesta verkar köra "naked mount" d.v.s. utan IHSen, då det bör ge bättre temps.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Inaktiv

Om du använde skruvstäd när du delida kan det blivit kanter på ihs så kylaren inte ligger emot ihs riktigt.

Ta ett fint sandpapper och lägg det på ett plant underlag och dra ovansidan av ihs som har kontakt mot kylaren tills du ser att det tar jämt.
Detta kallas lappa cpun.

http://www.sweclockers.com/galleri/7416-cpu-lappning-planing-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Typ mjukt "stålull" fick jag med ja. Tror du att jag kan använda det alltså?

Jag gjorde det.. Funka bra.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att IHS:en kan ha blivit lite deformerad, specifikt konkav, i samband med att du tog loss den?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

För er som undrar, här är metoden jag använde mig av.

https://www.youtube.com/watch?v=xHey6tRtsFQ

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det är inte så att IHS:en kan ha blivit lite deformerad, specifikt konkav, i samband med att du tog loss den?

Det kan nog mycket väl vara som du och andra säger. Jag ska undersöka saken imorgon förhoppningsvis...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Då jag är lite oerfaren kring detta så vill jag bara dubbelkolla med er vad jag ska göra för att lösa detta väldigt onödiga problem...

1. Först och främst ville några av er ha bilder på hur hela misären ser ut
2. Skulle jag lappa processorkärnan samt undersidan av IHS, översidan av IHS också??
3. Anser ni alltså att jag borde prova kylaren direkt mot processorkärnan?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

1.inget fel me bild

2.ja, det gjorde jag iaf.

3. Nej kan inte rek för en nybörjare.

Glöm inte att slipa sidorna där limmet satt. Det är viktigast då det skapar en större distans mellan chippet o ihsen. Med andra ord ju mer du slipar sidorna där limmet satt ju mindre distans mellan ihs och chip = bättre värmeledning

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

För er som undrar, här är metoden jag använde mig av.

https://www.youtube.com/watch?v=xHey6tRtsFQ

Hej, det där tror jag måste vara det sämsta sättet att delida en processor. Den pressas ju snett, tror det är bättre att spänna fast IHS en knacka löätt med en gummihammare eller liknande
Skulle inte förvåna mig om IHSen är böjd på grund av sättet den skiljdes från processorn.

Lösning kan vara att slipa ner ihsen om har blivit ojämn alternativt köra utan IHS för det går väl?

Edit:
Det var så här jag menade att du borde ha gjort.
https://www.youtube.com/watch?v=kwv_EsY07Wg

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

Hej, det där tror jag måste vara det sämsta sättet att delida en processor. Den pressas ju snett, tror det är bättre att spänna fast IHS en knacka löätt med en gummihammare eller liknande
Skulle inte förvåna mig om IHSen är böjd på grund av sättet den skiljdes från processorn.

Lösning kan vara att slipa ner ihsen om har blivit ojämn alternativt köra utan IHS för det går väl?

Edit:
Det var så här jag menade att du borde ha gjort.
https://www.youtube.com/watch?v=kwv_EsY07Wg

Jo, jag är också inne på din teori. Jag hade hellre suttit hela dagen med datorn, men man måste ju jobba också... Men säg att jag har lyckats böjt IHS, finns det en risk att man även kan böja kretskortet. Eller förblir den rak?

EDIT: Jag kommer ge mig på en naked cpu mount idag just för att utesluta IHS och se att allt rullar som det ska. Men jag har ett par frågor. Eftersom kontaktytan hamnar längre ned då IHS är borttagen, kommer min H80i att få kontakt då?

När man googlar på "naked cpu mount" så får man fram uteslutande bilder där folk först plockat bort hela sockeln, det kan väl ändå inte vara superviktigt?

https://www.google.se/search?q=naked+cpu+mount&espv=2&biw=153...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jo, jag är också inne på din teori. Jag hade hellre suttit hela dagen med datorn, men man måste ju jobba också... Men säg att jag har lyckats böjt IHS, finns det en risk att man även kan böja kretskortet. Eller förblir den rak?

EDIT: Jag kommer ge mig på en naked cpu mount idag just för att utesluta IHS och se att allt rullar som det ska. Men jag har ett par frågor. Eftersom kontaktytan hamnar längre ned då IHS är borttagen, kommer min H80i att få kontakt då?

När man googlar på "naked cpu mount" så får man fram uteslutande bilder där folk först plockat bort hela sockeln, det kan väl ändå inte vara superviktigt?

https://www.google.se/search?q=naked+cpu+mount&espv=2&biw=153...

Alltså var väldigt försiktig så du inte chippar till chippet. Vinglar du lite med kylarn på chippet så finns det risk att du pajjar cpun. Kanske inte så stor risk dock.. men slänger ut en varning så du vet vad du ger dig in på !:) dessutom är naked mount bästa sättet att leda bort värmen på. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Ingen fara var inte orolig, testa vad som föreslagits här av andra med IHS och skulle du trots allt lyckas med något dumt så kan billigt lösa det med Naked Ivy precisemount criscros nämner som du använer för stöd och därmed kan montera kylare/block utan IHS samt utan att riskera cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Alltså var väldigt försiktig så du inte chippar till chippet. Vinglar du lite med kylarn på chippet så finns det risk att du pajjar cpun. Kanske inte så stor risk dock.. men slänger ut en varning så du vet vad du ger dig in på !:) dessutom är naked mount bästa sättet att leda bort värmen på. Lycka till!

Frågan är om jag kommer att få kontakt om jag inte tar bort sockeln, då kärnan är någon millimeter nedsänkt vad det ser ut som?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Frågan är om jag kommer att få kontakt om jag inte tar bort sockeln, då kärnan är någon millimeter nedsänkt vad det ser ut som?

ja, du tar ju bort den där plåten som håller ner cpun i socketen.. den måste ju bort och så ska du lägga dit dina naked mount distanser ellerr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

ja, du tar ju bort den där plåten som håller ner cpun i socketen.. den måste ju bort och så ska du lägga dit dina naked mount distanser ellerr?

Vad är "naked mount distanser" ?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless