Permalänk

Vattenkylning till Titan X 5930k

Har börjat kolla lite och läsa lite i den klistrade tråden om vattenkylning, jag funderar nu på att ge mig in i denna världen, men då kommer jag behöva eran hjälp, har dålig koll vad som behövs, jag har ett define r5 chassi så där finns rum i taket för typ en 360 radiator, räcker det för ett titan x pascal och en 5930k? vad behöver jag beställa för komponenter för att få det komplett, behöver inte va nåt snyggt men det ska inte va nån skit utan funktionellt, tänkte under tiden jag läser på så kanske jag kan få lite hjälp på traven skit i budget å sånt rekommedera sånt som är bra bara, inget guld i kanterna bara gärna ett färdigt paket vore tacksam.

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

om du inte använder hdd burarna kan du även få in en 240 i fronten.
Vad gäller paket vågar jag inte sätta ihop något då jag också är helt ny och väntar på mitt paket från ek.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Skrivet av ddog:

om du inte använder hdd burarna kan du även få in en 240 i fronten.
Vad gäller paket vågar jag inte sätta ihop något då jag också är helt ny och väntar på mitt paket från ek.

Burarna kan lätt avvaras för info, har en ssd där som kan flyttas till annan plats, får klista fast den nånstans

Berätta gärna om ditt paket så kan vi dela tankar sen

Funderade på en 360 radiator i toppen men det kanske är overkill, gillar overkill iofs, men sen är det massa kopplingar å sånt jag inte har koll på

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbomaniac:

Burarna kan lätt avvaras för info, har en ssd där som kan flyttas till annan plats, får klista fast den nånstans

Berätta gärna om ditt paket så kan vi dela tankar sen

Funderade på en 360 radiator i toppen men det kanske är overkill, gillar overkill iofs, men sen är det massa kopplingar å sånt jag inte har koll på

Knappast overkill om du ska kyla både cpu och gpu. Jag har en 360 och en 280 till ett gtx 1080 och en 6800k.
Vill ju ha gpu.n så kall det bara går för att kunna hålla core clock på max hela tiden så den inte klockar ner sig.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbomaniac:

Burarna kan lätt avvaras för info, har en ssd där som kan flyttas till annan plats, får klista fast den nånstans

Berätta gärna om ditt paket så kan vi dela tankar sen

Funderade på en 360 radiator i toppen men det kanske är overkill, gillar overkill iofs, men sen är det massa kopplingar å sånt jag inte har koll på

Jag budade på ett vattenkylningskit på marknaden som jag tyckte va ett skammpris och vann. Så tyvärr har jag inte valt allt som jag kanske hade önskat men tror det blir bra ändå.

Jag bygger i ett define r5 och kommer ha en en 360 som jag i skrivande stund tänkt blåsa ut ur chassit med pull. Sedan en 240 rad i fronten som blåser in med en push/pull. Fanns trots de ganska mycket plats kvar.
Tänkte som det ser ut just nu montera pumpen(ekwb d5) antingen i den undre front fläkten eller på fläktplatsen som är bredvid nätagget.

Det är så långt jag har kommit. Såg precis på postnord att mitt paket kommer idag så får se hur de faktist blir i slutändan.

Edit:
Precis som kotlett säger under har ju r5 ssd platser på baksidan, gissar på att du har fler än 2, precis som jag. Jag tänkte montera min 3e sed precis under de andra 2. Snett längst ner i hörnet. Kände att med lite dubbelhäftande tejp kan den nog sitta ganska bra där, samt kabeldragningen borde bli go(så nära dom andra)

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av turbomaniac:

Har börjat kolla lite och läsa lite i den klistrade tråden om vattenkylning, jag funderar nu på att ge mig in i denna världen, men då kommer jag behöva eran hjälp, har dålig koll vad som behövs, jag har ett define r5 chassi så där finns rum i taket för typ en 360 radiator, räcker det för ett titan x pascal och en 5930k? vad behöver jag beställa för komponenter för att få det komplett, behöver inte va nåt snyggt men det ska inte va nån skit utan funktionellt, tänkte under tiden jag läser på så kanske jag kan få lite hjälp på traven skit i budget å sånt rekommedera sånt som är bra bara, inget guld i kanterna bara gärna ett färdigt paket vore tacksam.

Har inte R5 monteringsmöjlighet för SSD på baksidan av moderkortsplåten? Rätt säker på att det ska finnas, så installerar du dina SSD där så kan du ju plocka bort HDD burarna.

Permalänk

http://imgur.com/a/J73cg

så ser det ut för tillfället

räknar med att plocka bort hdd burarna när det blir dags, det jag vill veta är vad jag behöver beställa och vad jag behöver för att hålla grejena kalla

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

@turbomaniac: EKs komponenter och kit är väldigt bra tycker jag (tror dom flesta håller med). Just EK och AlphaCool har enligt mig bäst rykte i branschen, men AlphaCool kan ju vara lite svåra att få tag på här i Sverige.

Den där EK Predator 360 är ju som en AIO/CLC fast expanderbar, det går lätt att koppla in ett GPU-block och även en extra radiator om man vill, men då kan man ju kanske lika gärna skaffa det där kitet för 62:- mer. Själv kör jag EK Predator i två av mina riggar (en 240 och en 360) men bara på CPU, tröttnade på hård loop eftersom det blev jobbigt när jag ville byta grafikkort stup i ett. Nu börjar dock suget komma tillbaka, så jag funderar på att bygga en hård loop i liten formfaktor eller något liknande, som projekt.

Edit: Såg att en del du länkade inte fanns i lager. Det går snabbt och bra att köpa EKs grejer direkt från deras hemsida (länk), dom är ju baserade i EU så inga dolda kostnader och det brukar gå snabbt med leverans.

Permalänk

@Edge1: Tack för ditt svar där, ska kolla på det, lite överväldigande just nu men man lär väl sig det med kommer nog köra med mjuka slangar finns det någon nackdel i det, för mig så spelar utseendet inte nån roll då datorn står i ett hörn vid sidan om skrivbordet så ser bara fronten.

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Knappast overkill om du ska kyla både cpu och gpu. Jag har en 360 och en 280 till ett gtx 1080 och en 6800k.
Vill ju ha gpu.n så kall det bara går för att kunna hålla core clock på max hela tiden så den inte klockar ner sig.

Vad har du för temp på GPU & CPU?

Visa signatur

[Dell XPS M1710] - [Intel® C2D T7400 (2.16 GHz, 4 MB cache, 667 MHz FSB) ] - [2GB Dual Channel 667MHz DDR2] - [512MB NVIDIA GeForce Go 7950 GTX] - [100Gb 7200RPM]

Permalänk
Medlem

Tänk på att köpa en tyst pump typ D5.

360 + 240 lär räcka länge , ger tyst o sval dator.
Mer radiator yta gör att dina fläktar kan ställas ner i varvtal och då få en tystare dator.

Jag hade 360 + 480 + 240 radiatorer i min förra burk 4930k och 980ti. Svalt o stabil
Cpu klockad ca 4,6ghz hade 50-55c och gpu ca 1300is mhz hade 35-45c.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Kör två 360radiatorer i ett define s i7 5820k (4,25ghz) och ett 980ti! Idle är under 30 grader på båda heh när jag spelar doom 4 på maxat allt och vulkan etc så hamnar det på 50~ och rätt så tyst är det med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maste:

Vad har du för temp på GPU & CPU?

Gpu går inte över 42 vad jag än gör och cpu brukar ligga på 40-50

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

har två 480 radiatorer som kyler två MSI GTX1070 plus i7 5930k cpu fläktarna går på tomgång utom när jag maxar belastningen då går dom upp lite .

googla lite på Define R5
Water cooling compatibility

Front – 360, 280, 240, 140 and 120 mm radiators of all thicknesses (requires removal of drive bays)
Top – 420, 360, 280, 240, 140 and 120 mm radiators. (A thickness limitation of 55mm for both radiator + fan applies on 420, 280 and 140 mm radiators) (420 and 360 mm radiators require removal of the ODD bay)
Bottom – 120 or 240 mm radiator (Use of radiators in the bottom position limits the PSU length to 165 mm)
Rear – 120 or 140 mm radiator

Sen kan man montera fast SSD med kardborrband

Vattenblock till grafikkortet kolla på EKWS dom har allt är inte billigast men håller fin kvalitet på sakerna

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Tack för alla bra svar mycket tacksamt jag har plockat ihop ett paket från EK med deras configurator och det blev såhär, några synpunkter eller är det bara att beställa?

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk

Ser ut att gå.
Där emot kan jag tipsa om vita slangar istället för färgämne. Färgämne sätter igen grejerna med tiden, om man bryr sig om sånt.
Fördel dock med genomskinliga är att man ser om det är bubblor kvar.
Har själv en XE240 o en PE360, går det att göra så för dig rekommenderar jag det då den kyler bättre, större yta är bättre än tjocklek.

Får det plats skulle jag nog valt EK-XRES 140, lättare att fylla samt mer reserv om man missat att få ut någon luftficka.

Permalänk

Kanske ska lägga till någon gren och plugg ev. avstängskran eller så, så du kan tömma systemet lätt?

Permalänk

@900-Mange: Låter vettigt med avstängningskran, jag valde faktiskt vita slangar för dom genomskinliga var slut just nu, så jag skippar färgämnet helt, slänger upp en bild på datorn så kanske det blir lättare, kommer ta bort burarna, eventuellt får odd buren va kvar, sitter en dvd/bluray där som jag sällan använder men när jag ändå har den och den får plats så får den va där annars ryker den med.

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk

@900-Mange: ser detta bra ut?

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk

Du saknar två adapters (tror jag EKWB kallar det, under fittings) som är hane-hane för att få splittern på t.ex. pumpen och en till kulventilen, som troligtvis hamnar på splittern.?
Jag skulle ta någon anslutning till i reserv också, jag beställde två flaskor coolant, har räckt till tre byten med snarlik config. Kommer beställa en till nästa beställning.

Har du provmätt att 3m slang räcker? Min referens är iofs fulltower men borde inte skilja så mkt.
Jag har en slang med anslutning på som jag gängar på toppen på pumpen när jag fyller, sen en tratt på den.
Annars finns påfyllningsflaskor om man gillar att dutta..

Permalänk

Ett fäste till pumpen kanske?
De har ett kombifäste jag tog, då kan man skruva pumpen i golvet, på vägg eller på fläkt/fläktplats.

Permalänk

@900-Mange: Jäklar vad grejer det blir haha, tror jag fått med allt nu, hittade genomskinlig slang i metervara så beställer 5m sån istället.
Lade till 2st extenders hane till hane, 2st fittings, ett fäste ( trodde det medföljde, tur man frågar ), 1liter vatten till.

Hur ofta byter du vatten?

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk

Jag har bytt alldeles för tätt, pga av komponentbyten så när jag tappat ur vattnet har det följt med skit varje gång.
Följer med något typ av fäste, kolla manualen pumprescombon men minns intte hur det fungerade. Är bild på multifästet så jag trodde det ingick men fick beställa efteråt, rätt surt.

Permalänk

Ok. Tack i alla fall för all hjälp, får efterbeställa i värsta fall om man saknar nåt, men det känns rätt bra nu

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk

Sådär blev det slängde i lite RGB belysning och sleevade kablar från cablemod när jag ändå höll på
Blev rätt stor skillnad på grafikkorts temperaturen, ligger på max 47 grader nu och boostar över 1800Mhz hela tiden, cpu tempen ligger vid 60 grader på varmaste kärnan i spel har väl sett 65 grader i nåt stresstest vid 4,2Ghz 1,15v och 24 grader i rummet.
Stör mig mest på färgen på fläktarna nu kanske slänger i FD fläkarna istället, kommer säkert dra in lite damm från fläkten i bak nu, återstår att se.

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk

47C
Alldeles för varmt!!

Nejdå, det blev fint det där! Håller samma temperaturer själv.
Jag skulle vilja se lådan (likadan bild) med vit belysning alternativt turkos, tror det skulle sitta som smäcken i mina ögon i alla fall, mot de vita detaljerna.

Permalänk

@900-Mange:

Har grejat lite mer nu

Ser lite getto ut just nu skaffade en 420 radiator i förhoppning att den skulle passa, trots att Fractal säger att det inte går hehe, så monterade den utanför just nu, var tvungen att testa, det var några millimeter på baksidan där alla kopplingar är som tog emot :/

Så nu får jag jaga nytt chassi, kollat lite på Corsair 900D, om det inte finns nåt bättre, gillar Jaystwocents Caselabs chassi, är ju bra att ha nåt att växa i

Tycker det blev galet snyggt med vita slangar, fattar inte att jag inte körde med det med en gång, det får det bli helt å hållet nästa upgrade

Undrar vart det här ska sluta

Skelettet är bara för skoj skull

Bara testat lite Xcom 2 just nu och 42 grader på gpun, så några grader kallare

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk

@turbomaniac:
Fan grabben, du kan ju när du vill!
Ser mkt bättre ut i mina ögon både med vita slangar och ljuset.
Men smaken är ju som baken, skit...

Hmm, mintgrönt kanske skulle gå också till lilla "Mr Fresh-Mint" som hänger där och dinglar:)
Tacksamt med vita komponenter, då speglar färgen från belysningen fint!

Går det inte ens om du vänder radden? Så du får anslutningarna mot fronten?
Eller är det på bredden kanske... Kanske en 480 går i så fall?
Annars finns ju som sagt Caselabs, har varit en våt dröm länge...

Permalänk
Medlem

@turbomaniac: kan du inte ha kopplingarna frammåt om det nu var för trångt bak? kanske går att äta lite plåt på framsidan eller sänka ner radiatorn fram lite för att vinna de sista millimeterna.

mosa på inte ge upp!

alt. fläktarna på ovansidan radden på insidan.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"