Privatleasing - är jag påväg att bli blåst?

Permalänk
Skrivet av riccoo:

Om du ska behålla köpesbilen i 6år borde du även räkna på att man behåller leasingbilen i 6år. Alltså köper ut den för restvärdet sedan säljer den. Räknar du på att man tar ny leasingbil efter 3år så borde du även räkna på att du köper ny bil efter 3år.

Jag har inte alls räknat på vilken skillnad det blir. Men det bli ju ingen rättvis jämförelse annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har du självklart rätt i att så måste det i så fall räknas, få se om trådstartaren möjligtvis kan tillhandahålla oss vad restvärdet på bilen efter 3 år är, så kan vi räkna vidare, kul att se vars vi hamnar

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Inte märkligt att Sverige har världens mest skuldsatta befolkning när somliga på fullaste allvar argumenterar för privatleasing och försöker presentera det som en bra affär för konsumenten.

Om du behöver låna, eller ännu värre, leasa, då har du inte råd med bilen. Bilen du har råd med är den du köper kontant, i alla andra fall köper du något med pengar du inte har.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig

Det ÄR såklart en dålig affär att leasa men det blir så töntigt när du bashar privatleasing så kategoriskt istället för att attackera pudelns kärna, nybilsköp. Vissa leasingavtal, givet de vanliga restriktioner som finns, kan ge så små extrakostnader jämfört med ett vanligt billån att personen som ingår avtalet bedömer det som "värt". Man kan fatta ett sådant beslut utan att vara ekonomisk imbecill, det kan vara högst medvetet och innefatta både konkreta och förmodade kostnader viktat mot risk.

Grejen med leasing är ju att folk som inte tänker igenom saker och ting fullt ut och går igenom "allt" både två och tre varv, lockas att göra en dålig deal och/eller drar på sig för mycket risk och kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Inte märkligt att Sverige har världens mest skuldsatta befolkning när somliga på fullaste allvar argumenterar för privatleasing och försöker presentera det som en bra affär för konsumenten.

Om du behöver låna, eller ännu värre, leasa, då har du inte råd med bilen. Bilen du har råd med är den du köper kontant, i alla andra fall köper du något med pengar du inte har.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förutsätter att du köpt ditt boende kontant?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag förutsätter att du köpt ditt boende kontant?

Boende är inte riktigt en bra jämförelse då boende generellt ökar i värde. Du gör inte flera hundratusen i vinst när du säljer en bil.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Om du läser tidigare i tråden så nämner jag att boende i princip är det enda som jag personligen anser det meningsfullt att låna till, pga beloppet samt att det normalt beter sig som en investering.

Bilar och all övrig lyxkonsumtion är väldigt ansvarslöst och onödigt att låna till, ex. elektronik möbler mm. Ränteläget vi har i Sverige idag eldar på en redan väldigt hög belåningsgrad, det skall bli intressant att se vad som händer när räntorna stiger. 20% av svenskarna har mindre än 10 000 kr sparat för oförutsedda utgifter och dom flesta lever från löning till löning.

Vidare så är det inte särskilt miljövänligt eller hållbart att samtliga ständigt ska ha nya grejer och det är slit samt släng på allt.

Slutligen för att svara på din fråga så har jag inga lån eller övriga skulder på mitt boende.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Boende är inte riktigt en bra jämförelse då boende generellt ökar i värde. Du gör inte flera hundratusen i vinst när du säljer en bil.

Det gör du inte på hus utanför storstäderna heller. Du får en 150 kvm villa för 500 kkr i vilken värmländsk bruksort som helst och ännu billigare ju längre norrut du kommer.

Skrivet av Aeig:

@zarkov: Om du läser tidigare i tråden så nämner jag att boende i princip är det enda som jag personligen anser det meningsfullt att låna till, pga beloppet samt att det normalt beter sig som en investering.

Bilar och all övrig lyxkonsumtion är väldigt ansvarslöst och onödigt att låna till, ex. elektronik möbler mm. Ränteläget vi har i Sverige idag eldar på en redan väldigt hög belåningsgrad, det skall bli intressant att se vad som händer när räntorna stiger. 20% av svenskarna har mindre än 10 000 kr sparat för oförutsedda utgifter och dom flesta lever från löning till löning.

Vidare så är det inte särskilt miljövänligt eller hållbart att samtliga ständigt ska ha nya grejer och det är slit samt släng på allt.

Slutligen för att svara på din fråga så har jag inga lån eller övriga skulder på mitt boende.

MVH

Ja, jag håller med dig om det mesta du skriver här förutom möjligen att bil är en lyxvara. Det går an att åka kommunalt om man bor och jobbar i någon av Sveriges större städer men så fort man kommer ut på landet blir det snabbt svårare. Om man är beroende av bilen för att vardagen skall fungera är det värt en hel del att ha en driftsäker och säker bil till en förutsägbar kostnad.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

För det första, jag får återkomma angående restvärde när jag kommer hem från jobbet så får ni veta då. Många skriver ju att det är bättre rent ekonomiskt att köpa kontant framför leasing men alla verkar rörande överens om att bilköp mer eller mindre är en förlustaffär.

För vår del, vi har en total inkomst på ungefär 65 000kr/månad, så ekonomi finns. Dock är kontant köp inget alternativ i nuläget då vi behöver lägga de pengarna på annat och inte vill att de ska bli uppbundna till bil.

Vidare skriver andra att det är onödigt att köpa en nybil och att det är bäst att helst av allt köpa en bil som har ett par år på nacken om man nu ska ha en bil. Detta resonemang är logiskt och verkar helt rätt. Dock är min åsikt lite som sådan att man lever bara en gång. Jag kommer från en fattig familj och har jobbat mig upp. Jag skulle åtminstone en gång i livet vilja köra en helt ny bil, det är en av anledningarna. Jag anser att man inte alltid kan räkna allt i pengar, utan i vissa fall måste man även räkna med känslan.

Med den inkomst vi har skulle vi alltså snällt kunna vänta och spara pengar tills vi kan lägga upp kontant. Men min pappa mår sämre och sämre och jag tror inte att han har så långt kvar att leva, därför känner jag att det vore skönt att ha en bil så det är lättare att hälsa på mamma och pappa. För närvarande har vi ingen bil alls.

Att få försäkring, service och vinterdäck på köpet känns också smidigt. Får ju veta om 36 månader om det var värt kostnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det gör du inte på hus utanför storstäderna heller. Du får en 150 kvm villa för 500 kkr i vilken värmländsk bruksort som helst och ännu billigare ju längre norrut du kommer.

"Vilken värmlänsk bruksort som helst" bra argument, för det är där majoriteten av befolkningen bor och köper bostäder?

Jag vidhåller att din jämförelse med billån och bostadslån är dålig jämförelse.

Permalänk
Skrivet av Blacksheep:

Köpa bil VINNER alltid i längden!

Och även om flera av era räkneexempel slår ut ganska jämnt efter tre år, beroende på vilken Nybil man väljer att leasa, så återstår alltid det, att om man bara tänker lite på längre sikt, och inte bara kortsiktigt som 3 år så blir det sedan en ganska självklar slutreplik.

1 jag leasar en Ny bil på 3 år, mäktigt skönt att sitta i rena nya detaljer i en glänsande svart metallic lack.
Jag betalar 3000:- i månaden all inclusive (bara frukosten som saknas)
Jag håller mig till de utsatta 1500 milen per år (totalt 4500, efter 3 år)
och jag behandlar bilen med sån kärlek och respekt, att den vid återinlämningen endast har godtagbara rispor, märken, dörruppslag, fläckar i inredningen, och stenskott i lack o ruta.

Jag lämnar ifrån mig kärran, dammar av mina händer och går därifrån med 72K mindre i plånboken, inga krav om giftermål eller underhåll, och hoppar in i nästa Nya bil, och ser de kommande 3 åren med exakt samma utgång.

2 Jag köper en likvärdig bil för 220K, cashar 40 och lånar 180K på 3 år (räntan blir ca 25K)
Jag får då en ca månadskostnad på 5800 ink trafikförsäkring och såklart amortering
Efter 3 år har jag betalt totalt 248,800 (inklusive det jag cashade)
Jag har kvar en bil som jag äger, och efter samma principer som leasingavtalet, har gått 4500 mil, gott skick och ett andrahandsvärde på ca 150K, och jag har inget lån kvar att betala på

säljer jag bilen då direkt så har jag totalt spenderat 98K mot de 72 på leasingavtalet (ser här ut som om leasing i denna beräkning ligger bra till, 26K bra till tom.) dvs om vi inte längre vill ha en bil, och börja pendla med busskort igen.

Men här kommer det roliga!!
Behåller jag bilen i 3 år till, då den ändå är i så gott skick, (eftersom vi som innan sagt tog så bra hand om den), så kommer jag efter följande 3 år ha lagt ut endast 18,000 försäkring + service, service på 4500mil är ca 7000:- så totalt 25000:-

leasing bilen kommer igen att ha kostat 72000 i HYRA, igen, och fortfarande efter 3 år äger vi inget..
Den köpta bilen som redan spurtat förbi med 30k i besparingar jämfört med leasing bilen, har nu gått 9k mil och i gott skick och kan säkert säljas för 60K utan problem.

Alltså efter 6 år ligger en köpebil, jämfört med en leasing bil ca 90K plus, Och 60K av dem kan jag få i ren cash i plånboken igen 20k MER ÄN JAG LA UT I BÖRJAN. även fast det ändock var en ren förlust affär..
slår jag ut det per månad, så kostar en Leasingbil +1250:- MER i månaden än en Köpebil med lån...När vi ser det på 6 år istället för leasingbolagens "roliga" 3 år...:)

PS Nu är det sällan så att man kan hålla en bil efter de principerna, oftast tillkommer det kostnader för oförutsedda händelser, men händer det på den ena så händer det på den andra, så då skulle i så fall, båda totalsummorna öka.
jag har bara tagit exempel ur en perfekt värld där allt går som planerat
och även då kan man utan att räkna ner på vartenda litet öre, att en HYR bil, aldrig kommer att i längden bli billigare än att köpa.

och att man hela tiden vet att ett bilköp, ur vilken som helst synvinkel, alltid är ett konsumptions/förbruknings köp, och aldrig en investerings affär. som en bostad tex (jo jag vet att det också kan diskuteras)
bara man ser det med et lite längre perspektiv..så får man en annan bild ibland.

Men vidhåller fortfarande, att har man råd och lust att betala för att HYRA en bil, so why not!!
dock personligen har jag valt det absolut bästa, och köpte för 2 år sedan en bättre begagnad bil för 135K och cashade hela summan. Så kan man, så är Cash King i alla lägen.

Du gör en liten tankevurpa om jag inte är för trött och tänker fel. Mellan år 3 och år 6 i ditt "köpa-exempel" så har du ju också "betalat" värdeminskningen från 150.000 till 60.000 i ditt exempel, då du ju inte sålt bilen år 3.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Inte märkligt att Sverige har världens mest skuldsatta befolkning när somliga på fullaste allvar argumenterar för privatleasing och försöker presentera det som en bra affär för konsumenten.

Om du behöver låna, eller ännu värre, leasa, då har du inte råd med bilen. Bilen du har råd med är den du köper kontant, i alla andra fall köper du något med pengar du inte har.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår inte hur du inte kan förstå att det kan vara fördelaktigt i vissa fall. T.ex om man som tidigare nämnt är en ung man i storstad där försäkringen kan kosta över 20.000/år i vissa fall medan försäkringen ingår vid leasing...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Boende är inte riktigt en bra jämförelse då boende generellt ökar i värde. Du gör inte flera hundratusen i vinst när du säljer en bil.

lite samma är med en bil. Om du vet att du kommer ha råd att avbetala bilen säg till exempel 2000kr i månaden så kan den bilen endå bli billigare än en bil för 10000:-. Du kanske köper en miljlöbil där du slipper skatt, den kommer inte kosta något extra dom första åren iallafall då den har garanti, samt att den kanske drar mindre bränsle. Äldre bilar kostar ju mer att underhålla generellt så antingen får du betala massa pengar till verkstaden, eller så gör du det till banken.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

För vår del, vi har en total inkomst på ungefär 65 000kr/månad, så ekonomi finns. Dock är kontant köp inget alternativ i nuläget då vi behöver lägga de pengarna på annat och inte vill att de ska bli uppbundna till bil.
Skickades från m.sweclockers.com

Så med andra ord har ni inte egentligen inte råd eftersom det är pengar ni av olika anledningar inte har till hands?

Det är inget skamligt med denna insikt, tvärtom, det som är skamligt är att samhället har fostrat medborgarna till någon form av konsumtionsgalenskap som försätter människor i livslång skuld till bank och företag.

Jag förstår ditt övriga resonemang, känslor är givetvis viktiga men vore det inte ansvarsfullare att ej leasa bilen och inte agera impulsivt?

Köp den bil ni har råd med, det finns många bra alternativ på blocket för 50-100Tkr som kommer spara dig många tusenlappar i jämförelse med leasing.

@TobiasStockholm: Är möjligtvis enda undantaget, oavsett vad är det en bil som personen ej har råd med eftersom den leasas.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant video, passar utmärkt i denna diskussionen;

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Inte märkligt att Sverige har världens mest skuldsatta befolkning när somliga på fullaste allvar argumenterar för privatleasing och försöker presentera det som en bra affär för konsumenten.

Om du behöver låna, eller ännu värre, leasa, då har du inte råd med bilen. Bilen du har råd med är den du köper kontant, i alla andra fall köper du något med pengar du inte har.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Återigen så finns det situationer där privatleasing är en bättre affär än ett billån eller till och med en kontantaffär (även om det kanske inte oftast är så). Hur kan det vara så svart att inse? Eller menar du på fullaste allvar att det alltid, i alla lägen, för alla individer, är "Kontantköp > Billån > Privatleasing" som gäller?

Det är även en konstig att likställa att låna eller leasa som att man inte har råd. Om du har råd att betala lånet så har du ju rimligtvis råd. Varför ska man alltid själv ha alla pengarna kontant? Skillnaden är om du tar dig lån eller ingår avtal som du sedan inte har råd att betala. Men varför ska jag som är relativt ny på arbetsmarknaden vänta 30 år innan jag köper min egen bostad? Sen ytterligare 6 år innan jag kan köpa den bil jag vill ha? Jag kanske till och med ska arbeta i 5-10 år innan jag söker in till universitet så jag inte behöver ta CSN-lån? I bästa fall har jag min bostad och min bil lagom till pensionen och barnen är utflugna. Varför kan inte jag tycka att det är mer värt att betala några procent extra för att kunna utnyttja det jag vill ha redan nu? Eller är målsättning att sitta på ålderns höst efter att ha levt ett snålt liv med en hög pengar?

Vad säger du om jag skulle kunna investera de tillgångarna jag inte låser in i en bostad eller bil och får en avkastning som är högre än den räntan jag betalar och således göra en ekonomisk vinst på att låna/leasa? Är det också en dålig affär är det att köpa saker man inte har råd med?

Sen att det finns alldeles för mycket människor som sätter sig i djupa skulder de inte kan betala och tar smslån flera 100 procent i effektiv ränta är ett väldigt stort problem. Ett problem som samhället måste ta tag i, till exempel genom att ställa högre krav och göra noggrannare kontroller av de som tar lån. Men att sätta alla som tar lån i ett fack och stämpla dessa som ekonomiskt handikappade är ju lite väl extremt kanske?

Permalänk
Medlem

@Blomman90: För tredje ggn, diskussionen behöver inte fördummas, fastigheter är en annan sak, där är beloppen såpass höga samt räntan extremt lågt då lånet löpet över decennier. Fastigheter är dessutom inte likvärdigt med en bil eller en konsumtionsvara som försvinner, ett boende bor du i, nyttjar, och stiger generellt i värde.

Sluta fördumma diskussionen, det vi fokuserar på är bilar och specifikt leasing vs billån och övriga prylar som endast minskar i värde tills dom är totalt värdelösa.

För övrigt så upprepar jag återigen att boende och möjligtvis utbildning är OK i mitt tycke att låna till, men konsumtion såsom TV, datorer, all annan skit folk köper på Media Markt osv med kreditkort och SMS lån eller bilar dom ej har råd med, det är privatekonomiskt självmord och endast styrt av impulsiva känslor och inte rationellt agerande.

Vi kommer få en helt ny klass av fattigpensionärer när dagens 20-30 åringar blir 65+ och dom har noll besparingar.

Jag har vänner, par vars inkomst tillsammans understiger min egen, men trots det har dom fler prylar, dyrare bil, etc, killen köpte en plattång med kreditkort till tjejen när hon fyllde år, och det är sorgligt nog den nivån dom flesta är på.

Om du inte kan betala för det, då har du inte råd med det.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Blomman90: För tredje ggn, diskussionen behöver inte fördummas, fastigheter är en annan sak, där är beloppen såpass höga samt räntan extremt lågt då lånet löpet över decennier. Fastigheter är dessutom inte likvärdigt med en bil eller en konsumtionsvara som försvinner, ett boende bor du i, nyttjar, och stiger generellt i värde.

Sluta fördumma diskussionen, det vi fokuserar på är bilar och specifikt leasing vs billån och övriga prylar som endast minskar i värde tills dom är totalt värdelösa.

För övrigt så upprepar jag återigen att boende och möjligtvis utbildning är OK i mitt tycke att låna till, men konsumtion såsom TV, datorer, all annan skit folk köper på Media Markt osv med kreditkort och SMS lån eller bilar dom ej har råd med, det är privatekonomiskt självmord och endast styrt av impulsiva känslor och inte rationellt agerande.

Vi kommer få en helt ny klass av fattigpensionärer när dagens 20-30 åringar blir 65+ och dom har noll besparingar.

Jag har vänner, par vars inkomst tillsammans understiger min egen, men trots det har dom fler prylar, dyrare bil, etc, killen köpte en plattång med kreditkort till tjejen när hon fyllde år, och det är sorgligt nog den nivån dom flesta är på.

Om du inte kan betala för det, då har du inte råd med det.

MVH

Jag har själv några bekanta som räknas till de förmögna här i stan. De har valt att "leasa" sina bilar fastän de faktiskt har råd att köpa flertalet bilar direkt. Så jag antar att de och säkert många fler är undantagen som bekräftar regeln. De tillhör ju inte de närmaste i bekantskapskretsen, annars hade man ju kunnat diskutera detta med dem och hört varför de valde att leasa istället för att köpa.

Jag tycker en viktig fråga är: Varför måste man ha en bil av senaste årsmodell? Varför ska man leva över sina tillgångar? Finns det en enda "vettig anledning"?

Nu köpte ju förvisso jag själv en fabriksny bil. Men det skulle jag aldrig gjort om jag inte hade råd och kunde betala allt på en gång. Jag avskyr allt vad lån och krediter heter och förpassar sådant till... ja...
Min första bil var en relativt billig historia, en begagnad Volvo 360. Den klarade av att utföra vad jag ville, ta mig till jobbet. Samtidigt som jag kunde fortsätta spara ihop pengar istället för att behöva "slänga bort" pengar, vilket man gör då man betalar "ränta".

Permalänk
Medlem

Privatleasing är jag rätt skeptisk till.

Räknar man på att köpa bil med billån plus servicekostnader så är det nästan alltid billigare än privatleasing. I vissa fall ingår service och försäkring i leasingen och då får man givetvis jämföra med vad motsvarande serviceavtal och försäkring kostar utöver lånekostnaden.

Skälet till att det nästan alltid är billigare? Leasingbolaget lånar ju upp pengarna och räknar på vad bilen kostar. Sen vill dom ha ut en vinst ovanpå det! De gånger det kan bli billigare med privatleasing är ju om att leasingbolaget kan handla upp bil + kringtjänster som ingår i leasingen såpass mycket billigare än vad man själv kan så att det tar ut deras vinstmarginal.

Det finns givetvis lägen där det kan vara fördelaktigt med privatleasing, antingen ekonomiskt eller av andra skäl. T.ex. var det någon som tog upp att om försäkring ingår i leasingkostnaden så kan den vara lägre än vad man själv kan få. Viktigt att kolla upp är då är vad självrisken är (oavsett om man köper eller leasar), speciellt på vagnskadedelen (som troligtvis ligger i "nybilsgarantin").

En annan fördel med leasing kan vara om man har garanterat restvärde. I det läget kan privatleasing vara fördelaktigt eftersom det är lättare att förutsäga vad kostnaden för bilen är.

En sak som jag tror man ska se upp med är körsträcka och vad som menas med normalt slitage (allt slitage utöver det får man ju betala för). Är t.ex. mindre repor och dörr-islag normalt slitage?

Vad det gäller att låna till en bil så ser jag inget fel i det, så länge som man sätter sig in i och förstår hur mycket bilen egentligen kostar och faktiskt amorterar på lånet i en takt så att man har amorterat ner det till bilens realistiska "restvärde" till den tidpunkt då man tror att man kommer byta bil igen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Blomman90: För tredje ggn, diskussionen behöver inte fördummas, fastigheter är en annan sak, där är beloppen såpass höga samt räntan extremt lågt då lånet löpet över decennier. Fastigheter är dessutom inte likvärdigt med en bil eller en konsumtionsvara som försvinner, ett boende bor du i, nyttjar, och stiger generellt i värde.

Sluta fördumma diskussionen, det vi fokuserar på är bilar och specifikt leasing vs billån och övriga prylar som endast minskar i värde tills dom är totalt värdelösa.

För övrigt så upprepar jag återigen att boende och möjligtvis utbildning är OK i mitt tycke att låna till, men konsumtion såsom TV, datorer, all annan skit folk köper på Media Markt osv med kreditkort och SMS lån eller bilar dom ej har råd med, det är privatekonomiskt självmord och endast styrt av impulsiva känslor och inte rationellt agerande.

Vi kommer få en helt ny klass av fattigpensionärer när dagens 20-30 åringar blir 65+ och dom har noll besparingar.

Jag har vänner, par vars inkomst tillsammans understiger min egen, men trots det har dom fler prylar, dyrare bil, etc, killen köpte en plattång med kreditkort till tjejen när hon fyllde år, och det är sorgligt nog den nivån dom flesta är på.

Om du inte kan betala för det, då har du inte råd med det.

MVH

Fair enough att fastigheter är en annan sak och inte ett konsumtionslån likt annat. Men det är fortfarande den affär i livet du potentiellt kan förlora mest pengar på. Även om fastigheter generellt sätt stiger i värde så är det inget som är garanterat. Sen kan man ju även lyxkonsumera fastigheter med sommar eller fjällstugor som egentligen inte är ett nödvändigt boende utan en form lyxkonsumtion. Även fast räntan är låg är beloppen så pass höga så att räntan utgör en väldigt stor andel av månadskostnaden för ett bolån.

Men du säger alltså att studielån endast "möjligtvis" är okej? Så man borde ha välställda föräldrar för att studera vidare? I min mening är studielån det mest självklara lånet du kan ta i ditt liv. Antagligen den mest säkra investeringen du kan göra!

Men för att återgå till den ursprungliga diskussionen så tycker jag återigen att du stämplar, nedvärderar och är totalt oförstående gentemot alla som väljer att ta ett lån. Du säger att de begår "privatekonomiskt självmord" och att det endast är styrt av "impulsiva känslor och inte rationellt agerande".

Ja, det finns väldigt många människor som drar på sig lån de inte kan betala och som antagligen inte kommer ha någon som helst form av privat sparande till pensionen. Det är extremt tragiskt och ett samhällsproblem. Bortsett från att det är en helt annan diskussion, varför ska du stämpla alla andra för det?

Om jag skulle ha en bra, stadig inkomst och 5 miljoner på kontot men tycker att privatleasing är en för mig passande lösning, även om det skulle kosta några tusenlappar extra över en treårsperiod. Innebär det att jag köper något jag inte har råd med? Betyder det att jag begår privatekonomiskt självmord? Betyder det att min handling är styrda av impulsiva känslor men om jag däremot cashade bilen så är det rationellt agerande?

Om jag har råd att betala några procent extra för att istället för att spara pengar i flera år innan köpet, betala av kostnaden i efterskott, betyder det att jag inte har råd med köpet? Då får du nog definiera "ha råd" för mig. I min värld är det man klarar av att betala de kostnader som är förenliga med köpet. Men det kanske är något annat för dig? Om jag skulle köpa mig en ny fin 4K-tv för låt oss säga 20 tusen, så hade jag utan tvekan valt en 10 månaders räntefri avbetalning om det erbjöds och istället för att slänga fram 20 tusen vid disken betala 2 tusen per månad. Varför skulle jag handla fel då? Varför är det bättre att ta av sitt sparande?

Återigen så förutsätter detta att man har koll på sin ekonomi som jag redan berört i detta och även tidigare inlägg. Men folk som sätter sig i djupa skulder är en helt annan diskussion än de som lånar och har noll problem att sköta sina avbetalningar.

Permalänk
Medlem

@Blomman90: Det finns inte en enda mångmiljonär som leasar en bil, dom köper sina bilar, kontant. Det är bla ett av skälen till att dom är miljonärer från första början, att dom är ekonomiska och hanterar sina pengar med varsamhet.

Leasing är för människor som inte har råd att köpa bilen dom leasar kontant, ev. vill dom lägga pengarna på annat, men då har dom med andra ord ej pengarna dvs kommer tillbaka till, har ej råd.

För övrigt så bygger lånande på att ingenting oförutsett eller dåligt händer, vad sker om du ex. blir uppsagd, invalid, olycksfall, ni skiljer er, osv, det är väldigt riskabelt att låna till konsumtion.

Denna video postade jag tidigare, men den är sevärd och lyfter precis det du diskuterar;

Det är ingen mänsklighet att konsumera över sin inkomst.

Jag skriver ett längre svar imorgon bitti för övriga punkter.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Detta är också intressant, ett par där mannen arbetar som läkare och tjänar riktigt bra med pengar, men trots det har dom skulder och det handlar om dels studielån vilket i sig är sunt precis som du pekade på tidigare, men en del är bilar och konsumtionskredit, det är precis detta jag pratar om.

Om det ej kan betalas kontant, då har man inte råd med det.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Blomman90: Det finns inte en enda mångmiljonär som leasar en bil, dom köper sina bilar, kontant. Det är bla ett av skälen till att dom är miljonärer från första början, att dom är ekonomiska och hanterar sina pengar med varsamhet.

Leasing är för människor som inte har råd att köpa bilen dom leasar kontant, ev. vill dom lägga pengarna på annat, men då har dom med andra ord ej pengarna dvs kommer tillbaka till, har ej råd.

För övrigt så bygger lånande på att ingenting oförutsett eller dåligt händer, vad sker om du ex. blir uppsagd, invalid, olycksfall, ni skiljer er, osv, det är väldigt riskabelt att låna till konsumtion.

Denna video postade jag tidigare, men den är sevärd och lyfter precis det du diskuterar;

3QTrTe1SAw8

Det är ingen mänsklighet att konsumera över sin inkomst.

Jag skriver ett längre svar imorgon bitti för övriga punkter.

MVH

Vad härligt att du känner varenda mångmiljonär och vet exakt på vilket sätt de finansierar sina bilar! Riktigt imponerande!
Jag vågar nästan lova att de allra flesta leasar sina bilar, dock genom sitt eget företag eller sin arbetsgivare. Men det är oväsentligt. Du svarar inte på frågan jag ställer, du hittar på att det inte sker. Jag är dessutom ganska övertygad om att de flesta som själv arbetat upp sig till att bli miljonär inte hade kunnat göra de om de inte lånat pengar till sin idé (riskkapital etc).

Återigen så väljer du att inte definiera uttrycket "ha råd". Det är liksom det som var den intressanta frågan. Så jag hoppas att du tar med det i det svar du säger du ska skriva imorgon.

Jag antar att du menar att det inte är en 'mänsklig rättighet' att konsumera över sin inkomst. Men det är definitivt aldrig något som jag någonsin har påstått att det är. Däremot så lever man inte över sin inkomst om man kan betala alla sina räkningar och åtaganden varje månad men fortfarande ligga på plus. Eller påstår du att om man lever på sin inkomst så sparar man alltid pengar i förväg?

Permalänk
Medlem

Har läst i genom denna tråd flera gånger och man skrattar varje gång alltså!

När jag köper dyrare saker (dvs sådan som inte normalt är mat eller standardräkningar) så kalkylerar jag alltid fram en avskrivningstid för produkten samt en förbrukningskostnad (ungefär som skatt och bensin på bilen). Resultatet av detta är att jag sedan under tiden jag anser att en produkt ska hålla betalar av detta till mig själv.

Resultatet av detta är att jag vid avskrivningstiden har pengarna för att köpa en ny produkt. Med andra ord kostar min TV 333 kr / månad i fem år. Eftersom den antagligen håller längre så kostar den på 15 år 111 kr / månad. Tricket är att pengarna går direkt till mitt sparkonto istället för banken eller klarna t.ex.

Med förbrukningskostnaden så räknar jag in sådant som är en löpande kostnad t.ex. disktabletter till diskmaskinen. Maskinen kostar ca 8.500 inklusive frakt och montering och disktabletter kostar ca 250-300 kr per år. På 10 år kostar alltså maskinen 8 500 + 3 000 = 11 500 kr. Med en avskrivningstid på 10 år kostar alltså maskinen 95 kr / månad.

När jag köpte maskinen var ordinarie pris 11 500 kr men julrean sänkte priset till 7 500, med andra ord har jag fått 10 år "gratis" diskmedel. TV:n kostar med TV-licensen 280 kr / månad.

Problemet är inte priset i sig, du kan i princip alltid spara ihop pengar till det. Det viktiga här är att förutse förbrukningskostnaden vilket i princip allt har, även en brödrost då den drar ström och "förbrukar" bröd. Även om mycket av det jag beskrivit oftast går under normalt konsumtion vilket i princip återställs av din lön varje månad så är principen den samma oavsett om du handlar för 500 kr eller för 5 miljoner - finns inte pengarna så skenar kostnaden.

Jag använder som många andra kreditkort, men jag har aldrig några skulder att tala om då det återställs med autogiro varje månadsslut och snarare är en faktura istället för kilometer av transaktioner på ett bankkonto.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

@TobiasStockholm:

Absolut, visst är det så, men tanken med uträkningen var att se hur mycket, alltså total summan på pengar man spenderade vart efter 3 år, och sedan efter 6 år, det jag däremot gjorde fel, är att som någon nämnde innan, jag måste ta med restvärdet på leasing bilen och köpa ut den efter 3 år, och inte fortsätta med en till NY leasing bil, uppdatering kommer.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Det var lite sjuka diskussioner här. Ibland känns det som han Agie antingen är typ avundsjuk? Eller inte vill att folk ska köpa saker? "Pengar du inte har".

Precis man har inte pengar KONTANT. Men om jag köper något som jag betalar varje månad och har bra med pengar kvar när nästa lön kommer så är väl inte det en kris på pengar eller?

Jag vill heller inte sälja ut mina aktier då de flesta av mina investeringar är långsiktiga och ska (förhoppningsvis) öka en bra bit till.

Töntiga argument alltså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Jag använder som många andra kreditkort, men jag har aldrig några skulder att tala om då det återställs med autogiro varje månadsslut och snarare är en faktura istället för kilometer av transaktioner på ett bankkonto.

Det där har jag nog aldrig fattat. Om man nu handlar på kredit, men ändå betalar av det varje månadsslut, varför då inte använda kortet som ett betalkort och betala direkt istället?
Att skippa krediten sparar rimligen någon procent på räntor? ... plus att man lever mer i nuet och vet bättre hur mycket pengar man har i varje läge.

Om man har så tajt ekonomiskt att man är tvungen att göra på det viset i längden, så är man fel ute.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

"Vilken värmlänsk bruksort som helst" bra argument, för det är där majoriteten av befolkningen bor och köper bostäder?

Jag vidhåller att din jämförelse med billån och bostadslån är dålig jämförelse.

Det har jag aldrig påstått, jag bara bemötte ditt påstående om att man alltid tjänar hundratusentals kronor på en fastighetsaffär. Det är dessutom fiktiva vinster som man först måste betala skatt på och sedan binda upp i sitt nya boende tills man hamnar på hemmet. Om man inte använder huset som bankomat för att betala sin årliga Thailandsresa som en äkta bolånetorsk® kan man alltså inte utnyttja värdestegringen till något annat än att bo.

Skrivet av Aeig:

Så med andra ord har ni inte egentligen inte råd eftersom det är pengar ni av olika anledningar inte har till hands?

Det är inget skamligt med denna insikt, tvärtom, det som är skamligt är att samhället har fostrat medborgarna till någon form av konsumtionsgalenskap som försätter människor i livslång skuld till bank och företag.

Varför leasar företag bilar och annat? Målar-Kalle behöver en bil för att ta sig till sina kunder som betalar hans lön. Jag behöver en bil för att ta mig till min arbetsgivare som betalar min lön. Kalles kunder betalar bl.a. hans bil, min lön betalar bl.a. min bil.

Enligt ditt sätt att tänka borde jag istället för att ta ett lån åka buss i 7 år och spara pengar så att jag kan köpa en bil kontant. Lågt räknat skulle det ta mig 1,5h extra varje dag, tid jag hellre lägger på annat. Slår jag ut billånets ränta på den insparade tiden kostar det mig <10 kr/h, dvs jag behöver bara jobba fem minuter extra om dagen för att betala räntan. Trots det anser du att jag inte har råd?

Tar du förresten någonsin med alternativkostnaden i dina kalkyler och räknar du i så fall aldrig med en högre avkastning än den riskfria räntan?

Skrivet av Blomman90:

Återigen så finns det situationer där privatleasing är en bättre affär än ett billån eller till och med en kontantaffär (även om det kanske inte oftast är så). Hur kan det vara så svart att inse? Eller menar du på fullaste allvar att det alltid, i alla lägen, för alla individer, är "Kontantköp > Billån > Privatleasing" som gäller?

Det är även en konstig att likställa att låna eller leasa som att man inte har råd. Om du har råd att betala lånet så har du ju rimligtvis råd. Varför ska man alltid själv ha alla pengarna kontant? Skillnaden är om du tar dig lån eller ingår avtal som du sedan inte har råd att betala. Men varför ska jag som är relativt ny på arbetsmarknaden vänta 30 år innan jag köper min egen bostad? Sen ytterligare 6 år innan jag kan köpa den bil jag vill ha? Jag kanske till och med ska arbeta i 5-10 år innan jag söker in till universitet så jag inte behöver ta CSN-lån? I bästa fall har jag min bostad och min bil lagom till pensionen och barnen är utflugna. Varför kan inte jag tycka att det är mer värt att betala några procent extra för att kunna utnyttja det jag vill ha redan nu? Eller är målsättning att sitta på ålderns höst efter att ha levt ett snålt liv med en hög pengar?

Vad säger du om jag skulle kunna investera de tillgångarna jag inte låser in i en bostad eller bil och får en avkastning som är högre än den räntan jag betalar och således göra en ekonomisk vinst på att låna/leasa? Är det också en dålig affär är det att köpa saker man inte har råd med?

Sen att det finns alldeles för mycket människor som sätter sig i djupa skulder de inte kan betala och tar smslån flera 100 procent i effektiv ränta är ett väldigt stort problem. Ett problem som samhället måste ta tag i, till exempel genom att ställa högre krav och göra noggrannare kontroller av de som tar lån. Men att sätta alla som tar lån i ett fack och stämpla dessa som ekonomiskt handikappade är ju lite väl extremt kanske?

Det här var nog det vettigaste inlägget hittills.

Skrivet av OldComputer:

Har läst i genom denna tråd flera gånger och man skrattar varje gång alltså!

När jag köper dyrare saker (dvs sådan som inte normalt är mat eller standardräkningar) så kalkylerar jag alltid fram en avskrivningstid för produkten samt en förbrukningskostnad (ungefär som skatt och bensin på bilen). Resultatet av detta är att jag sedan under tiden jag anser att en produkt ska hålla betalar av detta till mig själv.

Resultatet av detta är att jag vid avskrivningstiden har pengarna för att köpa en ny produkt. Med andra ord kostar min TV 333 kr / månad i fem år. Eftersom den antagligen håller längre så kostar den på 15 år 111 kr / månad. Tricket är att pengarna går direkt till mitt sparkonto istället för banken eller klarna t.ex.

Med förbrukningskostnaden så räknar jag in sådant som är en löpande kostnad t.ex. disktabletter till diskmaskinen. Maskinen kostar ca 8.500 inklusive frakt och montering och disktabletter kostar ca 250-300 kr per år. På 10 år kostar alltså maskinen 8 500 + 3 000 = 11 500 kr. Med en avskrivningstid på 10 år kostar alltså maskinen 95 kr / månad.

När jag köpte maskinen var ordinarie pris 11 500 kr men julrean sänkte priset till 7 500, med andra ord har jag fått 10 år "gratis" diskmedel. TV:n kostar med TV-licensen 280 kr / månad.

Problemet är inte priset i sig, du kan i princip alltid spara ihop pengar till det. Det viktiga här är att förutse förbrukningskostnaden vilket i princip allt har, även en brödrost då den drar ström och "förbrukar" bröd. Även om mycket av det jag beskrivit oftast går under normalt konsumtion vilket i princip återställs av din lön varje månad så är principen den samma oavsett om du handlar för 500 kr eller för 5 miljoner - finns inte pengarna så skenar kostnaden.

Jag använder som många andra kreditkort, men jag har aldrig några skulder att tala om då det återställs med autogiro varje månadsslut och snarare är en faktura istället för kilometer av transaktioner på ett bankkonto.

Grattis till diskmedlet! Hade den gamla diskmaskinen gått sönder eller hade du bara skrivit av den helt och kände för att köpa en ny? (Min diskmaskin kostade förresten bara 6000 kr så jag fick nästan 20 års diskmedel på köpet!)

Ponera att diskmaskinen kastar in handduken efter 2,5 år, ett halvår efter att garantin gått ut. Köper du då en ny maskin "utan att ha pengarna" eller diskar du för hand i 7,5 år tills du skrivit av den gamla?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Det var lite sjuka diskussioner här. Ibland känns det som han Agie antingen är typ avundsjuk? Eller inte vill att folk ska köpa saker? "Pengar du inte har".

Precis man har inte pengar KONTANT. Men om jag köper något som jag betalar varje månad och har bra med pengar kvar när nästa lön kommer så är väl inte det en kris på pengar eller?

Jag vill heller inte sälja ut mina aktier då de flesta av mina investeringar är långsiktiga och ska (förhoppningsvis) öka en bra bit till.

Töntiga argument alltså...

Snarare sunt än töntigt. Personligen kan jag tycka att Boende/CSN är mycket befogade lån att ha. Resten är konsumptionslån och ren "lyx".
Allt är ju givetvis frid och fröjd när man har sitt jobb att gå till och har sin konstanta summa som trillar in. Mycket lätt att göra en liten budget och se att man har råd med 4000:-/mån på leasing, 300 på Iphone, 1200 på sin 70"-tv, 900 på sin gaming dator, 3000 på båten m.m.
Däremot när företaget flyttar utomlands, du krockar, blir uppsagd, skilsmässa, allvarlig sjukdom bland familjemedlem etc..
Då hade det inte vart så töntigt med att äga sina saker istället för att sitta kvar med 15 månader avbetalningar på grejjerna....

Personligen kör jag kontant på allt med undantag boende/CSN. Började med en skitbil för en 20000:- och har sakta bytt upp mig. Kan verkligen inte köpa en splitterny bil(vill inte heller) men kan casha en bil för runt 150k i dagens läge med inbyte och sparande.
Stort problem idag är att alla tycker det är en rättighet med det senaste och fort ska man ha det!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det där har jag nog aldrig fattat. Om man nu handlar på kredit, men ändå betalar av det varje månadsslut, varför då inte använda kortet som ett betalkort och betala direkt istället?
Att skippa krediten sparar rimligen någon procent på räntor? ... plus att man lever mer i nuet och vet bättre hur mycket pengar man har i varje läge.

Om man har så tajt ekonomiskt att man är tvungen att göra på det viset i längden, så är man fel ute.

Det du har missat är att du kan nyttja t.ex kreditkort till din fördel, och att inte göra det vore faktiskt dumt.
Många har helt räntefritt i 60 dagar, men möjlighet att dra av skulden med autogiro i slutet utav månaden.

Det du kan göra är att ta alla vardagliga inköp på kreditkortet för att ta del av div. poängsystem. Vissa kort har upp till 1% cashback. För 100 000 SEK spenderat, kan detta ge dig t.ex. 10 000 SEK att handla för på t.ex. Webhallen (då vi ändå pratar om konsumtion). Detta är ju ren ekonomisk vinning. Och 100 000 SEK är nog lite för ett hushåll när det kommer till mat, transport samt övriga hushållsutgifter.

Personligen är jag alltid fullinvesterad på börsen, så jag lånar hellre till ett buffertkonto när det behövs, då min avkastning på börsen överstiger alla tänkbara utgifter.

Problemet är inte lån och krediter, problemet är personen som nyttjar dem utan förståelse.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Att rika personer inte leasar är en myt https://www.youtube.com/watch?v=bWZMZKyIXhY

Att säga en väg är alltid en rätt väg är bara fel.

Skrivet av Aeig:

@Blomman90: Det finns inte en enda mångmiljonär som leasar en bil, dom köper sina bilar, kontant. Det är bla ett av skälen till att dom är miljonärer från första början, att dom är ekonomiska och hanterar sina pengar med varsamhet.

Leasing är för människor som inte har råd att köpa bilen dom leasar kontant, ev. vill dom lägga pengarna på annat, men då har dom med andra ord ej pengarna dvs kommer tillbaka till, har ej råd.

För övrigt så bygger lånande på att ingenting oförutsett eller dåligt händer, vad sker om du ex. blir uppsagd, invalid, olycksfall, ni skiljer er, osv, det är väldigt riskabelt att låna till konsumtion.

Denna video postade jag tidigare, men den är sevärd och lyfter precis det du diskuterar;

3QTrTe1SAw8

Det är ingen mänsklighet att konsumera över sin inkomst.

Jag skriver ett längre svar imorgon bitti för övriga punkter.

MVH

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late