Är ett Sapphire Fury Nitro värt 3333:-?

Permalänk
Medlem

Är ett Sapphire Fury Nitro värt 3333:-?

Igår beställde jag ett Sapphire Fury Nitro för 3333:- på netonnet. Tvekade inte, då jag misstänkte att priset snabbt skulle ändras (kostar 3690:- idag). Men nu i efterhand är jag lite tveksam p.g.a. jag impulsivt beställde kortet. Hade ett icke referens RX480 varit ett klokare val eller kan jag vara nöjd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calleh12:

Igår beställde jag ett Sapphire Fury Nitro för 3333:- på netonnet. Tvekade inte, då jag misstänkte att priset snabbt skulle ändras (kostar 3690:- idag). Men nu i efterhand är jag lite tveksam p.g.a. jag impulsivt beställde kortet. Hade ett icke referens RX480 varit ett klokare val eller kan jag vara nöjd?

"980-prestanda" på både RX 480 och R9 fury. Enda skillnaden är att RX 480 finns i 8gb's-variant. Spelar du i 1080p tycker jag att du kan vara nöjd. Annars känns ju 8gb tryggare för högre upplösningar o ev crossfirelösningar.

Permalänk
Medlem

Nej, det hade inte varit klokare.

R9 Fury har HBM och är AMDs senaste high-end krets, Fiji, det kommer fortsätta få optimeringar och är generellt ett kraftfullt kort, det är ett riktigt bra köp för 3333 kr.

Behåll det och var glad.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

Fury är riktigt maffigt. Skulle välja det alla dagar över 480.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk

Utan problem fury kortet!

som du ser i prestanda index så är fury bättre än 480.

http://www.sweclockers.com/test/22464-nvidia-titan-x-pascal/7...

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Bara du inte behöver tex HDMI 2.0 på sikt så..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

"980-prestanda" på både RX 480 och R9 fury. Enda skillnaden är att RX 480 finns i 8gb's-variant. Spelar du i 1080p tycker jag att du kan vara nöjd. Annars känns ju 8gb tryggare för högre upplösningar o ev crossfirelösningar.

RX480 och R9 Fury har inte samma prestanda, i alla fall inte referens RX480. Kan du utveckla vad du menar med 980-prestanda på både? Vad jag har förstått om Fury korten är att de presterar bättre på högre upplösningar än 1080p. Med andra ord är det mer värt att köra spel på 1440p på Fury.

Skrivet av Aeig:

Nej, det hade inte varit klokare.

R9 Fury har HBM och är AMDs senaste high-end krets, Fiji, det kommer fortsätta få optimeringar och är generellt ett kraftfullt kort, det är ett riktigt bra köp för 3333 kr.

Behåll det och var glad.

MVH

Hade inte en tanke på att det var relativt nytt! Spännande!

Många spel ökar i användning och det finns redan spel som använder över 4GB. Fast enligt de tester jag läst så verkar det inte påverka ett Fury. Men någon gång kommer 4GB HBM också bli "dåligt". Hur tror du att 4GB påverkar livslängden på kortet?

Skrivet av Roger W:

Bara du inte behöver tex HDMI 2.0 på sikt så..

Nej det har jag inte. Läste på lite om HDMI 2.0 och insåg att det hade varit trevligt men det är inget jag kommer vara beroende av. Tack för kommentaren.