PCI Express 4.0 dubblerar bandbredden och ska kunna leverera minst 300 W

Permalänk
Medlem

64gb/s SSD, here I come!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv

Självklart ska större strömmar gå raka vägen från spänningskällan och ej gå via moderkort etc.
Det finns ju en hel del grejer som kan suga mycket ström, 2st cpuer snart kanske 10st USB 3.1 som kan leverera en hel del ström och så några grafikkort.

Nå jag tror de får till en bra balans av det hela, det viktiga är att de gör så att man ej lätt koppla fel.

Permalänk
Medlem

Det bästa vore väl om man la el-portarna på baksidan av moderkortet, vilket direkt skulle ta bort några kablar. Tänk ett moderkort där elen är direkt i plåten. Alla SATA via en bred slot-in. Vips, alla kablar borta, bara en power från nätaggregatet till chassit.

Jag tänker mig ett nytt system där plåten har power och data bakifrån och man har en "slot-in" kontakt i sidan på plåten, så går den tom att ta loss utan att dra ur någon kabel. Alla hårddiskplatser ansluts direkt i vaggor med snabbfäste.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Mer externa GFX kort till folket.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OldComputer:

Det bästa vore väl om man la el-portarna på baksidan av moderkortet, vilket direkt skulle ta bort några kablar. Tänk ett moderkort där elen är direkt i plåten. Alla SATA via en bred slot-in. Vips, alla kablar borta, bara en power från nätaggregatet till chassit.

Jag tänker mig ett nytt system där plåten har power och data bakifrån och man har en "slot-in" kontakt i sidan på plåten, så går den tom att ta loss utan att dra ur någon kabel. Alla hårddiskplatser ansluts direkt i vaggor med snabbfäste.

Jag har också tänkt något liknande. Usb C ska väl leverera upp till 100W styck? Jag ser bara dumheter att dra dessa strömmar genom moderkortet, speciellt för maskiner som sitter i lite tuffare miljöer med mycket damm och fukt.

Sedan standarddatorer ska självklart försökas göra så billiga och kompakta som möjligt, så majoriteten av stationära datorer som säljs på våra elkedjor ska ej behöva ha extern ström till grafikkort.

Permalänk
Entusiast

Äntligen lite nyheter om OCuLink. De borde varit snabbare på den bollen tycker jag. Se till att få ut den snabbt nu så kan Thunderbolt placeras på historiens skräphög.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det hela känns bara konstigt. Plug and play i all ära men en 300 watt slinga på moderkortet för att slippa två kablar är mycket jobb för så lite. Dessutom lär ju dessa moderkort bli känsligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Snusfri

Trevligt med färre kablar i datorn.
I takt med att grafikkorten blir allt kraftfullare samt drar mindre ström så ser jag inga speciella problem.

Sedan så är det en försvinnande liten del som kör SLI i dagsläget och det kommer att bli än färre i framtiden imho.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon159643:

Jag har också tänkt något liknande. Usb C ska väl leverera upp till 100W styck? Jag ser bara dumheter att dra dessa strömmar genom moderkortet, speciellt för maskiner som sitter i lite tuffare miljöer med mycket damm och fukt.

Sedan standarddatorer ska självklart försökas göra så billiga och kompakta som möjligt, så majoriteten av stationära datorer som säljs på våra elkedjor ska ej behöva ha extern ström till grafikkort.

USB 3.1 kan leverera upp till 100 W men de ökar även spänningen till 20 V vid den effekten vilket ger 5 A. Det är inget mot de ~100 A som kan levereras till CPUn.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

om pci4 slår igenom antar jag att det blir slut på crossfire/sli? eftersom att få varje port att leverera 300w var blir helt absurt. säg att kortet har 2 portar, det är 600-700w bara rakt in i moderkortet. lär ju aldrig hända.
och om dom kan sälja ett kort utan en pci kontakt på kortets ände lär dom göra det definitivt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

USB 3.1 kan leverera upp till 100 W men de ökar även spänningen till 20 V vid den effekten vilket ger 5 A. Det är inget mot de ~100 A som kan levereras till CPUn.

Ok, att de höjer spänning så högt kanske förklarar pratat om farliga dåliga usb C kablar?

Nå tror som sagt de löser det bra där de gör olika moderkort för olika användare. Själv föredrar jag som sagt det mesta direkt emot nätdelen, mindre felkällor och allt. Men det är bara på senare tid som vanligt folk har fått skaffat extern ström till grafikkort och det känns för denna skara då bara dumt.

Permalänk
Medlem

Ja! Detta har jag önskat en längre tid. Hela strömförsörjningen via moderkortet för instickskort som t ex grafikkort -> en (ström)kabel mindre i vägen i chassit!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Gött slippa kablar detta speciellt!

http://i.imgur.com/7NntJhh.png

Exakt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon159643:

Ok, att de höjer spänning så högt kanske förklarar pratat om farliga dåliga usb C kablar?

Nå tror som sagt de löser det bra där de gör olika moderkort för olika användare. Själv föredrar jag som sagt det mesta direkt emot nätdelen, mindre felkällor och allt. Men det är bara på senare tid som vanligt folk har fått skaffat extern ström till grafikkort och det känns för denna skara då bara dumt.

Nej det var inte relaterat till spänningen utan de är bara antagligen dåligt byggda eller i ett fall hade nötterna bytt plats på två ledare. Standard är fortfarande 5 V och för att få högre spänning måste enheterna först förhandla fram det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Va extremt onödigt.
Det betyder att alla moderkort som inte kör gamingkort ändå kommer att bli betydligt dyrare för att strömförsörjningen ändå måste vara där.

Betydligt dyrare? Har du nån info som ingen annan har eller...
Dom kommer rimligtvis fortf kunna bygga budgetbrädor.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

om pci4 slår igenom antar jag att det blir slut på crossfire/sli? eftersom att få varje port att leverera 300w var blir helt absurt. säg att kortet har 2 portar, det är 600-700w bara rakt in i moderkortet. lär ju aldrig hända.
och om dom kan sälja ett kort utan en pci kontakt på kortets ände lär dom göra det definitivt

Eller så kopplar du ström som vanligt på det andra kortet...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av tvelander:

Gött slippa kablar detta speciellt!

http://i.imgur.com/7NntJhh.png

Rip Tobbe , fyran vad du ska elda moderkort om några år.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Synnerligen bra. Om de nu kunde göra något åt alla de små jämlans kontakterna till on/off, reset, hårddisklampa med mera för chassit. Skall det vara så förbenat svårt att skapa en enda standardkontakt där???

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Blir väl att kopparledningarna måste bli grövre och porten lite biffigare som drar upp priset, tror inte 300W-500W skulle funka om det såg ut som dagens PCIe 3.0.

Själva kopparen i sig är inte så dyrt att lägga till (några tior extra för hela moderkortet), däremot är nya maskiner för tillverkningen av dessa nya kort väldigt dyra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Trevligt med färre kablar i datorn.
I takt med att grafikkorten blir allt kraftfullare samt drar mindre ström så ser jag inga speciella problem.

Sedan så är det en försvinnande liten del som kör SLI i dagsläget och det kommer att bli än färre i framtiden imho.

Jag är i.a.f. jättesugen på att köpa flera vega kort och gärna till plattformen zen om den håller måttet.
Synd att zen inte kommer ha pcix4 (av prestandaskäl) dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mest spännande tycker jag uppdateringen av 24pinskabeln är. För den är inge vidare modern alltså. Så många gånger man svurit över att man inte får loss fanskapet i ett trångt chassi.
Kontakten har väl hängt med för att den är svår att byta, inte för att den är problemfri...
Så jag hoppas på en mer lätthanterad koppling i så fall. Kanske för mycket att hoppas på ;).

ATX12V version 3? Jag hoppas som fasen

Skrivet av backfeed:

Så "OCuLink" (låt mig gissa: Optical-or-Copper-Link?) blir det gamla vanliga pci-e 3.0 x4 i praktiken i början alltså (pga "bara" 8 GT/s per kanal)? Hade hoppats på mer, men det kommer väl senare (dvs 16GT/s eller mer).

Annars är det förstås enbart positivt, och att kunna slippa pci-e-strömkablar (så länge som man inte kör SLI/CF med två hungriga kort förstås) blir en skön bonus.

Vilket är precis vad Thunderbolt är ju, en extern PCIe-port. Den skulle ju också vara optisk i #framtiden Förstår inte poängen med detta.

Skrivet av backfeed:

Ny ATX-standard med 24 eller 48V kanske?

Hade varit spännande! (pun intended) Men blir inte 24V och särskilt 48V lite för häftigt för sådan finelektronik? Blir det inte väldigt mycket risk för "överslag" och mycket jobb med isolering som kräver mer utrymme och massa planerande och begränsningar med det? Är inte 12V en slags sweetspot?

Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag gillar det inte alls, ytterligare en komponent som ska på och böka med strömmen. Kommer säkerligen att variera med moderkortskvalite en hel del. Hur blir det med QuadFire, moderkortet lär väll inte punga ut 4x300w?

Edit: undrar hur dom fick igenom detta, var det inte tjat om att datorer redan drog för mycket och att det skulle införas nån sorts standard för åtminstone färdigbyggda datorer?

Tänker du på BTX eller rena 12V-nätaggregat?

Skrivet av anon185723:

Känns som ändringen kommer bara för att kunna sälja nya aggregat. Lär bara vara ITX byggen som tar till vara på detta.

Jepp. När CPU:erna inte ger så mycket nytt längre får de hitta på annat

Skrivet av OldComputer:

Det bästa vore väl om man la el-portarna på baksidan av moderkortet, vilket direkt skulle ta bort några kablar. Tänk ett moderkort där elen är direkt i plåten. Alla SATA via en bred slot-in. Vips, alla kablar borta, bara en power från nätaggregatet till chassit.

Jag tänker mig ett nytt system där plåten har power och data bakifrån och man har en "slot-in" kontakt i sidan på plåten, så går den tom att ta loss utan att dra ur någon kabel. Alla hårddiskplatser ansluts direkt i vaggor med snabbfäste.

I like

Skrivet av Zotamedu:

Äntligen lite nyheter om OCuLink. De borde varit snabbare på den bollen tycker jag. Se till att få ut den snabbt nu så kan Thunderbolt placeras på historiens skräphög.

Varför? Vad gör OCuLink väsentligt annorlunda än Thunderbolt?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Antar att han menar att alla moderkort med pci-e 4.0 slottar kommer behöva ha biffig strömförsörjning som pallar 300+ watt för att klara standarden, även om moderkortet i praktiken kanske ska användas i nån enkel kontorsburk som aldrig kommer ha något som drar speciellt mycket ström... Känns som slöseri.

*edit*
Man undrar ju även hur detta kommer påverka nätaggregats-standarderna. Moderkortet måste som nämns i nyheten få all den strömmen till moderkortet på något vis. (och 24+8 pins kontakterna lär inte räcka till)
Kommer man koppla pci-e kontakterna till moderkortet istället tro?

Planned obsolescense.
It's a thing.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Synnerligen bra. Om de nu kunde göra något åt alla de små jämlans kontakterna till on/off, reset, hårddisklampa med mera för chassit. Skall det vara så förbenat svårt att skapa en enda standardkontakt där???

.

Jag förstår din tanke, men jag personligen är väldigt glad att jag kan välja att inte koppla in pwrled och hddled så separata kontakter får gärna finnas kvar.

Permalänk
Medlem

Kvantumroten ur 300 W är kattmat

Permalänk
Medlem

Jag tror vi är många som längtar tillbaka till tiden då datorerna inte såg ut som ormbon. Inte minst folk som har rack-servrar.
Om all ström tas via PCI-E porten, så man slipper alla extra anslutningar via kablage, är det som det borde ha varit genom alla tider.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Gött slippa kablar detta speciellt!

http://i.imgur.com/7NntJhh.png

Besviken på dig.
Du om någon borde ju fatta att du inte magiskt kan få 300W ur varje PCI-E port utan att leverera in denna effekt till moderkortet. Någonstans måste moderkortet matas med detta...

Mao, vad detta gör är du måste trycka in alla de kablarna du har till grafikkorten, till moderkortet istället... vilket är flera gånger jobbigare, både pga det är mer trångt på dagens moderkort, samt att det är mer pilligt att komma åt när du har alla expansionskort i vägen.

Nej, fy fan.
öka till tex 125W, fine, men inte mycket mer. Räcker till enklare kort, samt gör att man troligen bara behöver en PCI-E 6/8 strömmatning.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Paddanx:

Besviken på dig.
Du om någon borde ju fatta att du inte magiskt kan få 300W ur varje PCI-E port utan att leverera in denna effekt till moderkortet. Någonstans måste moderkortet matas med detta...

Mao, vad detta gör är du måste trycka in alla de kablarna du har till grafikkorten, till moderkortet istället... vilket är flera gånger jobbigare, både pga det är mer trångt på dagens moderkort, samt att det är mer pilligt att komma åt när du har alla expansionskort i vägen.

Nej, fy fan.
öka till tex 125W, fine, men inte mycket mer. Räcker till enklare kort, samt gör att man troligen bara behöver en PCI-E 6/8 strömmatning.

Det fattar jag väll haha

Bara menar hade varit gött slippa

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det fattar jag väll haha

Bara menar hade varit gött slippa

Den dagen de kan göra ett lager graphene som strömledare i moderkort och kablar så kanske vi kan se det ske, men att tillåta mer effekt genom moderkorten idag är bara ett sätt att göra törstigare kort, som kommer kräva fler kablar

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dem8n:

Själva kopparen i sig är inte så dyrt att lägga till (några tior extra för hela moderkortet), däremot är nya maskiner för tillverkningen av dessa nya kort väldigt dyra.

Skickades från m.sweclockers.com

Tjocka och tunna ledningsbanor etsas på precis samma sätt i samma maskiner, man lägger inte till koppar utan börjar med ett heltäckt lager som man etsar hål i för att få fram ledningsbanorna. Det går alltså inte åt minde koppar till att börja med utan man etsar helt enkelt bort lite mindre.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Tjocka och tunna ledningsbanor etsas på precis samma sätt i samma maskiner, man lägger inte till koppar utan börjar med ett heltäckt lager som man etsar hål i för att få fram ledningsbanorna. Det går alltså inte åt minde koppar till att börja med utan man etsar helt enkelt bort lite mindre.

Isåfall blir det inget prispåslag alls, men det kommer vi nog få se ändå, lite hype om fetare ledningar och vips har marginalerna höjts. 😆

Skickades från m.sweclockers.com