Högt ljud från dator trots Noctua-fläktar och Fractal Design-Chassi

Permalänk

Högt ljud från dator trots Noctua-fläktar och Fractal Design-Chassi

Hej,

Jag har stora problem med höga fläktljud från min dator.

Detta är vad jag har i:

Chassi: Fractal Design Define R4
CPU: Intel Core i7 2600K @ 3.40GHz (27 °C). Sandy Bridge 32nm Teknologi
RAM: 16,0GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 670MHz (9-9-9-24) (4x 4GB)
Moderkort: MSI Z77 MPower (MS-7751) (SOCKET 0) (25 °C)
Skärm: L225W (1680x1050@60Hz),
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 560 Ti (MSI) Twin Frozr III. 1279MB (38 °C)
CPU-kylning: Noctua NH-D14 CPU. Kylare för Socket 775/1155/1156/1366
Nätaggregat: Corsair TX 750
samt
Fläktar: 2 original fläktar som följde med Chassit, 2 st Noctua 12 samt Noctua NH-D14 CPU-kylare.

Jag antog att ett sådant system skulle ge lite ljud ifrån sig, det var därför jag köpte just fläktar och chassi av nämnt slag. Jag har i den mån jag fått sådana kablar satt in dem som minskar ljudet (någon ultra-tyst-kabel från Noctua).

Finns det något ytterligare jag kan göra för att minska ljudet? Värmenivåerna är som ni ser relativt låga, så därför skulle det vara möjligt att sänka fläkthastigheterna om något sådant är möjligt?
Jag har försökt göra det med mjukvara och de programmen har inte lyckats.
Jag har försökt finna inställningar för det i BIOS, men inte lyckats.

Hoppas någon kan hjälpa mig, det vore väldigt hjälpsamt då datorn står i sovrummet.

Vänligen, Chris.

Permalänk

1. Du måste lokalisera vart ljudet kommer ifrån.
Det kan mycket väl vara så att ljudet kommer från din PSU och jag rekommenderar dig att inte byta fläkt där i själv. Låt någon du känner göra det som har pysslat mycket med datorer.
https://www.youtube.com/watch?v=mfcjSDgE3V0

2. Sänk varvtalen på alla fläktar genom att köpa flera
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...
alternativt en
https://www.inet.se/produkt/6909672/nzxt-grid-10-portars-flak...

3. Plocka ut alla onödiga fläktar. Du behöver egentligen 1 insug och 1 - 2 utblås
finns varianter på detta beroende på chassi

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Kör du med dom inkluderade motstånden till din CPU-kylare? Jag gjorde inte det till och börja med men jag stod verkligen inte ut med hur högljudd den var. Men med motstånden så hör jag inte ens fläkten.

Sen försöka kontrollera chassifläktarna genom BIOS eller ev mjukvara.

Jag kör 3 fläktar i mitt Eclipse 400S tex, 2 in och en ut och alla i 800rpm = Hör bara ett litet sus från datorn.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Mjukvara och Noctua funkar inte så motstånden som följde med ska du använda

/ Per

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X MSI MPG X570 GAMING PRO CARBON WIFI ,ASUS DUAL RTX 2080 Ti OC
Allt i custom loop

Permalänk

Om du öppnar lådan borde du kunna identifiera vilken/vilka fläktar som låter mycket. Om det är svårt kan du tillfälligtvis broms en fläkt i taget med ett finger (på navet, i mitten, stoppar du in fingret bland bladen gör det ont).

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

3. Plocka ut alla onödiga fläktar. Du behöver egentligen 1 insug och 1 - 2 utblås finns varianter på detta beroende på chassi

Man kanske inte behöver fler, men det kan bli bättre med fler. Om de är temperaturstyrda kan fler fläktar vara precis vad som behövs. I mitt R3-chassi med två GTX770 i SLI-konfiguration blev det varmt i lådan och chassifläkten gick för fullt när man lastade grafikkorten. Med två 140mm-fläktar i taket kunde fläktarna gå på lågvarv men ändå orka med att blåsa ur all varmluft ur lådan. Ljudnivån gick från hårtork till hörbar men inte störande.

Permalänk

Jag har de motstånd jag fick med (de jag något lekmannamässigt kallade för "ultra-tysta-kablar") inkopplade, till en av fläktarna och till båda fläktarna som hör till CPU-kylaren. Trots det låter dt mycket.

Jag ska försöka lokalisera varifrån det mesta ljudet kommer. Just nu har jag 4 fläktar i chassit, 3 inblås och 1 utblås, därtill tror jag att nätaggregatet har en egen fläkt. Den är väl inte så mycket att göra med?

En sådan där fläkthubb skulle kunna vara något. Tack för det tipset. Inet känns säkrast att köpa från.

Tack för alla idéer hittills.

Permalänk

Om jag ska undvika ljud förutsätter jag att det är bättre med stora fläktar än små? Så en idé är kanske att ersätta alla 120 mm fläktar med 140 mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Springflower:

Om jag ska undvika ljud förutsätter jag att det är bättre med stora fläktar än små? Så en idé är kanske att ersätta alla 120 mm fläktar med 140 mm?

140MM fläktar flyttar ju mer luft på lägre varvtal.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

1. Du måste lokalisera vart ljudet kommer ifrån.
Det kan mycket väl vara så att ljudet kommer från din PSU och jag rekommenderar dig att inte byta fläkt där i själv. Låt någon du känner göra det som har pysslat mycket med datorer.
https://www.youtube.com/watch?v=mfcjSDgE3V0

2. Sänk varvtalen på alla fläktar genom att köpa flera
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...
alternativt en
https://www.inet.se/produkt/6909672/nzxt-grid-10-portars-flak...

3. Plocka ut alla onödiga fläktar. Du behöver egentligen 1 insug och 1 - 2 utblås
finns varianter på detta beroende på chassi
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTgK31QiNuG_duwginNItPAoLC9KaEZwZQYzMYPOrulpqu3rFJq

Man vill ha mer insug än utblås, 1 utblås och 2 insug är att föredra för att minska damm ( och självklart dammfilter på insugen )

Skrivet av pellev:

Mjukvara och Noctua funkar inte så motstånden som följde med ska du använda

/ Per

Jag styr mina PWM fläktar från noctua med AI Suit 3, funkar fint och inte stött på några problem, och då har jag även LNA adapterna isatta också

Skrivet av Springflower:

Om jag ska undvika ljud förutsätter jag att det är bättre med stora fläktar än små? Så en idé är kanske att ersätta alla 120 mm fläktar med 140 mm?

Större fläktar = mindre ljud då dem flyttar mer luft på lägre rpm, så ingen dum idé, något jag sätter också är att du kan köpa gummi rammar till fläktarna dem hjälper plus att du använder gummi skruvar

Permalänk
Medlem

Noctua lever verkligen på rykte enligt mig. Har testat flertal av deras fläktar och de låter betydlig högre, både i tonart och ljudnivå. Som andra har föreslagit så ta reda på vilket fläkt som låter mycket.

Ljudet kan även komma från ditt nätagg, eftersom corsair TX 750 har inget passivt läge, likaså 560ti. För grafikkortet finns de flertal program för att skapa en egen fläktkurva. Personligen använder jag MSI Afterburner (oavsett fabrik på gpu).

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pellev:

Mjukvara och Noctua funkar inte så motstånden som följde med ska du använda

/ Per

Funkar för mig...Både på ett Gigabyte moderkort och ett Asus..

Kan köra alla mina Noctua fläktar på ~200RPM under IDLE och 600RPM under belastning.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Byta ut chassifläktar kommer knappast hjälpa. Tror mer på agget. Mitt TX slängde jag åt helvete när fläktkontrollen gick sönder. Efter lite googlande så verkar det inte vara allt för ovanligt.

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Funkar för mig...Både på ett Gigabyte moderkort och ett Asus..

Kan köra alla mina Noctua fläktar på ~200RPM under IDLE och 600RPM under belastning.

Däremot fläktarna som kommer med Kylaren kunde jag inte styra via mjukvara utan fick snällt använda motstånd!

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80