Permalänk
Medlem

Är min i7 6700k för varm?

Hej!
Jag köpte en ny dator och har börjat överclocka lite, jag drog till med en 4.5ghz med att endast ändra multiplern.
4.5ghz är stabilt, men när jag kör ROG Realbench eller Inte Burntest så hoppar den sporadiskt upp till 80-83.

Sedan ändrade jag till adaptive, och satte vcore 1.235, då sänktes tempen så att den stannar på 78-79 som varmast.

När jag sedan går tillbaka till stock, då håller sig vcoren på 1.19X och tempen sänks, men den håller sig runt 70 grader.

Mina speccs som är relevanta;

I7 6700k
MSI Z170A Gaming Pro Carbon
Cooler master Hyoer evo 212, luften skjuter genom kylaren till den bakre fläkten som vidare skjuter ut genom chassit.

Fractal design R5 med väldigt mycket luft.

Jag spelar: WoW, h1z1 och csgo.

Tester som Realbench, prime95, intelburntest simulerar inte riktigt hur det verkligen blir när man spelar?

Har jag verkligen fått så dåligt exemplar?

Eller bör jag kanske testa applicera ny kylpasta? Det är inte jag som har satt på kylaren, så jag vet inte med vilken kylpasta där sitter (men dr är kylpasta jag kan se det, men inte hur mycket osv osv)

Ska jag köpa en ny noctua?

Keep in mind att jag har installerat flertalet Noctua NH-U12 innan och de har alltid varit helt sjukt bra och aldrig någonsin har en cpu blivit så här varm.

TL;DR
6700k @ 4.5ghz, adaptive vcore 1.235 stiger till 80-83 grader.
6700k @ stock stiger till 70 grader.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är inte jag som har satt på kylaren, så jag vet inte med vilken kylpasta där sitter (men dr är kylpasta jag kan se det, men inte hur mycket osv osv)

Då vet du ju inte om kylaren sitter bra heller! Ta ner, byt kylpasta och säkerställ att den installeras korrekt!

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre

Permalänk
Medlem

@Borked Kan jag fråga var du fick 1.235 vcore från? I övrigt skall man ju inte köra överklocknings stress test på adaptive eller auto, men med ett så lågt volttal så är det not iofs lugnt.

Visa signatur

Your remark is hip and cool... and it makes me mad

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaaGnall:

@Borked Kan jag fråga var du fick 1.235 vcore från? I övrigt skall man ju inte köra överklocknings stress test på adaptive eller auto.

Googlade runt och kollade vad folk körde, satta samma standard och den är rätt bra.
Har jag gjort något fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Googlade runt och kollade vad folk körde, satta samma standard och den är rätt bra.
Har jag gjort något fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är i läroproicess med överklockning jag med men denna är min bästra guide hittils från asus. De rekommenderar att man startar på 1.350v@45x för överklockning med luftkylare: https://drive.google.com/file/d/0Bz2VRRbLPrZnMXBnOXRWeVlHcHM/...

Har du några referenser till folk som fixar 1.235v?

Visa signatur

Your remark is hip and cool... and it makes me mad

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt att en Evo 212 inte håller för en klock på 4,5ghz. Prova köp en lite biffigare kylare så ska ud se att temperaturen kommer ner till en lagom nivå

Permalänk
Medlem

Jag kör manuell, 1,33 med en Noctua NH-D15 och får runt 60 full load så ja något är galet med din kylare eller dina spänningsinställningar.

Stäng av CPU SVID är den påslagen så matar den själv så mycket spänning den tycker den behöver.

att testa.

Stäng av CPU SVID
Sätt spänningen på Manuell och sätt ungefär de värdet du valde själv sen innan.

Men med all förmodan kommer den bli instabil för misstänker att den prollen matas med bra mycket mer spänning i dagsläget än de du satt under adaptiv.

EDIT: Läste ditt inlägg mer noggrant, såg att du får 70c load stock. Definitivt felmonterad kylare eller för mycket kylpasta eller ingen alls.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Jag kör manuell, 1,33 med en Noctua NH-D15 och får runt 60 full load så ja något är galet med din kylare eller dina spänningsinställningar.

Stäng av CPU SVID är den påslagen så matar den själv så mycket spänning den tycker den behöver.

att testa.

Stäng av CPU SVID
Sätt spänningen på Manuell och sätt ungefär de värdet du valde själv sen innan.

Men med all förmodan kommer den bli instabil för misstänker att den prollen matas med bra mycket mer spänning i dagsläget än de du satt under adaptiv.

EDIT: Läste ditt inlägg mer noggrant, såg att du får 70c load stock. Definitivt felmonterad kylare eller för mycket kylpasta eller ingen alls.

Ska testa det, men jag ska även testa att sätta ny kylpasta
Min teori är så här;

Jag kände att skruvarna på kylaren var rätt lätt spända, och jag kunde dra åt de ordentligt innan de slutade skruva, i och med att han som monterad inte har dragit åt ordentligt så har kylpastan typ torkat och blivit dålig.

Det där med för mycket kylpasta har blivit debunked sen länge, du kan i princip smeta hur mycket som helst och där är nästan ingen skillnad alls (Jayztwocents har en bra video om detta).

Men ang adaptive: om jag sätter spänningen på 1.235 och sedan kör adaptiv, då kommer spänningen klockas ner om jag inte belastar den, för att sedan gå upp till max vad jag angett vid belastning. Rätta mig om jag har fel!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Det där med för mycket kylpasta har blivit debunked sen länge, du kan i princip smeta hur mycket som helst och där är nästan ingen skillnad alls (Jayztwocents har en bra video om detta).

linustechtips gjorde också tester där det visade sämre prestanda om man tog för mycket men gör som du vill.

Citat:

Men ang adaptive: om jag sätter spänningen på 1.235 och sedan kör adaptiv, då kommer spänningen klockas ner om jag inte belastar den, för att sedan gå upp till max vad jag angett vid belastning. Rätta mig om jag har fel!

Javisst, men CPUVID är ändå tekniken som bestämmer i slutändan, och har du den på spelar de ingen roll va du sätter för värde egentligen. Att ha de igång vid överklockning är inget att rekommendera.

"What is SVID and how does it affect Overclocking?
SVID is a 3-wire digital communication protocol between the CPU and the PWM, it allows for the CPU to change its VID on the fly to fit the frequency selected. That is why you can increase the base frequency +/- 6-7 multipliers and the CPU remains stable, because SVID is increasing the VID without you knowing. Now this doesn’t stop unless you manually set the voltage, so when users use DVID offset, they should be aware that their stock VID really isn’t constant."

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

linustechtips gjorde också tester där det visade sämre prestanda om man tog för mycket men gör som du vill.

menar du denna ? https://youtu.be/r2MEAnZ3swQ?t=475
(pausa videon)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaaGnall:

@Borked Kan jag fråga var du fick 1.235 vcore från? I övrigt skall man ju inte köra överklocknings stress test på adaptive eller auto, men med ett så lågt volttal så är det not iofs lugnt.

Ända gången när adoptive vcore stiger ska vara när AVX används.
Det är vad jag sett i alla fall. Sen är det säkert lite olika på moderkort.

Jag kör adaptive mode och stresstestar i realbench utan att vcore stiger mer än med manuall vcore.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Jag använder hwmonitor och där ser jag att min vcore Max aldrig går över mitt satta värde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Borked:

Jag använder hwmonitor och där ser jag att min vcore Max aldrig går över mitt satta värde.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte ens i test som nyare Prime95?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Nope. Jag har kört 28.5/28.9 eller vilken det var, men sedan läste jag att den versionen är farlig för din cpu, så jag fixade 26.6 istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Borked: vad har du för temp när du spelar t ex wow?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 93Clocker:

Jag kör manuell, 1,33 med en Noctua NH-D15 och får runt 60 full load så ja något är galet med din kylare eller dina spänningsinställningar.

Stäng av CPU SVID är den påslagen så matar den själv så mycket spänning den tycker den behöver.

att testa.

Stäng av CPU SVID
Sätt spänningen på Manuell och sätt ungefär de värdet du valde själv sen innan.

Men med all förmodan kommer den bli instabil för misstänker att den prollen matas med bra mycket mer spänning i dagsläget än de du satt under adaptiv.

EDIT: Läste ditt inlägg mer noggrant, såg att du får 70c load stock. Definitivt felmonterad kylare eller för mycket kylpasta eller ingen alls.

Hur många rpm går din fläkt på vid full load @60 grader, kör du med bägge monterade?

@Bork Visar CPU-Z lika som din i HWiNFO?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Borked:

Nope. Jag har kört 28.5/28.9 eller vilken det var, men sedan läste jag att den versionen är farlig för din cpu, så jag fixade 26.6 istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant har du testat något annat program än hwmonitor, tex hwinfo64?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Hur många rpm går din fläkt på vid full load @60 grader, kör du med bägge monterade?

@Bork Visar CPU-Z lika som din i HWiNFO?

600-800 brukar dom spinna i vid load, båda är på.

Dock stressar jag inte i prime95, utan intel brun test och x264. Intel burn test blir de något värmare, kanske 65.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Avstängd

@93Clocker:
Har svårt att tro 600-800rpm vid full load på stresstest och du håller 60-65 grader? (om du mena vid normal load, typ spel, så hajar jag, för det ligger min på också)

Står din dator på balkongen eller?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lakej:

@93Clocker:
Har svårt att tro 600-800rpm vid full load på stresstest och du håller 60-65 grader? (om du mena vid normal load, typ spel, så hajar jag, för det ligger min på också)

Står din dator på balkongen eller?

Nu har jag inte samma prolle som han/hon...men under ITB eller Intels egna stresstest så fick jag runt 65c under 4500mhz@1,2V med en noctua fläkt på min NH-D15, fläkten i 1000RPM under full load iofs.

Processorn jag har är en I5 4690K

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Avstängd

@Fisken1986:

Det där är lägre volt, kallare processor(eller?) och högre varvtal.

Min i7 6700 toppade 71grader efter 2h realbench men hamnade på 67-68 tillslut.
Noctua D-15, 1000+ rpm, flukterande

Efter 5h GW2 nötande har den maxat 60 grader.

Undrar för jag kanske borde montera om kylarne om det skiljer så mkt...

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 93Clocker:

600-800 brukar dom spinna i vid load, båda är på.

Dock stressar jag inte i prime95, utan intel brun test och x264. Intel burn test blir de något värmare, kanske 65.

Delided va? Annars låter det för bra för att vara sant.
Min i7 6700k 4.6GHz 1.24v (noctua nh-d14) ligger på 69/70c i realbench, och den lär ju inte gå svalare i intel burn test.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

@93Clocker:
Har svårt att tro 600-800rpm vid full load på stresstest och du håller 60-65 grader? (om du mena vid normal load, typ spel, så hajar jag, för det ligger min på också)

Står din dator på balkongen eller?

Skrivet av lakej:

@Fisken1986:

Det där är lägre volt, kallare processor(eller?) och högre varvtal.

Min i7 6700 toppade 71grader efter 2h realbench men hamnade på 67-68 tillslut.
Noctua D-15, 1000+ rpm, flukterande

Efter 5h GW2 nötande har den maxat 60 grader.

Undrar för jag kanske borde montera om kylarne om det skiljer så mkt...

Skrivet av robalm:

Delided va? Annars låter det för bra för att vara sant.
Min i7 6700k 4.6GHz 1.24v (noctua nh-d14) ligger på 69/70c i realbench, och den lär ju inte gå svalare i intel burn test.

Nu är de ju så att jag inte kört realbench när jag kollade dessa, utan x264 och intel burn test. Det har stor betydelse vilken last det gäller 100% load med x264 är inte samma som 100% load prime95 då prime kör processorn tills den kärks och där håller jag inga 60-65 grader. När jag angav tempen 60 så är de medelvärdet av de 4kärnorna. Kärnona i sig går mellan 59-63 ibland något mer och ja då har jag satt att fläktarna ska gå på 1300rpm i egen kurva vid körande av x264.

Jag försöker inte bevisa något men om de känns accepterat att få 70c i load vid stock så är något helt galet hos er.

EDIT: nej ingen delid.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaaGnall:

Jag är i läroproicess med överklockning jag med men denna är min bästra guide hittils från asus. De rekommenderar att man startar på 1.350v@45x för överklockning med luftkylare: https://drive.google.com/file/d/0Bz2VRRbLPrZnMXBnOXRWeVlHcHM/...

Har du några referenser till folk som fixar 1.235v?

Kör min 6700K på 1.355 i 4.6ghz utan problem med adaptive

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 0p:

Kör min 6700K på 1.355 i 4.6ghz utan problem med adaptive

Samma här. Fast på 1.335 @ 4.6

llc 5

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 93Clocker:

Nu är de ju så att jag inte kört realbench när jag kollade dessa, utan x264 och intel burn test. Det har stor betydelse vilken last det gäller 100% load med x264 är inte samma som 100% load prime95 då prime kör processorn tills den kärks och där håller jag inga 60-65 grader. När jag angav tempen 60 så är de medelvärdet av de 4kärnorna. Kärnona i sig går mellan 59-63 ibland något mer och ja då har jag satt att fläktarna ska gå på 1300rpm i egen kurva vid körande av x264.

Jag försöker inte bevisa något men om de känns accepterat att få 70c i load vid stock så är något helt galet hos er.

EDIT: nej ingen delid.

Lite bilder och rumstemp?

Jag har läst en hel del trådar med i7 6700k temp och har inte sett någon med liknande temp som du säger dig ha med nh-d15.

Ps: när man anger max temp anger man den varmaste kärnan.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd

Skulle säga du har en rätt bra cpu som går på bra mhz vid låg volt och ditt problem är utan tvivel Cooler master Hyper evo 212 som inte orkar med att kyla och dom är billiga budgetkylare som är bra bang for the buck och klarar lättare oc men för lite mer rejäl oc orkar dom inte hålla ner tempen speciellt bra och på min 4690k jag hade @4600mhz hade jag 80c+ i dom flesta tyngre spel med en sån som med större fläktar 2x 140mm

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaaGnall:

@Borked Kan jag fråga var du fick 1.235 vcore från? I övrigt skall man ju inte köra överklocknings stress test på adaptive eller auto, men med ett så lågt volttal så är det not iofs lugnt.

Varför skulle man inte köra adaptive för?
Jag kör adaptive +125mV(1.4V) och det är inga problem

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte mer, jag kommer köra ner och köpa en noctua nh-d15 Och sedan rapportera tillbaka!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Pathway:

Varför kör man med + på adaptive?
Geniunt intresserad. Vet inte ens vad skillnaden är

Visa signatur

lolclockers