Försäkring om likvärdig produkt är dyrare än nypriset?

Permalänk

Försäkring om likvärdig produkt är dyrare än nypriset?

Jag köpte en Samsung Chromebook 2 för nästan två år sedan som nyligen gick igenom en saftservice utförd av min son. Efter en mugg hallonsaft rätt ner i tangentbordet så gav den upp efter några minuters blinkande. Jag har försäkring som täcker detta via folksam men undrar hur dom bedömer försäkringsbeloppet.

Jag har en "stor" hemförsäkring där elektroniken anses ha ny-värde i tre år samt 500:- i självrisk. Jag köpte den på kampanj på dustin för 2500:-

Datorn finns inte att beställa längre men jag skulle uppge en likvärdig produkt till försäkringsbolaget. När jag kollar runt på prisjakt efter chromebooks med likvärdiga specifikationer (13", 1080p, 4GB RAM) så ligger alla dessa produkter på runt 4000:-

Hur kan försäkringsbolaget tänkas göra i ett sådant fall?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av burton666:

Jag köpte en Samsung Chromebook 2 för nästan två år sedan som nyligen gick igenom en saftservice utförd av min son. Efter en mugg hallonsaft rätt ner i tangentbordet så gav den upp efter några minuters blinkande. Jag har försäkring som täcker detta via folksam men undrar hur dom bedömer försäkringsbeloppet.

Jag har en "stor" hemförsäkring där elektroniken anses ha ny-värde i tre år samt 500:- i självrisk. Jag köpte den på kampanj på dustin för 2500:-

Datorn finns inte att beställa längre men jag skulle uppge en likvärdig produkt till försäkringsbolaget. När jag kollar runt på prisjakt efter chromebooks med likvärdiga specifikationer (13", 1080p, 4GB RAM) så ligger alla dessa produkter på runt 4000:-

Hur kan försäkringsbolaget tänkas göra i ett sådant fall?

Nyvärde gäller generellt sett endast fast elektronik. Mobila enheter brukar inte täckas eller många gånger endast nyvärde i ett år. Dubbelkolla detta.

Sedan är det generellt så att de ber om kvitto och eller ursprungligt inköpspris + likvärdig produkt. Jag fick för inköpspris och inte efter nypris för likvärdig produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av burton666:

Jag köpte en Samsung Chromebook 2 för nästan två år sedan som nyligen gick igenom en saftservice utförd av min son. Efter en mugg hallonsaft rätt ner i tangentbordet så gav den upp efter några minuters blinkande. Jag har försäkring som täcker detta via folksam men undrar hur dom bedömer försäkringsbeloppet.

Jag har en "stor" hemförsäkring där elektroniken anses ha ny-värde i tre år samt 500:- i självrisk. Jag köpte den på kampanj på dustin för 2500:-

Datorn finns inte att beställa längre men jag skulle uppge en likvärdig produkt till försäkringsbolaget. När jag kollar runt på prisjakt efter chromebooks med likvärdiga specifikationer (13", 1080p, 4GB RAM) så ligger alla dessa produkter på runt 4000:-

Hur kan försäkringsbolaget tänkas göra i ett sådant fall?

1. Du har 750kr i självrisk om du har Hemförsäkring Stor hos Folksam.

2. Det nyvärde som de utgår ifrån är vad likvärdig egendom kostar, oavsett om priset är högre eller lägre än vid köptillfället.

Skrivet av DavidtheDoom:

Nyvärde gäller generellt sett endast fast elektronik. Mobila enheter brukar inte täckas eller många gånger endast nyvärde i ett år. Dubbelkolla detta.

Sedan är det generellt så att de ber om kvitto och eller ursprungligt inköpspris + likvärdig produkt. Jag fick för inköpspris och inte efter nypris för likvärdig produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

I detta fallet säger sig trådstartaren ha Hemförsäkring Stor hos Folksam, och då är det nyvärdesskydd på all elektronik utom mobiltelefoner, kameror och bärbara musikspelare.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk

Det var presis som Lcars skrev. Pratade med Folksam idag efter att ha skickat in alla kvitton mm. inköpspriset var ~2500:- men jag blev ersatt med 4300:- (-750:-)

Jag hade inte kunnat tro att det var möjligt att få tillbaka mer än inköpskostnad för några försäkrade grejjer men man lär sig något nytt varje dag.