Har köpt gta 5 med skivor men nyckeln funkar inte hjälp!

Permalänk
Avstängd

Har köpt gta 5 med skivor men nyckeln funkar inte hjälp!

Tjena jag har köpt spelet med skivor och installerat det utan problem men när jag ska aktivera nyckeln som är med i fodralet så är den inte valid, funkar inte! vad ska jag göra? är det så jävla tråkigt att jag måste köpa spelet på nytt igen eller vadå? jag vet att man kan köpa spelet via steam det kanske funkar då eller vad tror ni? detta jag har installeras inte genom steam utan det installeras med rockstar social club någon luncher. Alltså jag är skit besviken och ledsen på detta fick hem spelet igår från inet och jag har redan pratat med inet men dom sa att jag ska hänvisa till rockstar games men dom lär väl aldrig svara på min ticket jag har gjort hos dom ärligttalat vad ska jag göra? vill ju fan spela spelet SNÄLLA HJÄLP MIG MVH gamerfreak87

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt att du skrivit fel? Dubbelkolla, vissa fonts gör så att t.ex en nolla ser ut som ett O eller tvärtom, eller en femma ser ut som ett S osv. Har själv fått panik vid flera tillfällen där detta varit problemet.

Permalänk
Medlem

låter som du är påväg att dö. chilla

kolla att allt är rätt skrivet, skriv inte ned allt på 3 sekunder. kolla så att alla nollor och o är rätt fungerar den inte så får du helt enkelt vänta på att rockstar svarar dig. det är inte jordens undergång

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Prova Rockstars support och forum, dom borde svara ganska snabbt. Påpeka att det är en fysisk kopia/kartong och inte bara en kod köpt på typ GMG eller Kinguin, utan faktiskt en retail-box köpt i rätt region av en återförsäljare. Man kan även ringa Rockstar support på +1 866 922 8694 (USA) eller +44 0800 953 6962 (England). Tyvärr kan det vara krångligt att ringa gratisnummer i utlandet, det kanske går att skriva till supporten och be om ett lokalt (utländskt) riktnummer istället.

Om inget skulle fungera skulle jag lämna tillbaka produkten till Inet och köpa på Steam, men det borde inte vara så krångligt. Dessutom borde Inet kunna kontakta Rockstar åt dig, då du faktiskt är deras kund. Kanske kan dom ge dig en ny kod via mail eller över telefon, det kan dom iaf. göra om t.ex. Windowsnyckeln på en färdigbyggd dator inte fungerar. Prova pinga Inet här på forumet!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edge1:

Prova Rockstars support och forum, dom borde svara ganska snabbt. Påpeka att det är en fysisk kopia/kartong och inte bara en kod köpt på typ GMG eller Kinguin, utan faktiskt en retail-box köpt i rätt region av en återförsäljare. Man kan även ringa Rockstar support på +1 866 922 8694 (USA) eller +44 0800 953 6962 (England). Tyvärr kan det vara krångligt att ringa gratisnummer i utlandet, det kanske går att skriva till supporten och be om ett lokalt (utländskt) riktnummer istället.

Om inget skulle fungera skulle jag lämna tillbaka produkten till Inet och köpa på Steam, men det borde inte vara så krångligt. Dessutom borde Inet kunna kontakta Rockstar åt dig, då du faktiskt är deras kund. Kanske kan dom ge dig en ny kod via mail eller över telefon, det kan dom iaf. göra om t.ex. Windowsnyckeln på en färdigbyggd dator inte fungerar. Prova pinga Inet här på forumet!

Har skapat en tråd om detta till rockstar support och förmodligen kommer dom hjälpa mig får jag hoppas :/ dom har inte skrivit mer än att dom är jätte ledsna för att detta har hänt och dom ville att jag skulle ta kort på spelet samt produkt nyckeln och kvitto på köp stället och det har jag gjort så jag får väl se.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gamerfreak87:

Tjena jag har köpt spelet med skivor och installerat det utan problem men när jag ska aktivera nyckeln som är med i fodralet så är den inte valid, funkar inte! vad ska jag göra? är det så jävla tråkigt att jag måste köpa spelet på nytt igen eller vadå? jag vet att man kan köpa spelet via steam det kanske funkar då eller vad tror ni? detta jag har installeras inte genom steam utan det installeras med rockstar social club någon luncher. Alltså jag är skit besviken och ledsen på detta fick hem spelet igår från inet och jag har redan pratat med inet men dom sa att jag ska hänvisa till rockstar games men dom lär väl aldrig svara på min ticket jag har gjort hos dom ärligttalat vad ska jag göra? vill ju fan spela spelet SNÄLLA HJÄLP MIG MVH gamerfreak87

Har även jag haft problem med att min CD-nyckel inte fungerar. Då kan jag tillägga att jag spelat spelet i över 50h.
Ska försöka uppdatera tråden så mycket jag kan om jag får en lösning på det, men nu såhär 2 veckor senare finns det fortfarande ingen lösning. Tror de har haft någon drive på senaste med där de bannat massa nycklar som köpts med stulna kort osv men en del lagliga nycklar har råkat hänga med på köpet...

I korta drag:
Rockstar hävdar att Valve har dragit tillbaka CD-nyckeln pga problem med betalning
Valve hävdar att det kan de inte göra och hänvisar tillbaka till Rockstar
Rockstar menar visst att det är möjligt och hänvisar tillbaka till Valve
Valve länkar till supportforumet för GTAV (som jag gick in via från början)
Rockstar har stängt supporttråden och hänvisar till Valve

Jag har hotat med legal actions. Vi får se hur detta slutar. Bring the popcorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon193054:

Har även jag haft problem med att min CD-nyckel inte fungerar. Då kan jag tillägga att jag spelat spelet i över 50h.
Ska försöka uppdatera tråden så mycket jag kan om jag får en lösning på det, men nu såhär 2 veckor senare finns det fortfarande ingen lösning. Tror de har haft någon drive på senaste med där de bannat massa nycklar som köpts med stulna kort osv men en del lagliga nycklar har råkat hänga med på köpet...

I korta drag:
Rockstar hävdar att Valve har dragit tillbaka CD-nyckeln pga problem med betalning
Valve hävdar att det kan de inte göra och hänvisar tillbaka till Rockstar
Rockstar menar visst att det är möjligt och hänvisar tillbaka till Valve
Valve länkar till supportforumet för GTAV (som jag gick in via från början)
Rockstar har stängt supporttråden och hänvisar till Valve

Jag har hotat med legal actions. Vi får se hur detta slutar. Bring the popcorn.

Jag har inte fått ordning på det än! är tre dagar sen rockstar svarade mig över mail nu på rockstars support. Jag har så jävla lust att köpa spelet på steam istället för då slipper man allt det där problemet för då aktiverar steam spelet åt en eller? har jag rätt eller fel? fast jag bränner 400 spänn ytterligare igen åt skogen har redan lagt 450 spänn på skivor köpta från inet.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du registrerar nyckeln på rätt ställe?

Om du köpt en fysisk kopia(skiva) så kan det vara så att nyckeln INTE går att registrera via Steam, utan ska registreras på ditt Rockstar-konto(Rockstar Social Club).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av exroz:

Är du säker på att du registrerar nyckeln på rätt ställe?

Om du köpt en fysisk kopia(skiva) så kan det vara så att nyckeln INTE går att registrera via Steam, utan ska registreras på ditt Rockstar-konto(Rockstar Social Club).

det är inte en steam kopia det måste aktiveras via rockstar games och det går inte! står att nyckeln är invalid (använd) det var därför jag sa att det kanske vore bäst att köpa spelet via steam istället kanske inte krånglar då tänker jag eller?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gamerfreak87:

det är inte en steam kopia det måste aktiveras via rockstar games och det går inte! står att nyckeln är invalid (använd) det var därför jag sa att det kanske vore bäst att köpa spelet via steam istället kanske inte krånglar då tänker jag eller?

Mitt var köpt via Steam. Tog över 2 veckor från att jag upptäckte felet tills det var löst. Steam startar bara launchern från Rockstar så egentligen ingen skillnad där från de versionerna du har.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon193054:

Mitt var köpt via Steam. Tog över 2 veckor från att jag upptäckte felet tills det var löst. Steam startar bara launchern från Rockstar så egentligen ingen skillnad där från de versionerna du har.

Men produkt nyckeln behöver du mata in den i lunchern när du ska spela spelet eller sköter steam sånt åt dig? Eftersom man köper spelet på steam så borde man väl inte knappa in någon produkt nyckel eller? Och vad hade du för fel på ditt?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Inaktiv

@gamerfreak87:

Man behövde skriva in produktnyckeln i Rockstar Social Club. Jag kunde fortfarande installera spelet från Steam, inga konstigheter. Men Rockstar menade att Valve hade inaktiverat min nyckel på begäran. Om det verkligen var så vet jag inte, men nu funkar nyckeln igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon193054:

@gamerfreak87:

Man behövde skriva in produktnyckeln i Rockstar Social Club. Jag kunde fortfarande installera spelet från Steam, inga konstigheter. Men Rockstar menade att Valve hade inaktiverat min nyckel på begäran. Om det verkligen var så vet jag inte, men nu funkar nyckeln igen.

Okej så det kan vara så jäkligt att min nyckel också har blivit inaktiverad då?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Inaktiv

@gamerfreak87:

Tyvärr. Jag tror de har sökt igenom efter olagligt inköpta nycklar men att vissa andra har fastnat också. Kan ju varit en siffra bokstav fel så helt plötsligt pajar det för någon annan.

Dock tycker jag att du i ditt fall kan lämna tillbaka spelet till @Inet. Om de misstycker så hade jag anmält det till konsumentverket. En produkt de har sålt fungerar inte från första början så det bör ligga i deras händer att skicka tillbaka nycklarna till Rockstar. Men det är vad jag tycker, inte vad jag vet är rätt enligt lag. Om du får produkterna utbytta och de inte funkar heller så är det ju antagligen fel på hela batchen som Inet har.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon193054:

@gamerfreak87:

Tyvärr. Jag tror de har sökt igenom efter olagligt inköpta nycklar men att vissa andra har fastnat också. Kan ju varit en siffra bokstav fel så helt plötsligt pajar det för någon annan.

Dock tycker jag att du i ditt fall kan lämna tillbaka spelet till @Inet. Om de misstycker så hade jag anmält det till konsumentverket. En produkt de har sålt fungerar inte från första början så det bör ligga i deras händer att skicka tillbaka nycklarna till Rockstar. Men det är vad jag tycker, inte vad jag vet är rätt enligt lag. Om du får produkterna utbytta och de inte funkar heller så är det ju antagligen fel på hela batchen som Inet har.

Jag har redan pratat med inet och jag får inte lämna tillbaka spelet. Dom ska hjälpa mig med att kontakta deras återförsäljare tror jag det var så det är piss som fan detta. Det hjälper väl inte att köpa spelet på nytt igen från steam istället och få det att fungera heller då eller?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Inaktiv

@gamerfreak87: Nej, det kommer inte göra någon skillnad. Du får en nyckel av Steam bara mer eller mindre som du klistrar in i Social Club.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon193054:

@gamerfreak87: Nej, det kommer inte göra någon skillnad. Du får en nyckel av Steam bara mer eller mindre som du klistrar in i Social Club.

finns det risk att nästa nyckel jag köper inte fungerar också då och man har slängt ytterligare 400 spänn i sjön?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Inaktiv

@gamerfreak87:

Håll ut, du kommer få rätt till slut. Skicka bilder på kvitton, errors och all kommunikation med återförsäljaren. Det tar tid, men om du inte får rätt så kan du ju alltid göra som jag och hota med rättsliga åtgärder, då löste det sig helt plötsligt utan förklaring.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon193054:

@gamerfreak87:

Håll ut, du kommer få rätt till slut. Skicka bilder på kvitton, errors och all kommunikation med återförsäljaren. Det tar tid, men om du inte får rätt så kan du ju alltid göra som jag och hota med rättsliga åtgärder, då löste det sig helt plötsligt utan förklaring.

okej men det är surt jag vill verkligen spela spelet man är skit sugen liksom

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

Det är inet som ska hjälpa dig med detta ,sen får dom reklamera den trasiga nyckeln men det låter som du hamnar emellan dom och utvecklaren av spelet och det är ju fel tycker man. Dom borde ge dig en ny kopia av spelet tycker jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gamerfreak87:

Jag har redan pratat med inet och jag får inte lämna tillbaka spelet. Dom ska hjälpa mig med att kontakta deras återförsäljare tror jag det var så det är piss som fan detta. Det hjälper väl inte att köpa spelet på nytt igen från steam istället och få det att fungera heller då eller?

Löser det inte sig med Inet så ska du säga till dem att du vill reklamera spelet. Det funkar precis på samma sätt med mjukvara och hårdvara. Det är Inet som ska lösa detta problemet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Löser det inte sig med Inet så ska du säga till dem att du vill reklamera spelet. Det funkar precis på samma sätt med mjukvara och hårdvara. Det är Inet som ska lösa detta problemet.

jag pratar med inet nu och dom vill ha bild på nyckeln samt när den är inskriven i lunchern så får se hur detta blir. Hmm jag tycker mer att inet hänvisar till rockstar med detta problemet för jag får inte ens skicka tillbaka spelet heller har frågat dom igår.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

Enligt Konsumentköplagen så är detta ett DOA-fel vilket innebär att @inet är skyldiga att göra en omleverans eller häva köpet. Spelar ingen roll om det är mjukvara eller hårdvara. Polisanmäl ärendet, då får du nämligen ett papper med ett datum som bevis för när det inträffade. Vilket kan användas som bevis med kvittot.

Vad det gäller bilden, tryck på print screen-knappen och skriv ut den eller ta med på en usb-sticka.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OldComputer:

Enligt Konsumentköplagen så är detta ett DOA-fel vilket innebär att @inet är skyldiga att göra en omleverans eller häva köpet. Spelar ingen roll om det är mjukvara eller hårdvara. Polisanmäl ärendet, då får du nämligen ett papper med ett datum som bevis för när det inträffade. Vilket kan användas som bevis med kvittot.

Vad det gäller bilden, tryck på print screen-knappen och skriv ut den eller ta med på en usb-sticka.

Sant! jag kan tillägga att jag har till å med aktiverat nyckeln i steam för å se om det lyckas då men då kommer det upp ett helt annat spel och det är XCOM 2 helt sjukt alltså! inet har fått denna information så david carlsson som hjälper mig i ärendet ska höra av sig till mig imorrn och han ska ge all information till återförsäljaren imorrn för återförsäljaren har slutat för dagen så får hålla tummarna på att jag får en ny nyckel av inet imorrn.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OldComputer:

Enligt Konsumentköplagen så är detta ett DOA-fel vilket innebär att @inet är skyldiga att göra en omleverans eller häva köpet. Spelar ingen roll om det är mjukvara eller hårdvara. Polisanmäl ärendet, då får du nämligen ett papper med ett datum som bevis för när det inträffade. Vilket kan användas som bevis med kvittot.

Vad det gäller bilden, tryck på print screen-knappen och skriv ut den eller ta med på en usb-sticka.

Det är rätt bra att ha rätt fakta innan man börjar hota med polisanmälan. Konsumentköplagen innehåller inget om DOA-fel och inte heller något om att en butik skulle vara skyldiga att göra en omleverans eller häva köpet. För mig verkar det som att Inet hanterar ärendet helt korrekt, de inhämtar mer information. De har dock ett svårt läge här eftersom de ska bevisa att nyckeln funkade vid leverans, vilket är tämligen svårt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är rätt bra att ha rätt fakta innan man börjar hota med polisanmälan. Konsumentköplagen innehåller inget om DOA-fel och inte heller något om att en butik skulle vara skyldiga att göra en omleverans eller häva köpet. För mig verkar det som att Inet hanterar ärendet helt korrekt, de inhämtar mer information. De har dock ett svårt läge här eftersom de ska bevisa att nyckeln funkade vid leverans, vilket är tämligen svårt.

http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lag...

Permalänk
Medlem

@giplet: Då ska du nog läsa lagen en gång till och efter det några gånger till. Det är sant att DOA inte direkt specificeras men utifrån vad lagen pekar på så innebär detta att produkten inte går att använda vilket i det fallet blir en DOA. Köper du en färdig dator där hårddiskar saknas är det också en DOA eftersom en så pass grundläggande komponent saknas.

Meningen med polisanmälan är inte att det ska köra upp tre piketbussar utanför inet, utan snarare ett bevis när händelsens inträffande och att det sedan går att använda om det tar längre tid än nödvändigt att hantera det. Just därför att du har det på papper av en oberoende part.

Eftersom lagen inte kan avtalas bort så är det en brottslig handling att neka åtgärder, även om förpackningen är bruten. I detta fall borde det bli en omleverans då varan inte kan användas alternativt att man snarast får nyckeln att fungera som den ska.

Samma sak om du skulle du köpa en micro med amerikansk el-sladd. Rent tekniskt så skulle micron antagligen vara fullt fungerande, men eftersom den säljs i Sverige så påvisar lagen att man tar för givet att det svensk el som ska användas. I det fallet skulle micron alltså vara DOA.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

hur gick det?