Testpilot: Linksys EA9500 Max-Stream AC5400 MU-MIMO Router

Permalänk
Datavetare

Testpilot: Linksys EA9500 Max-Stream AC5400 MU-MIMO Router

Det vankas nätverk när SweClockers testpilot sätter tänderna i Linksys senaste router. Häng med när Yoshman undersöker påkostade värstingmodellen EA9500 Max-Stream.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

"Att välja Linksys EA9500 för att surfa och dela dokument över WiFi är som att köpa Geforce GTX Titan X för att spela Minecraft i 1080p"

Bästa citatet 2016.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Vilken bamsing O-o
Men 8 st portar vore inte fel att ha..Då skulle man kunna fimpa switchen man har

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv

Lite dyr för de flesta svenssons annars intressant artikel. Själv väntar jag mest på att 10 Gigabit Ethernet blir billiga vilket lär dröja även om de har funnits i många år på de större datorbutikerna.. (priset står typ still)

Vanlig Wifi är för mig i praktiken enbart till för surfing etc, men om man hade en sådan router kanske man skulle kunna göra lite mer.

Permalänk
Medlem

Brytalt overkill för majoritten av alla där ute, men fan vad man vart sugen!
Bra recension @Yoshman

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Lite dyr för de flesta svenssons annars intressant artikel. Själv väntar jag mest på att 10 Gigabit Ethernet blir billiga vilket lär dröja även om de har funnits i många år på de större datorbutikerna.. (priset står typ still)

Vanlig Wifi är för mig i praktiken enbart till för surfing etc, men om man hade en sådan router kanske man skulle kunna göra lite mer.

Håller med att priset är väl högt givet behoven de flesta har. Sedan lyser som sagt WiFi-kretsar med 4x4 MIMO stöd med sin frånvaro, här kan man ändå se ett sådana stöd som en framtidssäkring då det är helt inom 802.11ac standarden.

När vi väl får sådana WiFi-kretsar borde man kunna se närmare 1 Gbit/s i applikations-throughput över luften per 5 GHz radio på normala hushållsavstånd. Hade tyvärr ingen tillräckligt ny MBP tillgänglig, annars hade det gått att testa 3x3 MIMO.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Själv sitter jag på den DIR-855 som är med i testet, en produkt som SweClockers testade 2008(!) och jag betalade runt de 2000 kr som den tydligen kostade vid lansering (det efter att ha testat en rad accesspunkter, alla instabila och varje ny jag testade kostade ett par hundra till...).

Tror i.o.f.s. att lägstanivån är högre idag än för 8-10 år sedan, med dela gärna med er kring erfarenheter av olika accesspunkter och stabilitet. En accesspunkt är trots allt en form av server som normalt står på 24/7, så stabilitet är absolut topprioritet.

Gissningsvis håller en produkt likt denna väldigt lika länge, framförallt i ljuset av att vi börjar närma oss den fysiska gränsen för hur mycket information som kan skickas genom luften enligt Shannons formel.

802.11ax är planerad att lanseras under nästa år och där finns QAM-1024 stöd (så teoretiskt fyra gånger högre bandbredd som 802.11ac givet att inget annat ändras), men läst att man är fullt medveten om att QAM-1024 bara kommer fungerar på extremt korta avstånd. 802.11 enheter känner själv av och justera dynamisk parametrar som QAM-nivå och mängd redundanta information som skickas (för att kunna utföra felrättning), det baserad på saker som signalstyrka, störningar m.m.

I Windows kan man se att saker som bitkodning ändras dynamisk i kontrollpanelen för nätverkskort, titta på länkhastighet som är 433 Mbit/s alt. 866 Mbit/s med 802.11ac med 1x1 alt. 2x2 klient när man är nära. Gå sedan iväg, byt våning eller se till att flera väggar är mellan enheten och accesspunkten. Nu kommer det vara en lägre länkhastighet listad.

Edit: såg den USB-dongel som användes i SweClockers test av DIR-855, har varit en del utveckling på den fronten också. Kolla in skillnaden på Linksys AC600 och Dlink DWA-160 (anno 2008) (den svarta är DWA-140 som bara klarar 2,4 GHz).

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hade varit najs med sidindelning som i vanliga recensioner, och att forumposten bara visar ingressen eller första stycket.

För att kommentera produkten: holy shit

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Datavetare
Skrivet av RVX:

Brytalt overkill för majoritten av alla där ute, men fan vad man vart sugen!
Bra recension @Yoshman

Finns i.o.f.s. en fördel till som kanske trycktes på lite för lite, det var väldigt bra räckvidd. Fick även med en "range-extender", den kanske hade behövts på sommarstället med en tomt på en halv hektar men i en mer normal bostad tyckte jag inte ens det var värt att testa.

Man kan få de flesta av funktionerna och "bara" 3x3 MIMO (upp till 1300 Mbit/s länkhastighet) för mindre än halva priset. Tyvärr tappar man dubbel 5 GHz radio i de produkter jag titta på så här långt och efter att kör med denna är det hög vill-ha faktor på det

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Själv sitter jag på den DIR-855 som är med i testet, en produkt som SweClockers testade 2008(!) och jag betalade runt de 2000 kr som den tydligen kostade vid lansering (det efter att ha testat en rad accesspunkter, alla instabila och varje ny jag testade kostade ett par hundra till...).

Tror i.o.f.s. att lägstanivån är högre idag än för 8-10 år sedan, med dela gärna med er kring erfarenheter av olika accesspunkter och stabilitet. En accesspunkt är trots allt en form av server som normalt står på 24/7, så stabilitet är absolut topprioritet.

Gissningsvis håller en produkt likt denna väldigt lika länge, framförallt i ljuset av att vi börjar närma oss den fysiska gränsen för hur mycket information som kan skickas genom luften enligt Shannons formel.

802.11ax är planerad att lanseras under nästa år och där finns QAM-1024 stöd (så teoretiskt fyra gånger högre bandbredd som 802.11ac givet att inget annat ändras), men läst att man är fullt medveten om att QAM-1024 bara kommer fungerar på extremt korta avstånd. 802.11 enheter känner själv av och justera dynamisk parametrar som QAM-nivå och mängd redundanta information som skickas (för att kunna utföra felrättning), det baserad på saker som signalstyrka, störningar m.m.

I Windows kan man se att saker som bitkodning ändras dynamisk i kontrollpanelen för nätverkskort, titta på länkhastighet som är 433 Mbit/s alt. 866 Mbit/s med 802.11ac med 1x1 alt. 2x2 klient när man är nära. Gå sedan iväg, byt våning eller se till att flera väggar är mellan enheten och accesspunkten. Nu kommer det vara en lägre länkhastighet listad.

Kör själv med 2st Aruba AP-105 hemma, mycket trevliga och har naturligtvis aldrig behövt starta om dom

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Kul läsning men tyvärr så är denna router lite överskattad. Smallbuildernet's slut kommentar säger allt.
'In the end, this is just another really expensive router that's unlikely to light up any of your pesky dead spots or handle a large number of devices any better than a much cheaper AC3200 class tri-radio alternative.'
Läs hela den testen här http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3299...

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Lite dyr för de flesta svenssons annars intressant artikel. Själv väntar jag mest på att 10 Gigabit Ethernet blir billiga vilket lär dröja även om de har funnits i många år på de större datorbutikerna.. (priset står typ still)

Vanlig Wifi är för mig i praktiken enbart till för surfing etc, men om man hade en sådan router kanske man skulle kunna göra lite mer.

wow cool snubbe, som inte kan leva med några futtiga 300-500 mbit för annat än till surfning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Håller med att priset är väl högt givet behoven de flesta har. Sedan lyser som sagt WiFi-kretsar med 4x4 MIMO stöd med sin frånvaro, här kan man ändå se ett sådana stöd som en framtidssäkring då det är helt inom 802.11ac standarden.

När vi väl får sådana WiFi-kretsar borde man kunna se närmare 1 Gbit/s i applikations-throughput över luften per 5 GHz radio på normala hushållsavstånd. Hade tyvärr ingen tillräckligt ny MBP tillgänglig, annars hade det gått att testa 3x3 MIMO.

Asus PCE-AC88 är en 4x4 client.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Barilla08:

wow cool snubbe, som inte kan leva med några futtiga 300-500 mbit för annat än till surfning.

Nu skrev jag inte leva, då jag kan leva utan dator överhuvudtaget.

Men trådlös bredband är något som långtifrån fungerar perfekt, där det kan fungera dåligt i vissa områden. Detta med att få till ett riktigt bra trådlös nätverk när man har en massa störningar är betydligt svårare och mer kostsamt än de flesta tror.

Sedan 300-500 mbit räcker inte åt alla idag, många börja begränsas av de trådbundna 1Gbit korten som är vanliga idag, men det lär dröja länge innan 10Gbit blir prisvärdiga då skaran många är försumbar sett till alla konsumenter. (typ 0.01 promille)
LinusTechTips har gått upp till 10Gbit i hans hemma/kontorsnätverk och visar det här:
https://www.youtube.com/watch?v=D03t890dKTU

Permalänk
Datavetare
Skrivet av LazySoft:

Kul läsning men tyvärr så är denna router lite överskattad. Smallbuildernet's slut kommentar säger allt.
'In the end, this is just another really expensive router that's unlikely to light up any of your pesky dead spots or handle a large number of devices any better than a much cheaper AC3200 class tri-radio alternative.'
Läs hela den testen här http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3299...

Intressant från testet

"The MU, SU Throughput Difference lets you quickly zero in on products with better MU-MIMO throughput gain. The EA9500's result of 6 means it doesn't provide much more throughput with the 16 STAs used in the test than a non MU-MIMO router would."

Kanske inte var så att jag gjorde något del när MU-MIMO testades, man såg ju i princip ingen skillnad alls och där körde man med >$100,000 testutrustning från Ixia (har sådant på jobbet, det jag använt för detta test är mer svensson).

AC3200 tri-radio accesspunkterna ligger på runt 2500 kr i Sverige, jämför med denna modell går man från 4x4 MIMO till 3x3 MIMO samt man tappar MU-MIMO (som nu kan ifrågasättas hur bra det fungerar...). Vidare verkar VLAN-stöd och 8-portars switch vara något man främst hittar på AC5400 modellerna.

Jämfört med andra modeller i samma klass så ligger Linksys bra i pris, Netgear Nighawk AC5300 ligger ett par hundralappar högre, ASUS RT-AC5300 är ännu dyrare så kommer man ha användning för 4x4 MIMO och allt det andra så är det en riktigt bra produkt med något lägre pris än konkurrenterna.

Problemet är väl främst att 3x3 MIMO med dubbla 5 GHz radion täcker allt för nära 100 % marknaden och då är man nere på ~2500 kr.

Skrivet av moire:

Asus PCE-AC88 är en 4x4 client.

Så ägare av denna kanske känner att det är värt 1500 kr till jämfört med AC3200 modellerna. Länk till produkten, det är ett PCIe-kort.

Tackar för den informationen!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

@Yoshman:
Har dålig koll på MU-MIMO men.. för att få bra fart trådlöst från router till annat rum bör denna kunna utnyttja tekniken. https://www.inet.se/produkt/5404672/asus-ea-ac87-ac1800/#spec...

Bra recension!

Permalänk
Medlem

Jämförelse mot en 2 år gammal ASUS ac68u hade varit kanon.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Nu skrev jag inte leva, då jag kan leva utan dator överhuvudtaget.

Men trådlös bredband är något som långtifrån fungerar perfekt, där det kan fungera dåligt i vissa områden. Detta med att få till ett riktigt bra trådlös nätverk när man har en massa störningar är betydligt svårare och mer kostsamt än de flesta tror.

Sedan 300-500 mbit räcker inte åt alla idag, många börja begränsas av de trådbundna 1Gbit korten som är vanliga idag, men det lär dröja länge innan 10Gbit blir prisvärdiga då skaran många är försumbar sett till alla konsumenter. (typ 0.01 promille)
LinusTechTips har gått upp till 10Gbit i hans hemma/kontorsnätverk och visar det här:
https://www.youtube.com/watch?v=D03t890dKTU

Många begränsas av 1 Gbit nätverk hemma? Skojar du? I vilket scenario skulle någon begränsas hemma av max 1 Gbit? Tror 99,99% skulle klara sig så det räcker och blir över.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är svårt att se vem som är den tänkta köparen. De som kanske kan vara nyfikna gör nog bäst i att dra mer kabel och/eller installera ett gäng separata AP:s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Många begränsas av 1 Gbit nätverk hemma? Skojar du? I vilket scenario skulle någon begränsas hemma av max 1 Gbit? Tror 99,99% skulle klara sig så det räcker och blir över.

Skickades från m.sweclockers.com

En begränsning är väl att den långsammaste delen i hemmet är just nätverket. Under optimala situationer så är det väl 112-115MB/sek och det är väl allt som oftast flaskhalsen idag. Att det är fullt tillräckligt är väl en sak men jag tror nog att om man har två datorer med var sin SSD och läs/skriv ligger på 450MB eller högre då svider det med 1gbit mellan dessa.

Permalänk

Då MAC-adress och default lösenord är exponerat så bjuder jag en femhundring för brevpressen

Permalänk
Medlem

Kul att se att det faktiskt går att få vettig sprutt över trådlöst.

Skrivet av Barilla08:

I vilket scenario skulle någon begränsas hemma av max 1 Gbit?

Inte för att det är extremt nödvändigt med mer, men som exempel kan min filserver utan problem leverera 400+ MB/s läshastighet (i dagsläget, vilket ökar när jag går över till ssd), men jag får "bara" 100+ pga 1 Gbit/s i hemmanätverket. När jag exempelvis tar en kopia på en virtuell maskin över nätverket så fick det mer än gärna gå 4 ggr så snabbt som nu.

Jag har suktat efter 10 Gbit/s i många år nu, men det händer väldigt lite på den fronten, det är fortfarande svindyrt och i huvudsak företagsanpassat (jag har exempelvis noll nytta av en gigantisk skitdyr switch med sjuttielva miljoner portar, det skuller räcka gott och väl med 8, med minsta möjliga fysiska format).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Lyckas inte hitta hur mycket RAM denna router har, står varken i recensionen eller på Linksys hemsida. Kan ju vara intressant att veta hur mycket trafik den klarar innan packet loss inträffar, särskilt när routern kostar runt 4000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Lyckas inte hitta hur mycket RAM denna router har, står varken i recensionen eller på Linksys hemsida. Kan ju vara intressant att veta hur mycket trafik den klarar innan packet loss inträffar, särskilt när routern kostar runt 4000kr.

Enligt testen på Smallbuildernet så har den 256MB RAM och 128MB Flash.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Barilla08:

Många begränsas av 1 Gbit nätverk hemma? Skojar du? I vilket scenario skulle någon begränsas hemma av max 1 Gbit? Tror 99,99% skulle klara sig så det räcker och blir över.

Skickades från m.sweclockers.com

0.01% är 10 gånger större än 0.01 promille som jag skrev.

Men det finns många senare förutom kopiering mellan snabba hårddiskar som har hastigheter upp till 2.5GB/s (obs Byte inte bit) så finns det applikationer som kommunicerar mellan varandra och där inte slöa hårddiskar som den jag beskriver ovanför är en flaskhals.
Har man fler datorer i hemmet och flera kopierar filer från någon snabb burk så kan även då felet uppstå.

Och SAN (Storage Area Network) som förutom var något exotisk blir allt vanligare på mindre kontor då man vill att flera servrar ska kunna köra sitt operativsystem från en och samma disk array. För oss komsumenter så är väl 10Gbit en billig lösning när 10Gbit väl blir billig.

Men som sagt 10Gbit tar tid, man kan söka i forumet och se att folk för 6år sedan redan började vänta:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/958852-nar-kommer-10-gi...

En annan tråd nyare (enbart 2 år) där folk väntar.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1333228-nar-kommer-10-1...

Min gissning är att folk än idag får vänta väldigt länge på 10Gbit, jag är inte ett dugg förvånad om det är dyrt 2020, då även om vi som har behov är granska många så är vi extremt få i förhållande till den stora skaran. Det är också riktigt sjuka priser för en konsument (speciellt switcharna) så ytterst få köper det utan kör med flera 1Gbit kablar istället.

1Gbit som har funnits typ hur länge som helst där väldigt många begränsades av dens hastighet gick också trögt, det dröjde länge innan routrar fick stöd för detta.

*edit*
Portar har en förmåga att dröja länge innan de kommer till datorer. Ta usb 3.1 som apple nu väl har haft i 1,5år. Men fortfarande så saknar de flesta laptops i plus 10 000kr klassen denna port. Där många har nytta av hastigheten, men typ de flesta vill väl ha en vändbar kontakt.
Jag skulle tro att nästan ingen som köper en laptop i denna klass inte skulle vilja lägga till en 100lapp extra för att få porten.
Min poäng är att portar är tröga på att komma och man gott och väl kan köpa en sådan router som tråden handlar om då 10Gbit routrar för konsumenter kanske inte ens är billiga år 2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Många begränsas av 1 Gbit nätverk hemma? Skojar du? I vilket scenario skulle någon begränsas hemma av max 1 Gbit? Tror 99,99% skulle klara sig så det räcker och blir över.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skull absolut vilja ha snabbare än 1Gbit trådat hemma.
Backupper tar ju evigheter idag.
Och även om diskar och CPU'er ser till att 10Gbit inte kommer maxas på länge så skulla man ändå kunna se en 2-4x prestandaökning.
Men tyvärr så är det för dyrt att byta ut allting här hemma.

Permalänk
Avstängd

Redaktionen nästa

Testpiloten: du platsar på SweClockers redaktion. Du skulle vara som klippt och skuren för det. Mycket bra och omfattande artikel! Kör hårt datavetaren

Permalänk
Medlem

Funderade just på hur man kan göra en så intressant/detaljerad och utförlig recension som "läsare". När jag senare såg vem som ligger bakom artikeln förstår jag varför. @yoshman borde ha utnämningen "toppskribent" här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Jämförelse mot en 2 år gammal ASUS ac68u hade varit kanon.

Håller med.
Det har ju hänt lite sen Dir855. Sitter med en asus ac68 som är grym. Skulle gärna sett jämförelsetester.

Men nog klagat. Jag tycker detta var bland det bästa jag läst på SweClockers. Nu kan jag ju de flesta nätverkstermer men för dom som inte kan så förklarades det på ett riktigt bra sätt.

Jag ser gärna fler tester av denna typ. Många gånger är det bara moderkort, cpu, chassin och gpu som testas när det missas på så viktiga enheter som router, skrivare och annan viktig omkringliggande utrustning. Jag tror att det är fler än jag som hoppas på fler tester på sådant som ofta glöms bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant läsning och mycket utbildande!
Jag har själv jobbat med IT i ett antal år men är inte så detaljerat påläst om accesspunkter.

För att dela med mig av någon erfarenhet så har jag haft Linksys Dual-Band Wireless-N Gigabit Router WRT320N sedan 2010 fram till förra veckan. Den har jag behövt starta om två eller tre gånger under alla dessa år. Den har ju dock startats om då jag rest iväg och dragit ur diverse elektronik i händelse av blixtnedslag.

Den jag köpte förra veckan antar jag är en lillebror till den som testas i artikeln:
Linksys EA7500 - Max Stream Gigabit Router
Jag valde den dels för att jag varit så nöjd med Linksys innan samt att Webhallen hade riktigt bra pris på den för tillfället. Varför bytte jag då om jag var så nöjd med min tidigare? Jo, WRT320N kunde inte köra 2.4GHz och 5GHz samtidigt vilket gjort att jag varit tvungen att köra 2.4GHz under dessa 6 år. Jag har nämligen ett par-tre enheter hemma som inte lirar med 5GHz.

Efter jag läst recensionen så tycker jag mjukvaran ser ut att vara identisk i både EA7500 och EA9500. Jag har goda hopp om att jag kommer vara nöjt i 5-6 år till nu.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum