RMA av grafikkort, hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ande:

Det är ju så man tycker att det ska fungera, men inte i det här fallet. Säljaren har faktiskt i ett mail frågat om jag vill åberopa garantin eller reklamera produkten, varpå jag svarat att de får kalla det vad de vill så länge de kostnadsfritt skickar iväg kortet till ASUS.

Det är inte så att kunden skall välja mellan reklamation och garanti.

För det första så innebär reklamation helt enkelt att man meddelar säljaren (som är motpart i affären; man har inte köpt varan av tillverkaren) att det finns ett fel som man anser att man själv inte är ansvarig för, och kräva att det åtgärdas. Det är sedan upp till säljaren att kontrollera om felet täcks av garantin eller den s k reklamationsrätten i KKöpL, och om det gör det åtgärda felet. Om det inte täcks kan säljaren avslå reklamationskravet, och i detta fall kan de ha rätt att ta ut en avgift för arbetet/undersökningen.

Reklamationsrätten i KKöpL är inte ett alternativ till garanti utan en miniminivå för köparens rättigheter. En garanti kan utöka dessa, men aldrig understiga dem.

Gör alla här en tjänst och avslöja namnet på företaget. Ett företag som beter sig så borde inte få sälja en enda vara till innan de lärt sig hur sådana här saker bör hanteras.

Tillägg:
I KKöpL 21§ står (min understrykning):
"21 § Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar.

2 st Första stycket gäller inte, om det görs sannolikt att försämringen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse eller på vanvård, onormalt brukande eller något liknande förhållande på köparens sida."

I kommentaren till denna paragraf står (mina understrykningar):
"Garanti är ett helt frivilligt åtagande och kan lämnas av säljaren själv eller av t.ex. tillverkaren. Oavsett när funktionaliteten i varan försämras under garantitiden så skyddas köparen. Han behöver inte bevisa att felet har funnits från början men det får heller inte bero på olyckshändelse, vanvård eller liknande som beskrivs i lagtexten. Om det skulle föreligga att felet beror på köparen så ska säljaren bevisa det."

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ande:

Allt jag önskar är att få ett fungerande grafikkort. Om det sedan repareras, byts ut eller om jag får pengarna tillbaka spelar ingen roll. Tillverkaren själva (ASUS) är inte det minsta intresserade av att ta tag i ärendet utan hänvisar till butiken, som enligt alla sidor rörande konsumenträtt jag hittat på nätet har en skyldighet att ta emot produkten. Det jag bett om är alltså att butiken ska ta emot varan (jag hade gärna skickat den direkt till ASUS men de går inte med på detta) och skicka iväg den, och detta ska ske kostnadsfritt. Visar det sig att jag gjort fel kommer jag naturligtvis få betala för reparationen. Är det ett ursprungsfel räknar jag med att inte behöva betala ett öre.

Fallet är lite speciellt då kortet är inhandlat för två år sedan men använt först nu, så felet upptäcktes först efter två år men kortet är inte använt tidigare.

Det är ju så man tycker att det ska fungera, men inte i det här fallet. Säljaren har faktiskt i ett mail frågat om jag vill åberopa garantin eller reklamera produkten, varpå jag svarat att de får kalla det vad de vill så länge de kostnadsfritt skickar iväg kortet till ASUS.

Det är alltså du som rört till detta här. Detta är inte alls ett speciellt fall. Du har tre års reklmationsrätt. Är kortet i nyskick så ska det funka efter två år. Du har anmält felet så fort du upptäckte det. Säljaren ska reparera kortet eller ersätta med nytt. Du har dock inte rätt att begära av säljaren att de ska skicka kortet till Asus. De har rätt att välja den lösning som passar dem bäst förutsatt att det slutar med att du har ett fungerande kort i handen inom rimlig tid. Och jag skulle även vilja hävda att du inte alls lägger fram det som att det inte spelar någon roll om du får kortet reparerat osv som du skriver i första meningen ovan. Du har ju begärt en specifik åtgärd.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Gör alla här en tjänst och berätta vilket företag det gäller så ingen annan drabbas

hade nästan gissa att det var Tech & Meck filurerna men såg att TS bor i Helsingborg (om det stämmer)

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

@Ande:
Som köpare har du enligt 22 § KKöpL rätt till avhjälpande, omleverans, prisavdrag, hävning samt ersättning för att åtgärda problemet. För att dessa påföljder ska bli aktuella måste du reklamera enligt 23 § KKöpL.
Reklamationen löper på 3 år och ska göras inom skälig tid från när du upptäckte felet. För konsumenter är 2 månader att anse som skälig tid. Du måste alltså inom två månader meddela säljaren om felet.

Enligt 26 § KKöpL har du rätt till en omleverans eller reparation. Om du istället skulle kräva hävning eller prisavdrag har säljaren rätt att erbjuda reparation på eget initiativ enligt 27 § KKöpL. Detta ska säljaren erbjuda direkt vid reklamationen. Reparationen ska då ske inom skälig tid. För att få häva köpet krävs det att felet är av ”väsentligt betydelse” enligt 29 § KKöpL.

Säljaren har en ovillkorlig plikt att ta emot reklamationen enligt denna lag.

Du får gärna hänga ut detta bluff företag!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Förövrigt så lämnar Asus 3 års garanti på sina grafikkort, tror inte det det nämnts tidigare i tråden, så förstår inte varför butiken inte tar detta på garantin.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Förövrigt så lämnar Asus 3 års garanti på sina grafikkort, tror inte det det nämnts tidigare i tråden, så förstår inte varför butiken inte tar detta på garantin.

Har har förklarat det, ASUS kräver att han går via ÅF, och ÅF kräver honom på pengar för att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Tyvärr har de inte rätt i att göra så, även om vi nu är ute lite i en gråzon. Näringsidkaren är skyldig att känna till dessa lagar och när och hur de ska tillämpas. Säljaren ska vara expert och är som expert skyldig att tolka vad kunden vill göra även om kunde inte säger "the magic word". Om detta går så långt som till någon form av rättslig prövning så är det inte något som säljaren kan gömma sig bakom. Det ska räcka att du som kund kommer med vara och kvitto och säger "Denna är trasig" så är säljaren tvungen att rulla igång reklamationsprocessen.

Fast nu hade väl trådskaparen i första hand sagt att han vill använda den garanti som finns på kortet men det verkar ju vara sak samma. Han säger ju nu att han försökt reklamera produkten och får samma svar. Kontentan är att den här butiken är ett skämt.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det är inte så att kunden skall välja mellan reklamation och garanti.

För det första så innebär reklamation helt enkelt att man meddelar säljaren (som är motpart i affären; man har inte köpt varan av tillverkaren) att det finns ett fel som man anser att man själv inte är ansvarig för, och kräva att det åtgärdas. Det är sedan upp till säljaren att kontrollera om felet täcks av garantin eller den s k reklamationsrätten i KKöpL, och om det gör det åtgärda felet. Om det inte täcks kan säljaren avslå reklamationskravet, och i detta fall kan de ha rätt att ta ut en avgift för arbetet/undersökningen.

Reklamationsrätten i KKöpL är inte ett alternativ till garanti utan en miniminivå för köparens rättigheter. En garanti kan utöka dessa, men aldrig understiga dem.

Gör alla här en tjänst och avslöja namnet på företaget. Ett företag som beter sig så borde inte få sälja en enda vara till innan de lärt sig hur sådana här saker bör hanteras.

Tillägg:
I KKöpL 21§ står (min understrykning):
"21 § Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar.

2 st Första stycket gäller inte, om det görs sannolikt att försämringen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse eller på vanvård, onormalt brukande eller något liknande förhållande på köparens sida."

I kommentaren till denna paragraf står (mina understrykningar):
"Garanti är ett helt frivilligt åtagande och kan lämnas av säljaren själv eller av t.ex. tillverkaren. Oavsett när funktionaliteten i varan försämras under garantitiden så skyddas köparen. Han behöver inte bevisa att felet har funnits från början men det får heller inte bero på olyckshändelse, vanvård eller liknande som beskrivs i lagtexten. Om det skulle föreligga att felet beror på köparen så ska säljaren bevisa det."

Tack för ett uförligt svar! Det jag inte vetat är alltså att jag som kund inte behöver specificera om jag vill åberopa garantin eller reklamera produkten. Utdragen ur konsumentköplagen har jag dessvärre skickat till säljaren, och strukit under relevanta formuleringar, och endast fått "vi följer konsumentköplagen" till svar. Det är lite som att resonera med ett barn, oavsett vad jag skriver och hur många hemsidor jag refererar till får jag "vi följer lagen" till svar.

Skrivet av giplet:

Det är alltså du som rört till detta här. Detta är inte alls ett speciellt fall. Du har tre års reklmationsrätt. Är kortet i nyskick så ska det funka efter två år. Du har anmält felet så fort du upptäckte det. Säljaren ska reparera kortet eller ersätta med nytt. Du har dock inte rätt att begära av säljaren att de ska skicka kortet till Asus. De har rätt att välja den lösning som passar dem bäst förutsatt att det slutar med att du har ett fungerande kort i handen inom rimlig tid. Och jag skulle även vilja hävda att du inte alls lägger fram det som att det inte spelar någon roll om du får kortet reparerat osv som du skriver i första meningen ovan. Du har ju begärt en specifik åtgärd.

Du får gärna utveckla hur jag rört till det! Som du skriver har säljaren skyldighet att reparera eller ersätta kortet. Jag bryr mig inte om hur jag ersätts, så länge det slutar med att jag står med ett fungerande kort i handen. Det är säljaren själva som sagt att kortet ska skickas till ASUS, jag har alltså inte begärt någon specifik åtgärd men ingen annan åtgärd har varit på tal. Då jag inte själv kan skicka kortet (då ASUS inte tar emot grafikkort från slutkund) har säljaren erbjudit sig att skicka kortet för min räkning. Dock mot en avgift om 350 kr, vilken jag motsätter mig då den här typen av ärenden ska ske "utan kostnad för konsumenten" enligt konsumentköplagen. Ett ytterligare problem i det hela är att jag efter två veckor fortfarande inte fått någon offert på vad det skulle kosta att få kortet undersökt, och innan jag fått det vågar jag inte skicka iväg det oavsett.

Tro mig, ingen hade blivit gladare än jag om de ersatte med ett nytt kort, eller ännu hellre ett återköp så att jag aldrig behövde ha med dem att göra igen, men med tanke på hur de beter sig kommer det aldrig att hända.

Skrivet av Brainsplitter:

@Ande:
Som köpare har du enligt 22 § KKöpL rätt till avhjälpande, omleverans, prisavdrag, hävning samt ersättning för att åtgärda problemet. För att dessa påföljder ska bli aktuella måste du reklamera enligt 23 § KKöpL.
Reklamationen löper på 3 år och ska göras inom skälig tid från när du upptäckte felet. För konsumenter är 2 månader att anse som skälig tid. Du måste alltså inom två månader meddela säljaren om felet.

Enligt 26 § KKöpL har du rätt till en omleverans eller reparation. Om du istället skulle kräva hävning eller prisavdrag har säljaren rätt att erbjuda reparation på eget initiativ enligt 27 § KKöpL. Detta ska säljaren erbjuda direkt vid reklamationen. Reparationen ska då ske inom skälig tid. För att få häva köpet krävs det att felet är av ”väsentligt betydelse” enligt 29 § KKöpL.

Säljaren har en ovillkorlig plikt att ta emot reklamationen enligt denna lag.

Du får gärna hänga ut detta bluff företag!

Tack! Som tidigare skrivet, detta har jag meddelat säljaren om utan resultat. Jag meddelade säljaren omedelbart om felet och den delen av förfaringssättet har aldrig ifrågasatts. De konstaterade också när jag lämnade in det att kortet är i nyskick.

Skrivet av muSashi:

Förövrigt så lämnar Asus 3 års garanti på sina grafikkort, tror inte det det nämnts tidigare i tråden, så förstår inte varför butiken inte tar detta på garantin.

Tack, jag tror detta har skrivits men kanske inte tillräckligt tydligt. Det är ju ASUS 3-åriga garanti jag vill nyttja då butiken bara lämnat 1 års garanti och det har förflutit 2 år sedan inköp.

Skrivet av Paddanx:

Har har förklarat det, ASUS kräver att han går via ÅF, och ÅF kräver honom på pengar för att göra det.

Precis så!

Skrivet av LeonHart:

Fast nu hade väl trådskaparen i första hand sagt att han vill använda den garanti som finns på kortet men det verkar ju vara sak samma. Han säger ju nu att han försökt reklamera produkten och får samma svar. Kontentan är att den här butiken är ett skämt.

Just så är det, då jag trott att det varit skillnad på garanti och reklamation har jag bett om att få utnyttja garantin som finns kvar från ASUS. Då butiken motsatte sig detta har jag skrivit att jag vill reklamera kortet istället, och butiken svarar att det ändå kommer kosta mig 350 kr.

Uppdatering: Nu har jag inte hört ifrån butiken på nästan två arbetsdagar (kontaktade dem igår förmiddags) och de lyser med sin frånvaro här på forumet. Jag har också fått svar från @ASUS_Alexander som bekräftar att ASUS inte hanterar enskilda komponenter men att butiken givetvis har en skyldighet att ta emot kortet. Han efterfrågade butikens namn vilket han fått.

Så dags då att berätta vilka dessa klåpare är. Som någon varit inne på handlar det om Net2World. De har butik i Trelleborg och Malmö varav jag har varit i kontakt med Malmöbutiken. Jag försökte uppdatera mitt första inlägg med samma information i hopp om att ingen annan råkar ut för detta oseriösa företag men tyvärr är "Redigera"-knappen bortplockad från mina första inlägg. Förhoppningsvis hittar folk informationen ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ande:

Tack för ett uförligt svar! Det jag inte vetat är alltså att jag som kund inte behöver specificera om jag vill åberopa garantin eller reklamera produkten. Utdragen ur konsumentköplagen har jag dessvärre skickat till säljaren, och strukit under relevanta formuleringar, och endast fått "vi följer konsumentköplagen" till svar. Det är lite som att resonera med ett barn, oavsett vad jag skriver och hur många hemsidor jag refererar till får jag "vi följer lagen" till svar.

Du får gärna utveckla hur jag rört till det! Som du skriver har säljaren skyldighet att reparera eller ersätta kortet. Jag bryr mig inte om hur jag ersätts, så länge det slutar med att jag står med ett fungerande kort i handen. Det är säljaren själva som sagt att kortet ska skickas till ASUS, jag har alltså inte begärt någon specifik åtgärd men ingen annan åtgärd har varit på tal. Då jag inte själv kan skicka kortet (då ASUS inte tar emot grafikkort från slutkund) har säljaren erbjudit sig att skicka kortet för min räkning. Dock mot en avgift om 350 kr, vilken jag motsätter mig då den här typen av ärenden ska ske "utan kostnad för konsumenten" enligt konsumentköplagen. Ett ytterligare problem i det hela är att jag efter två veckor fortfarande inte fått någon offert på vad det skulle kosta att få kortet undersökt, och innan jag fått det vågar jag inte skicka iväg det oavsett.

Tro mig, ingen hade blivit gladare än jag om de ersatte med ett nytt kort, eller ännu hellre ett återköp så att jag aldrig behövde ha med dem att göra igen, men med tanke på hur de beter sig kommer det aldrig att hända.

Tack! Som tidigare skrivet, detta har jag meddelat säljaren om utan resultat. Jag meddelade säljaren omedelbart om felet och den delen av förfaringssättet har aldrig ifrågasatts. De konstaterade också när jag lämnade in det att kortet är i nyskick.

Tack, jag tror detta har skrivits men kanske inte tillräckligt tydligt. Det är ju ASUS 3-åriga garanti jag vill nyttja då butiken bara lämnat 1 års garanti och det har förflutit 2 år sedan inköp.

Precis så!

Just så är det, då jag trott att det varit skillnad på garanti och reklamation har jag bett om att få utnyttja garantin som finns kvar från ASUS. Då butiken motsatte sig detta har jag skrivit att jag vill reklamera kortet istället, och butiken svarar att det ändå kommer kosta mig 350 kr.

Uppdatering: Nu har jag inte hört ifrån butiken på nästan två arbetsdagar (kontaktade dem igår förmiddags) och de lyser med sin frånvaro här på forumet. Jag har också fått svar från @ASUS_Alexander som bekräftar att ASUS inte hanterar enskilda komponenter men att butiken givetvis har en skyldighet att ta emot kortet. Han efterfrågade butikens namn vilket han fått.

Så dags då att berätta vilka dessa klåpare är. Som någon varit inne på handlar det om Net2World. De har butik i Trelleborg och Malmö varav jag har varit i kontakt med Malmöbutiken. Jag försökte uppdatera mitt första inlägg med samma information i hopp om att ingen annan råkar ut för detta oseriösa företag men tyvärr är "Redigera"-knappen bortplockad från mina första inlägg. Förhoppningsvis hittar folk informationen ändå!

Du kan anmäla ditt första inlägg om du tex vill att mod ska lägga till butikens namn i rubriken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dags att anmäla säljaren till ARN...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ande:

Tack för ett uförligt svar! Det jag inte vetat är alltså att jag som kund inte behöver specificera om jag vill åberopa garantin eller reklamera produkten. Utdragen ur konsumentköplagen har jag dessvärre skickat till säljaren, och strukit under relevanta formuleringar, och endast fått "vi följer konsumentköplagen" till svar. Det är lite som att resonera med ett barn, oavsett vad jag skriver och hur många hemsidor jag refererar till får jag "vi följer lagen" till svar.

Du får gärna utveckla hur jag rört till det! Som du skriver har säljaren skyldighet att reparera eller ersätta kortet. Jag bryr mig inte om hur jag ersätts, så länge det slutar med att jag står med ett fungerande kort i handen. Det är säljaren själva som sagt att kortet ska skickas till ASUS, jag har alltså inte begärt någon specifik åtgärd men ingen annan åtgärd har varit på tal. Då jag inte själv kan skicka kortet (då ASUS inte tar emot grafikkort från slutkund) har säljaren erbjudit sig att skicka kortet för min räkning. Dock mot en avgift om 350 kr, vilken jag motsätter mig då den här typen av ärenden ska ske "utan kostnad för konsumenten" enligt konsumentköplagen. Ett ytterligare problem i det hela är att jag efter två veckor fortfarande inte fått någon offert på vad det skulle kosta att få kortet undersökt, och innan jag fått det vågar jag inte skicka iväg det oavsett.

Tro mig, ingen hade blivit gladare än jag om de ersatte med ett nytt kort, eller ännu hellre ett återköp så att jag aldrig behövde ha med dem att göra igen, men med tanke på hur de beter sig kommer det aldrig att hända.

Tack! Som tidigare skrivet, detta har jag meddelat säljaren om utan resultat. Jag meddelade säljaren omedelbart om felet och den delen av förfaringssättet har aldrig ifrågasatts. De konstaterade också när jag lämnade in det att kortet är i nyskick.

Tack, jag tror detta har skrivits men kanske inte tillräckligt tydligt. Det är ju ASUS 3-åriga garanti jag vill nyttja då butiken bara lämnat 1 års garanti och det har förflutit 2 år sedan inköp.

Precis så!

Just så är det, då jag trott att det varit skillnad på garanti och reklamation har jag bett om att få utnyttja garantin som finns kvar från ASUS. Då butiken motsatte sig detta har jag skrivit att jag vill reklamera kortet istället, och butiken svarar att det ändå kommer kosta mig 350 kr.

Uppdatering: Nu har jag inte hört ifrån butiken på nästan två arbetsdagar (kontaktade dem igår förmiddags) och de lyser med sin frånvaro här på forumet. Jag har också fått svar från @ASUS_Alexander som bekräftar att ASUS inte hanterar enskilda komponenter men att butiken givetvis har en skyldighet att ta emot kortet. Han efterfrågade butikens namn vilket han fått.

Så dags då att berätta vilka dessa klåpare är. Som någon varit inne på handlar det om Net2World. De har butik i Trelleborg och Malmö varav jag har varit i kontakt med Malmöbutiken. Jag försökte uppdatera mitt första inlägg med samma information i hopp om att ingen annan råkar ut för detta oseriösa företag men tyvärr är "Redigera"-knappen bortplockad från mina första inlägg. Förhoppningsvis hittar folk informationen ändå!

Har det här löst sig med tanke på att du varit tyst sen du skrev senaste inlägget?

Vore bra att få veta , så att fler ser vad som händer, jag är nog inte den enda nyfikna

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

@kinc @ASUS_Alexander
Hur rekommenderar ni att man går vidare i ett sånt här fall där ni själva säger att alla ärenden ska skötas via återförsäljare samtidigt som ÅF nekar garanti och hänvisar till er?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Har det här löst sig med tanke på att du varit tyst sen du skrev senaste inlägget?

Vore bra att få veta , så att fler ser vad som händer, jag är nog inte den enda nyfikna

Skrivet av ågren:

@kinc @ASUS_Alexander
Hur rekommenderar ni att man går vidare i ett sånt här fall där ni själva säger att alla ärenden ska skötas via återförsäljare samtidigt som ÅF nekar garanti och hänvisar till er?

Hej!

Jag är ledsen att jag inte återkopplat, det har varit mycket de senaste dagarna.

Det har faktiskt hänt någonting i ärendet! För det första har jag fått ett PM från Alexander i vilket han säger att ASUS support håller på att arbeta med ärendet. Positivt! Han har fått den information han efterfrågat men inte återkommit.

Vad som däremot låter lovande är att jag i veckan blev uppringd av en man som påstod sig vara chef på Net2World, det vill säga honom jag velat prata med hela tiden. Han hade precis kommit tillbaka från semestern och fått ta del av mitt ärende. Han förklarade att jag missuppfattat dessa 350 kr. Det är bara pengar som tas ut som en deposition, och som betalas tillbaka om ärendet visar sig gå som reklamation eller på garantin. Detta är dock en efterkonstruktion, min mailkonversation med hans anställda visar tydligt att det är en hanteringsavgift som tas ut oavsett. Hur det fungerar i praktiken, och var missförståndet egentligen ligger, vet jag inte.

Vidare berättade han att han försökt prata med ASUS hela dagen och att han tyckte de var väldigt svåra att ha att göra med. Han hade då varit i kontakt med ASUS Sverige, ASUS Tyskland, och ASUS Taiwan. De sistnämnda hade inte varit intresserade av att hjälpa till. Inte heller ASUS Sverige, då kortet som någon tidigare påpekat visade sig vara tyskt. ASUS Tyskland var inte heller intresserade av att hjälpa till då de bara lämnar 2 års garanti på kortet, och inte 3 år. Detta låter dock konstigt tycker jag då det fortfarande står 3 år i manualen. Dessutom hade två år inte gått då jag lämnade in kortet, så inga problem där för mig åtminstone.

Oavsett sade han, efter att jag förklarat att de hanterade situationen förkastligt och även stred mot lagen, att han nu skulle skicka iväg kortet till Tyskland. Oberoende av vad de kommer fram till, och vad en eventuell reparation kommer att kosta (även om det inte är ett ursprungsfel), så kommer Net2World att stå för hela kostnaden. Som ”goodwill”, som han sa. Om det nu skulle visa sig att han håller vad han lovat antar jag att det är det bästa jag kunde förväntat mig utifrån förutsättningarna, så nu väntar jag på att få nyheter om hur det går med kortet (som borde befinna sig i Tyskland). Han sa att jag skulle räkna med minst två veckor så kommande vecka lär ingenting hända.

Jag uppdaterar när jag får veta någonting nytt!

MVH
Andreas

Permalänk
Skrivet av ågren:

@kinc @ASUS_Alexander
Hur rekommenderar ni att man går vidare i ett sånt här fall där ni själva säger att alla ärenden ska skötas via återförsäljare samtidigt som ÅF nekar garanti och hänvisar till er?

Skrivet av Ande:

Hej!

Jag är ledsen att jag inte återkopplat, det har varit mycket de senaste dagarna.

Det har faktiskt hänt någonting i ärendet! För det första har jag fått ett PM från Alexander i vilket han säger att ASUS support håller på att arbeta med ärendet. Positivt! Han har fått den information han efterfrågat men inte återkommit.

Vad som däremot låter lovande är att jag i veckan blev uppringd av en man som påstod sig vara chef på Net2World, det vill säga honom jag velat prata med hela tiden. Han hade precis kommit tillbaka från semestern och fått ta del av mitt ärende. Han förklarade att jag missuppfattat dessa 350 kr. Det är bara pengar som tas ut som en deposition, och som betalas tillbaka om ärendet visar sig gå som reklamation eller på garantin. Detta är dock en efterkonstruktion, min mailkonversation med hans anställda visar tydligt att det är en hanteringsavgift som tas ut oavsett. Hur det fungerar i praktiken, och var missförståndet egentligen ligger, vet jag inte.

Vidare berättade han att han försökt prata med ASUS hela dagen och att han tyckte de var väldigt svåra att ha att göra med. Han hade då varit i kontakt med ASUS Sverige, ASUS Tyskland, och ASUS Taiwan. De sistnämnda hade inte varit intresserade av att hjälpa till. Inte heller ASUS Sverige, då kortet som någon tidigare påpekat visade sig vara tyskt. ASUS Tyskland var inte heller intresserade av att hjälpa till då de bara lämnar 2 års garanti på kortet, och inte 3 år. Detta låter dock konstigt tycker jag då det fortfarande står 3 år i manualen. Dessutom hade två år inte gått då jag lämnade in kortet, så inga problem där för mig åtminstone.

Oavsett sade han, efter att jag förklarat att de hanterade situationen förkastligt och även stred mot lagen, att han nu skulle skicka iväg kortet till Tyskland. Oberoende av vad de kommer fram till, och vad en eventuell reparation kommer att kosta (även om det inte är ett ursprungsfel), så kommer Net2World att stå för hela kostnaden. Som ”goodwill”, som han sa. Om det nu skulle visa sig att han håller vad han lovat antar jag att det är det bästa jag kunde förväntat mig utifrån förutsättningarna, så nu väntar jag på att få nyheter om hur det går med kortet (som borde befinna sig i Tyskland). Han sa att jag skulle räkna med minst två veckor så kommande vecka lär ingenting hända.

Jag uppdaterar när jag får veta någonting nytt!

MVH
Andreas

Hej!

Det är alltid parten du köpt produkten av, i detta fall återförsäljaren som är ansvariga för din reklamation. Om felet på produkten är inom lagen är det en anmälan till allmänna reklamationsnämnden jag rekommenderar om återförsäljaren inte beviljar den. Vi agerar alltid utifrån lagen och vi kommer stödja anmälan om den sker på rätt grunder. Precis som många i tråden har nämnt tidigare har du 3-års reklamationsrätt oavsett i Sverige.

Jag copy-pastar från följande sida där du kan läsa mer om vilka rättigheter man har inom EU och i Sverige. http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/handel-inom-eu/...

Dina rättigheter vid fel på varan
Enligt EU-direktivet har du rätt att reklamera ett fel på en vara upp till två år efter köpet. Medlemsstaterna har dock rätt att i sin nationella lagstiftning bestämma om längre reklamationsrätt vilket bland annat Sverige har gjort med tre års reklamationsrätt.
Om det skulle vara fel på din vara har du i första hand rätt att få den reparerad eller utbytt. Reparation eller byte skall ske kostnadsfritt, det vill säga att du inte ska behöva ha utgifter för frakt-, arbets- eller materialkostnader för att återställa varan till avtalsenligt skick. Reparationer och byten ska göras inom rimlig tid och utan väsentlig olägenhet för dig.
Om reparation eller byte inte kommer ifråga, inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för dig, har du rätt att kräva ett lämpligt prisavdrag eller häva avtalet. Hävning av avtalet betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som du har betalat mot att du lämnar tillbaka varan. Du har dock inte rätt att häva avtalet om felet är obetydligt.

MVH
ASUS Alexander

Permalänk
Inaktiv

Då kortet visar sig vara gråimport från Tyskland och Net2World inte informerat att så är fallet så blir det en ren förlust för Net2World. De kan inte åberopa den garantirätten du skulle ha haft om du hade köpt ett "svenskt" ASUS-kort enligt konstens alla regler. Det måste bli ett goodwill-ärende och du ska inte bli drabbad liksom.

Permalänk
Net2World

Hej,

Även om det inte ligger i våra rutiner att kommentera enskilda ärenden öppet på forum så finner vi anledning att kommentera i detta inlägg för att undvika spekulationer och felbedömningar och för att ge en klar bild över ärendet från vår synvinkel.

Först och främst vill vi påpeka att vår kund i frågan aldrig blivit nekad sin reklamationsrätt eller garanti.

Generellt gäller 3 års reklamationsrätt. Detta är skrivet i lag och det är alla överens om. Utöver detta lämnar vi 1 års butiksgaranti på större delen av vårt sortiment. Tillverkaren lämnar för sin del tillverkargaranti som är olika lång beroende på produkt mm. I det här fallet med grafikkortet så deklarerar Asus att de lämnar 3 års garanti. Att åberopa reklamationsrätt eller garanti ska inte kosta något för kunden annat än om det blir ogiltigt.

Vi brukar rekommendera att först ta kontakt med tillverkaren för snabbare hantering av tillverkargarantin. Om det inte är möjligt att tillverkaren ombesörjer sin garanti kan det självklart gå via oss.

Olika tillverkare har olika rutiner för hantering av sina garantiärenden. En del erbjuder direkt hjälp mot kund och återförsäljare, andra gör inte det. Asus tillhör tydligen de som inte erbjuder den tjänsten att lösa garantiärenden direkt på sina komponenter. Istället vill Asus att det ska ske mot återförsäljaren och vidare via distributören som i sin tur ska lösa det med dem. Att välja en sådan lösning blir tyvärr en lång väg och därmed tar det extra lång tid både för oss återförsäljare och slutkund för att lösa garantiärenden.

Kunden har rätt till reklamation och det stödjer vi om det sker på rätt grunder. Men eftersom kortet har tillverkargaranti kvar (3 år från tillverkningsdatum) så bör det enligt EU-reglerna inte finnas några hinder att nyttja den rätten mot Asus som tillverkare.

Vi på Net2World kommer att hjälpa vår kund så långt det går tills vi har löst ärendet även om det innebär att vi står för hela kostnaden.

MVH
Net2World

Permalänk
Medlem
Skrivet av Net2World:

Hej,

Även om det inte ligger i våra rutiner att kommentera enskilda ärenden öppet på forum så finner vi anledning att kommentera i detta inlägg för att undvika spekulationer och felbedömningar och för att ge en klar bild över ärendet från vår synvinkel.

Först och främst vill vi påpeka att vår kund i frågan aldrig blivit nekad sin reklamationsrätt eller garanti.

Generellt gäller 3 års reklamationsrätt. Detta är skrivet i lag och det är alla överens om. Utöver detta lämnar vi 1 års butiksgaranti på större delen av vårt sortiment. Tillverkaren lämnar för sin del tillverkargaranti som är olika lång beroende på produkt mm. I det här fallet med grafikkortet så deklarerar Asus att de lämnar 3 års garanti. Att åberopa reklamationsrätt eller garanti ska inte kosta något för kunden annat än om det blir ogiltigt.

Vi brukar rekommendera att först ta kontakt med tillverkaren för snabbare hantering av tillverkargarantin. Om det inte är möjligt att tillverkaren ombesörjer sin garanti kan det självklart gå via oss.

Olika tillverkare har olika rutiner för hantering av sina garantiärenden. En del erbjuder direkt hjälp mot kund och återförsäljare, andra gör inte det. Asus tillhör tydligen de som inte erbjuder den tjänsten att lösa garantiärenden direkt på sina komponenter. Istället vill Asus att det ska ske mot återförsäljaren och vidare via distributören som i sin tur ska lösa det med dem. Att välja en sådan lösning blir tyvärr en lång väg och därmed tar det extra lång tid både för oss återförsäljare och slutkund för att lösa garantiärenden.

Kunden har rätt till reklamation och det stödjer vi om det sker på rätt grunder. Men eftersom kortet har tillverkargaranti kvar (3 år från tillverkningsdatum) så bör det enligt EU-reglerna inte finnas några hinder att nyttja den rätten mot Asus som tillverkare.

Vi på Net2World kommer att hjälpa vår kund så långt det går tills vi har löst ärendet även om det innebär att vi står för hela kostnaden.

MVH
Net2World

Menar ni då att kunden har missförstått er genom hela detta ärende? TS har, enligt egen utsago, varit inne hos er flera gånger och fått beskedet att ni tar en avgift för att ta emot kortet för reklamation. Ljuger TS?

"EU-reglerna"?! Vad sägs om att följa Konsumentköplagen?

Det börjar bli dags för TS att publicera den mailkorrenspondens som ni har haft, för det känns inte som ni talar sanning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Net2World:

Olika tillverkare har olika rutiner för hantering av sina garantiärenden. En del erbjuder direkt hjälp mot kund och återförsäljare, andra gör inte det. Asus tillhör tydligen de som inte erbjuder den tjänsten att lösa garantiärenden direkt på sina komponenter. Istället vill Asus att det ska ske mot återförsäljaren och vidare via distributören som i sin tur ska lösa det med dem. Att välja en sådan lösning blir tyvärr en lång väg och därmed tar det extra lång tid både för oss återförsäljare och slutkund för att lösa garantiärenden.

Inte för att låta otrevlig men det där är bara skitsnack. Jag kontaktade Inet i ett liknande ärende (ett garantiärende gällande ett trasigt grafikkort från just ASUS) och redan dagen efter att de mottagit mitt defekta grafikkort hade de haft kontakt med ASUS som krediterat kostnaden och jag fick rimlig kompensation. Nu har de visserligen möjlighet att själva felsöka defekt hårdvara vilket så klart snabbar på processen men att det skulle vara en extra lång och krånglig process har jag svårt att tro.

Att försöka skylla er usla hantering av garantiärenden på ASUS (som verkar uppfylla sina åtaganden helt problemfritt) är bara lågt.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Net2World:

Hej,

Även om det inte ligger i våra rutiner att kommentera enskilda ärenden öppet på forum så finner vi anledning att kommentera i detta inlägg för att undvika spekulationer och felbedömningar och för att ge en klar bild över ärendet från vår synvinkel.

Först och främst vill vi påpeka att vår kund i frågan aldrig blivit nekad sin reklamationsrätt eller garanti.

Generellt gäller 3 års reklamationsrätt. Detta är skrivet i lag och det är alla överens om. Utöver detta lämnar vi 1 års butiksgaranti på större delen av vårt sortiment. Tillverkaren lämnar för sin del tillverkargaranti som är olika lång beroende på produkt mm. I det här fallet med grafikkortet så deklarerar Asus att de lämnar 3 års garanti. Att åberopa reklamationsrätt eller garanti ska inte kosta något för kunden annat än om det blir ogiltigt.

Vi brukar rekommendera att först ta kontakt med tillverkaren för snabbare hantering av tillverkargarantin. Om det inte är möjligt att tillverkaren ombesörjer sin garanti kan det självklart gå via oss.

Olika tillverkare har olika rutiner för hantering av sina garantiärenden. En del erbjuder direkt hjälp mot kund och återförsäljare, andra gör inte det. Asus tillhör tydligen de som inte erbjuder den tjänsten att lösa garantiärenden direkt på sina komponenter. Istället vill Asus att det ska ske mot återförsäljaren och vidare via distributören som i sin tur ska lösa det med dem. Att välja en sådan lösning blir tyvärr en lång väg och därmed tar det extra lång tid både för oss återförsäljare och slutkund för att lösa garantiärenden.

Kunden har rätt till reklamation och det stödjer vi om det sker på rätt grunder. Men eftersom kortet har tillverkargaranti kvar (3 år från tillverkningsdatum) så bör det enligt EU-reglerna inte finnas några hinder att nyttja den rätten mot Asus som tillverkare.

Vi på Net2World kommer att hjälpa vår kund så långt det går tills vi har löst ärendet även om det innebär att vi står för hela kostnaden.

MVH
Net2World

Tror faktiskt majoriteten av företagen som säljer datorkomponenter, vill att man först och främst vänder sig till återförsäljaren, så inget konstigt med det. Det konstiga i det här fallet är att ni ville ta ut en service avgift för att hjälpa eran kund vilket ni inte har stöd av i lagen att göra.
Och såklart det tar en längre tid eftersom ni grå importerar? Dessutom blir det billigare för kund att vända sig till direkt till ÅF, för annars måste man ofta stå för fraktkostnaden till tillverkaren.

Gällande garantin, om ni säljer grå importerade produkter från t ex Tyskland så är det garantin som gäller där, och inte i Sverige.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Net2World:

Kunden har rätt till reklamation och det stödjer vi om det sker på rätt grunder. Men eftersom kortet har tillverkargaranti kvar (3 år från tillverkningsdatum) så bör det enligt EU-reglerna inte finnas några hinder att nyttja den rätten mot Asus som tillverkare.

Vi på Net2World kommer att hjälpa vår kund så långt det går tills vi har löst ärendet även om det innebär att vi står för hela kostnaden.

Men vänta nu. Kunden har reklamerat på rätt grunder. Kunden har ett avtal med er, inte Asus. Han vill reklamera köpet, enligt konsumentköplagen, hos er och ni har ingen rätt att neka och fortsätta hänvisa till tillverkaren. Hur sedan era avtal ser ut med tillverkaren är irrelevant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Net2World:

Olika tillverkare har olika rutiner för hantering av sina garantiärenden. En del erbjuder direkt hjälp mot kund och återförsäljare, andra gör inte det. Asus tillhör tydligen de som inte erbjuder den tjänsten att lösa garantiärenden direkt på sina komponenter. Istället vill Asus att det ska ske mot återförsäljaren och vidare via distributören som i sin tur ska lösa det med dem. Att välja en sådan lösning blir tyvärr en lång väg och därmed tar det extra lång tid både för oss återförsäljare och slutkund för att lösa garantiärenden.

Om ni hade köpt kortet utav en Svensk dist så hade inte detta varit några som helst problem, och det vet ni. Ganska "skrämmande" att ni som återförsäljare inte vet att Asus inte har någon hantering direkt ut mot kund gällande komponenter.
Låter nästan som att ni vet att den där leverantören inte lämnar så bra vilkor, ni kanske vet att ni helt enkelt får slänga kortet på elskroten och inte få någon kredit för kortet? Inte alls ovanligt när saker gråimporteras.

Men om ni nu faktiskt har ett fungerande RMA-avtal med denna dist så skicka då för fan kortet till dem för kontroll, ja denna kostnad får ni stå för, och ge kunden en lånekort så länge (om det nu tar så lång tid som ni påstår), iom att ni är säljer saker på distans så lär ni ju få tillbaka en del grafikkort i veckan som ni ändå inte kan sälja som nya, inte sant?

Så, problemet löst, bra jobbat.

/Reklamationsansvarig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Net2World:

Hej,

Även om det inte ligger i våra rutiner att kommentera enskilda ärenden öppet på forum så finner vi anledning att kommentera i detta inlägg för att undvika spekulationer och felbedömningar och för att ge en klar bild över ärendet från vår synvinkel.

Först och främst vill vi påpeka att vår kund i frågan aldrig blivit nekad sin reklamationsrätt eller garanti.

Generellt gäller 3 års reklamationsrätt. Detta är skrivet i lag och det är alla överens om. Utöver detta lämnar vi 1 års butiksgaranti på större delen av vårt sortiment. Tillverkaren lämnar för sin del tillverkargaranti som är olika lång beroende på produkt mm. I det här fallet med grafikkortet så deklarerar Asus att de lämnar 3 års garanti. Att åberopa reklamationsrätt eller garanti ska inte kosta något för kunden annat än om det blir ogiltigt.

Vi brukar rekommendera att först ta kontakt med tillverkaren för snabbare hantering av tillverkargarantin. Om det inte är möjligt att tillverkaren ombesörjer sin garanti kan det självklart gå via oss.

Olika tillverkare har olika rutiner för hantering av sina garantiärenden. En del erbjuder direkt hjälp mot kund och återförsäljare, andra gör inte det. Asus tillhör tydligen de som inte erbjuder den tjänsten att lösa garantiärenden direkt på sina komponenter. Istället vill Asus att det ska ske mot återförsäljaren och vidare via distributören som i sin tur ska lösa det med dem. Att välja en sådan lösning blir tyvärr en lång väg och därmed tar det extra lång tid både för oss återförsäljare och slutkund för att lösa garantiärenden.

Kunden har rätt till reklamation och det stödjer vi om det sker på rätt grunder. Men eftersom kortet har tillverkargaranti kvar (3 år från tillverkningsdatum) så bör det enligt EU-reglerna inte finnas några hinder att nyttja den rätten mot Asus som tillverkare.

Vi på Net2World kommer att hjälpa vår kund så långt det går tills vi har löst ärendet även om det innebär att vi står för hela kostnaden.

MVH
Net2World

Är ni medvetna om att ni påstått att ni inte har några ansvar i detta ärende? #16339091

Citat:

Uppdatering: Jag skickade ett långt mail till butiken med utdrag (där jag strukit under relevanta meningar) från både konsumentköplagen och konsumentverkets hemsida. Trots detta står de på sig och menar att de inte har något ansvar för garantiärendet då de bara lämnat 1 års garanti och den har löpt ut. Därför menar de att de kan ta ut en avgift.

Jag hoppas och ber att ni hjälper denne person med hans ärende på ett mycket seriöst tillvägagångssätt och enligt KKöpL.

Vad ni och er distributör har för avtal är väldigt ointressant för kunden och har inget med reklamationen att göra. Skärpning!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Net2World

Hej igen,

Vi vill härmed poängtera att vårt förra inlägg inte var menat något illa mot vår kund eller Asus så som en del kanske hade uppfattat. Tanken var att ge information om vår inställning till ärendet och generellt ge vår syn på tillverkargarantin. Om några hade uppfattat det på ett negativt sätt så beklagar vi detta.

Vi fick in kortet i augusti. Det var under semestertid och då hade vi inte tillräckligt med personal för att ta fulla beslut i ärendet varför information till vår kund inte blev korrekt given och eftersom det tog tid tills han hade fått all information blev det under tiden en osäker situation för vår kund med oro osv. Vi förstår det och vi har bett om ursäkt för det.

Vi har redan meddelat vår kund att vi kommer att lösa ärendet från vår sida innan det blir löst av tillverkaren. Vi har även bekräftat att det inte innebär några kostnader för honom. Kostnad blir det om garantin/reklamationen förklaras ogiltig, men är inte aktuell i det här fallet.

Normalt löses garantiärendena snabbt och smidigt utan några problem. Ibland och under vissa omständigheter blir vissa ärenden långdragna av en eller annan anledning. Vi tror att detta kan hända ibland hos alla butiker, inte minst i vår bransch. Detta är självklart ingen ursäkt men vi strävar i alla fall efter att alla ärenden ska lösas så snabbt som möjligt.

Vi har belyst tillverkargarantin, inte för att kringgå reklamationsrätten som en del kanske hade uppfattat, för det gör vi absolut inte, utan vi tyckte att använda tillverkargarantin är lättare än att bevisa ett ursprungligt fel på grafikkortet vilket det krävs vid reklamationsärenden och eftersom, vad vi känner till, det inte hade funnits några kända tillverkningsfel på den grafikkortsmodellen så kan bevisningen av ursprungligt fel vara svårt för kunden. Därför ansåg vi att nyttja tillverkargarantin vara ett bättre alternativ i det fallet. Där är trots allt 3 års garanti på produkten och den gäller i alla fall.

Att belysa problematiken med garantirutinen är inte något som behöver upplevas negativt. Vi menar, ur vår synvinkel, att det hade varit smidigare om tillverkare kunde hantera sina garantiärenden direkt mot säljare och slutkund istället för att först låta det gå via distributörer. Den lösningen kan medföra många problem, tycker vi, och det har vi många exempel på. Någon nämner gråimport. Nej, det är inte grundproblemet. Idag köper vi in våra produkter uteslutet från svenska distributörer och vi har många exempel på att det brister i hanteringen med svenska distributörerna också och vi har framfört det till tillverkaren.

Att ta upp modellen med tillverkargarantin är inte för att vi ska undvika att hantera ärendena själva, även om vi tycker självklart att det hade varit bekvämare om tillverkaren hade skött garantin på sina produkter och vi tror att våra branschkollegor hade delat med oss den uppfattningen. Vi vill att det ska gå snabbt och enkelt både för oss och för slutkunden och därför föreslagit flera gånger att öppna möjligheten att hantera tillverkargarantin direkt mot oss återförsäljare och/eller slutkund. Vi har många goda exempel från tillverkare som hanterar sin garanti direkt mot kund och återförsäljare, bl a Logitech, och det fungerar mycket bättre. Men vi förstår att Asus har valt att använda sig av den andra modellen och det respekterar vi.

Vi tror att när man har läst kommentarer som ensidigt belyser ett problem är det lätt att fastna för en tanke och göra en bubbla av det. Då blir det svårt att frigöra sina tankar för att kunna ta in andra synpunkter. Vi hoppas att medlemmarna läser vårt inlägg med öppet sinne för att göra sig en ny uppfattning, utan någon misstro. Vår kund har inte nekats hjälp och vi är mer måna än någon annan att lösa hans ärende. Även om det här ärendet tog extra tid att lösa, vilket vi beklagar, så har det i princip blivit löst.

MVH
Net2World

Permalänk
Medlem
Skrivet av Net2World:

Vi har belyst tillverkargarantin, inte för att kringgå reklamationsrätten som en del kanske hade uppfattat, för det gör vi absolut inte, utan vi tyckte att använda tillverkargarantin är lättare än att bevisa ett ursprungligt fel på grafikkortet vilket det krävs vid reklamationsärenden och eftersom, vad vi känner till, det inte hade funnits några kända tillverkningsfel på den grafikkortsmodellen så kan bevisningen av ursprungligt fel vara svårt för kunden. Därför ansåg vi att nyttja tillverkargarantin vara ett bättre alternativ i det fallet. Där är trots allt 3 års garanti på produkten och den gäller i alla fall.

I fallet med Asus ska samtliga garantiärenden gå via återförsäljaren. Hur hade ni tänkt att det skulle gå till när ni nekar kunden och hänvisar till Asus? Ni skriver att ni inte menar att framställa Asus ur negativt perspektiv men det är ganska uppenbart att ni antyder att felet skulle ligga hos dem och deras hantering av garantiärenden vilket så klart inte stämmer.

Jag tycker att det är ett stort skämt att ni skriver "Vi har redan meddelat vår kund att vi kommer att lösa ärendet från vår sida innan det blir löst av tillverkaren" samt "Även om det här ärendet tog extra tid att lösa, vilket vi beklagar, så har det i princip blivit löst". Hur svårt ska det vara att erbjuda en ersättningsprodukt? Ni har ju uppenbarligen fortfarande inte löst ärendet när ni formulerar er på det viset.

Det är helt sjukt hur oseriöst och inkompetent ni hanterat detta ärende och jag kommer i fortsättningen att avråda folk från att handla hos er och hänvisa till den här tråden vilket torde få alla att inse att ni helt enkelt inte är villiga att hjälpa kunder som hamnat i kläm. Precis som Greattech verkar ni bara vilja skylla ifrån er på yttre faktorer och vara helt ovilliga att gå 'the extra mile' för att se till att kunden känner sig nöjd.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

I fallet med Asus ska samtliga garantiärenden gå via återförsäljaren. Hur hade ni tänkt att det skulle gå till när ni nekar kunden och hänvisar till Asus? Ni skriver att ni inte menar att framställa Asus ur negativt perspektiv men det är ganska uppenbart att ni antyder att felet skulle ligga hos dem och deras hantering av garantiärenden vilket så klart inte stämmer.

Jag tycker att det är ett stort skämt att ni skriver "Vi har redan meddelat vår kund att vi kommer att lösa ärendet från vår sida innan det blir löst av tillverkaren" samt "Även om det här ärendet tog extra tid att lösa, vilket vi beklagar, så har det i princip blivit löst". Hur svårt ska det vara att erbjuda en ersättningsprodukt? Ni har ju uppenbarligen fortfarande inte löst ärendet när ni formulerar er på det viset.

Det är helt sjukt hur oseriöst och inkompetent ni hanterat detta ärende och jag kommer i fortsättningen att avråda folk från att handla hos er och hänvisa till den här tråden vilket torde få alla att inse att ni helt enkelt inte är villiga att hjälpa kunder som hamnat i kläm. Precis som Greattech verkar ni bara vilja skylla ifrån er på yttre faktorer och vara helt ovilliga att gå 'the extra mile' för att se till att kunden känner sig nöjd.

Håller helt och hållet med dig. Som kund struntar man ju fullkomligt i om det är semester eller liknande, alla medarbetare ska kunna rutinerna och kunna sköta sådana här saker.

Man ska inte behöva bry sig om något annat än att lämna in det som är trasigt. Vad butiken och andra i ledet gör är helt ointressant!

net2world blir det inga mer köp hos och varningar kommer att ges till dom som funderar på handla där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Grymt bra att det ser ut att ordna sig och ett stort plus till TS som inte bara hängde ut företaget utan att först ge dem chansen. Jag ser TS som ett föredöme både i att stå på sig och sköta allt på ett snyggt sätt!

Detta med att ta ut avgifter för all hanteringen är väldigt vanligt med produkter som säljs för professionella användare och då brukar det inte vara en struntsumma på 350kr utan kosta över 1000kr/h exkl moms. Men nu såldes produkten till en konsument och de har helt andra lagar och regler.

Jag kan förstå företags problematik bland vissa udda tillverkare och gamla garantier, man Asus är megastora, dessa anser jag inte att man ska ha kommunikationsproblem med. Vems fel det är mellan Asus och butiken vet såklart ingen som ej har varit inblandad i detta.
Detta med att företag idag har ett stort ansvar hamnar dessutom på priset så vi alla får betala, men vill man påverka detta och ena eller andra hållet så är det att föröka påverka våra politiker som man ska göra. Och i konflikt-trådar som denna handlar det om vad kund har rätt till inte vad man har för åsikt.

Nå hopas det löser sig. Jag säger varken bu eller bä om företaget efter detta om det löser sig.

*edit*La till mellan Asus och butiken för att undvika missförstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

I fallet med Asus ska samtliga garantiärenden gå via återförsäljaren. Hur hade ni tänkt att det skulle gå till när ni nekar kunden och hänvisar till Asus? Ni skriver att ni inte menar att framställa Asus ur negativt perspektiv men det är ganska uppenbart att ni antyder att felet skulle ligga hos dem och deras hantering av garantiärenden vilket så klart inte stämmer.

Jag tycker att det är ett stort skämt att ni skriver "Vi har redan meddelat vår kund att vi kommer att lösa ärendet från vår sida innan det blir löst av tillverkaren" samt "Även om det här ärendet tog extra tid att lösa, vilket vi beklagar, så har det i princip blivit löst". Hur svårt ska det vara att erbjuda en ersättningsprodukt? Ni har ju uppenbarligen fortfarande inte löst ärendet när ni formulerar er på det viset.

Det är helt sjukt hur oseriöst och inkompetent ni hanterat detta ärende och jag kommer i fortsättningen att avråda folk från att handla hos er och hänvisa till den här tråden vilket torde få alla att inse att ni helt enkelt inte är villiga att hjälpa kunder som hamnat i kläm. Precis som Greattech verkar ni bara vilja skylla ifrån er på yttre faktorer och vara helt ovilliga att gå 'the extra mile' för att se till att kunden känner sig nöjd.

Amen!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Grymt bra att det ser ut att ordna sig och ett stort plus till TS som inte bara hängde ut företaget utan att först ge dem chansen. Jag ser TS som ett föredöme både i att stå på sig och sköta allt på ett snyggt sätt!

Detta med att ta ut avgifter för all hanteringen är väldigt vanligt med produkter som säljs för professionella användare och då brukar det inte vara en struntsumma på 350kr utan kosta över 1000kr/h exkl moms. Men nu såldes produkten till en konsument och de har helt andra lagar och regler.

Jag kan förstå företags problematik bland vissa udda tillverkare och gamla garantier, man Asus är megastora, dessa anser jag inte att man ska ha kommunikationsproblem med. Vems fel det är vet såklart ingen som ej har varit inblandad i detta.
Detta med att företag idag har ett stort ansvar hamnar dessutom på priset så vi alla får betala, men vill man påverka detta och ena eller andra hållet så är det att föröka påverka våra politiker som man ska göra. Och i konflikt-trådar som denna handlar det om vad kund har rätt till inte vad man har för åsikt.

Nå hopas det löser sig. Jag säger varken bu eller bä om företaget efter detta om det löser sig.

Vems felet är är ju rätt solklart i dagsläget, eller anser du att TS ljuger? Återförsäljaren har ju till och med kommit in i tråden och erkänt sina misstag, även om dom försökt lägga över ansvaret på Asus, vilket är helt absurt.
TS är kund till återförsäljaren, och inte Asus!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Vems felet är är ju rätt solklart i dagsläget, eller anser du att TS ljuger? Återförsäljaren har ju till och med kommit in i tråden och erkänt sina misstag, även om dom försökt lägga över ansvaret på Asus, vilket är helt absurt.
TS är kund till återförsäljaren, och inte Asus!

Jag misstänker du reagerade på texten "Vems fel det är vet såklart ingen som ej har varit inblandad i detta." Så syftade jag såklart på butiken eller Asus, jag tar och förtydligar mitt inlägg ovanför.
Annars har jag skrivit att Ts är ett föredöme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag misstänker du reagerade på texten "Vems fel det är vet såklart ingen som ej har varit inblandad i detta." Så syftade jag såklart på butiken eller Asus, jag tar och förtydligar mitt inlägg ovanför.
Annars har jag skrivit att Ts är ett föredöme.

Återförsäljaren har gjort fel. TS har inget avtal med Asus.

Skickades från m.sweclockers.com