Permalänk
Medlem

Datorn bootar ej - fläktarna igång

Hade igång datorn tidigare idag, stängde sen av den för jag skulle testa byta processor. Visade sig att den nya processorn (begagnad) inte passade, och jag va dum nog att inte kolla upp detta i förhand.

Satte tillbaka den gamla processorn och fläkten, pluggade in allt och nu startar datorn och är igång i typ 15sek, fläktarna snurrar men jag får ingen bild på skärmen, sen rebootar den och gör samma sak om och om igen.

Någon som kan hjälpa mig med vad det kan vara för fel?

Permalänk
Medlem

@soffi93:
Nu är detta ett generellt svar, då inte har talat om vad det var för processor.

Om du försökte sätta dit den andra, finns det risk att du skadat piggarna i CPU kontakten på moderkortet, då de är väldigt känsliga.
Nu är ju detta beroende på vad det är för processor, äldre har piggarna på CPU'n inte i CPU kontakten, men de flesta nyare har det i den.
Ta bort processorn och försök se om någon är böjd/skadad.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Har du verkligen pluggat i alla sladdar? om du glömt strömförsörjning för CPU:n kommer fläktarna starta, men det blir ingen bild.

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@soffi93:
Nu är detta ett generellt svar, då inte har talat om vad det var för processor.

Om du försökte sätta dit den andra, finns det risk att du skadat piggarna i CPU kontakten på moderkortet, då de är väldigt känsliga.
Nu är ju detta beroende på vad det är för processor, äldre har piggarna på CPU'n inte i CPU kontakten, men de flesta nyare har det i den.
Ta bort processorn och försök se om någon är böjd/skadad.

Jag skulle byta från en intel i5 3570k 3.4 ghz till en intel i7 4790 4 ghz.
Jag har kollat under processorn och ingenting ser fel ut, alla dom små piggarna under ser likadana ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duktig:

Har du verkligen pluggat i alla sladdar? om du glömt strömförsörjning för CPU:n kommer fläktarna starta, men det blir ingen bild.

När jag tog bort den gamla processorn så kopplade jag bara ur en sladd, vilken var till cpu fläkten. Det är väl ingen mer sladd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En grej jag brukar göra under felsökning är en kallstart(?), dra ut strömkabeln ur PSUn och kör igång datorn, då töms alla kondensatorer och internminnet töms på data där skräp kan ligga. Vet inte om det kommer göra någon skillnad i din situation dock.

Visa signatur

i7 6700k, G.SKILL 32GB, GTX 1080Ti, Z170, In Win

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobn:

En grej jag brukar göra under felsökning är en kallstart(?), dra ut strömkabeln ur PSUn och kör igång datorn, då töms alla kondensatorer och internminnet töms på data där skräp kan ligga. Vet inte om det kommer göra någon skillnad i din situation dock.

Jag testade det igår men det gjorde ingen skillnad tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat vara elektriskt laddad o urladdat dig på något i datorn? Esd kan skada mer än man tror

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Du har inte råkat vara elektriskt laddad o urladdat dig på något i datorn? Esd kan skada mer än man tror

Mvh

Jag tvekar på det, men jag är å andra sidan inte 110% säker

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Prova att lossa skruvarna lite till cpu kylaren , om dom spänns för hårt kan cpu fungera konstigt,eller ta skada.

Se över alla sladdar igen så allt sitter i och på rätt ställe.

Lukta i datorn så inget lukta konstigt "bränt"

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Prova att lossa skruvarna lite till cpu kylaren , om dom spänns för hårt kan cpu fungera konstigt,eller ta skada.

Se över alla sladdar igen så allt sitter i och på rätt ställe.

Lukta i datorn så inget lukta konstigt "bränt"

Mvh

Det visade det sig att en enda pin i cpu socketen va böjd vilket förmodligen orsakade problemet. Har beställt ett nytt moderkort så jag kan installera den nya cpun, istället för att försöka pilla tillbaka pinen för dem gamla cpun's skull.

Tack så mycket ändå för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av soffi93:

Det visade det sig att en enda pin i cpu socketen va böjd vilket förmodligen orsakade problemet. Har beställt ett nytt moderkort så jag kan installera den nya cpun, istället för att försöka pilla tillbaka pinen för dem gamla cpun's skull.

Tack så mycket ändå för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, du kan testa böja tillbaka cpu pinnen o testa om du får igång den?, inget att förlora. Testa med en trätandpetare o bocka försiktigt

Oavsett lycka till med det gamla eller nya moderkortet.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb