Hjälp med datorbygge för HTC VIVE med supersampling

Permalänk
Medlem

Hjälp med datorbygge för HTC VIVE med supersampling

Hej Sweclockers,

Nu har jag äntligen införskaffat mig ett HTC VIVE, och hade behövt hjälp med vad för dator jag behöver för att kunna driva detta system laggfritt och med supersampling.

Min budget ligger på en cirka 13.000 SEK, går eventuellt att höja den beroende på hur mycket mer jag kan få upp prestandan.

Vill helst ha en framtidssäker dator som klarar även de mer prestandakrävande VR-spelen samtidigt som jag kan höja upp supersampling i HTC VIVE:n för att få upp upplösningen.

Är helt ny när det kommer till att bygga datorer, så det är därför jag vänder mig mor er, experterna på Sweclockers!

Ihopbygge av dator och operativsystem kommer mina vänner kunna hjälpa mig med.

Med vänlig hälsning,
Bondadde

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att CPU:n är viktig.
Du ska nog ha minst Core i7 6700K.
Processorn är datorns hjärta och hjärna.

Förmodligen ska du också ha ett bra grafikkort.

Du kommer nog undan med cirka 13.000 kr

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk

Jag kör i7 6700k och 980ti
Jag skulle inte våga köra på mindre än det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har haft HTC Vive men sålde den. Jag har 6700K + 980, det funkade dugligt. Men jag kan garanterat säga att om du vill klara dig i framtiden med de nya spelen som släpps med bra grafik och laggfritt i VR, så skulle jag höja min budget och köra 2 st grafikkort. T.ex 2st 980 Ti.

Men slängde ihop ett förslag lite snabbt som kan funka att börja med, samt plats för ett extra grafikkort i framtiden.
Kundvagn Inet

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Hej igen och tack för alla svar jag fått!

Vad tror ni om denna kombination?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9657758/

- Passar alla dessa komponenter tillsammans?
- Är det någon datorkomponent ni hade bytt ut, samt varför?
- Samt är det något jag missat i beställningen, som behövs för att kunna bygga ihop den hemma och köra igång den?

Tack återigen för alla snabba svar,

Med vänlig hälsning,
Bondadde

Permalänk
Avstängd

de MEST krävande spelen LAGGFRITT med SUPERSAMPLING? dina 13000 räcker knappt till ett grafikkort, titan X (pascal)

ett gtx 1080 räcker knappt till de mest krävande spelen utan supersampling

Antingen sänk dina krav eller dubblera din budget

Permalänk
Medlem

@Klubba:

Hej Klubba, jag sa aldrig de "mest prestandakrävande spelen", utan jag sa de "Mer, prestandakrävande VR-spelen".

Och då tänker jag på typ Vanishing Realms, även kanske War Thunder med bra FPS.

Jag förstår att en burk för 13-14.000 kr inte räcker för att driva en supersampling på 2.0 på HTC VIVE. Men hade gärna velat kunna ha 1.2-1.5.

Med vänlig hälsning,
Bondadde

Permalänk
Medlem

Kör på 13-14.000.
Då får en hysat bra maskin för det.
Det kanske inte är värt pengarna att gå högre bara för att få några tiondelar bättre i vissa spel.
De flesta spelen kommer funka skitbra för 14.000 kr, är jag ganska säker på.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

@halojoy:

Känns bra att höra!

Passar alla dessa komponenter tillsammans i min senaste kundkorg som jag länkade här ovan?

Samt är det något jag missat i beställningen, som behövs för att kunna bygga ihop den hemma och köra igång den?

Med vänlig hälsning,
Bondadde

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bondadde:

@Klubba:

Hej Klubba, jag sa aldrig de "mest prestandakrävande spelen", utan jag sa de "Mer, prestandakrävande VR-spelen".

Och då tänker jag på typ Vanishing Realms, även kanske War Thunder med bra FPS.

Jag förstår att en burk för 13-14.000 kr inte räcker för att driva en supersampling på 2.0 på HTC VIVE. Men hade gärna velat kunna ha 1.2-1.5.

Med vänlig hälsning,
Bondadde

Bara du är beredd på det, en del spel är riktigt dåligt optimerade för vr (som pcars eller assetto corsa) och man måste ha överprestanda. Vanishing realms är inte alls krävande det flyter utmärkt på mini-specen gtx 970 eller r9 290 så dte kan du säkert supersampla lite med ett gtx 1070.

Men man blir förvånad hur mycket VR kräver ibland, i pcars gick jag från 160-180 fps med crossfire aktiverat så starta jag i VR med samma settings, fick då 30 fps. Även inräknat att crossfire blev deaktiverat är dte fett mycket mer krävande

Permalänk
Medlem

Tänkte försöka slänga in en beställning hos Inet nu innan 17:00.

Någon vänlig själ som har koll på om dessa komponenter passar ihop tillsammans, samt om det är något mer jag behöver till kundkorgen för att bygga ihop, och köra igång datorn när jag fått delarna?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9657758/

Med vänlig hälsning,
Bondadde

Permalänk
Avstängd

Ser fint ut, kanske ett OS om du ska köpa det?

Ska du bygga ihop den själv så köp snabbare minnen, kostar inte mycket extra

Permalänk
Medlem

@Klubba:

Tack för snabbt svar!

Jo, är min vän som ska hjälpa mig att bygga ihop den! OS har jag redan.

När du pratar om snabbare minnen, tänker du då utöka med 2 stycken till ram-minnen, eller att jag ska kolla på RAM-minnen med högre MHz? (Är väldigt ny på det här haha.) Har du något bra förslag på snabbare minne?

Med vänlig hälsning,
Bondadde

Permalänk
Avstängd

Menar högre mhz gör skillnad ibland i vissa spel, i andra ingen skillnad alls. Men då priset oftast skiljer väldigt lite är det lika bra att ta i lite i överkant

Fallout 4 till exempel är ett spel som tycker om snabba minnen https://youtu.be/ESeoexGLVFU?t=323

Permalänk
Medlem

@Klubba:

Tack så mycket för hjälpen Klubba!

Beställningen kommer nog bli såhär för att få ut så mycket prestanda per krona som möjligt:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9661299/

Har ett Corsair 750W nätaggregat samt 2 x SSD-hårdiskar hemma från förra datorn. Dom är dock några år gamla, men misstänker att det inte lär göra någon större skillnad.

Mvh,
Bondadde

Permalänk
Medlem

Ni har all glömt CPU kylare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Seglaarn:

Ni har all glömt CPU kylare

Skickades från m.sweclockers.com

Nej de har de inte, är ju en pure rock med

Skrivet av bondadde:

@Klubba:

Tack så mycket för hjälpen Klubba!

Beställningen kommer nog bli såhär för att få ut så mycket prestanda per krona som möjligt:

Nemas problemas, ser stabilt ut