AMD tar marknadsandelar från Nvidia enligt ny rapport

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Förhoppningsvis är det inte så långt kvar till första Vega-korten. Bör bli minst 4 kort. 5 om det blir ett dual-kort också.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det får vi hoppas! hoppas på ett 490x med 5% bättre prestanda än 1080 och en prislapp på 4200 ;>

man kan ju alltid drömma haha

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Lät bra i rubriken, sen läste man nyheten o såg att det rörde sig om mindre än 10%....

Det är som nån skrev här i tråden....Volvo o Nvidia är ingrott i folket lite väl hårt....

Dock har väl folk gått ifrån Volvo numera o köper mycket andra märken..? Vad jag hört o sett så är det billigare asiatiska märken som går bra idag.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Folk verkar glömt bort vinst för per kort såld. Nvidia tjänar mycket mer per kort såld än vad AMD gör. Att AMD tar andelar från Nvidia hjälper inte ett dugg för AMD. Varje Nvidia kort såld får AMD sälja kanske 2-4 kort för ha samma vinst som Nvidia.

Skulle vara mer intressant att veta hur mycket både tjänar på per kort såld än totalt % av marknaden.

Det är samma som Apple tjäner mycket mer på varje iphone såld än Android som dominerar marknaden med +80% globalt.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Haha, den där logiken är så rolig "Någon annan" ska alltså var dum nog att köpa dyngan så att favoriten magiskt nog ska känna pressen och sänka priset för just mig

Nvidia kommer såklart inte sänka några priser eftersom de vet att massor med folk redan bestämt sig för att kasta pengar åt dem utan att titta åt något annat håll. Folk klagar men betalar ändå, och det är det enda som räknas i slutändan.

Det du skrev om "Någon annan" träffade mitt i prick. Man ser det rätt ofta här på forumet. Jag menar, det är ju kört då med det tankesättet. "Marknaden verkar fungera jättebra."

Skrivet av Daark:

Detta är varför AMD inte får marknadsdelar, folk väntar på att AMD ska släppa ett kort så de kan köpa Nvidias kort billigare.

Skrivet av anon5930:

Mycket bra även om ökningen är väldigt liten. 50/50 hade varit optimalt, förhoppningsvis väntar fler än mig på Vega.

Bra med siffror på kretsar också, är en enorm skillnad där mot om man bara kollar grafikkort. Intel är uppenbart gigantiska tack vare deras processorer, även där ser jag gärna att det jämnar ut sig lite till AMD's fördel. Nvidia kan inte konkurrera här då de saknar relevant processor.

Jag skulle nog påstå att energieffektivitet inte var något det pratades om som köpargument när Nvidias kort var sämre. Det är först efter designskiftet och Kepler faktiskt blev effektivare än AMD's Tahiti som det blev ett stort köpargument. Vilket var rätt uppenbart att Nvidia aktivt försökt få kunderna att prioritera. Och de har uppenbart lyckats med.
Samma personer som försvarade GTX 480 och dess strömförbrukning gör idag en stor sak av Nvidias energieffektivitet. Det är bara viktigt om det gynnar det egna laget. Men det gäller förstås bägge sidor med.

Personligen ser jag det inte som ett köpargument, prestanda och specifikationer är betydligt viktigare för mig men samtidigt hade jag inte köpt ett kort som presterat exakt lika men 50% eller 100% högre strömförbrukning. Hade varit rätt svårt för min del.

This.

Skrivet av _Merc_:

problemet är även när AMD var energi effektivast mellan 3000-6000 serien så hade ändå Nvidia energi effektiv stämpeln när de brände kort. Oavsett hur bra AMD är så köper folk ändå en sämre produkt om Nvidia släpper något, trots att det är dyrare.

Det var ju även samma sak med intel 2000- 2006 då AMD var bäst när det kom till CPUer och folk fortsatte att köpa intel som var betydligt sämre. Min Athlon 64 3200+ socket 754 på 2.2 GHZ sprang ju varv runt polarna med intel Cpuer.

Tack, ungefär som jag känner. Som jag skrev, marknaden verkar ju funka jättebra.

Jag hade gärnat levt i en tid där det var lite mer mot 50/50 eller 40/50 på CPU och grafikkortssidan. Där freesync och gsync blev allsync. Okej jag kryddade iväg lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Patrik356b:

Jag hoppas 1050 eller 1060 stoppas in i en ny yoga eller liknande. Men tills dess får 940 duga för mobilt spelade då det inte går att hitta något bättre just nu i den sortens laptops. 2h under spelande är okej batteritid. (7h normalt för den i sign)

Skickades från m.sweclockers.com

Tittar man på i5-6267U (Iris Graphics 550) som finns i t.ex. Acer Aspire F15 (7000 kr på prisjakt) ser man att den iGPUn presterar i nivå med 950M med DDR3 (det är dock hyfsad skillnad mellan DDR3 och GDDR5 versionen).

Då har i5-6267U 28 W TDP för hela kretsen, enbart 950M kretsen äter mer ström än så (ett 940 M äter självt ungefär lika mycket). Vilket nog rätt bra förklarar varför modeller under 950M/960M knappt existerar på marknaden längre, för laptops har Intel har överlägsen lösning just nu. Men naturligtvis är det ingen "gaming-laptop" man får med en i5-6267U, det är ändå möjligt att köra nästan alla moderna spel med rejält nedskruvade inställningar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Lät bra i rubriken, sen läste man nyheten o såg att det rörde sig om mindre än 10%....

Det är som nån skrev här i tråden....Volvo o Nvidia är ingrott i folket lite väl hårt....

Dock har väl folk gått ifrån Volvo numera o köper mycket andra märken..? Vad jag hört o sett så är det billigare asiatiska märken som går bra idag.

Det är iofs märkligt då ingen asiatisk tillverkare har ett rostskydd värd namnet på sina bilar. Sen kan man faktisktiskt dra paralleller. Hur mycket tror du är svenskt i dagens Volvo? Nästan allt är Renault delar. Efter mkt problem med motorerna så öppnade Volvo upp sin motor tillverkning igen. Men inte ens att bilana sätts ihop i Sverige är en garanti. Tex v50 gjordes helt och hållet i Belgien. Och det med gemensamma plattformar finns överallt i bilindustrin och mycket är likadant på komponentsidan i datorindustrin. Skillnaden är patent och skit på egna lösningar som visserligen gagnar företagen men knappast utvecklingen framåt av egna kretsar. Det är ju inte så att AMD är skräp utan det presterar ju hyggligt men även om de skulle få fram nya super-cpuer och gpuer så tror folk att Nvidia är bättre när förmodligen det mesta är tillverkat i Korea och Taiwan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Tittar man på i5-6267U (Iris Graphics 550) som finns i t.ex. Acer Aspire F15 (7000 kr på prisjakt) ser man att den iGPUn presterar i nivå med 950M med DDR3 (det är dock hyfsad skillnad mellan DDR3 och GDDR5 versionen).

Då har i5-6267U 28 W TDP för hela kretsen, enbart 950M kretsen äter mer ström än så (ett 940 M äter självt ungefär lika mycket). Vilket nog rätt bra förklarar varför modeller under 950M/960M knappt existerar på marknaden längre, för laptops har Intel har överlägsen lösning just nu. Men naturligtvis är det ingen "gaming-laptop" man får med en i5-6267U, det är ändå möjligt att köra nästan alla moderna spel med rejält nedskruvade inställningar.

Dock platsar den inte in i kategorin där yoga hamnar så tyvärr inget alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Patrik356b:

Dock platsar den inte in i kategorin där yoga hamnar så tyvärr inget alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Det håller jag absolut med om. Även 13" MBP har motsvarande CPU, dock i Broadwell-smak just nu.

Finns sedan kanske mer direkta konkurrenter mot Yoga med Iris Graphics (t.ex. Dell XPS13, HP Spectre och just Yoga), fast de har då 15 W TDP modellen och prislappen startar typiskt på 15k...

Poängen är dock mer: med eDRAM så har iGPUer nått en en nivå där low-end dGPU blir rätt meningslösa i laptops då iGPU-lösningarna har överlägsen perf/W. Om TDP tillåter kraftigare doningar är dock iGPUer chanslösa sett till absolut grafikprestanda, eDRAM eller ej eDRAM.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Det håller jag absolut med om. Även 13" MBP har motsvarande CPU, dock i Broadwell-smak just nu.

Finns sedan kanske mer direkta konkurrenter mot Yoga med Iris Graphics (t.ex. Dell XPS13, HP Spectre och just Yoga), fast de har då 15 W TDP modellen och prislappen startar typiskt på 15k...

Poängen är dock mer: med eDRAM så har iGPUer nått en en nivå där low-end dGPU blir rätt meningslösa i laptops då iGPU-lösningarna har överlägsen perf/W. Om TDP tillåter kraftigare doningar är dock iGPUer chanslösa sett till absolut grafikprestanda, eDRAM eller ej eDRAM.

Möjligt, men med tanke på att en 940m yoga går på liknande summa så känns det inte optimalt att byta riktigt än, kanske ifall det kommer något bra erbjudande.

Skickades från m.sweclockers.com