Dator i delar funkar inte; Skicka tillbaka för felsökning?

Permalänk

Dator i delar funkar inte; Skicka tillbaka för felsökning?

Hej!

Min kompis fick idag sina delar hon köpt, och börjat bygga ihop sin dator, men ack, såklart fungerar den inte (inga fläktar ens rör sig när hon trycker på power), och jag har försökt så gott jag kunnat att felsöka på distans, men det verkar nästan som att någon av delarna måste vara defekta.

Frågan är då, skickar man tillbaka alla delar och säger "någon av dessa verkar inte fungera, men jag vet inte vilken"? Jag är ganska säker på att hon inte har ett annan nätagg hon kan prova med, och det skulle lika gärna kunna vara moderkortet som är trasigt, eller kanske t.o.m CPU (vad som händer om man försöker boota med en trasig CPU vet jag inte).

Tack på förhand för svar.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det är ju lite gisslet av att köpa lösa delar. Du kan inte bara skicka tillbaka allt utan förväntas veta vilken del som är trasig. Men jag skulle tro att allt funkar egentligen. Har hon provat de enkla sakerna med minimalt antal delar utanför lådan osv?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Ja, det är ju lite gisslet av att köpa lösa delar. Du kan inte bara skicka tillbaka allt utan förväntas veta vilken del som är trasig. Men jag skulle tro att allt funkar egentligen. Har hon provat de enkla sakerna med minimalt antal delar utanför lådan osv?

Ja, hon har provat att köra med minimalt antal delar, att köra med en ensam RAM sticka (provat med båda), dubbelkollat att 4+4pin 12v sitter i, kollat att PWR switch sitter rätt, provat att starta genom att sätta RESET på PWR och starta med RESET knappen, kollat att 24pin sitter i ordentligt.

Jag har ju dock inte varit med vid varken ihopbyggnad eller dubbelkoll, så är ju svårt att veta om hon "dubbelkollat rätt" så att säga, så innan det ens är aktuellt att skicka tillbaka något kommer jag ju åka dit och kika på det själv. Ville mest höra vad som gäller om något faktiskt är defekt.

EDIT: Hon har tydligen löst det *facepalm* 4+4pin 12v...satt inte i ordentligt, trotts 2 "dubbelkollar" så låg visst mer i det jag sa om att "dubbelkolla rätt" än vad jag först trodde. Till hennes försvar kan den ju vara ganska trög att trycka ner.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |