Permalänk
Medlem

hårddisk försvinner o kommer tillbaka.

hej
har en gammal men bra hp pavilion d4785.se
moderkort asus abm2n-La.
och 3 hårddiskar,
en C på 250 gig med bara win på.
en F på 250 gig som ja har säkerhetskopior på
och E en på 1tb med fillmer musik mm
med win 7 ,uppdat till win 10 som har funkat bra .
men dom senaste dagarna har musen hängt sej,frusit .
för att efter 3-4 min funka igen.
nu upptäkte jag det att när det händer,så försvinner hårddisk F,för att sedan komma tillbaka igen efter allt från 5min till en timme.
jag har bytt nätagg, kablarna från moderkortet till diskarna.
skiftat kablarna från moderkortet till diskarna.
vad jag förstår så e de moderkortet som en knas, enligt komentater när ja googlar på problemet.
eftersom de inte verkar vara varken kablar eller nätagget.
o de e alltid disk F som försvinner, även när ja skiftar kablar och även bytt den disken mot en annan.
ja har ju win 7 uppdat till win 10 som funkat bra.
men häromdan laddade ja ner nån uppdatering tilll win 10.
kan de va den som spökar

Permalänk
Medlem

Har du testat att koppla ur F disken helt?
Låter som om F disken håller på att gå sönder.

Permalänk
Medlem

ja , om ja kopplar ur f disken så försvinner den ju inte.
men ja har testat med 2 andra hårddiskar på f , o dom försvinner ochså

Permalänk
Medlem

har testat i dag med att koppla ur E.
o då verkar det som att de funkar,ingen mus som hänger sej.
o disk F försvinner inte.
verkar som att moderkortet inte klarara av fler än 2 gårddiskar,trotts att de finns fyra uttag.
kan de va nått me lödningen vid satauttagen när det blir varmt

Permalänk
Medlem

nu låste sej musen igen , o f disken försvann.
vilket moderkort passar om ja ska byta ut de ja har.
får gärna va 6 uttag på moderkortet i stället för 4 ,som de e nu.
kan de hjälpa att uppdatera drivrutinerna till moderkortet tro.

Permalänk
Medlem

Jag mhar liknande problem med HDD som disconnectar och sedan kommer tillbaka. Har bytt satakablar och portar på moderkortet utan framgång, det enda jag inte provat än är att dela upp strömförsörjningen på två linor, alla mina 3 HDD sitter idag på samma.
Min misstanke är att moderkortet är boven i dramat och tittade på att byta ut det, dock har jag en i5 3570K på 1155 socket som intel verkar ha gått ifrån sedan länge och det verkar svårt att få tag på sådana moderkort. Kanske måste investera i ett uppgraderingspaket med både moderkort och processor vad det verkar.

Finns det någon som har mer kunskap om det här än mina tafatta försöka uteslutningsförsöka får ni gärna dela med er

Visa signatur

CPU: Intel i5-3570K| GPU: Gigabyte Windforce GTX 670 | Minne: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB | Mobo: ASRock Z77 Extreme4 | SSD: Samsung 830-Series 128GB| Lagring: 500GB Internt, 2+1TB Externt | Chassi: Fractal Design Define R4 Black | PSU: Corsair TX 650W | OS: Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara någon strömspar-funktion som spökar?
Vet att mina mekaniska diskar brukar spela lite spratt med min dator när de har gått ner i idle och sedan ska varvas upp igen.

Musen kan ibland hacka fram och datorn blir lite allmänt seg, trots att OS ligger på separat SSD.
Men den verkar ändå sega ner när den ska göra något anrop till disken.

Har aldrig haft problem med att diskar försvinner däremot, vilket låter lite skumt.
Utforska inställningar i windows och eventuellt BIOS kanske kan ge något?

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

de va den ena hårddisken som höll på o pajja.
så den störde på nått vis ,så att den andra hårddisken också försvan.

Permalänk
Medlem

Nu har jag vidtagit följande åtgärder, får se om det löser något
- Har kopplat ur den äldre av de två HDD
- Har kopplat SSD med OS och HDD för lagring på två olika strömlinor

Återkommer med resultat

Visa signatur

CPU: Intel i5-3570K| GPU: Gigabyte Windforce GTX 670 | Minne: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB | Mobo: ASRock Z77 Extreme4 | SSD: Samsung 830-Series 128GB| Lagring: 500GB Internt, 2+1TB Externt | Chassi: Fractal Design Define R4 Black | PSU: Corsair TX 650W | OS: Windows 7 64-bit