Anslutning till Fibertjänst, BBB blockerar

Permalänk
Avstängd

Anslutning till Fibertjänst, BBB blockerar

Hallå!

Har flyttat in i en hyreslägenhet förra fredagen 19/8, lägenheten är inkopplad på ett fiberstadsnät.

Beställde ny tjänst från ownit på 250/100 mbits och fick sedan bara ut 2mbits ner och 0.5mbits upp.

Denna 2 mbits tjänst är en tjänst som ingår gratis i hyran om man inte önskar högre hastighet.

Ringer då till ownit support som då säger att det ligger en blockering på min adress och att Bredbandsbolaget är den som ligger och blockerar.

Talar med BBB och de säger att de ska försöka få tag i den förra hyresgästen och fråga denna om han vill säga upp abonnemanget eller flytta tjänsten till en annan bostad inom stadsnätet.

Efter många dagars ringande för att höra om de fått tag i förra hyresgästen så har de fortfarande inte tagit bort blockeringen och hävdar att de inte kan göra något sålänge de har ett kontrakt med förra hyresgästen.

Har även varit i kontakt med hyresvärden som säger att detta abonnemanget SKA sägas upp automatiskt när hyresgästen säger upp sin lägenhet då tjänsten är gratis och ingår i hyran.
Det finns alltså inget annat avtal vid sidan om på 2mbits mellan hyresgästen och BBB, då hade isåfall hastigheten legat på 10mbits som är deras minsta tjänst så BBB ljuger.

Efter att ha gett BBB 4 dagar för att försöka fixa problemet så påpekar jag att detta inte är MITT problem och att de omedelbart ska häva blockeringen så att jag kan få in tjänsten som jag har beställt då jag har avtalet som hyresgäst över lägenheten, så blir supporten på BBB otrevliga och säger att det är inte upp till dom att fixa utan min egen skyldighet att ta kontakt med förra hyresgästen.

Jag frågar då hur jag ska få reda på nummer eller namn till hyresgästen som jag aldrig har träffat, de svarar då att det är mitt problem.
Och vad händer om personen flyttat utomlands?
Inte går att få tag på?
Ja nej då fortsätter de att spärra min lägenhet.

Ownit supporten har försökt och hjälpa mig med att lägga in någon sorts anmälan till själva stadsnätet om att få bort blockeringen, men de vet inte hur lång tid detta kommer att ta eller om det kommer att fungera.

Så vad gör man?
Jag ser inte hur detta skulle kunna vara mitt problem på något sätt?
Om de nu hade haft ett abonnemang med förra hyresgästen (vilket de inte har, men de ljuger om det) så är ju inte det mitt problem.
Vad har man för valmöjligheter just nu?
Finns det inga regler för hur företag får lov att bete sig?

Permalänk
Medlem

Ja de kan hjälpa till att fimpa abonnemanget men om tidigare inneboende kanske har bindningstid eller uppsägningstid så blir det ju kundens problem. Du kan ju inte ringa och avsluta en annan människas abonnemang, de får ju varken du eller leverantören göra utan godkänande från kund = den som bodde i din bostad tidigare.

Går ju inte bara att säga "jag bor här nu det är säkert! kan ni säga upp den som bor där jag bor", måste ju komma från kundens mun så att säga, säkert ett papper som ska skrivas på för avslut också.

Väldigt drygt, men det är faktiskt ditt problem som flyttar in där. Kontakta fastighetsägaren, jaga runt. Sedan om det är nån gruppanslutning på adressen med grundabonnemang då kan du väl inte koppla på en annan leverantör där, eller vad har du nät ?

Permalänk
Medlem

Låter sjukt, man kan väl inte ha aktiva abonemang på en adress man inte bor på / äger tycker jag...
i detta fall skulle jag vända mig till hyresvärden igen som får kontakta BBB / stadsnätet för att säga att person A inte bor kvar och eventuellt skicka papper på att han som bodde där flyttat och du har flyttat in.

Skrivet av Gamsurn:

Väldigt drygt, men det är faktiskt ditt problem som flyttar in där. Kontakta fastighetsägaren, jaga runt. Sedan om det är nån gruppanslutning på adressen med grundabonnemang då kan du väl inte koppla på en annan leverantör där, eller vad har du nät ?

Förstår inte varför det skulle vara hans problem? snarare hyresvärden/fastighetsägarens problem att lösa

han säger att det är stadsnät och man kan uppgradera det, vi har samma där jag bor.

EDIT: är det ownit som äger stadsnätet? annars skulle jag eventuellt (obs inte din skyldighet, men för att snabba på ärendet) vända mig till de som har hand om stadsnätet.

Permalänk
Rekordmedlem

Det här kanske är tillämpligt, hyresvärden borde sköta om problemet eller sänka hyran.

Den hyra som en hyresgäst betalar avser en fullt fungerande lägenhet. Om det föreligger hinder och men i nyttjanderätten kan man som hyresgäst ha rätt till skälig nedsättning av hyran.
http://www.fastighetsagarna.se/syd/tjanster/fraga_experten/va...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Har även varit i kontakt med hyresvärden som säger att detta abonnemanget SKA sägas upp automatiskt när hyresgästen säger upp sin lägenhet då tjänsten är gratis och ingår i hyran.
Det finns alltså inget annat avtal vid sidan om på 2mbits mellan hyresgästen och BBB, då hade isåfall hastigheten legat på 10mbits som är deras minsta tjänst så BBB ljuger.

Om saker sägs upp automatiskt så skall det finnas en process och spårbarhet och din hyresvärd bör från sin sida kunna peka på att och när avtalet sades upp.

Skall vi se det rent tekniskt så vet du inte vad det finns för avtal för det du får ut kan mycket väl vara det som defaultnätet i en 802.1x ger dig då din anslutande utrustning inte är känd i switchen så att hävda att dom ljuger är felaktigt utan mer bevis och sa du det till supporten så kan jag förstå att dom inte längre var hjälpsamma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gamsurn:

Ja de kan hjälpa till att fimpa abonnemanget men om tidigare inneboende kanske har bindningstid eller uppsägningstid så blir det ju kundens problem. Du kan ju inte ringa och avsluta en annan människas abonnemang, de får ju varken du eller leverantören göra utan godkänande från kund = den som bodde i din bostad tidigare.

Går ju inte bara att säga "jag bor här nu det är säkert! kan ni säga upp den som bor där jag bor", måste ju komma från kundens mun så att säga, säkert ett papper som ska skrivas på för avslut också.

Väldigt drygt, men det är faktiskt ditt problem som flyttar in där. Kontakta fastighetsägaren, jaga runt. Sedan om det är nån gruppanslutning på adressen med grundabonnemang då kan du väl inte koppla på en annan leverantör där, eller vad har du nät ?

BBB sa att det spelar ingen roll om det är jag som står på hyresavtalet, sålänge kunden fortsätter betala så kan han i princip fortsätta blockera min adress om han nu vill.

Har varit i kontakt med fastighetsägaren som i sin tur har varit i kontakt med deras IT-ansvarige, man får inte tag i folk som sköter det rent tekniska längre utan måste dras med support som inte kan göra något egentligen mer än att skicka ärendet vidare.

Örebro stadsnät

Skrivet av Viochee:

Låter sjukt, man kan väl inte ha aktiva abonemang på en adress man inte bor på / äger tycker jag...
i detta fall skulle jag vända mig till hyresvärden igen som får kontakta BBB / stadsnätet för att säga att person A inte bor kvar och eventuellt skicka papper på att han som bodde där flyttat och du har flyttat in.

Förstår inte varför det skulle vara hans problem? snarare hyresvärden/fastighetsägarens problem att lösa

han säger att det är stadsnät och man kan uppgradera det, vi har samma där jag bor.

EDIT: är det ownit som äger stadsnätet? annars skulle jag eventuellt (obs inte din skyldighet, men för att snabba på ärendet) vända mig till de som har hand om stadsnätet.

Det är Örebro som äger stadsnätet.

Skrivet av aluser:

Om saker sägs upp automatiskt så skall det finnas en process och spårbarhet och din hyresvärd bör från sin sida kunna peka på att och när avtalet sades upp.

Skall vi se det rent tekniskt så vet du inte vad det finns för avtal för det du får ut kan mycket väl vara det som defaultnätet i en 802.1x ger dig då din anslutande utrustning inte är känd i switchen så att hävda att dom ljuger är felaktigt utan mer bevis och sa du det till supporten så kan jag förstå att dom inte längre var hjälpsamma.

Kan förstå vad du menar med den tekniska delen då BBB är en utav dom som tillhandahåller egen utrustning när man beställer från dom, medans de andra bolagen inte kräver att du använder någon utrustning mer än nätverkskabel eller om du vill använda en egen router.

Men vad hände med att om jag varit den förra hyresgästen och har beställt ett bredband/tjänst och sen glömt eller struntat i att säga upp det, varför ligger inte ansvaret då hos den förra hyresgästen?
När jag hade Comhem en gång i tiden och flyttade 3-4 mån innan avtalet gick ut så var jag tvungen att betala in hela summan som var kvar enligt kontraktet, vad är skillnaden för den förra hyresgästen i detta fallet?

Skicka extra räkning till förra hyresgästen med straffavgift för extra jobb för BBB isåfall?
För jag ser verkligen inte något problem från min sida, då förra hyresgästen fortfarande är vid livet och på så sätt också legalt ansvarig?

Men som sagt, Ownit håller på med att försöka forcera bort blockeringen med hjälp utav stadsnätet och hyresvärden försöker få kontakt med BBB genom deras IT-ansvariga.

Hur lång tid till detta kommer ta är dock okänt, kanske blir klart när jag flyttar om 3-4 år?

Permalänk
Medlem

Ring en advokat och resonera. Det går inte att ha ett abonnemang i någon annans lägenhet. Det man kan göra är att ta med sig ett abonnemang till en ny adress eller om möjligt vara betalare eller borgenär för kunden, men det skulle fortfarande vara dig abonnemanget står på. Samma sak är det om du har god man tex. Det är fortfarande du som har kontraktet, men din gode man sköter dina räkningar rent tekniskt.

Det här skulle jag se som ett avtalsbrott från din hyresvärds sida om det inte specifikt framgår i ditt hyresavtal. Du kan begära att din hyresvärd tar fram en annan lägenhet som går att använda då den inte uppfyller kraven. Kontakta även hyresgästföreningen, hyresnämnden samt kronofogden som kan hjälpa dig här. Samt kommunens konsumentvägledare.

Om det nu är så att den förra hyresgästen har ett abonnemang på din adress så borde du då få åtminstone deras lägsta hastighet eftersom man inte kan ha ett abonnemang på en lägenhet i en annan lokal. Alternativet här är att den förra boende skulle fysiskt ha tagit med sig vägguttaget till annan ort. Känns som man kan göra en "all in" på en sådan vadslagning.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OldComputer:

Ring en advokat och resonera. Det går inte att ha ett abonnemang i någon annans lägenhet. Det man kan göra är att ta med sig ett abonnemang till en ny adress eller om möjligt vara betalare eller borgenär för kunden, men det skulle fortfarande vara dig abonnemanget står på. Samma sak är det om du har god man tex. Det är fortfarande du som har kontraktet, men din gode man sköter dina räkningar rent tekniskt.

Det här skulle jag se som ett avtalsbrott från din hyresvärds sida om det inte specifikt framgår i ditt hyresavtal. Du kan begära att din hyresvärd tar fram en annan lägenhet som går att använda då den inte uppfyller kraven. Kontakta även hyresgästföreningen, hyresnämnden samt kronofogden som kan hjälpa dig här. Samt kommunens konsumentvägledare.

Om det nu är så att den förra hyresgästen har ett abonnemang på din adress så borde du då få åtminstone deras lägsta hastighet eftersom man inte kan ha ett abonnemang på en lägenhet i en annan lokal. Alternativet här är att den förra boende skulle fysiskt ha tagit med sig vägguttaget till annan ort. Känns som man kan göra en "all in" på en sådan vadslagning.

Gick in på konsumentverkets hemsida som gav rådet att kolla in telekområdgivarna som har hand om konsumenträtt när det gäller bredband etc.

Väldigt trevligt då att jag ska ta kontakt med dessa om konsumenträtt när de är ägda och finansierade utav bland annat Bredbandsbolaget.

https://telekomradgivarna.se/om-oss/

"Ägare och finansiärer

Verksamheten ägs av organisationen IT&Telekomföretagen. Den finansieras av de operatörer inom tv, telefoni och bredband som har valt att vara med vilket för närvarande är:

AllTele
Boxer
Bredbandsbolaget
ComHem
Fello
Glocalnet
Götalandsnätet
Hi3G (3, Hallon)
Lunet
Net1
Tele2 (Tele2, Comviq)
Telenor (Telenor, Vimla)
Telia Company (Telia, Halebop)
Universal Telecom
0700"

Jag vet inte, men när man behöver skriva på hemsidan att man är opartisk börjar jag iallafall att bli orolig.
Känns som om bolagen fixat till sig en riktigt fin position där det är en omöjlighet för kunden att göra något.

Men får väl ta och ringa dom imorgon när de har telefontid och höra vad det är för fina råd de kan tänkas ge mig i en eventuell strid med deras ägare/finansiär.

Permalänk
Medlem

Det är BBB's problem, kontakta dem öppet på FB
https://www.facebook.com/Bredbandsbolaget
Gissar att problemet snabbt kommer lösas när du berättar hela historien.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Det kan ibland hos kundtjänster råda lite förvirring om vad som faktiskt är vad. Ett abonnemang är inte att likställa med en anslutning, operatören behöver int reservera en port för att abonnemanget ska ligga kvar. Om kunden är betalningsskyldig gentemot Bredbandsbolaget så är det inte din ensak, kunden i fråga har ju oavsett inte tillgång till uttaget så om det är aktivt eller ej påverkar ju inte kunden eller kundens tjänst.

Du behöver alltså inget medgivande från kunden i fråga, då kunden inte äger porten som blockeras.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

Väldigt drygt, men det är faktiskt ditt problem som flyttar in där.

Härligt med proffstyckare ibland. Har du några som helst belägg för det "faktiska"?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

Ja de kan hjälpa till att fimpa abonnemanget men om tidigare inneboende kanske har bindningstid eller uppsägningstid så blir det ju kundens problem. Du kan ju inte ringa och avsluta en annan människas abonnemang, de får ju varken du eller leverantören göra utan godkänande från kund = den som bodde i din bostad tidigare.

Går ju inte bara att säga "jag bor här nu det är säkert! kan ni säga upp den som bor där jag bor", måste ju komma från kundens mun så att säga, säkert ett papper som ska skrivas på för avslut också.

Väldigt drygt, men det är faktiskt ditt problem som flyttar in där. Kontakta fastighetsägaren, jaga runt. Sedan om det är nån gruppanslutning på adressen med grundabonnemang då kan du väl inte koppla på en annan leverantör där, eller vad har du nät ?

klart man inte kan säga upp någon annans abonnemang. Dock kan man å andra sidan heller inte ha kvar en anslutning som blockerar den nya hyresgästens nät. Abonnemang och anslutning är två vitt skilda saker.

Ponera att jag tecknar ett 12 månaders abonnemang med en ISP men flyttar efter en månad. Om det i den nya bostaden inte är möjligt att ha samma ISP kan jag helt sonika inte lämna kvar mitt abonnemang i den gamla. Det man får göra är att stänga av anslutningen, men jag kommer fortfarande att få betala månadsavgiften för de 11 månader som är kvar. Men det är självklart inte tillåtet att claima en internet anslutning i någon annans lägenhet, det förstår väl vem som helst? Det tycker jag till och med att vilken random person på BBB borde förstå. Det borde räcka med bevis för att jag numer är hyresgäst i denna lägenhet. För om det nu är så att abonnemanget med låg hastighet ingår i hyran så är det inte ens en kostnad för den gamla hyresgästen...

Jag har förövrigt svårt att se att ett abonnemang som ingår i hyran står som ett personligt abonnemang. BBB vet antagligen inte alls vad de snackar om..

Permalänk
Medlem

åter igen en tråd om BBB, dom verkar vara inne på ett dåligt spår... Om det du skriver stämmer skulle man ju kunna teckna abb på alla adresser i en hel stad och spärra allihopa... ingen logik i det dom säger

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Jag har förövrigt svårt att se att ett abonnemang som ingår i hyran står som ett personligt abonnemang. BBB vet antagligen inte alls vad de snackar om..

Om det inte var som aluser skrev att om man inte har BBB's utrustning så skalas hastigheten ner till en standard anslutning dvs 2mbits.
Men sånt får man inte reda på när man ringer till supporten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Om det inte var som aluser skrev att om man inte har BBB's utrustning så skalas hastigheten ner till en standard anslutning dvs 2mbits.
Men sånt får man inte reda på när man ringer till supporten.

Jo, så kanske det fungerar. Men att BBB inte kan göra något utan den förra hyresgästen är bara en massa BS. Du ska överhuvudtaget inte behöva den förra hyresgästens godkännande för någonting. Det borde helt klart räcka med att hyresvärden ringer BBB och säger att den gamla hyresgästen, som eventuellt har ett abonnemang inte längre bor kvar. Det ska verkligen inte behöva vara något krångligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Härligt med proffstyckare ibland. Har du några som helst belägg för det "faktiska"?

Ja för att världen fungerar så. Varför skulle en ISP lägga sina resurser på att jaga rätt på en tidigare kund när du som ringer in inte ens tänker skaffa en tjänst hos dem? får de betalt av nån som flyttat därifrån men har abonnemanget kvar så är väl de nöjda och tror att människan bor kvar där.

Hur ska de veta att du verkligen bor där som du säger? då skulle ju vem som helst kunna ringa och säga att de vill säga upp ett abonnemang på en viss adress, i god tro

En flyttanmälan måste ju göras eller uppsägning av kunden. Det du bör göra är ju att vända dig till din leverantör där du faktiskt kommer betala pengar så får de dra igång processen. deras "support" eller "tekniker" får väl felanmäla till stadsnätet och göra det här jobbet.

Permalänk
Avstängd

Hallå igen.

Äntligen löste sig problemet!

Ringde upp BBB en gång till och påpekade att de gärna får lov att fortsätta ha abonnemanget kvar men flytandes men icke få uppehålla anslutningen till min lägenhet.

Och att jag isåfall får ta kontakt med telekområdgivarna så att de får förklara för er vad som gäller ifall ni fortfarande vägrar.

Supporten bad mig vänta lite, och efter 5-10 minuter kom han tillbaka och sa att de normalt inte tar bort anslutningar men att i detta fallet gör ett undantag.

Ringt Ownit och de kunde verifiera att anslutningen från BBB nu är borttagen och ownits tjänst går igång inom ett par minuter.

Fy fan asså, detta kunde ha lösts från dag ett egentligen känner man.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gamsurn:

Ja för att världen fungerar så. Varför skulle en ISP lägga sina resurser på att jaga rätt på en tidigare kund när du som ringer in inte ens tänker skaffa en tjänst hos dem? får de betalt av nån som flyttat därifrån men har abonnemanget kvar så är väl de nöjda och tror att människan bor kvar där.

Hur ska de veta att du verkligen bor där som du säger? då skulle ju vem som helst kunna ringa och säga att de vill säga upp ett abonnemang på en viss adress, i god tro

En flyttanmälan måste ju göras eller uppsägning av kunden. Det du bör göra är ju att vända dig till din leverantör där du faktiskt kommer betala pengar så får de dra igång processen. deras "support" eller "tekniker" får väl felanmäla till stadsnätet och göra det här jobbet.

Ja varför skulle en ISP lägga ner resurser på saker som förbättrar deras rykte?
Istället för att ha ett rykte om att man klyddar och låter det tar dagar/veckor innan problem löses?
Det verkar vara en riktigt bra affärsmodell...

Kan säga dig att efter den här resan, kommer jag aldrig att ta bredbandsbolagets tjänster i framtiden.

EDIT: Och kolla upp ifall det var jag som bodde där gjorde de första dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

...
Hur ska de veta att du verkligen bor där som du säger? då skulle ju vem som helst kunna ringa och säga att de vill säga upp ett abonnemang på en viss adress, i god tro
...

Har du hört talas om skatteverket och din folkbokföringsadress?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Hallå igen.

Äntligen löste sig problemet!

Ringde upp BBB en gång till och påpekade att de gärna får lov att fortsätta ha abonnemanget kvar men flytandes men icke få uppehålla anslutningen till min lägenhet.

Och att jag isåfall får ta kontakt med telekområdgivarna så att de får förklara för er vad som gäller ifall ni fortfarande vägrar.

Supporten bad mig vänta lite, och efter 5-10 minuter kom han tillbaka och sa att de normalt inte tar bort anslutningar men att i detta fallet gör ett undantag.

Ringt Ownit och de kunde verifiera att anslutningen från BBB nu är borttagen och ownits tjänst går igång inom ett par minuter.

Fy fan asså, detta kunde ha lösts från dag ett egentligen känner man.

Bra det. Nästa gång kan du ju vända dig åt rätt håll, dvs din leverantör Ownit så hade det nog löst sig snabbare. BBB gjorde ju i det här fallet fel.

Permalänk
Medlem

hinder och men i nyttjanderätten, det får hyresvärden att snabbt agera när man hotar med ersättningskrav.

Viktigt att man är påläst och saklig när man ringer in, om inte det når fram be att få tala med någon som är ansvarig för vidare eskalering.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

Ja för att världen fungerar så. Varför skulle en ISP lägga sina resurser på att jaga rätt på en tidigare kund när du som ringer in inte ens tänker skaffa en tjänst hos dem? får de betalt av nån som flyttat därifrån men har abonnemanget kvar så är väl de nöjda och tror att människan bor kvar där.

Hur ska de veta att du verkligen bor där som du säger? då skulle ju vem som helst kunna ringa och säga att de vill säga upp ett abonnemang på en viss adress, i god tro

En flyttanmälan måste ju göras eller uppsägning av kunden. Det du bör göra är ju att vända dig till din leverantör där du faktiskt kommer betala pengar så får de dra igång processen. deras "support" eller "tekniker" får väl felanmäla till stadsnätet och göra det här jobbet.

Varför skulle det vara tillåtet för en ISP att blockera en hyresgästs fiber bara för att den förra hyresgästen inte gjort rätt för sig, även när de blir uppmärksammade på det? Att det är jag som bor på den aktuella adressen finns det ju åtskilliga sätt att bevisa, som tidigare nämnt finns Skatteverket, folkbokföringen, hyreskontrakt, hyresavier och inte minst hyresvärden. Att inte BBB har några skyldigheter utan endast kan sitta och rulla tummarna tills något annat företag hör av sig till dem låter ju helt befängt, framförallt när du motiverar det med att "du ska inte ens bli kund hos dem".

Du säger att det inte funkar eftersom vem som helst kunnat ringa upp och säga upp någon annans abonnemang, men att TS borde vända sig till sin leverantör (vilket han också gjort). Men på exakt samma sätt skulle ju någon kunna vända sig till en leverantör för att få BBB att avsluta uppkopplingen på en viss adress. Det är ju ingen skillnad? För gag har då aldrig behövt bevisa för en ISP/tjänsteleverantör att jag faktiskt bor på den adress jag säger, vare sig det rör sig om ADSL, fiber eller kabelTV.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gamsurn:

Bra det. Nästa gång kan du ju vända dig åt rätt håll, dvs din leverantör Ownit så hade det nog löst sig snabbare. BBB gjorde ju i det här fallet fel.

Ownit var ju den första jag ringde till.

Permalänk

Tänker inte ge mig in i diskussionen om vem som gjort rätt och fel i ärendet, men vill inflika att även abonnemang som ingår i hyran "ägs" i regel av slutkunden. Skillnaden mot ett vanligt abonnemang ligger bara i hur det faktureras.

Det finns myndighetskrav på att alla internetanslutningar skall vara registrerade på en fysisk/juridisk person och fastighetsägare är i regel inte jättesugna på att vara den som är ansvarig för vad deras hyresgäster gör på internet.