Anslutning till Fibertjänst, BBB blockerar
Hallå!
Har flyttat in i en hyreslägenhet förra fredagen 19/8, lägenheten är inkopplad på ett fiberstadsnät.
Beställde ny tjänst från ownit på 250/100 mbits och fick sedan bara ut 2mbits ner och 0.5mbits upp.
Denna 2 mbits tjänst är en tjänst som ingår gratis i hyran om man inte önskar högre hastighet.
Ringer då till ownit support som då säger att det ligger en blockering på min adress och att Bredbandsbolaget är den som ligger och blockerar.
Talar med BBB och de säger att de ska försöka få tag i den förra hyresgästen och fråga denna om han vill säga upp abonnemanget eller flytta tjänsten till en annan bostad inom stadsnätet.
Efter många dagars ringande för att höra om de fått tag i förra hyresgästen så har de fortfarande inte tagit bort blockeringen och hävdar att de inte kan göra något sålänge de har ett kontrakt med förra hyresgästen.
Har även varit i kontakt med hyresvärden som säger att detta abonnemanget SKA sägas upp automatiskt när hyresgästen säger upp sin lägenhet då tjänsten är gratis och ingår i hyran.
Det finns alltså inget annat avtal vid sidan om på 2mbits mellan hyresgästen och BBB, då hade isåfall hastigheten legat på 10mbits som är deras minsta tjänst så BBB ljuger.
Efter att ha gett BBB 4 dagar för att försöka fixa problemet så påpekar jag att detta inte är MITT problem och att de omedelbart ska häva blockeringen så att jag kan få in tjänsten som jag har beställt då jag har avtalet som hyresgäst över lägenheten, så blir supporten på BBB otrevliga och säger att det är inte upp till dom att fixa utan min egen skyldighet att ta kontakt med förra hyresgästen.
Jag frågar då hur jag ska få reda på nummer eller namn till hyresgästen som jag aldrig har träffat, de svarar då att det är mitt problem.
Och vad händer om personen flyttat utomlands?
Inte går att få tag på?
Ja nej då fortsätter de att spärra min lägenhet.
Ownit supporten har försökt och hjälpa mig med att lägga in någon sorts anmälan till själva stadsnätet om att få bort blockeringen, men de vet inte hur lång tid detta kommer att ta eller om det kommer att fungera.
Så vad gör man?
Jag ser inte hur detta skulle kunna vara mitt problem på något sätt?
Om de nu hade haft ett abonnemang med förra hyresgästen (vilket de inte har, men de ljuger om det) så är ju inte det mitt problem.
Vad har man för valmöjligheter just nu?
Finns det inga regler för hur företag får lov att bete sig?