Permalänk

Nytt moderkort och processor problem

Tjena!

Jag köpte ett nytt moderkort och processor samt RAM-minnen då mitt gamla moderkort hade gjort sitt.
Nya komponenter:
MSI Z170A
i7 6700k

Jag lyckades sätta dit allt som det skulle sitta, starta datorn men då fungerade inte musen, bara tangentbordet. Lyckades lösa det efter många omstarter, ingen aning om hur det fixade sig. Hade fler problem med BIOS men tror jag lyckades lösa de. Formaterade SSDn och ominstallerade Windows (formaterade dock inte HDDn, men den var utdragen). Det såg bra ut fram tills att jag inte kunde installera steamspel helt, det gick att ladda ner de men man fick trycka på "återuppta" knappen några gånger då nedladdningen pausades flera gånger. När spelet väl var nedladdat stod det att det behövde uppdateras, tryckte på uppdatera men då fastnade nedladdningen på 100% och inget gick att göra.

Märker även att jag tappar internetuppkoppling lite då och då, samt att tex. twitch-streams laggar ovanligt mycket, får 120mbit/s på bredbandskollen.

Har testat att ominstallera windows 3-4 gånger efter det samt formaterat hddn, men samma problem uppstår.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@piccololento
Vilken Windows version?
Lägger du på alla nya och uppdaterade drivrutiner?
Testat bara med en minnes sticka?

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Skrivet av riger:

@piccololento
Vilken Windows version?
Lägger du på alla nya och uppdaterade drivrutiner?
Testat bara med en minnes sticka?

Windows 7
Nej, lyckas inte installera nyaste drivrutinerna från hemsidan.
Hur menar du då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av piccololento:

Windows 7
Nej, lyckas inte installera nyaste drivrutinerna från hemsidan.
Hur menar du då?

Skickades från m.sweclockers.com

Lyckas du inte ladda ner drivrutinerna från tillverkarnas hemsida eller får du ner allt med installationen misslyckas?

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Skrivet av riger:

Lyckas du inte ladda ner drivrutinerna från tillverkarnas hemsida eller får du ner allt med installationen misslyckas?

Kan ladda ner de men inte installera de, 2 st gick iof att installera men har inte gjort någon skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

flashat bios till senaste?

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Testa med W10 ist som är mer anpassad för Skylake och se om problemen försvinner.
Uppdatera bios, hämta drivers från chiptillverkarnas sajter.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Rekordmedlem

Du är säker på att du inte skadat några pinnar i cpusockeln under installationen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Installerat chipset drivare?

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre

Permalänk
Medlem

Säger som trbo.. installera windows och uppdatera alla drivare från tillverkarens hemsida..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av piccololento:

Windows 7
Nej, lyckas inte installera nyaste drivrutinerna från hemsidan.
Hur menar du då?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad händer exakt när du försöker installera drivrutinerna?
Råkade du blanda ihop 32 och 64 bit drivrutiner?

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Vad händer exakt när du försöker installera drivrutinerna?
Råkade du blanda ihop 32 och 64 bit drivrutiner?

Nej det var 64 bit, samma som min version av windows. Det kom något errormeddelande om att det inte gick och att något inte var installerat.

Skickades från m.sweclockers.com