Corsair AXi usel kvalité ?

Permalänk
Avstängd

Corsair AXi usel kvalité ?

Köpte för sådär 10 år sedan ett corsair TX650 för runt 600:- och det har fungerat utmärkt och fungerar fortfarande utmärkt (sitter i en annan dator som går 24/7) så när jag behövde ett nytt nätagg satsade jag på ett corsair igen, ett dyrt och fint, ett ax860i. Corsair har ju tidigare tjänat mig väl.

Det stendog efter inte allt för lång tid, datorn startade i 2 sekunder sen dog det. Gick att starta om i 2 sek sen dog det.
Googlade problemet och fann massvis med trådar där folk hade samma problem, verkade vanligt förekommande

Fick ett annat, men nu låter fläkten riktigt illa på det nya, skrapande ljud och för att göra det värre så startar fläkten var 10'e sekund och varvar upp i en sekund och sen stoppar, SJUKT STÖRANDE! Skulle gå in i corsair link för att testa sätta fläkten manuellt, men vägrade fungera, installerar om men vägra fungera ändå. Öppnar chassit för att dra ut och sätta i sladden till corsair link, men så fort jag nuddar sladden faller kontakten isär.

Googlar fläkt-problemet och verkar vara ett vanligt känt problem med Ax-serien

Är verkligen besviken på corsair, är det så här dålig kvalité på era produkter nu för tiden? är ju 10 års garanti men känns som det varje vecka är något nytt strul, finns det nån möjlighet att få det utbytt mot ett annat märke?

Blir verkligen helt galen på den jävla fläkten, varför snålar man så i tillverkningen Får ju inte byta fläkt utan att bli av med garantin heller, vad ska man göra?

Permalänk
Medlem

Mitt AX1500i har fungerat perfekt, om du vill ha lite anekdot...

Skulle testa få ett nytt AX860i, tror när du får ett bra ex så kommer du älska det. Inser däremot hur extremt surt det är.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Mitt AX1500i har fungerat perfekt, om du vill ha lite anekdot...

Skulle testa få ett nytt AX860i, tror när du får ett bra ex så kommer du älska det. Inser däremot hur extremt surt det är.

Ja det är surt, verkar som min idle-förbrukning är precis så att fläkten varvar igång då och då med, riktigt trevligt när man slösurfar......... Under load så låter fläkten illa också, men blir inte alls lika störande då ljudet är konstant. Ville ha ett svar från corsair, ska se om jag hittar kvittot annars och om jag får byta mot nåt annat på webhallen

Har en corsair AF140 fläkt liggandes som säkert skulle passa fint i PSU'n, hade det inte varit för garantin hade jag tryckt i den direkt. Antar det inte finns nån möjlighet att få öppna PSU'n och ändå behålla garantin?

Permalänk
Medlem

Märkligt om två stycken likadana PSU på raken felar. Tycker Corsair borde ha stenhård kvalitetskontroll på entusiastprodukter som AXi-serien. Jag sitter själv på ett AX760i sedan två år tillbaka som går som en klocka, ta i trä.

Permalänk
Avstängd

Spelade in ljudet, så här låter det med slumpmässiga mellanrum, ibland med 5 sekunders mellanrum ibland med 1 minut. Sitter man sent på kvällen blir man ju lätt tokig i.a.f

http://klubba.eu/AX860i.mp3
(kan behöva högerklicka och "spara som" då en del webläsare läser mp3 knasigt)

Det konstanta bakgrundsljudet är mina övriga 6st chassifläktar som går på konstans varvtal, men som ni hör överröstar ax860'n dem alla utan några som helst problem

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt AX760i knappt begagnat här på forumet. Det tokvarvade vid uppstart och varvade upp då och då (kanske var tionde minut). Klart störande, men tänkte att det var ett dåligt designval. Agget rasade med knappa tre år på nacken, med just felbeskrivningen du hade.

Som tur är lämnar Corsair 5 års garanti. Dessvärre hade Webhallen skrivit ut namn på ursprungsköparen, och Corsair kände inte för att hjälpa mig.
Se tråden: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1428315-garanti-begagna...

Ursprungsköparen är dock en hjälte, som bytte ut agget åt mig. Jag fick ett nytt AX860i (alltså större), och det är lugnt och snällt och uppvisar inga fel eller konstiga beteenden. Jag använder heller inte Corsair Link. Det ska sägas att jag hade för 3-4 år sedan ett AX850 som fungerade otroligt dåligt, med liknande fel som ovan. Det är tveksamt om jag skulle satsa på Corsair igen. Jag har haft två andra Be Quiet!-agg i budgetklassen som fungerat strålande bra.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Jag hade 3st AX1200 i rad med fläktar (från Yate Loon) som toktjöt på låga varvtal. Corsair var visseligen hjälpsamma och skickade nya nätagg så jag slapp vara utan under tiden, men när det 3e hade samma fel orkade jag inte längre utan stoppade i en Noctuafläkt och körde på i några år. Nu skulle jag aldrig ens ta i ett Corsair agg med Yate Loon fläktar.

Permalänk
Avstängd

@superapan: Det lät ju riktigt tråkigt, har funderat på just ett be quiet eller eventuellt EVGA om jag skulle få byta.
Har dock 5 mil enkel väg till närmaste webhallen, och dessutom är jag inte jättesugen på att sabba min "cable management" men antar jag måste packa ihop allt i orginalkartongen så det är komplett ;), risken är ju dock att webhallen vill skicka det på reparation om det bara är en dålig fläkt. Vill absolut inte bli utan dator

Permalänk
Avstängd

Åkte in till @webhallen idag för att byta ut det då jag inte längre står ut med ljudet.

Första butiken jag åkte till kollade igenom allt och sen sa de "vi har tyvärr inget nätagg att byta ut det mot så i så fall få vi beställa hem ett till nästa vecka, det största vi har på lager är 650W"

bad han då kolla de andra butikerna i stan (min burk drar sådär 780-800W under full load så 850W är absolut minimum) och en annan butik hade ett EVGA G2 850 och ett corsair RM850x. Mumlade lite om att det ju bara är gold rated agg men får väl duga då, frågade om jag kunde få ett till-godo kvitto och åka bort till andra butiken och köpa ett men nej det gick inte, jag fick ta med min PSU istället och göra hela reklamationen där (trots att vi redan kollat allt). Att få pengarna åter var inte heller en möjlighet (hade ju varit bäst då kunde jag åkt till inet som har massvis i lager)

Åker bort till andra butiken och de strular som fan för då har första killen på nåt sätt skrivit in i datorn att jag fått ett till-godo kvitto vilket jag inte hade, så efter mycket datormeckande ringde de till andra butiken och det löste sig, jag skulle få byta det. Han frågade vilket av aggen jag ville ha och jag sa jag nog hellre tar EVGA då jag inte litar på corsair längre.

Sen skulle han kolla kartongen och kollade allt sjukt noggrannt, så ingen text på nån sida i instruktionsboken saknades eller något men som tur var fattades inget.

Fick till slut ett kvitto på att jag bytt in det, och ett EVGA nätagg. Jag frågade då hur jag får mellanskillnaden till godo, om jag får det på mitt konto eller på en lapp.

Då säger han "Nej du kan inte få något för mellanskillnaden för du har fått en likvärdig produkt"
Jag säger: ehm, en likvärdig produkt vore väl EVGA's platina-rated agg i så fall?
Han säger: Om du vill kan jag beställa hem ett nytt AX860i istället så får du det nån gång nästa vecka

jag orkar inte mer, tagit säkert en timma för de att kolla allt, så tar mitt TUSEN spänn billigare EVGA agg och åker hem.

Aldrig mera corsair och aldrig mera @webhallen

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Klubba:

Åkte in till @webhallen idag för att byta ut det då jag inte längre står ut med ljudet.

Första butiken jag åkte till kollade igenom allt och sen sa de "vi har tyvärr inget nätagg att byta ut det mot så i så fall få vi beställa hem ett till nästa vecka, det största vi har på lager är 650W"

bad han då kolla de andra butikerna i stan (min burk drar sådär 780-800W under full load så 850W är absolut minimum) och en annan butik hade ett EVGA G2 850 och ett corsair RM850x. Mumlade lite om att det ju bara är gold rated agg men får väl duga då, frågade om jag kunde få ett till-godo kvitto och åka bort till andra butiken och köpa ett men nej det gick inte, jag fick ta med min PSU istället och göra hela reklamationen där (trots att vi redan kollat allt). Att få pengarna åter var inte heller en möjlighet (hade ju varit bäst då kunde jag åkt till inet som har massvis i lager)

Åker bort till andra butiken och de strular som fan för då har första killen på nåt sätt skrivit in i datorn att jag fått ett till-godo kvitto vilket jag inte hade, så efter mycket datormeckande ringde de till andra butiken och det löste sig, jag skulle få byta det. Han frågade vilket av aggen jag ville ha och jag sa jag nog hellre tar EVGA då jag inte litar på corsair längre.

Sen skulle han kolla kartongen och kollade allt sjukt noggrannt, så ingen text på nån sida i instruktionsboken saknades eller något men som tur var fattades inget.

Fick till slut ett kvitto på att jag bytt in det, och ett EVGA nätagg. Jag frågade då hur jag får mellanskillnaden till godo, om jag får det på mitt konto eller på en lapp.

Då säger han "Nej du kan inte få något för mellanskillnaden för du har fått en likvärdig produkt"
Jag säger: ehm, en likvärdig produkt vore väl EVGA's platina-rated agg i så fall?
Han säger: Om du vill kan jag beställa hem ett nytt AX860i istället så får du det nån gång nästa vecka

jag orkar inte mer, tagit säkert en timma för de att kolla allt, så tar mitt TUSEN spänn billigare EVGA agg och åker hem.

Aldrig mera corsair och aldrig mera @webhallen

Hej klubba,

Jag får ursäkta för att jag inte svarat i denna tråden, har helt missat den mellan olika event och annat. Hade gärna hjälpt dig att byta ut ditt nätaggregat direkt via oss.

Är det något annat jag kan göra för dig?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Corsair Johan:

Hej klubba,

Jag får ursäkta för att jag inte svarat i denna tråden, har helt missat den mellan olika event och annat. Hade gärna hjälpt dig att byta ut ditt nätaggregat direkt via oss.

Är det något annat jag kan göra för dig?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Nu är det överspelat, men tråkigt när prylar för premium-pris inte håller kvalitén. Vet att corsair inte själva tillverkar grejerna utan det köps in.

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen två stycken Corsair RM1000i som båda led av högt missljud. Gick över till Be Quiet Dark Power Pro 11 och så var det problemet löst.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hattifnatten:

Köpte nyligen två stycken Corsair RM1000i som båda led av högt missljud. Gick över till Be Quiet Dark Power Pro 11 och så var det problemet löst.

Jasså? RM serien har jag ju hört gott om innan. Övervägde faktiskt gå över till den när jag bytte in, min teori var att de pushade för hårt för att nå platinum-effektivitet i Ax och därför skiten gick sönder och strulade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Jasså? RM serien har jag ju hört gott om innan. Övervägde faktiskt gå över till den när jag bytte in, min teori var att de pushade för hårt för att nå platinum-effektivitet i Ax och därför skiten gick sönder och strulade.

Jag trodde också att RM-serien skulle vara bra med tanke på recensionerna. De enda produkterna jag någonsin reklamerat eller skickat åter har varit från Corsair. Trist för de är ofta prisvärda.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Klubba:

Nu är det överspelat, men tråkigt när prylar för premium-pris inte håller kvalitén. Vet att corsair inte själva tillverkar grejerna utan det köps in.

Tråkigt du upplevt det så. Dock är de inte riktigt så enkelt att vi bara köper in färdiga nätaggregat. Vi jobber väldigt nära med fabrikerna för att ta fram och designa nätaggregaten.

Skrivet av Hattifnatten:

Köpte nyligen två stycken Corsair RM1000i som båda led av högt missljud. Gick över till Be Quiet Dark Power Pro 11 och så var det problemet löst.

Tråkigt att höra, har du kvar dina RM1000i? Kan ha varit en dålig batch så har du kvar serienummer tar jag gärna det.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Tråkigt att höra, har du kvar dina RM1000i? Kan ha varit en dålig batch så har du kvar serienummer tar jag gärna det.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Batch:

000002401163 x -1

000002414416 x -1

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Hattifnatten:

Batch:

000002401163 x -1

000002414416 x -1

Tack så mycket!

Har du fortfarande kvar dom så hjälper jag dig mer än gärna att byta ut dom mot nya.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Tack så mycket!

Har du fortfarande kvar dom så hjälper jag dig mer än gärna att byta ut dom mot nya.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Tack men Inet fick dem åter.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Hattifnatten:

Tack men Inet fick dem åter.

På så vis, tråkigt det blev så.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan