Nytt svenskt projekt "Scaupa" på Indiegogo

Permalänk
Skrivet av Legitimt:

Hur kommer det se ut i framtiden gällande presents objekt. Är det något som communityn ska kunna deisgna och lägga till? typ Garr's mod (sub -> add) eller ska ni lägga till?
Tänker bara så att om man ger friheten till personer att bygga och göra exakt vad dem vill så kommer dem också vilja ha ännu mer för att kunna fullfölja sina planer och fantasier.
Jag tror iaf att om man vill att sitt spel ska leva för evigt så måste man våga ge bort en del av kakan.

Det du är inne på är viktigt, speciellt i ett spel som Scaupa. Med tiden så kommer en del vilja göra sina egna objekt och/eller andras(community). Men som allt annat så måste det in på ett smidigt sätt. I början av projektet så hade jag tankar om att tidigt släppa tools och 3dsmax/maya plugins så att modellerare och artister, som redan har en mängd objekt, kan börja konvertera till Scaupa. Men det måste hanteras också och det är rätt mycket jobb att få det att fungera smidigt. Så jag har lagt dessa tankar på is så länge, men om spelet får liv så kommer jag absolut att planera in detta igen.

Med att "ge bort en del av kakan", menar du då att ge möjlighet för andra att skapa objekt och inte sälja allt själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Det du är inne på är viktigt, speciellt i ett spel som Scaupa. Med tiden så kommer en del vilja göra sina egna objekt och/eller andras(community). Men som allt annat så måste det in på ett smidigt sätt. I början av projektet så hade jag tankar om att tidigt släppa tools och 3dsmax/maya plugins så att modellerare och artister, som redan har en mängd objekt, kan börja konvertera till Scaupa. Men det måste hanteras också och det är rätt mycket jobb att få det att fungera smidigt. Så jag har lagt dessa tankar på is så länge, men om spelet får liv så kommer jag absolut att planera in detta igen.

Med att "ge bort en del av kakan", menar du då att ge möjlighet för andra att skapa objekt och inte sälja allt själv?

Intressant. Det jag menar med "ge bort en del av kakan" är precis som du säger.
Ett företag skapar ett spel -> De skapar kartor -> De säljer extra kartor (DLC) -> $$
Ett annat företag skapar ett spel -> De skapar kartor -> De ger ut sitt program för att skapa egna kartor till community -> Spelet ökar i försäljning pga detta -> $$

Som du säger så ska det ske smidigt och det kommer att kosta. Men i ett sådant här spel som du väljer att designa så tror jag att om du verkligen vill lyckas så ska du ge verktygen till spelarna. Låt dem gå MAD. I slutändan så kommer fler spelare köpa det.

Permalänk
Skrivet av Legitimt:

Intressant. Det jag menar med "ge bort en del av kakan" är precis som du säger.
Ett företag skapar ett spel -> De skapar kartor -> De säljer extra kartor (DLC) -> $$
Ett annat företag skapar ett spel -> De skapar kartor -> De ger ut sitt program för att skapa egna kartor till community -> Spelet ökar i försäljning pga detta -> $$

Som du säger så ska det ske smidigt och det kommer att kosta. Men i ett sådant här spel som du väljer att designa så tror jag att om du verkligen vill lyckas så ska du ge verktygen till spelarna. Låt dem gå MAD. I slutändan så kommer fler spelare köpa det.

Oki då förstår jag vad du menar, och jag håller med(alltså variant två). En liten skillnad här är att spelet är själva verktyget, men oavsett så finns där många delar som man kan exponera ut för att få igång en community. Just modellbyggande är en sån sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Oki då förstår jag vad du menar, och jag håller med(alltså variant två). En liten skillnad här är att spelet är själva verktyget, men oavsett så finns där många delar som man kan exponera ut för att få igång en community. Just modellbyggande är en sån sak.

Spelar du dina kort rätt så är jag övertygad om att det kan bli en top-seller. Lycka till

Permalänk
Skrivet av Legitimt:

Spelar du dina kort rätt så är jag övertygad om att det kan bli en top-seller. Lycka till

Tack

Permalänk
Medlem

Vad är det du tycker saknas att göra innan ett demo kan släppas? Har du t. ex. en fungerande huvudmeny?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Skrivet av ElectricPulze:

Vad är det du tycker saknas att göra innan ett demo kan släppas? Har du t. ex. en fungerande huvudmeny?

Skickades från m.sweclockers.com

Halloj!
Egentligen är det kring "gameification"(spelifiering) jobbet behöver göras. Alltså alla de små detaljer som gör att det känns som ett spel. Nu behöver man inte göra allt färdigt men man måste i så fall välja ut de delar som är viktigast och mest säljande för att fånga intresset. Jag har ju gjort en hel del av detta men det kräver tid att justera till så att dynamiken och balansen fungerar. Låter enkelt, men när man ska konkretisera det så blir det genast svårare, samt att det tar en hel del tid i form av "trial & error". Givetvis behöver ju inte allt vara färdigputsat men även det enklaste kräver tid och pengar, vilket jag har lite brist på som ni vet.

Rent konkret så behövs lite sketch-arbete så att man får fram en känsla för den värld man tycker skulle passa som första säljande. Efter det så behöver man ta fram det paket med innehåll som man tycker är passande. Det paketet behöver ju inte vara stort men tillräckligt med modeller och effekter för att göra spelet intressant.

Jag tar gärna emot tips och förslag kring detta

Permalänk

Lite förtydligande behövs kanske...

Alltså min tanke är att ta med ett par världar som är "förpreppade" i olika nivåer och storlekar. Dessutom en helt tom för de som vill prova det. Dessa förpreppade världar kommer skapas med en viss typ av äventyr i åtanke. Till dessa äventyr så behöver man lite innehåll för att kunna göra äventyret intressant. Det kan vara en skattjakt men även andra enklare typer av spelmoment kan vara roliga att ta med. Jag kommer ha en del funktioner som begränsar din byggarrobots frihet och möjligheter i form av energi och funktioner. Detta kan tyckas jobbigt och onödigt men samtidigt måste byggarmomentet göras intressant i sig självt och då måste man kontrollera friheten i viss mån. Alltså robotens funktioner kopplas till ett energi koncept vilket möjliggör framtida utökningar osv. Dessutom kan man lägga in "power-ups" och liknande i banan. Men allt detta är ju detaljer som man får känna sig fram efter hand om de funkar eller inte.

Det jag var inne på i mitt förra inlägg med sketch osv var att få hjälp med konkreta typer av världar/miljöer och utseende. Detta kommer sen att påverka vilken typ samt design av innehåll jag vill ta med för dessa banor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ludde.andersson:

Ping, har det hänt någonting mer här?
Följer med spänning nu när det snackas väldigt mycket om VR på alla håll

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Skrivet av Klorixx:

Ping, har det hänt någonting mer här?
Följer med spänning nu när det snackas väldigt mycket om VR på alla håll

Tjena!
Jag har pausat projektet ett tag för att samla krafter(och pengar ).
Jo, VR öppnar upp för helt nya möjligheter. Problemet som jag ser det just nu är att det krävs väldigt mycket av datorn för hålla fps:en på rätt nivå, mitt 780 är tex helt för slött. Det gör att man behöver skapa en annan typ av grafik som är lättdriven. Men nu kommer ju GTX1080 och AMD:s kort så förhoppningsvis funkar det bra med dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Tjena!
Jag har pausat projektet ett tag för att samla krafter(och pengar ).
Jo, VR öppnar upp för helt nya möjligheter. Problemet som jag ser det just nu är att det krävs väldigt mycket av datorn för hålla fps:en på rätt nivå, mitt 780 är tex helt för slött. Det gör att man behöver skapa en annan typ av grafik som är lättdriven. Men nu kommer ju GTX1080 och AMD:s kort så förhoppningsvis funkar det bra med dessa.

En tanke: det är nog värt att överväga att försöka optimera spelen så de går att driva med de grafikkort som är officiellt rekommenderade för Riften och Viven... Dvs GTX970 eller motsvarande om jag minns rätt nu.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

En tanke: det är nog värt att överväga att försöka optimera spelen så de går att driva med de grafikkort som är officiellt rekommenderade för Riften och Viven... Dvs GTX970 eller motsvarande om jag minns rätt nu.

Halloj Roger
Jo det är helt sant, annars finns det ju knappt någon marknad kvar. Jag har testat att göra en liten(optimerad) miljö med detaljer bara där det behövs och då fungerar det alldeles utmärkt. Så det ligger mycket i att optimera scenen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Hejsan, vill egentligen inte störa men vill ändra fråga lite hur det går. Tycker det är ett intressant projekt och det dyker upp på min Facebook ibland men inga uppdateringar.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Skrivet av Subzero299:

Hejsan, vill egentligen inte störa men vill ändra fråga lite hur det går. Tycker det är ett intressant projekt och det dyker upp på min Facebook ibland men inga uppdateringar.

Tjena!
Projektet är pausat tillsvidare, men inte avslutat. Jag håller på att forma om konceptet lite grann, mest för att minska arbetsmängden men grunden är samma. Med en annan vinkling på det så tänker jag mig att kunna släppa ut något tidigare utan att det blir konstigt och fel. Funderar också på ev. mobil version.

Jag borde nog skriva på hemsidan och facebook att projektet är pausat, bra du tog upp detta

Permalänk
Mattecoach

@ludde.andersson:

Hej,

Det som du har publicerat hittills ser riktigt bra ut, hoppas du inte avviker från det så mycket!¨
Förstår att det är jobbigt att satsa på något sånt här, speciellt med familj, men du verkar onekligen har idén och talangen/kunskapen som krävs för att driva det igenom. Akta dig för att ändra för mycket och pga detta skjuta upp, stor risk att du aldrig kommer i mål då...

Strunta i mobil till att börja med!

Hoppas innerligt på en lansering!

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

@ludde.andersson:

Hej,

Det som du har publicerat hittills ser riktigt bra ut, hoppas du inte avviker från det så mycket!¨
Förstår att det är jobbigt att satsa på något sånt här, speciellt med familj, men du verkar onekligen har idén och talangen/kunskapen som krävs för att driva det igenom. Akta dig för att ändra för mycket och pga detta skjuta upp, stor risk att du aldrig kommer i mål då...

Strunta i mobil till att börja med!

Hoppas innerligt på en lansering!

Tack
Nä jag tänker inte ändra på så mycket. Tanken är att begränsa lite mer i innehåll men på ett bra sätt så jag kan släppa nåt nån gång, spåret jag haft innan krävde för mycket för en ensam utvecklare. Jag kommer också fokusera på PC men man kan ju ha mobilt i bakhuvudet så att man kan kombinera dessa i framtiden på ett smidigt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Tack
Nä jag tänker inte ändra på så mycket. Tanken är att begränsa lite mer i innehåll men på ett bra sätt så jag kan släppa nåt nån gång, spåret jag haft innan krävde för mycket för en ensam utvecklare. Jag kommer också fokusera på PC men man kan ju ha mobilt i bakhuvudet så att man kan kombinera dessa i framtiden på ett smidigt sätt.

Och för att vara sådär lite jobbig så visar jag mitt fortsatta intresse!

Hur är det med dig?

Permalänk
Skrivet av Superolle:

Och för att vara sådär lite jobbig så visar jag mitt fortsatta intresse!

Hur är det med dig?

Tjenis!
Det är inte jobbigt alls, bara kul faktiskt
Projektet ligger och "vilar" ännu men givetvis så går man ju och funderar och klurar på det ändå. Positiva är att jag tycker idén fortfarande skulle kunna hålla

Permalänk
Mattecoach

@ludde.andersson:

Låt inte detta grymma projekt rinna ut i sanden!
Om du känner att du inte hinner själv som det ser ut nu, försök att sälja idén eller skaffa finansiering. Tro mig, det är bättre att äga 10% av det och kunna utveckla och se spelet bli färdigt än att äga 100% av ingenting....

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

@ludde.andersson:

Låt inte detta grymma projekt rinna ut i sanden!
Om du känner att du inte hinner själv som det ser ut nu, försök att sälja idén eller skaffa finansiering. Tro mig, det är bättre att äga 10% av det och kunna utveckla och se spelet bli färdigt än att äga 100% av ingenting....

Tack
Du har helt rätt, men jag har bara behövt pausa ett tag och ska göra ett omtag senare i nån form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Tack
Du har helt rätt, men jag har bara behövt pausa ett tag och ska göra ett omtag senare i nån form.

Hej sötnos!

Hur är läget? Finns det några nyheter?

Permalänk
Skrivet av Superolle:

Hej sötnos!

Hur är läget? Finns det några nyheter?

Haha tjenis
Nä tyvärr så har jag inget roligt att berätta

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Haha tjenis
Nä tyvärr så har jag inget roligt att berätta

Men nu kanske?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Skrivet av Subzero299:

Men nu kanske?

Nope :-(, men har faktiskt börjat ta upp spåret igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Nope :-(, men har faktiskt börjat ta upp spåret igen

Gott att du kommit igång lite i alla fall. Lycka till!

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Skrivet av Subzero299:

Gott att du kommit igång lite i alla fall. Lycka till!

Tack så mycket

Permalänk
Medlem

Halloj! Hur har det gått för dig? Ser grym potential i spelet, hoppas verkligen att det blir av i en form eller annan.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Haha tjenis
Nä tyvärr så har jag inget roligt att berätta

Vi fortsätter traditionen <3

Permalänk
Skrivet av Superolle:

Vi fortsätter traditionen <3

Tjena Superolle
Enda spelrelaterade är att jag jobbat 14mån med Dennis på spelet Teardown. v1.0 släpptes igår https://teardowngame.com/.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ludde.andersson:

Tjena Superolle
Enda spelrelaterade är att jag jobbat 14mån med Dennis på spelet Teardown. v1.0 släpptes igår https://teardowngame.com/.

Då får man passa på att gratta till launchen, inga dåliga betyg ni fått! 🔥

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord