dåligt för disken att stänga av strömsparläge på den?

Permalänk

dåligt för disken att stänga av strömsparläge på den?

tjena, undrar en kanske dum fråga, i windows strömschemaalternativ kan man välja när datorn ska stänga av hårddisk , skärm etc, default är att stänga av hårddisken efter 20 min idle, undrar hur disken påverkas om jag sätter typ 99999999999 minuter där ? blir livslängden kortare på disken, prestandaskillnad, etc, tack på förhand!

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

Jag har ingen direkt länk till följande påstående men att disken stängs av och slås på ofta sliter mer på den än om den är på hela tiden. Det där är i första hand ett energisparsfunktion och ja, det drar ner åtkomsttider och liknande. Klickar du på en mapp i windows på en disk som vilar sig lite så ska den starta, varva upp etc innan den hittar filerna du är ute efter. Det tar flera sekunder.

Personligen föredrar jag att datorn är rapp och responsiv så jag har den funktionen avstängd.

Om du sätter 0 minuter så hamnar den aldrig i viloläge (står i hjälpen för varje grej).

Har du bärbar dator, ha så att det vid batteridrift går i viloläge... för då får du längre batteritid.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Rekordmedlem

Det enda som är säkert är att prestandan ökar lite, livslängden kan man inte säga nått säkert om eftersom det beror på hur du använder disken, att starta och stoppa sliter men det sliter även att den snurrar, om du skulle skriva disken full i ett svep och sen stänga av den håller den längre än om den fortsätter rotera och rotationen är ju onödig om den inte ska användas aktivt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som alla andra breda frågor är svaret "det beror på". Jag hävdar att för normalanvändaren är det aldrig någonsin en bra idé att låta hårddiskarna varva ned. Hade du haft mängder av diskar och det var rimligt att det gick många veckor mellan användning så absolut, då är det rimligt och även då framförallt för värme och el.

Det finns mängder av studier på det, men eftersom svaret nästan alltid är "det beror på" så är det svårt att hitta sensationella länkar.

Permalänk

alright, tack för svaren boys, låter den inställningen vara på 0/avstängd då helt enkelt och kör vidare med gott samvete

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

Väl-kyld disk mår bra även om den snurrar 24/7. Dock tål HDD idag betydligt mer start/stop än förr, så det är inte alltid nackdel att den stängs av efter lång IDLE period (typ några timmar eller så). Vad som dödar en HDD idag är ofta ren gissning, för det varierar för mycket för att säkert säga mer än "den kommer att dö, förr eller senare". Värme är dock en sak som dödar de flesta HDD...

Vissa diskar, typ Seagates arkiv-disk, mår inte bra av 24/7 tex, så det finns så klart undantag.