Rapport: "Internetoperatörer tjänar miljarder på piratkopiering"

Permalänk
Medlem

Spotify tex

Skrivet av issue:

@-=Mr_B=-: Så fort det finns EN bra tjänst för filmer och serier lär det dö ännu snabbare! Personligen vägrar jag att ha netflix, hbo, viasat osv osv.. Ge mig en tjänst!

När jag, hör och häpna, var med i KDU för ett par år sen (ca: 6) så förespråkade jag en frisläppning av fildelning och piratkopiering.
TILLS det kom en vettig tjänst! Spotify hade blivit lagom stort i Sverige och jag hade det som ett fint exempel.
Varför låsa en marknad nu, när det inte finns några komplement?
Jag håller med citatet, att 8 år senare har det fortfarande inte kommit något attraktivt inom film och serier.
Alla bolag har ju alltid sina "exklusiva" serier på respektive siter..
Jag vill därför hävda att om filmbolagen nu hade läckt så mycket pengar, lägg ner dem på att hitta en fin tjänst
för oss konsumenter!! Istället för att blöda ut ännu mer i rättegångskostnader, kampanjer och nu senast..
"Forskning" som visar att ISP's tjänar äckliga summor pengar på piratkopiering.

Hur kan en sådan miljardindustri vara så förbannat jävla giriga??
Lagom upprörd över denna "nyhet"...

Permalänk
Medlem

Titta på spel. Det piratkopieras betydligt mindre i dag, trots att det är en flock konkurrerande online tjänster. Faktum är att det är enbart till vår fördel att det finns flera leverantörer. Problemet är inlåsningsfunktionerna när varje producent ska ha sin egen online portal med exklusiv försäljning. En måste inte ha allt, faktum är att det är nog bäst att inte en har allt, utan att flera har överlappande utbud. Men film & TV är sjukt dåliga på den biten, och det hämmar utvecklingen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Förra året så blev det något fel då första avsnittet av Supergirl kom ut på torrentsidor i HD-kvalitet. De var utan märkning som alla ska ha för de ex som förhandsvisas för typ journalister.
Torrentsidornas version var utan vattenmärke och var inga av utskickade provfilmerna.
Så förmodligen är det TV-bolaget som lagt ut filmen på nätet för att få bra publicitet på serien. Men skulle man då ladda ner den och bli dragen till domstol så är förmodligen det en tillåten nedladdning. Fast det brukar fåra rätter inte bry sig om, de gillar så mycket att sätta dit folk.

http://m3.idg.se/2.1022/1.628303/supergirl-piloten-lackt-pa-n...

Permalänk
Inaktiv

1) Det gick alldeles utmärkt att piratkopiera med 14k4 bauds modem på det glada 80-talet (har jag hört ), då löste man det med kontakt via BBS:er och sen Disketter via vanlig postgång. Dito VHS/Betamax för den delen.

Vill man stoppa pirat (och privat) kopiering helt:
Ge oss (konsumenter) ett bekvämare alternativ: vi betalar gärna (de flesta av oss), men vi är lata kräk som vill ha allt nu och gör det som är lättast och som fungerar! Släpp regionskonceptet och inse att vi inte t.ex. konsumerar filmer/TV, böcker på samma sätt som musik/spel (bortsett från barnfilm/TV).

2)
"Samt att en tredjedel av svenska befolkningen medger att de konsumerar innehåll som film antingen via strömning eller nedladdning."*
Undrar hur många som "medger" att de tittar på TV, låt oss skoja till det och pokulera kring s.k., bredbands-TV?
(i.e. jag är förvånad att det bara är en tredjedel som medger att de använder digitala media-tjänster (såsom t.ex. SVT Play, Spotify, IPTV, Deezer, Netflix, Viaplay, Youtube, CDON-hyrfilmer, Google Play Film, HBO, Amazon etc.?)

*)Ingenstans nämns ordet "Illegalt"

Permalänk
Medlem

@sCaz: helt sjukt ärligt talat. Förhoppningsvis blir det bättre snart.

Permalänk
Medlem

@anon257891:
Fast på den tiden var inte nedladdning någon piratkopiering. Det är en av de saker som maffian lyckats få till pirat. Maffian lägger årligen ned miljardbelopp på lobbying, förföljelse, djävulstyg, mutor mm inom EU så något borde det ramla ner till deras fördel lite då och då. Det jag tycker är mest fel är att snart kan man inte köpa musik, det kommer i framtiden att kallas för hyra så då får vi lämna igen allt som tidigare köpts.