Deus Ex: Mankind Divided jämförs på konsol och PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Då är det dags att uppgradera datorn skulle jag tro, kör max på allt utom shadows, och ligger ständigt över 60 fps.

Med tanke på att min dator möter de rekommenderade systemkraven (som de själva hävdar gäller High, 1080p och 60 fps) så nej. Jag har hört från flera som har GTX 1080 som får droppar under 60 fps. Behöver de också uppgradera eller?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Med tanke på att min dator möter de rekommenderade systemkraven (som de själva hävdar gäller High, 1080p och 60 fps) så nej. Jag har hört från flera som har GTX 1080 som får droppar under 60 fps. Behöver de också uppgradera eller?

Jag kommer aldrig under 60 med ett 980Ti och i 1440p så något är ju fel i så fall.
Det gäller bara att veta vad man ska skruva på för inställningar, som ger mest FPS vinst och minst förlust i grafik

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeFeCT79:

Då är det dags att uppgradera datorn skulle jag tro, kör max på allt utom shadows, och ligger ständigt över 60 fps.

Läste du ens hans Signatur? Han spelar under Konsoll inställningar och droppar ändå. Med ett 970.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Jag kommer aldrig under 60 med ett 980Ti och i 1440p så något är ju fel i så fall.
Det gäller bara att veta vad man ska skruva på för inställningar, som ger mest FPS vinst och minst förlust i grafik

Ja, det är uppenbart att något är fel, men jag har väldigt svårt att tro att det är min (och de andras med samma problem) dator(er) som är orsaken till det.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Vart är PC i denna jämförelsen, satt och väntade på att den skulle komma men icke?!

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Men det blir snabbt dyrare på konsol. Jag köpte Deus Ex: Mankind Divided för 300 kr på pc på releasedagen och det är lika dant med nästan alla spel på pc. Borderland the pre sequel köpte jag för 40 kr för ett år sedan. Sen kan jag spela alla Pc spel som jag någonsin köpt på min pc medans de flesta av mina 360 spel är värdelösa på min xbone s.

Bästa är ändå Bioshock... kommer som nytt spel att köpa på konsol, men gratis uppdatering till PC

@Yoshman & @anon159643

Konsol är enklare, ja.. men du får vad du betalar för. En "dator" som knappt klarar av att faktiskt köra något av de moderna spelen i 30 fps, du kan inte köra tangentbord och mus om du vill (det går dock med kontroller till PC). Och ang problem... får du dem på konsol (vilket sker) så kan du ofta inte göra ett enda skit åt dem. På PCn kan du ofta fixa felen på ett eller annat sätt. Nackdelen med PC är helt klart att det kräver lite kunskap om den för att få mest ur den.

Så för de som är totalt teknik okunniga... visst kör konsol som ju är så enkelt. Förstår det, och jag förstår att vissa köper den pga denna enkelhet.

Men snälla sluta påstå att det är jämförbart med 1600x1200 @ 30 fps med screen tearing vs en vettig PC. En dålig PC kan göra en dålig upplevelse den också. Men var är den "bra" konsolen som fungerar så enkelt, kostar 6000kr istället och faktiskt kan spela i 1920x1080 60fps iaf? Släpp den och även jag kan tänka mig köpa konsol.
Hade det funnits en riktigt vettig presterande konsol baserat på samma tanke så hade det varit ett bra alt, även för de som normalt gillar PC.

Men 3000kr för en "skräp dator" AKA XBox/PS4 (som aldrig kan uppgraderas), med dyra spel, dyrare DLC till dessa spel och begränsad livslängd är inte billigt..., det är kortsiktig snål-lösning. (Jag spelare tex gamla Total Annihilation, från Win 95/98 tiden igår på min moderna PC, eller tom Settlers 2 i DosBox förra helgen. Riktigt kul med gamla spel som kan spelas på modern PC).

@shelter så.. nu har jag inte gjort dig besviken

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så konstigt. Man hört så mycket snack om att konsolspelen är så mycket bättre optimerade så att de ligger i nästan samma klass som en pc. Men det är ju en sanning med modifikation likväl som det är en rejäl vit lögn. Visst kan de programmera och lägga till effekter på helt annat sätt när de har en plattform att jobba mot. Men det har aldrig funnits någonsin en konsol som har släppts som inte ens motsvarar en medium pc. Närmast var PS3 men inte ens den vågade de fullt ut med då de var tvungen att begränsa videominnet för att göra konsolen lite billigare. Men PS3 floppade ganska fett i tidens början då den kostade 7000 kr och uppåt. Nu kostar de flesta konsoler runt 4 k och för den pengen så kan man inte räkna med något häftigt i maskinvaruväg utan det är fjolårets budgetprylar som sätts in. De flesta vill ju inte betala några större summor för sina konsoler men det går bra att gnälla att de inte presterar.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Läste du ens hans Signatur? Han spelar under Konsoll inställningar och droppar ändå. Med ett 970.

Skrivet av Varg:

Ja, det är uppenbart att något är fel, men jag har väldigt svårt att tro att det är min (och de andras med samma problem) dator(er) som är orsaken till det.

Det är säkert dåligt optimerat också, det säger jag inget om.
Men om man sitter med ett GTX 1080 och 1080p och kommer under 60 FPS, när jag med ett 980Ti och 1440p inte gör det, hur förklarar man det?

Som alltid när det gäller PC spel så måste man ju ställa in lite saker för att få bästa grafik kontra högsta FPS, man måste ju hitta ett läge där man trivs bäst.

Så länge jag ligger över 60 FPS så är jag nöjd, med G-Sync är det klockrent, man märker ingen skillnad på mer FPS om man inte dippar under 60, det är endast då det märks.

Det här med tillverkarens rekommendationer ger jag inte 5 ruttna lingon för.
De tycker ju uppenbarligen det är ok att ha 20-30 FPS istället för att plocka bort lite ögongodis och ha stabila 30 på konsoler.

Man får även tänka på att det finns lika många olika konfigurationer på PC som det finns PC, alla har olika saker med olika program osv installerat, så att det fungerar dåligt för många vid release är väl knappast något konstigt?

De behöver nog några patchar för att det ska fungera bra på de flesta datorer.
De kan ju inte sitta och optimera för 46 miljoner olika konfigurationer innan release eller?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför de inte drar ner på ögongodiset eller upplösningen lite och försöker få det rulla i 60fps på konsol. Hellre 720p i 60fps än 1080P i 30Fps alla dagar i veckan.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Prestandan skiftar ganska kraftigt, kör kör jag med Ultra-preset får jag typ 15-20 FPS...

i vad för upplösning?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

rullar rätt stabilt i 1440p/60fps med 1080&i7 4790K.
man få dippa några inställningar från Ultra!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeFeCT79:

Det är säkert dåligt optimerat också, det säger jag inget om.
Men om man sitter med ett GTX 1080 och 1080p och kommer under 60 FPS, när jag med ett 980Ti och 1440p inte gör det, hur förklarar man det?

Som alltid när det gäller PC spel så måste man ju ställa in lite saker för att få bästa grafik kontra högsta FPS, man måste ju hitta ett läge där man trivs bäst.

Så länge jag ligger över 60 FPS så är jag nöjd, med G-Sync är det klockrent, man märker ingen skillnad på mer FPS om man inte dippar under 60, det är endast då det märks.

Det här med tillverkarens rekommendationer ger jag inte 5 ruttna lingon för.
De tycker ju uppenbarligen det är ok att ha 20-30 FPS istället för att plocka bort lite ögongodis och ha stabila 30 på konsoler.

Man får även tänka på att det finns lika många olika konfigurationer på PC som det finns PC, alla har olika saker med olika program osv installerat, så att det fungerar dåligt för många vid release är väl knappast något konstigt?

De behöver nog några patchar för att det ska fungera bra på de flesta datorer.
De kan ju inte sitta och optimera för 46 miljoner olika konfigurationer innan release eller?

Synd bara att spelet i sig verkar riktigt halvdant.
http://store.steampowered.com/app/337000/

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Det är säkert dåligt optimerat också, det säger jag inget om.
Men om man sitter med ett GTX 1080 och 1080p och kommer under 60 FPS, när jag med ett 980Ti och 1440p inte gör det, hur förklarar man det?

Som alltid när det gäller PC spel så måste man ju ställa in lite saker för att få bästa grafik kontra högsta FPS, man måste ju hitta ett läge där man trivs bäst.

Så länge jag ligger över 60 FPS så är jag nöjd, med G-Sync är det klockrent, man märker ingen skillnad på mer FPS om man inte dippar under 60, det är endast då det märks.

Det här med tillverkarens rekommendationer ger jag inte 5 ruttna lingon för.
De tycker ju uppenbarligen det är ok att ha 20-30 FPS istället för att plocka bort lite ögongodis och ha stabila 30 på konsoler.

Man får även tänka på att det finns lika många olika konfigurationer på PC som det finns PC, alla har olika saker med olika program osv installerat, så att det fungerar dåligt för många vid release är väl knappast något konstigt?

De behöver nog några patchar för att det ska fungera bra på de flesta datorer.
De kan ju inte sitta och optimera för 46 miljoner olika konfigurationer innan release eller?

Det släpptes en 'day one'-patch som skulle lösa de värsta prestandaproblemen och konsolversionerna släpptes i det skicket de är, trots dålig prestanda. Så de var uppenbart fullt medvetna om prestandan redan innan spelet kom ut. Ett annat lysande exempel på usel prestanda är Fallout 4. Hur många uppdateringar har de släppt hittills? Prestandan är fortfarande total ankskit för mig. Trots det kunde jag köra Doom (2016) på max (förutom Nightmare då som kräver mer VRAM än vad jag har) utan några som helst problem på lanseringsdagen. Men det är klart, det måste vara min dator som är felet.

Om man släpper en produkt (oavsett vilken) och man påstår att konsumenterna behöver <detta> för att kunna använda den, och det inte stämmer - då kallas det falsk marknadsföring. Självklart kan ett spel ha problem och det är inte realistiskt att kräva att det ska vara helt felfritt för varenda användare, men det verkar ju vara otroligt många som har problem med att ens komma förbi prologen i spelet för att det kraschar. Det är bedrövligt dåligt.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Synd bara att spelet i sig verkar riktigt halvdant.
http://store.steampowered.com/app/337000/

Enligt mig är spelet halvdant. Storyn känns inte alls lika övertygande eller håller samma klass som i Human Revolution. Röstskådespelarna låter trötta och uttråkade emellanåt. Det saknas engagemang på något sätt. Vapnen har ingen som helst 'punch' och ljudet när man skjuter är väldigt tunt. Tillsammans med tekniska problem, dålig prestanda och strulande fysik så förstår jag att spelare ger det ett dåligt betyg. Jag önskar att jag hade köpt spelet via Steam så jag kunde ha fått en refund, men med deras överpriser blir jag tvungen att vända mig till andra alternativ.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

1060 var inget bra kort för detta spel kan man ju säga. Hoppas Nvidia fixar till prestandan eller utvecklarna av Deus ex.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shelter:

Vart är PC i denna jämförelsen, satt och väntade på att den skulle komma men icke?!

Clickbait artikel ala Sweclockers.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

haha.. varför har inte redaktionen ändrat än?! Dom måste väl fått in ett par rapporter om att det står fel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

haha.. varför har inte redaktionen ändrat än?! Dom måste väl fått in ett par rapporter om att det står fel.

Det är fredag så de sitter säkert och pimplar bärs vid det här laget.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det är fredag så de sitter säkert och pimplar bärs vid det här laget.

Det har du nog rätt i! Kenneth svarade i en tråd här på forumet förut och jag fick av någon anledning för mig att det var ett par timmar sedan, när klockan i själva verket var drygt 13.00. Dom rättar la till det när dom får syn på det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det har du nog rätt i! Kenneth svarade i en tråd här på forumet förut och jag fick av någon anledning för mig att det var ett par timmar sedan, när klockan i själva verket var drygt 13.00. Dom rättar la till det när dom får syn på det.

Haha, verkar som att redaktionen inte är ensamma om att lida av fredagssyndromet

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Ett annat lysande exempel på usel prestanda är Fallout 4. Hur många uppdateringar har de släppt hittills? Prestandan är fortfarande total ankskit för mig. Trots det kunde jag köra Doom (2016) på max (förutom Nightmare då som kräver mer VRAM än vad jag har) utan några som helst problem på lanseringsdagen. Men det är klart, det måste vara min dator som är felet.

Detta beror mer troligt pga motorn de använder är extremt gammal och något överlastad (speciellt med dessa jävla godrays).

Det är stor skillnad med att köra en bra motor i grunden, vs att "patcha" något till optimalt. Men jag håller med dig att det är för mycket halv-bra prestanda spel som släpps nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Detta beror mer troligt pga motorn de använder är extremt gammal och något överlastad (speciellt med dessa jävla godrays).

Det är stor skillnad med att köra en bra motor i grunden, vs att "patcha" något till optimalt. Men jag håller med dig att det är för mycket halv-bra prestanda spel som släpps nu för tiden.

Det tror jag också. Ja, absolut, man märker stor skillnad när motorn är optimerad från grunden. Idtech har ju historiskt alltid varit stabil och det kan vi tacka John Carmack för. Han kan sina grejer. Tyvärr är inte alla lika petiga.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Paontuus:

Majoriteten av konsolspelen är extremt optimerade, de är helt enkelt inte starka nog.

Jo många spel är optimerade. Men sen finns det ju dom här undtagen. Så Varför jobbar man inte på spelet länge för att det ska flyta eller sänka grafiken mer? än att släppa skit.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av Varg:

Enligt mig är spelet halvdant. Storyn känns inte alls lika övertygande eller håller samma klass som i Human Revolution. Röstskådespelarna låter trötta och uttråkade emellanåt. Det saknas engagemang på något sätt. Vapnen har ingen som helst 'punch' och ljudet när man skjuter är väldigt tunt. Tillsammans med tekniska problem, dålig prestanda och strulande fysik så förstår jag att spelare ger det ett dåligt betyg. Jag önskar att jag hade köpt spelet via Steam så jag kunde ha fått en refund, men med deras överpriser blir jag tvungen att vända mig till andra alternativ.

Man kan inte ta steam reviews seriöst förstå du väl?
idioter och troll som kör spelet (mindre en 1 tim) på en potatis och ger negativ poäng pga hat och idiotism
gillar du deus ex human revolution kommer du absolut älska mankind divided!
har du hårdvaran på pc så kör! annars finns ju alltid konsolerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carolus Rex:

Man kan inte ta steam reviews seriöst förstå du väl?
idioter och troll som kör spelet (mindre en 1 tim) på en potatis och ger negativ poäng pga hat och idiotism
gillar du deus ex human revolution kommer du absolut älska mankind divided!
har du hårdvaran på pc så kör! annars finns ju alltid konsolerna

Jag trodde att det var tydligt att jag redan har spelet. Jag tycker att det är riktigt dåligt i jämförelse med Human Revolution. Håller dessutom med dem som har recenserat det på Steam. Det är inte idiotiskt att ge ett dåligt betyg om man inte gillar ett spel.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Medans alla sitter och tjabbar om konsol vs PC sitter jag och njuter av de olika upplevelserna jag får på mitt Wii / Wii U, min PS4 / XB1 och PC. TV-spel och datorspel är inte samma sak för mig och jag vill gärna ha bägge delarna. De som sågar TV-spel mest undrar jag om de ens äger en current gen och har gett det en chans. Det kanske inte är för alla men det har definitivt fortfarande en plats i butikshyllan enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Medans alla sitter och tjabbar om konsol vs PC sitter jag och njuter av de olika upplevelserna jag får på mitt Wii / Wii U, min PS4 / XB1 och PC. TV-spel och datorspel är inte samma sak för mig och jag vill gärna ha bägge delarna. De som sågar TV-spel mest undrar jag om de ens äger en current gen och har gett det en chans. Det kanske inte är för alla men det har definitivt fortfarande en plats i butikshyllan enligt mig.

En bra pc och alla tre konsolerna är ju ett måste

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

i vad för upplösning?

1440p.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED