Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

2. Lappa inte processorkärnan som någon sa du skulle göra, för då slipar du sönder kislet och cpu funkar inte mer och du behöver inte lappa undersidan av ihs.
Översidan som ligger mot cpu kylaren ska du lappa.

Försent är jag rädd för. Har redan lappat en aning efter rekommendation från anna i tråden. Men cpun funkar än så länge. Ta en titt på bilden jag länkade senast

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej!

Det ser ut som det ligger rätt mycket pasta mellan IHS och Kylaren, så det verkar som det är nåt som gör att den inte kommer ned ordentligt, eller så är trycket för lågt.

Det borde inte vara mer än 20 - 30 mikrometer tjockt pastaskikt om ytorna är plana och trycket är lagom. Dvs det räcker med ett 0.1 mm gruskorn i pastan för att ge en rejäl försämring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

2. Lappa inte processorkärnan som någon sa du skulle göra, för då slipar du sönder kislet och cpu funkar inte mer och du behöver inte lappa undersidan av ihs.
Översidan som ligger mot cpu kylaren ska du lappa.

Ingen som har sagt åt honom att lappa chippet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Ingen som har sagt åt honom att lappa chippet?

Endera är jag dum på riktigt eller så har personen tagit bort inlägget. Men jag lappade inte direkt kislet då jag såg att det inte var något man skulle göra. Men aah...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av criscros:

Ingen som har sagt åt honom att lappa chippet?

Jo DU som skrev att slipa processor kärnan och undersidan av ihs.
Och TS har gjort detta nu.

#16334474

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag trodde att det var kylaren ett tag, men alltmer tyder det på att den är fullt funktionell.

Jag tror i alla fall att det är kylaren det är fel på. Har du ingen gammal luftkylare att prova för att vara på den säkra sidan?

Permalänk
Avstängd

Skumläste genom tråden...hade TS putsat direkt på chipset?!

Låter ju inte alls smart :(..Hoppas TS inte putsade direkt på processorn.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk

Känns som du använder mer kylpasta än vad som behövs men jag kan ha fel.

Permalänk
Inaktiv

Han gjorde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jo DU som skrev att slipa processor kärnan och undersidan av ihs.
Och TS har gjort detta nu.

#16334474

nej LIMMET som klistrar fast/håller fast ihsen PÅ pcbn är Inte samma sak som att slipa kärnan

edit: oj fan.. nu ser jag att jag läste fel! "processorkärnan" omg..

fan! funkar cpun fortfarande?

jävlar va dumt misstag utav mig.

ber så mycket om ursäkt! jag fattar inte hur ja uppfatta det hela fel!! shitt... ne slipa kärnan skall man verkligen inte.. ahhh blir så jävla arg på mig nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

nej LIMMET som klistrar fast/håller fast ihsen PÅ pcbn är Inte samma sak som att slipa kärnan

edit: oj fan.. nu ser jag att jag läste fel! "processorkärnan" omg..

fan! funkar cpun fortfarande?

jävlar va dumt misstag utav mig.

Okej, vi dämpar dehär så att tråden inte spårar ur likt Flashback. För min egen del får jag skylla eventuella feltolkningar eller felläsningar på att jag är trött i huvudet, svårt att läsa ordentligt via en telefon och att hela den här situationen gör mig stressad!!

Jag slipade lite grann på kärnan, och man kan nog säkert dumförklara mig också att jag inte tänker längre än så. Att criscros skrivit fel av misstag eller att jag misstolkat vad som egentligen är skrivet är helt lugnt för min del. Så criscros, du behöver inte vara orolig. Cpun fungerar fortfarande Är det något som borde tagit död på processorn så är det antalet gånger jag monterat om den i sockeln!

Vi glömmer dehär misstaget och fokuserar på att processorn fortfarande fungerar. Men jag har en liten fråga angående detta. Kan resultatet av att jag slipade på kärnan lite grann (jag inser hur dumt dedär låter) göra att det blir väldigt dålig kontakt? Kolla bilderna jag skickade lite längre upp i tråden.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Okej, vi dämpar dehär så att tråden inte spårar ur likt Flashback. För min egen del får jag skylla eventuella feltolkningar eller felläsningar på att jag är trött i huvudet, svårt att läsa ordentligt via en telefon och att hela den här situationen gör mig stressad!!

Jag slipade lite grann på kärnan, och man kan nog säkert dumförklara mig också att jag inte tänker längre än så. Att criscros skrivit fel av misstag eller att jag misstolkat vad som egentligen är skrivet är helt lugnt för min del. Så criscros, du behöver inte vara orolig. Cpun fungerar fortfarande Är det något som borde tagit död på processorn så är det antalet gånger jag monterat om den i sockeln!

Vi glömmer dehär misstaget och fokuserar på att processorn fortfarande fungerar. Men jag har en liten fråga angående detta. Kan resultatet av att jag slipade på kärnan lite grann (jag inser hur dumt dedär låter) göra att det blir väldigt dålig kontakt? Kolla bilderna jag skickade lite längre upp i tråden.

det va ju inte ditt fel... fan sorry.. skönt o höra att den funkar!! jag va nog den trötte utav oss -.-

men kolla.. så länge cpun funkar så har du inget att oroa dig över iaf..

nu när jag ser bilden så ser jag att den är slipad men dock inget som skall förstöra den heller.. och inte heller förstöra kylningspotentialen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Skumläste genom tråden...hade TS putsat direkt på chipset?!

Låter ju inte alls smart :(..Hoppas TS inte putsade direkt på processorn.

Skrivet av criscros:

det va ju inte ditt fel... fan sorry.. skönt o höra att den funkar!! jag va nog den trötte utav oss -.-

men kolla.. så länge cpun funkar så har du inget att oroa dig över iaf..

Ärligt talat hittar jag inte vart det står att jag ska putsa på kärnan, men jag antar att jag läste det någonstans iaf av mitt agerande att döma. Men det spelar ingen roll om vi analyserar huruvida jag inte borde ha lyssnat på ett "råd" eller ha tänkt efter själv först. Jag vill bara ha svar på om slipandet kan ha försämrat värmeöverföringen.

Slipa gjorde jag även nu idag, så det är inte grundproblemet.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Ärligt talat hittar jag inte vart det står att jag ska putsa på kärnan, men jag antar att jag läste det någonstans iaf av mitt agerande att döma. Men det spelar ingen roll om vi analyserar huruvida jag inte borde ha lyssnat på ett "råd" eller ha tänkt efter själv först. Jag vill bara ha svar på om slipandet kan ha försämrat värmeöverföringen.

Slipa gjorde jag även nu idag, så det är inte grundproblemet.

hm.. ja kan inte tänka mig att chippet har minskat i höjd mot vad det var innan.. ser itne ut som du har slipat så pass mkt iaf..

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

hm.. ja kan inte tänka mig att chippet har minskat i höjd mot vad det var innan.. ser itne ut som du har slipat så pass mkt iaf..

Nej precis. Det är alltså den här bilden jag pratar om

https://s4.postimg.io/bfej9une5/IMG_20160822_170219.jpg

Kanske inte syns men jag upplever att kärnan numera är något mer dimmig typ, alltså inte spegelblank.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Nej precis. Det är alltså den här bilden jag pratar om

https://s4.postimg.io/bfej9une5/IMG_20160822_170219.jpg

Kanske inte syns men jag upplever att kärnan numera är något mer dimmig typ, alltså inte spegelblank.

jo jag upplever den dimmig också..

men du hade redan problem innan också va? innan du slipa på kärnan alltså..

Permalänk
Medlem

Du fokuserar på fel saker. Det måste vara kylaren det är fel på, hur vet du att själv pumpen fungerar och att kylvätskan cirkulerar som det ska?

Du måste fixa en luftkylare och testa med för att utesluta att din vattenkylare inte är sönder. Allt annat är slöseri på tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Du fokuserar på fel saker. Det måste vara kylaren det är fel på, hur vet du att själv pumpen fungerar och att kylvätskan cirkulerar som det ska?

Du måste fixa en luftkylare och testa med för att utesluta att din vattenkylare inte är sönder. Allt annat är slöseri på tid.

Yes, jag ska fundera ut ett sätt att kontrollera kylaren. Jag vet dock redan att pumpen cirkulerar, då jag stresstestade datorn nyligen. Ena slangen var väldigt varm medan den andra var sval. Det borde vara en indikation på att vatten cirkulerat i radiatorn. Sedan borde tempen ha stigit fortare och högre om kylaren inte fungerade.

Men jag tar absolut ditt tips på allvar och ska försöka kontrollera kylaren, tack

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Yes, jag ska fundera ut ett sätt att kontrollera kylaren. Jag vet dock redan att pumpen cirkulerar, då jag stresstestade datorn nyligen. Ena slangen var väldigt varm medan den andra var sval. Det borde vara en indikation på att vatten cirkulerat i radiatorn. Sedan borde tempen ha stigit fortare och högre om kylaren inte fungerade.

Men jag tar absolut ditt tips på allvar och ska försöka kontrollera kylaren, tack

Uhm det bör inte vara för stor skillnad på temperaturen mellan slangarna då vattnet cirkulerar och fördelar värmen, det skiljer sig högst nån grad från in/ut slangen, så om AIO kylaren inte är någon magisk kylare som bryter mot fysikens lagar så skulle jag snarare tro att något är fel med din kylare.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Uhm det bör inte vara för stor skillnad på temperaturen mellan slangarna då vattnet cirkulerar och fördelar värmen, det skiljer sig högst nån grad från in/ut slangen sä om AIO kylaren inte är någon magisk kylare som bryter mot fysikens lagar så skulle jag snarare tro att något är fel med din kylare.

jag är inte så duktig på vattenkylare, men går inte det varma vattnet från ena slangen, in i radiatorn och ut i andra slangen som ljummet vatten?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

jag är inte så duktig på vattenkylare, men går inte det varma vattnet från ena slangen, in i radiatorn och ut i andra slangen som ljummet vatten?

Yes men värmen fördelar sig, har man en loop på 1 CPU och säg 2 GPUuer skulle det betyda att plötsligt skulle CPUn få kallt vatten och resten av systemet 60c+ vatten tills den når kylaren?

Som sagt värmen fördelar sig i hela systemet och kylaren försöker hålla temperaturen i schack. Som högst så kommer tempen skilja sig någon grad så länge du har något flöde genom systemet. Med tanke på att du säger att ena sidan är sval och andra varm skulle jag snarare se att flödet har stannat upp dvs pumpen inte fungerar som den skall.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Yes men värmen fördelar sig, har man en loop på 1 CPU och säg 2 GPUuer skulle det betyda att plötsligt skulle CPUn få kallt vatten och resten av systemet 60c+ vatten tills den når kylaren?

Som sagt värmen fördelar sig i hela systemet och kylaren försöker hålla temperaturen i schack.

hm, okej... Men vad skulle ha gått sönder för att jag lossat på pumpen? Radiatorn sitter kvar i schassit

https://s3.postimg.org/ymif27c9v/IMG_20160822_215335.jpg

Vad jag visserligen har noterat på kylaren igår är att gummit har börjar torka och lossnat/ spruckit i ändarna.
Kylaren är strax över tre år skulle jag uppskatta.

https://s4.postimg.org/xuf825ax9/IMG_20160821_140501.jpg

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

hm, okej... Men vad skulle ha gått sönder för att jag lossat på pumpen? Radiatorn sitter kvar i schassit

https://s3.postimg.org/ymif27c9v/IMG_20160822_215335.jpg

Vad jag visserligen har noterat på kylaren igår är att gummit har börjar torka och lossnat/ spruckit i ändarna.

https://s4.postimg.org/xuf825ax9/IMG_20160821_140501.jpg

Vanliga felen på dessa får någon annan svara då jag inte lekt med AIO lösningar men.....
Har du kopplat uppenbara saker som kopplat pumpen till rätt utgång på moderkortet så du inte överbelastar någon stackars fläktugång som kanske inte är gjort för att ge ström till en pump? Vad säger BIOS om pumphastigheten. Kollat med en annan utgång?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Yes men värmen fördelar sig, har man en loop på 1 CPU och säg 2 GPUuer skulle det betyda att plötsligt skulle CPUn få kallt vatten och resten av systemet 60c+ vatten tills den når kylaren?

Som sagt värmen fördelar sig i hela systemet och kylaren försöker hålla temperaturen i schack. Som högst så kommer tempen skilja sig någon grad så länge du har något flöde genom systemet. Med tanke på att du säger att ena sidan är sval och andra varm skulle jag snarare se att flödet har stannat upp dvs pumpen inte fungerar som den skall.

Det har du nog helt rätt i. Hur kontrollerar jag själva vattenkylaren tycker du?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

För de som inte orkar läsa all text börjar jag därför med att tacka ALLA så enormt för hjälpen. Jag brukar aldrig bli frustrerad över datorproblem. Självklart kan man bli trött, men aldrig såhär stressad och vilsen. Detta var ett nytt område för mig helt enkelt, där jag inte hade kontroll över något what so ever... Tack som fan för all input!

Ännu en dag har gått åt felsökning av vattenkylare och IHS. Jag tror att jag är redo att dela med mig av vad detta egentligen har berott på.

Först av allt vill jag bara säga att jag hatar "ghetto-lösningar". Det är fult, sällan optimalt och känns bara som en halvdan lösning. Återkommer mer om detta alldeles strax...

Pumpen på vattenkylaren fungerar som den ska. Vad som däremot inte verkar fungera 100% är strömförsörjningen som inte glappar, men verkar leva sitt eget liv. Sedan har vi IHS, den har antagligen varit böjd och förhindrat bra kontakt.

Hur löste jag detta då?
Jag skruvade av hela sockeln från moderkortet och lät processorn sitta i naken utan IHS. Sedan tog jag en kopparbit jag hade kvar från mitt gamla vattenkylda 7970 https://www.inet.se/produkt/5322038/ek-vga-supreme-hf-hd7970-...

Under och över kopparbiten applicerade jag självklart kylpasta. Men detta var inte nog, processorn befann sig fortfarande för långt ned för att min H80i skulle få bra kontakt. Nu till den sjuka delen. För att lyckas sänka ned kopparytan på kylaren var jag tvungen att lägga något emellan pump och pumpfäste, så att fästet hamnar högre upp och pumpen hamnar längre ned. Jag klippte sönder fyra tops som jag la en på varje sida runt pumpen. Topsen bildade en fyrkantig ram, ca 5mm hög, vilket var nog för att bekräfta min teori. Jag tryckte dit pumpen och fästet och skruvade fast. Topsen sitter som berget och kommer nog knappast att slinka ur sin position.

Vad som är mindre roligt är att jag från början låg ca 10 grader lägre än innan min delid, i Aida64 FPU Test. Men I skrivande stund har tempen ökat i både idle och load med ca 5 grader. Det känns som att pumpen lossnar sakta för varje timme, märkligt så hårt som den sitter...

I idle ligger den nu iaf under 40 grader vilket betyder att jag åtminstone har kontroll över temperaturen. Så vad jag undrar nu när datorn i alla fall går att arbeta med, kommer det räcka med att köpa detta kit som ni visat i tråden?
https://www.ekwb.com/shop/ek-supremacy-precisemount-add-on-na...

Behöver jag någonting mer, eller kommer jag att kunna använda dessa skruvar tillsammans med fästet för min H80I?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Ja alltså, om du kör naked mount så lär du köra typ m4 bult eller liknande för att få bra kontakt, kopparplatta mellan vattenblock och die kommer ju sänka kylförmågan oavsett om du vill eller ej, samt att orignal bracket kommer inte ge rätt avstånd eller monteringsmöjligheter, det trodde jag att folk klargjorde för dig för länge sedan?
Se denna tråd så förstår du vad jag menar...

https://forums.anandtech.com/threads/bare-die-testing-a-delid...

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre

Permalänk
Medlem
Skrivet av trbo:

Ja alltså, om du kör naked mount så lär du köra typ m4 bult eller liknande för att få bra kontakt, kopparplatta mellan vattenblock och die kommer ju sänka kylförmågan oavsett om du vill eller ej, samt att orignal bracket kommer inte ge rätt avstånd eller monteringsmöjligheter, det trodde jag att folk klargjorde för dig för länge sedan?
Se denna tråd så förstår du vad jag menar...

https://forums.anandtech.com/threads/bare-die-testing-a-delid...

Möjligt att jag är trögtänkt, men jag ska kika på länken

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Vanliga felen på dessa får någon annan svara då jag inte lekt med AIO lösningar men.....
Har du kopplat uppenbara saker som kopplat pumpen till rätt utgång på moderkortet så du inte överbelastar någon stackars fläktugång som kanske inte är gjort för att ge ström till en pump? Vad säger BIOS om pumphastigheten. Kollat med en annan utgång?

Ja vore intressant att se rpm för pumpen, om inte annat för att utesluta för har man deliddat och använt flytande metall mellan kärnor och IHS så ska temp ner drastiskt på en gång såvida inget är felande??
Ja t.o.m med halvtaskig montering av CPU borde TS se nån typ av resultat?

Till TS, för att få bästa möjliga hjälp snälla gå igenom förslagen grundligt samt dokumentera varje steg!

Tex i detta fallet och för att utesluta ev fel i pumpen, gå in i bios och ta en screen på varvtal, så fort pumpen är avklarad och om felet inte är lokaliserat så ta nästa steg då. Tänk inte en på koppar bitar och diverse annat innan du tagit steget fullt ut att dokumentera pumpen samt efter dokumentation så kan alla här även se att det steget är gjort och upprepningar kan undvikas.

Känns som om det är mycket hoppande fram och tillbaka med idéer och det verkar ju frustrerande som det är så det är iaf mitt tips, ja det samt snälla fundera inte ens på att lägga in shims mellan kisel och IHS. Vill du fortfarande montera kylare utan IHS så ta inga genvägar utan gå tillbaka till länkar tidigare i tråden och köp en EK Naked Ivy precise mount sats dom kostar ju inte ens hundra kronor och kommer se till att inget hörn på kislet tar skada och omedelbart dödar din CPU.

Bit i det sura äpplet, om kylaren fortfarande fingerar dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Ja vore intressant att se rpm för pumpen, om inte annat för att utesluta för har man deliddat och använt flytande metall mellan kärnor och IHS så ska temp ner drastiskt på en gång såvida inget är felande??
Ja t.o.m med halvtaskig montering av CPU borde TS se nån typ av resultat?

Till TS, för att få bästa möjliga hjälp snälla gå igenom förslagen grundligt samt dokumentera varje steg!

Tex i detta fallet och för att utesluta ev fel i pumpen, gå in i bios och ta en screen på varvtal, så fort pumpen är avklarad och om felet inte är lokaliserat så ta nästa steg då. Tänk inte en på koppar bitar och diverse annat innan du tagit steget fullt ut att dokumentera pumpen samt efter dokumentation så kan alla här även se att det steget är gjort och upprepningar kan undvikas.

Känns som om det är mycket hoppande fram och tillbaka med idéer och det verkar ju frustrerande som det är så det är iaf mitt tips, ja det samt snälla fundera inte ens på att lägga in shims mellan kisel och IHS. Vill du fortfarande montera kylare utan IHS så ta inga genvägar utan gå tillbaka till länkar tidigare i tråden och köp en EK Naked Ivy precise mount sats dom kostar ju inte ens hundra kronor och kommer se till att inget hörn på kislet tar skada och omedelbart dödar din CPU.

Bit i det sura äpplet, om kylaren fortfarande fingerar dvs.

Hej!
Tack för genomgående svar. Men problemet är löst och jag får hänvisa dig upp några inlägg tills du ser ett långt inlägg av mig

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Eftersom problemet är löst, ska jag skita ned lite, med saker som kanske kan vara till fördel för någon i framtiden...

Skrivet av criscros:

jag tror det där naked mount har räknat ut hur pass lågt lägsta punkten för chippet är så om du monterar på en vanlig kylar anordning och drar på så lär chippet spricka skulle ja nog gissa på.

edt: dåligt formulerat kanske men det jag menar är dessa speciella kit är liksom gjorda för en cäldigt precis mount där man inte har en chans att spänna till så pass att det börjar trycka på chippet som leder till att det spricker.. så som andra distanser som kommer med AIO kan möjligtvis göra om de inte ett stop som är paralellt eler ovanför chippet.

Kiselbrickan CPU'n består av är i princip omöjlig att förstöra genom för högt tryck. Snedbelastning, och framförallt chock, är de däremot lite känsliga mot.

Skrivet av YamahaDGX630:

Efter mycket funderande och en rejäl gnutta ångest har jag kommit fram till att prova att hitta en kopparbit i samma storlek som kärnan för att på så sätt höja upp kontaktytan så att kylaren får kontakt.

https://s3.postimg.org/q1efmxjpf/IMG_20160822_192124.jpg

Är detta idioti eller kan det fungera?

Om ditt problem är just bristande kontakt mellan ytorna, så visst. Men var försiktig, eftersom snedbelastning, eller små stötar , som när man monterar kylaren, kan slå av en flisa på ett hörn av kiselbrickan, och sen är CPU'n skrot.

Skrivet av trbo:

kopparplatta mellan vattenblock och die kommer ju sänka kylförmågan oavsett om du vill eller ej,

En kopparbit kan ge bättre kylning, även om det betyder att man måste passera ytterligare ett later värmeledande pasta. Kopparn ledder värmen till en större yta, och om det är en fördel med den kylningslösning man använder, så kan man transportera bort så mycket mer energi att man tjänar på det. Att ett modernt vattenblock skulle vara konstruerat så att man kan dra nytta av den större ytan är dock mer tveksamt... Men det var i det närmsta norm när man körde med TEC's osv.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.