Hej! Hur installerar man en ny hårddisk?

Permalänk
Avstängd

Hej! Hur installerar man en ny hårddisk?

Jag har köpt en seagate barracuda 500gb, jag hade en gammal hårddisk från 2010, hårddisken som jag hade såg mycket större ut, den hade dvd spelare också.

Måste man köpa ett nytt chassi för att den mindre hårddisken ska passa eller hur gör man?

Också en till fråga, hur mycket snabbare är SSD än seagate barracuda 500gb tror ni?

Jag är nybörjare men har följt sweclockers sedan 2012.

Permalänk
Medlem

om en ssd eller hdd får plats? det beror väl på ditt chassi men de flesta chassin har ju plats för flera HDDs och ssder sen är det bara koppla in den

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

Ta en bild på din gamla hårddisk och lägg upp

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Ta en bild på din gamla hårddisk och lägg upp

Jag kommer göra det, ge det ungefär 1-2 timmar så är bilderna uppe.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att din HD hade en dvd spelare? Det är inte så att du har tagit fel på din gamla HD och din DVD spelare?
Sen är en SSD disk mycket fortare än en mekanisk och du behöver inte köpa ett nytt chassi för en HD.
Är det en 3.5 eller en 2.5tums HD du har köpt? En 2.5 är generellt till laptops.
Blir inte riktigt klok på vad du menar?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Vad menar du med att din HD hade en dvd spelare? Det är inte så att du har tagit fel på din gamla HD och din DVD spelare?
Sen är en SSD disk mycket fortare än en mekanisk och du behöver inte köpa ett nytt chassi för en HD.
Är det en 3.5 eller en 2.5tums HD du har köpt? En 2.5 är generellt till laptops.
Blir inte riktigt klok på vad du menar?

jag fattar inte riktigt hans inlägg heller och hdd och dvd som sitter ihop? aldrig hört talas om trodde de var något jag fullständigt missat eller så är det TS som inte vet vad han kollar efter..

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Låter som han tar fel på hårddisk och chassi.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Väntar otåligt på bilden av den så kallade hårddisken xD

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haptic:

Väntar otåligt på bilden av den så kallade hårddisken xD

Hahaha det gör säkert många, få be om ursäkt för det. Bilderna kommer komma upp senare, men vänta inte på bilderna genom att klicka refresh 5 gånger/h, jag lägger upp dom antingen idag eller imorgon, lovar.

Permalänk
Avstängd

Okej bröder, nu ska vi se om jag kan fixa fram bilder till er som jag lovade, tog en del bilder, laddar upp just nu.

Permalänk
Avstängd

Här kommer bilderna! http://imgur.com/a/3aIdn

Den mindre hårddisken är seagate barracuda 500gb.

Permalänk
Medlem

Du har alltså tagit bort DVD/CD spelaren och vill montera dit en HDD, 3.5"?

edit: ok annan han före. Du verkar dock ha adapter bara klura ut hur du sätter fast dem på hdd för att få plats med hdd:n i 5.25" platsen som dvd/cd var på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Du har alltså tagit bort DVD/CD spelaren och vill montera dit en HDD, 3.5"?

edit: ok annan han före. Du verkar dock ha adapter bara klura ut hur du sätter fast dem på hdd för att få plats med hdd:n i 5.25" platsen som dvd/cd var på.

Mitt svar försvann
Varför ska du montera din nya hårddisk där DVD spelaren satt?
Är det inte bättre att låta din DVD spelare sitta kvar och montera hårddisken inne i lådan?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mourinho:

Här kommer bilderna! http://imgur.com/a/3aIdn

Den mindre hårddisken är seagate barracuda 500gb.

DAT foliehatt!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nighthog:

Du har alltså tagit bort DVD/CD spelaren och vill montera dit en HDD, 3.5"?

edit: ok annan han före. Du verkar dock ha adapter bara klura ut hur du sätter fast dem på hdd för att få plats med hdd:n i 5.25" platsen som dvd/cd var på.

Om man ska förenkla det ytterligare, vad ska jag göra i praktiken? Behöver jag något mer för att få fast den i chassit?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

DAT foliehatt!

Jag har en stor feting!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange75:

Mitt svar försvann
Varför ska du montera din nya hårddisk där DVD spelaren satt?
Är det inte bättre att låta din DVD spelare sitta kvar och montera hårddisken inne i lådan?

Vet inte, men det ser ut som att dvd spelaren sitter fast i hårddisken.

Permalänk
Medlem

dvd sitter inte fast i någonting tittande på bilderna.

Adaptern, de två metalsakerna sätter du så att den mindre sidan kommer mot hdd och de större sidorn mot chassit. Du behöver ett antal skruv dock.

Permalänk

Det som du kallar för den gamla hårddisken är inte hårddisk, det är en DVD-/CD-läsare. Din gamla hårddisk bör sitta längre ner i chassit under platsen där DVD-/CD-läsaren satt. Den ser ut precis som den nya du köpt eller en storlek större eller mindre.

Dock ansluts den med samma kablar som DVD-/CD-läsaren gör.

Eller vill du sätta dit den nya disken där DVD-/CD-läsaren sitter?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mourinho:

Vet inte, men det ser ut som att dvd spelaren sitter fast i hårddisken.

Jag har väldigt svårt att tro att den sitter fast i dvd spelaren , sitter den inte monterad under din dvd spelare?
Oftast är en HD fast skruvad med 4st skruvar i metall buren där man sätter sina 3.5Tums hårddiskar.
Ibland sitter dom i en kasset som man tar ut.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nighthog:

dvd sitter inte fast i någonting tittande på bilderna.

Adaptern, de två metalsakerna sätter du så att den mindre sidan kommer mot hdd och de större sidorn mot chassit. Du behöver ett antal skruv dock.

Var köper man skruvarna? Clas Ohlson?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det som du kallar för den gamla hårddisken är inte hårddisk, det är en DVD-/CD-läsare. Din gamla hårddisk bör sitta längre ner i chassit under platsen där DVD-/CD-läsaren satt. Den ser ut precis som den nya du köpt eller en storlek större eller mindre.

Dock ansluts den med samma kablar som DVD-/CD-läsaren gör.

Eller vill du sätta dit den nya disken där DVD-/CD-läsaren sitter?

Fan vad dum jag är, tycker jag ser den riktiga hårddisken längre ner i ett par skruvar, då kan jag behålla dvd spelaren, *andas ut*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mourinho:

Var köper man skruvarna? Clas Ohlson?

Kjell & Company , Inet , Komplett
Typ nått sånt här.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Om du inte fick med skruv eller bara hittade adaptern utan så ska det fungera med samma sorts skruv som dvd satt fast med. 8 totalt ska nog fungera. 4 för hdd 4 för adaptern. Dock får du titta att skruvhuvudet är stort nog så de inte går igenom monteringshålen på adaptern. Kan ju testa med skruvarna som satt fast på dvd om du kan använda dig av samma.

Annars om du har plats i chassit kan du sätta hdd:n i valfri 3.5" plats och skippa adaptern.

OBS: hdd & DVD kan behöva olika sorts skruv.

Permalänk
Avstängd

Asså va fan, nu gick dvd spelaren in för hårt, så nu sitter den fast, hur lossar man ut den? Har försökt det mesta

Permalänk
Avstängd

Man kan skruva loss en del, men då är jag rädd för att jag inte kan skruva tillbaka allt... Att jag placerar dom på fel ställe osv... Det får inte bli fel här.

Permalänk
Avstängd

Här har ni en till bild på när dvd spelaren sitter för långt in: http://imgur.com/a/8k0k2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mourinho:

Här har ni en till bild på när dvd spelaren sitter för långt in: http://imgur.com/a/8k0k2

Inte bara för långt in , du har även satt den upp och ner.
I rest my case

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange75:

Inte bara för långt in , du har även satt den upp och ner.
I rest my case

Se på fan, men nu då?

Permalänk
Avstängd

Bara jag får ut dvd spelaren så löser sig resten.