Behöver hjälp med RAM uppgradering & överklockning

Permalänk

Behöver hjälp med RAM uppgradering & överklockning

Hallå gott folk!

Bestämde mig för en entusiastisk RAM uppgradering.
Beställde 2x16 Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC25600/3200MHz (har 2x8 PC21300/2666MHz just nu som ska säljas vidare)

Skulle behöva lite hjälp med hur man går till väga för att köra dom i 3200MHz. Har inte hållit på med RAM överklockning tidigare.

Min rig:

Fractal Design Define R5 chassi (alla burar borttagna)
3 st Noctua NF-A14 FLX 140mm chassifläktar (två i front och en i bak)
Asus Maximus VIII Ranger moderkort som jag har senaste bios på (1902)
Intel Core i7 6700K 4,0GHz CPU
Noctua NH-D15 processorkylare
Asus GeForce GTX 1080 OC Strix GPU
Samsung 950 Pro M.2 NVMe 512GB SSD

Visa signatur

Intel Core i7 6700K, 32 GB DDR4 RAM, Asus GeForce GTX 1080 OC Strix, Samsung 950 Pro M.2 NVMe 512 GB, LG 65" C8 Oled TV

Permalänk
Medlem

@Sakishiro:
Vad körs de du har idag i för hastighet?

Frågar för att enligt specifikationen på ASUS hemsida så är alla minne över 2133Mhz O.C,. vilket innebär för att kunna köra dina i 2666Mhz så måste de också överklockas för att gå i 2666Mhz.

Vad minnena kan köras i är (främst?) beroende på processorn, man kan inte köra minne i högre Megahertz än vad processorn (klarar) tillåter.
Överklocka minne är ganska simpelt, i regel räcker det med att ställa in den hastighet (Megahertz) man vill ha i BIOS, dock ibland måste man specifisera timimng manuellt, och vid sällsynta tillfälle även öka volten.

Var man gör det i BIOS varierar väldigt mycket från vilken tillverkare BIOS är, och även från kort till kort, så det är väldigt svårt att svara på var dessa inställningar finns.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Mitt minne jag har nu körs i 2133 MHz. Får förhoppningsvis nya minnet imorgon. Vill gärna köra dom nya i 3200 MHz så man får valuta för det man har betalat för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K, 32 GB DDR4 RAM, Asus GeForce GTX 1080 OC Strix, Samsung 950 Pro M.2 NVMe 512 GB, LG 65" C8 Oled TV

Permalänk
Medlem

Här är manualen till ditt moderkort:
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/MAXIMUS_VIII_RANG...

För att komma in i BIOS, tryck <DELETE> medan datorn startar upp.

I BIOS:
1. Tryck <F7> för "Advanced Mode".
2. Välj "Extreme Tweaker" i topp-menyn.
3. Scrolla till ner till "DRAM Frequency".
4. Välj frekvens 3200 MHz.

5. Välj "Exit" i topp-menyn.
6. Avsluta BIOS genom att välja "Save changes and Reset".

Permalänk
Hedersmedlem

Har du aktiverat XMP?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jätteschysst för hjälpen guys! Nej, inte aktiverat XMP. Läst lite om det på nätet. Ska man trycka nån switch åt sidan på moderkortet för att aktivera XMP innan man väljer XMP i bios?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K, 32 GB DDR4 RAM, Asus GeForce GTX 1080 OC Strix, Samsung 950 Pro M.2 NVMe 512 GB, LG 65" C8 Oled TV

Permalänk

Verkar som att det är rätt mycket mer komplicerat att överklocka RAM minnen än jag trodde. Man behöver ju också överklocka CPUn iom att 6700K bara kan använda RAM upp till 2133MHz. Känns inte värt att hålla på med sån överklockning just nu. Får bli ett senare projekt när jag känner att jag behöver pressa ut mer kräm ur datorn för ökad fps i spelen. Är inte som att jag har för lite kräm nu direkt... XD

Visa signatur

Intel Core i7 6700K, 32 GB DDR4 RAM, Asus GeForce GTX 1080 OC Strix, Samsung 950 Pro M.2 NVMe 512 GB, LG 65" C8 Oled TV