Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

@stgr: Du kan tejpa fast SSDn med dubbelhäftande på nätagget så den inte ligger löst. Fungerat perfa för mig

Jag köpte en 2,5 hdd caddy till cdrom sloten funkar skit bra! dock inte gjort några tester men den laddar som en ssd gör
http://www.ebay.com/itm/SATA-2nd-HDD-SSD-Hard-Drive-Caddy-for...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lajnuss:

Jag köpte en 2,5 hdd caddy till cdrom sloten funkar skit bra! dock inte gjort några tester men den laddar som en ssd gör
http://www.ebay.com/itm/SATA-2nd-HDD-SSD-Hard-Drive-Caddy-for...

Nice! Det funkar ju helt klart det med. Själv plockade jag ur min SSD då burken endast står som Plex och filserver med FreeNAS i grunden. Tanken var att ha den som spelserver med.. Men de flesta nya spel tillåter inte egna homeservers :(.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajnuss:

Jag köpte en 2,5 hdd caddy till cdrom sloten funkar skit bra! dock inte gjort några tester men den laddar som en ssd gör
http://www.ebay.com/itm/SATA-2nd-HDD-SSD-Hard-Drive-Caddy-for...

Du länkar till en vagga som är 12,7mm hög, medans Important note on HP Microserver Gen8 optical drives skriver att man skall ha en 9,5mm hög vagga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av C0mbat:

Du länkar till en vagga som är 12,7mm hög, medans Important note on HP Microserver Gen8 optical drives skriver att man skall ha en 9,5mm hög vagga...

Oj fel av mig! Skulle kollat nogare på den jag länkade.
Denna va de jag exakt köpte till servern: http://www.ebay.com/itm/SATA-3-III-2nd-2-5-HDD-SSD-Caddy-Adap...

Denna har jag i min laptop istället för cd spelarn. https://www.amazon.co.uk/EiioX-caddy-9-5mm-Universal-DVD-ROM/... Denna skickades från danmark.

Permalänk
Medlem

Jag har nu kommit fram till att jag ska införskaffa mig en server för att lagra filer på. Just nu har jag en gammal dator i gaderoben som agerar filserver. Men är riktigt intresserad utav att byta ut den mot en sådan här.

Tänkte köra windows server på den ifrån en ssd disk, såg att någon köpt genom ebay ersättare för dvd uttaget till ssd. Är det att rekomendera?

Plex server borde rulla på bra här med väl?

Hm vad mer kan jag tänkas behöva fundera på? Ska bara användas till simpel lagring utav film mestadels.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att det är onödigt att skaffa en adapterl. Enklare att sätta fast med dubbelhäftande tejp. Har du en SSD som är lite tjockare (äldre) så går den att kila fast under vinklarna som man skjuter in Slim-DVDn i.

Annars är det bara att köra tror jag. Det är lite halvmeck att få igång den om man inte är van vid "seriösa prylar" märkte jag själv, men det hjälp av homeserver-sidan och den här tråden får man till det rätt bra ändå.

En fråga: Varje gång jag loggar in på iLO'n i Windows så får jag upp språkväljaren nere vid klockan, och den lägger till amerikanskt tangentbord. Server 2012 kör dock svenskt tangentbord och det funkar där, bara att den lägger till det sabla fältet på "klientdatorn". Nån som vet om det går att undvika? Störigt Verkar inte funka att lägga till amerikanskt tangentbord "på riktigt" och sen ta bort. Då brukar ju fältet försvinna annars. Men icke.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Danis:

Jag har nu kommit fram till att jag ska införskaffa mig en server för att lagra filer på. Just nu har jag en gammal dator i gaderoben som agerar filserver. Men är riktigt intresserad utav att byta ut den mot en sådan här.

Tänkte köra windows server på den ifrån en ssd disk, såg att någon köpt genom ebay ersättare för dvd uttaget till ssd. Är det att rekomendera?

Plex server borde rulla på bra här med väl?

Hm vad mer kan jag tänkas behöva fundera på? Ska bara användas till simpel lagring utav film mestadels.

Skickades från m.sweclockers.com

För enkelhetens skull tycker jag att du då använder Microserverns inbyggda RAID. Sätt SSD som egen och de andra diskarna i den RAID config som passar dig.
Vill du köra mjukvaruraid så måste du antingen sätta varje disk som egen via Microserverns RAID config. Eller köra AHCI och använda ett MicroSD kort för att köra GRUB på, för att kunna boota på ODD (den fria, 5e sata kontakten). ODD går tyvärr inte att boota från så man måste fulatrixa lite.

EDIT: Du kan transcoda 1-2st 1080p streams med den gamle G1610T proppen.
EDIT2: Tejpa bara fast SSDn med dubbelhäftande på PSU eller på toppen av HDD boxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Vill du köra mjukvaruraid så måste du antingen sätta varje disk som egen via Microserverns RAID config. Eller köra AHCI och använda ett MicroSD kort för att köra GRUB på, för att kunna boota på ODD (den fria, 5e sata kontakten). ODD går tyvärr inte att boota från så man måste fulatrixa lite.

Nu blev jag förvirrad. Är det bara problem om man kör AHCI?

Jag har en SSD i den 5:e SATA-porten, inga som helst problem att boota från den. Kör Windows Server 2012 R2.

Permalänk
Inaktiv

@hultron: ja du kan inte boota ODD när du kör AHCI. Säker på att du inte använder Raid controllern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

@sickhouse: ja du kan inte boota ODD när du kör AHCI. Säker på att du inte använder Raid controllern?

Jag kör RAID ja, men jag förstog inte om du menade att det bara var problem med att boota från SATA port #5 om man körde AHCI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

För enkelhetens skull tycker jag att du då använder Microserverns inbyggda RAID. Sätt SSD som egen och de andra diskarna i den RAID config som passar dig.
Vill du köra mjukvaruraid så måste du antingen sätta varje disk som egen via Microserverns RAID config. Eller köra AHCI och använda ett MicroSD kort för att köra GRUB på, för att kunna boota på ODD (den fria, 5e sata kontakten). ODD går tyvärr inte att boota från så man måste fulatrixa lite.

EDIT: Du kan transcoda 1-2st 1080p streams med den gamle G1610T proppen.
EDIT2: Tejpa bara fast SSDn med dubbelhäftande på PSU eller på toppen av HDD boxen.

Mitt nya frågetecken då är att jag aldrig kört RAID. Men som du förklarar så verkar det smidigt att köra på den inbyggda RAID. Är det lätt att konfigurera så att SSDn ligger som egen och de nya diskarna som RAID?. Diskarna behöver inte vara likadana heller va? och dem måste vara tomma när man sätter dem i RAID?

Måste man köra RAID? eller kan man bara köra som vanligt? varje disk för sig eller är man bara dum då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hultron:

Jag kör RAID ja, men jag förstog inte om du menade att det bara var problem med att boota från SATA port #5 om man körde AHCI.

Bara problem i AHCI läge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Danis:

Mitt nya frågetecken då är att jag aldrig kört RAID. Men som du förklarar så verkar det smidigt att köra på den inbyggda RAID. Är det lätt att konfigurera så att SSDn ligger som egen och de nya diskarna som RAID?. Diskarna behöver inte vara likadana heller va? och dem måste vara tomma när man sätter dem i RAID?

Måste man köra RAID? eller kan man bara köra som vanligt? varje disk för sig eller är man bara dum då?

Det är väldigt lätt att ställa in. Lagringsdiskarna bör iaf vara någorlunda lika för annars kastar du prestanda och utrymme i sjön.

Ja alltså det låter lite konstigt att köra Raid för att köra diskarna som singlar. Några som löste en fläktkontroller bugg på så vis. Inget jag råder iaf

Permalänk
Avstängd

Tjena, beställde idag en Gen8 + 4x3TB WD Red + M1015 men hur fanken kan jag installera en 2.5" SSD? Måste jag köpa en floppy > sata ström adapter och installera i ODD? På bilderna verkar de inte finnas någon sata ström direkt från nätdelen.. eller kan jag installera Centos direkt på ett micro sd kort?

Permalänk
Medlem

Vart köper man smidigast en floppy -> sata adapter då? ebay? finns ingen försäljare i sverige?

Permalänk
Skrivet av Danis:

Vart köper man smidigast en floppy -> sata adapter då? ebay? finns ingen försäljare i sverige?

Ett annat alternativ är att splitta molex kontakten som ligger precis nedanför och gå vidare till sata. Detta gjorde jag på min.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidodbro:

Ett annat alternativ är att splitta molex kontakten som ligger precis nedanför och gå vidare till sata. Detta gjorde jag på min.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad för adapter behöver jag då? något som finns att köpa i sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danis:

Vad för adapter behöver jag då? något som finns att köpa i sverige?

Någon av eller kombination av dessa skulle jag tippa:

https://www.inet.se/produkt/8906149/stromadapter-molex-ha-2x-molex-ho/#specs
https://www.inet.se/produkt/8906147/stromadapter-molex-ha-sata-ho/#specs

Permalänk

Precis de två använde jag mig av 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör alla mina diskar som enskilda RAID 0. Sen är två stycken av dom mjukvaruspeglade i Windows. Fördelen med detta som jag fattat det är att om man kör hårdvaruspegling, och kontrollern dör - då måste man skaffa en likadan kontroller, annars är man körd. Som det är nu räcker det att slänga in en av de två diskarna i en annan dator så kommer det upp som en vanlig enkel hårddisk med datan intakt, då Windows gör mindre fuffens med disken än en hårdvarukontroller. Detta gäller naturligtvis inte RAID 0-arrays. Har inget prestandakrävande på det viset så märker inga nackdelar med det.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Ni är guld med alla snabba svar och hjälp man får här!

Jag har ännu en fråga angående detta med raid.
Jag har i nuläget 2st diskar som är 2tb var fulla med filer. Jag ska även beställa 2st nya 4tb diskar till min nya server. Men hur fan går jag tillväga om jag även vill använda dessa gamla diskar jag har? Är det kört nu när det är filer på dem? Eller hur gör man?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Bara problem i AHCI läge.

Vad är det för problem du upplever i AHCI-läge?
Jag kör alla mina tre HP gen8 i AHCI-läge och det är inga problem med dom alls. Kör Ubuntu på två av dom just nu och det går kanon.

Fläktproblem fanns på tidigare versioner av BIOS och är inget problem alls längre. Ingen av mina tre burkar låter mycket, fläktarna snurrar på sakta trots att jag kör i AHCI-läge.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av BlackBird:

Jag kör alla mina diskar som enskilda RAID 0. Sen är två stycken av dom mjukvaruspeglade i Windows. Fördelen med detta som jag fattat det är att om man kör hårdvaruspegling, och kontrollern dör - då måste man skaffa en likadan kontroller, annars är man körd. Som det är nu räcker det att slänga in en av de två diskarna i en annan dator så kommer det upp som en vanlig enkel hårddisk med datan intakt, då Windows gör mindre fuffens med disken än en hårdvarukontroller. Detta gäller naturligtvis inte RAID 0-arrays. Har inget prestandakrävande på det viset så märker inga nackdelar med det.

Det låter som att du skulle kört dina diskar i AHCI läget om du ändå kör mjukarray i Windows. Dör din controller eller hela servern så kan du inte stoppa in dessa i en annan Windows burk utan behöver ett liknande kort igen även om det är raid 0?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det blev så Testade att stoppa i en av de speglade diskarna i min vanliga burk och den gick att läsa som en vanlig hårddisk med all data intakt, så det är inga problem med det. Funkade även när jag satte tillbaka den i servern sen. Men ändrar man nån fil lär man få problem. Men man gör det ju normalt inte förrän det gått åt pipsvängen och då är det ju skit samma.

Dessutom var det väl problem med AHCI i början? Vill minnas att det krävdes att man INTE körde det om man ville ha det som jag har det, att jag bootar från en SSD som sitter på ODD-kontakten. Verkar ha fixats i senare BIOS-revisioner, men nu är det igångkört så iallafall Orkar inte göra om det.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanTeoX:

Vad är det för problem du upplever i AHCI-läge?
Jag kör alla mina tre HP gen8 i AHCI-läge och det är inga problem med dom alls. Kör Ubuntu på två av dom just nu och det går kanon.

Fläktproblem fanns på tidigare versioner av BIOS och är inget problem alls längre. Ingen av mina tre burkar låter mycket, fläktarna snurrar på sakta trots att jag kör i AHCI-läge.

Jag har inga problem. Det var ett svar till en om man hade även problem med ODD boot med Raid controller som med AHCI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danis:

Ni är guld med alla snabba svar och hjälp man får här!

Jag har ännu en fråga angående detta med raid.
Jag har i nuläget 2st diskar som är 2tb var fulla med filer. Jag ska även beställa 2st nya 4tb diskar till min nya server. Men hur fan går jag tillväga om jag även vill använda dessa gamla diskar jag har? Är det kört nu när det är filer på dem? Eller hur gör man?

Skickades från m.sweclockers.com

Någon som kan hjälpa mig i denna frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danis:

Någon som kan hjälpa mig i denna frågan?

Menar du att du vill RAID-koppla dina 2TB-diskar och undrar hur du kan behålla dina filer? I så fall måste du kopiera över filerna till en annan disk, skapa din RAID och kopiera tillbaka filerna.

Om du inte bryr dig om RAID utan bara vill komma åt dina filer så är det bara att skruva fast dem i slädarna och trycka in dem i servern.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Ingen som vet hur man får den där satans iLO'n att sluta aktivera amerikanskt tangentbord när man går in? Den är stuntals oerhört envis med att byta till engelskt inne i remote console, även fast både klienten och servern har svenskt tangentbord. Byter jag till svenskt igen är det inte ens rätt svenskt tangentbord. Ä ligger på - bredvid höger shift tex.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

löste mitt problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Menar du att du vill RAID-koppla dina 2TB-diskar och undrar hur du kan behålla dina filer? I så fall måste du kopiera över filerna till en annan disk, skapa din RAID och kopiera tillbaka filerna.

Om du inte bryr dig om RAID utan bara vill komma åt dina filer så är det bara att skruva fast dem i slädarna och trycka in dem i servern.

Jag har nu lyckats installera windows server 2012 och fått igång min ssd disk. Stoppade in 2 helt nya 4tb diskar och 2 gamla diskar på 2tb var. Men jag kan inte se dem inne i windows server. Hur hittar jag dem?. Jag ser diskarna i Hp smart storage, ska jag göra något med dem där för att få upp dem?

Jag vill som sagt inte bli av med mina filer på dessa 2 diskar som är 2tb var.