Permalänk

rekomenderas cat5 eller 6

Hejsan skall dra en tp från min router till ett uttag frågan är den jag har cat6 kabel men kan jag använda mig av detta uttag ? http://imgur.com/I7YH7Ha

Eller lär det vara
http://imgur.com/wDvwlXN

vad är är skillnaden ? /martin

Permalänk
Permalänk
Medlem

Beror på vad du ska ha för hastighet - Cat6 klarar 10Gbit/s och Cat5e klarar max 1Gbit/s (Cat5 klarar 100Mbit/s).

Cat6 hade jag valt om jag skulle dra lite kablar hemma.

EDIT: UTP betyder att kabeln är oskärmad (det finns ingen folie som skyddar mot störningar). Normalt sett fixar UTP biffen hemma och du bara drar längst ytterväggar i en panel t.ex. Uttaget du har på bilden är för just UTP-kabel. Så det är Cat6 UTP du ska leta efter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Cat6 helt klart, bara för att du inte behöver det idag vet du inte hur användningsområdet ser ut om säg tio år. Är så liten prisskillnad ändå så känns dumt att inte göra det, bara bökigt att behöva byta uttag i framtiden när du behöver bandbredden.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Beror på vad du ska ha för hastighet - Cat6 klarar 10Gbit/s och Cat5e klarar max 1Gbit/s (Cat5 klarar 100Mbit/s).

Cat6 hade jag valt om jag skulle dra lite kablar hemma.

EDIT: UTP betyder att kabeln är oskärmad (det finns ingen folie som skyddar mot störningar). Normalt sett fixar UTP biffen hemma och du bara drar längst ytterväggar i en panel t.ex. Uttaget du har på bilden är för just UTP-kabel. Så det är Cat6 UTP du ska leta efter.

Cat5e kan klara upp till 5 Gbit/s med NBASE-T. Även kallade 2.5GBASE och 5GBASE.

Men i vilket fall krävs ju nya uttag, så jag säger också kör på Cat6 om du har de kablaget redan.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Vad är skillnaden på dessa 2 uttag då så det fungerar ej att köra cat6 kabel på den där första ja skicka som de står cat5 på ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_xxx:

Vad är skillnaden på dessa 2 uttag då så det fungerar ej att köra cat6 kabel på den där första ja skicka som de står cat5 på ?

Skillnaden är att om du har cat6-kablage kommer du i teorin få ut 10Gbps om du kör med cat6 nätverksuttag. Om du köper cat5e nätverksuttag kommer du inte få ut 10Gbps som cat6 kablage klarar av, tänk på flaskhalseffekten. Om du har cat6 kablage bör du köpa cat6 nätverksuttag också, detsamma gäller om du har cat5e kablage, köp då cat5e nätverksuttag.

Båda fungerar alltså, men du kommer få ut bättre bandbredd om du kör med cat6 nätverksuttag till cat6 kablage.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

tack för svar

Skrivet av Bakgrund:

Skillnaden är att om du har cat6-kablage kommer du i teorin få ut 10Gbps om du kör med cat6 nätverksuttag. Om du köper cat5e nätverksuttag kommer du inte få ut 10Gbps som cat6 kablage klarar av, tänk på flaskhalseffekten. Om du har cat6 kablage bör du köpa cat6 nätverksuttag också, detsamma gäller om du har cat5e kablage, köp då cat5e nätverksuttag.

Båda fungerar alltså, men du kommer få ut bättre bandbredd om du kör med cat6 nätverksuttag till cat6 kablage.

Permalänk
Medlem

Om jag inte är helt ute och cyklar så är väl cat6 & cat5/cat5e kontakter olika?
Har för mig cat6 kontakter är lite "större"? 100 år sen jag använde cat5 så kommer inte ihåg..

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av trbo:

Om jag inte är helt ute och cyklar så är väl cat6 & cat5/cat5e kontakter olika?
Har för mig cat6 kontakter är lite "större"? 100 år sen jag använde cat5 så kommer inte ihåg..

Cat5 är förleget, cat5e är "nyare" standard och antagligen vanligast.
Jag har kontakterat cat6 kontakterpå 5e-kabel, no problems.

RJ-45 är ju en standard så storleken måste verkligen vara minimal.

Permalänk
Medlem

Cat 6 kablar är lite grövre än cat 5e. Det leder till att dragavlastningen på kontakter för cat 6 är lite grövre. Om man använder cat 5e så sitter kabeln lite löst. Själva kontakten är ju lika.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakgrund:

Skillnaden är att om du har cat6-kablage kommer du i teorin få ut 10Gbps om du kör med cat6 nätverksuttag. Om du köper cat5e nätverksuttag kommer du inte få ut 10Gbps som cat6 kablage klarar av, tänk på flaskhalseffekten. Om du har cat6 kablage bör du köpa cat6 nätverksuttag också, detsamma gäller om du har cat5e kablage, köp då cat5e nätverksuttag.

Båda fungerar alltså, men du kommer få ut bättre bandbredd om du kör med cat6 nätverksuttag till cat6 kablage.

man ska inte snöa in sig på hastigheter, 10Gigabit kommer du aldrig få på CAT i väggen, det är väl en sådär 10 meter som är maxgräns för 10G - ska man dra det i väggar, ha uttag, patchpaneler etc. som alla bygger motstånd (resistance). Allt över Gigabit på CAT är lite "scary".

Permalänk
Inaktiv

Eftersom du inte ska köra STP, dvs isolerad CAT kabel (vilket är att föredra om dina CAT kommer gosa inte allt för långt ifrån starkström) så spelar det inte så stor roll vad du väljer. Det är ingen skillnad rent fysiskt, förutom att du inte kan köra STP då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Cat 6 kablar är lite grövre än cat 5e. Det leder till att dragavlastningen på kontakter för cat 6 är lite grövre. Om man använder cat 5e så sitter kabeln lite löst. Själva kontakten är ju lika.

Precis, det var detta jag hade för mig! Tack för att du klargjorde det

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hubertus:

Cat 6 kablar är lite grövre än cat 5e. Det leder till att dragavlastningen på kontakter för cat 6 är lite grövre. Om man använder cat 5e så sitter kabeln lite löst. Själva kontakten är ju lika.

Beror inte det på om det är STP eller UTP?

Permalänk
Skrivet av studiox_swe:

Beror inte det på om det är STP eller UTP?

Cat6 är oftast grövre, drar endel Cat7a kabel i jobbet och dom är fan som EXLQ strömkablar i tjocklek.

STP ska man inte använda hemma om man inte har full koll på jordningarna. Är väldigt få fall som STP verkligen krävs alltså skärmat.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Nej, i en cat 6 kabel har du ju ett plastkryss som håller isär paren. Det ökar tjockleken.

Skrivet av studiox_swe:

Beror inte det på om det är STP eller UTP?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hubertus:

Nej, i en cat 6 kabel har du ju ett plastkryss som håller isär paren. Det ökar tjockleken.

och STP har en extra skärmning av ALLA ledare + extra skärmning av kabeln, borde ge lite extra tjocklek det med......

Permalänk
Medlem

Jag har bara pratat om kontakter för UTP cat 5e och cat 6.

Skrivet av studiox_swe:

och STP har en extra skärmning av ALLA ledare + extra skärmning av kabeln, borde ge lite extra tjocklek det med......

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hubertus:

Jag har bara pratat om kontakter för UTP cat 5e och cat 6.

Ok, står inget i dina inlägg om detta, men bra att det blev tydligt.

Permalänk
Medlem

Jag förutsatte att den ärade församlingen förstod att jämför man tjockleken på nätverkskablar av Cat 5e och Cat 6 jämför man kablar av samma typ. Dvs UTP mot UTP och STP mot STP.

Skrivet av studiox_swe:

Ok, står inget i dina inlägg om detta, men bra att det blev tydligt.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Jag ska snart få fiber och står nu mellan valen av kabel.

Själva fiberkonvertern kommer sitta på fel ställe.
Men tänkt dra en 20M sladd därifrån till router.

I datorbutiken rekommenderade dom mig köra på Cat5.
Detta pga att den tål mer böjar och att Cat6 tål bara en böj som en tennisboll.

Vad är nu sant?

Låter mycket märkligt att kablarna så känsliga.
Jag hade tänkt dra kabeln synligt till övervåningen och skulle se väldigt konstigt ut lämna kabeln så i böjar.

Vad jag själv kan läsa så ska cat6 vara högre kvalite, borde inte den då tåla mer fysiskt också?
Tänker också på framtiden även om min kabel nu går synligt o lätt byta, men skiljer ändå så lite i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kisumisu:

Lånar tråden lite.

Jag ska snart få fiber och står nu mellan valen av kabel.

Själva fiberkonvertern kommer sitta på fel ställe.
Men tänkt dra en 20M sladd därifrån till router.

I datorbutiken rekommenderade dom mig köra på Cat5.
Detta pga att den tål mer böjar och att Cat6 tål bara en böj som en tennisboll.

Vad är nu sant?

Låter mycket märkligt att kablarna så känsliga.
Jag hade tänkt dra kabeln synligt till övervåningen och skulle se väldigt konstigt ut lämna kabeln så i böjar.

Vad jag själv kan läsa så ska cat6 vara högre kvalite, borde inte den då tåla mer fysiskt också?
Tänker också på framtiden även om min kabel nu går synligt o lätt byta, men skiljer ändå så lite i pris.

Tjena,

Vad jag fick lära mig när jag läste IT på gymnasiet redan 2004-2007 var att oavsett om du har Cat5 eller Cat6 ska tennisboll principen in. Cat6 är mer framtids säker pga hastigheter bla.
Håller också med om av mediakonverten hamnar väldigt konstigt ibland

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kisumisu:

Lånar tråden lite.

Jag ska snart få fiber och står nu mellan valen av kabel.

Själva fiberkonvertern kommer sitta på fel ställe.
Men tänkt dra en 20M sladd därifrån till router.

I datorbutiken rekommenderade dom mig köra på Cat5.
Detta pga att den tål mer böjar och att Cat6 tål bara en böj som en tennisboll.

Vad är nu sant?

Låter mycket märkligt att kablarna så känsliga.
Jag hade tänkt dra kabeln synligt till övervåningen och skulle se väldigt konstigt ut lämna kabeln så i böjar.

Vad jag själv kan läsa så ska cat6 vara högre kvalite, borde inte den då tåla mer fysiskt också?
Tänker också på framtiden även om min kabel nu går synligt o lätt byta, men skiljer ändå så lite i pris.

Cat5e är flexiblare än cat6 och båda klarar Gbit, cat6 går även att använda för 10Gbit på kortare sträckor.
Jag tycker att du inte ska dra patchkabel utan göra det riktigt, dvs en fast installation där du klamrar upp cat6 installationskabel mellan vägguttag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Cat5e är flexiblare än cat6 och båda klarar Gbit, cat6 går även att använda för 10Gbit på kortare sträckor.
Jag tycker att du inte ska dra patchkabel utan göra det riktigt, dvs en fast installation där du klamrar upp cat6 installationskabel mellan vägguttag.

Patchkabel = färdig kabel?

Förlåt för min okunskap i ämnet.

Är installationskabel mer förlåtande till böjar då?
Blir svårt lägga en kabel snyggt.
Är inte direkt snyggt sätta fast breda "kabelkanaler" heller.

Permalänk
Medlem

Kommer snart en ny standard uppdatering för cat 5e kommer kunna klara 2.5Gb upp till 100meter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kisumisu:

Patchkabel = färdig kabel?

[...]

Är installationskabel mer förlåtande till böjar då?

Mina praktiska kunskaper i ämnet är noll, men jag ska snart göra en egen fast installation så jag försöker svara ändå, med kunskaper jag läst mig till:

En patchkabel har han-kontakter i bägge ändar och är av flerkaderlig typ, dvs varje ledare består av små trådar. Den är avsedd för att koppla ihop till exempel en router och en dator. En patchkabel kan man göra själv, men det är onödigt, man köper dem färdigt.

En kabel avsedd för fast installation däremot har bara en tråd per ledare och fungerar därmed att använda tillsammans med fast monterade honkontakter. Du kopplar patchkablar till den innan du kopplar in utrustning som router/dator.

En patchkabel är troligen något mjukare än en kabel för fast installation. Om den ena reagerar bättre på att böjas än den andra vågar jag inte uttala mig om.

Jag kommer troligen att göra min egen installation med CAT6A (snäppet bättre än CAT6) U/UTP (dvs oskärmade par och ingen skärm runt hela kabeln). I ändana kommer jag sätta keystone RJ45 honkontakter i infällda kontakter, något i stil med dessa prylar:
Kabel
Keystone-kontakt
Nätverksuttag (infälld typ) för keystone

Permalänk
Medlem

@KAD:

Försökt läsa mig till men svårt hitta nåt vettigt.

Förstår inte heller riktigt varför man ska skala egna kablar, är inte det största boven om man som amatör kopplar in. Gör en dålig koppling till uttaget.
Märkt detta på t ex antennkablar...

Möjligtvis finns den en anledning göra eget ha precis längd och slippa göra stora hål i väggen.

Men annars?

Läst att man kan förlora hastighet.
Men då kanske cat6+ bättre köra på, förlorar man en 10Gbit till 6 Gbit...har man i praktiken inte förlorat nåt.
Värre om man förlorar cat5 till nåt på 100mbit och ska sen köra på ett 1/1 abb...

Min tanke var att flytta routern till rummet där jag har skrivaren och desktopen.
Resten går på wifi vilket också skulle bli mer centralt i det rummet.
Tänkte ett tag om man körde allt via wifi, men trådat är väl bäst o slippa köpa trådlösa kort också.

Däremot kommer jag nog inte ha denna lösning fast.
Så därav vill jag också slippa göra fasta installationer till rum som jag kanske inte ens ska ha routern sen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KAD:

En patchkabel är troligen något mjukare än en kabel för fast installation. Om den ena reagerar bättre på att böjas än den andra vågar jag inte uttala mig om.

Kabel för fast installation går av om den böjs ofta men den är mer långtidsstabil än patchkabel, de är tänkta till olika användningsområden, patchen används för lösa kablar som är lätta att byta och som ibland kommer att röras/böjas, patchen sätts fast och böjs aldrig mer än vid installationen och kommer inte att åldras lika fort pga oxidation. Kabeln för fast installation är också oftast styvare och har hårdare hölje vilket för det mesta gör den betydligt enklare att fästa upp snyggt om man ska ha den synlig tex fäst med klammer, jämför den med "kulo-elkablar".
Kontakterna skiljer också i hur själva anslutningen mot ledaren fungerar så det blir ofta dålig kontakt om man blandar.
Man ska aldrig sätta fast kabel med hanar för de slits ofta ganska mycket och bör kunna bytas ut lätt,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@kisumisu:
Återigen, jag har heller ingen riktig praktisk erfarenhet av att dra ethernet-kabel.

Kopplingar: Jag har lekt med några verktygslösa keystone (honor). De verkar lätta att koppla, mot kabel för fast installation. Ju högre kategori på kabel desto mindre får man tvinna upp paren för att det ska fungera bra och även på den punkten verkar keystone vara en trevlig lösning.

Längd: Ja, jag tänker mig att på fasta installationer är det ju viktigt att ha exakt längd, då kopplar man själv. Patchkablar är korta och (vanligen) inte fast installerade så där är längden mindre viktig.

Hastighet: Jag tänker att om man drar kabel som är svår att byta ut kör man på det bästa, om man drar kabel utanpå väggar så kör man på det som är billigast/enklast. Om jag fattar din situation rätt så funkar säkert CAT5E eftersom de är böjligare, klarar 1Gbs (du har antagligen inte bättre internetuppkoppling än så, du kör bara från fiberkonverterare till router trådat) och kommer sitta lätt tillgängligt så att det går att byta ut om det behövs.

Exakt hur du ska göra i din situation får du nog tyvärr klura ut själv