Permalänk
Medlem

4k eller 1080p tv?

Hej jag fundera på en ny TV.

Jag sitter och vela mellan tvn som ligger runt 5000-8000kr klassen
Har kollat in 2st. Den ena är 1080p är såklart billigare. Medans 4k tvn är dyrare. Är det stora skillnader? Kollar inte inte på vanligt TV ful-streama oftast, lite youtube eller twitch och spelar Xbox one. Är det bättre att köpa en 4k TV för att säkra framtiden för 4k material om man skull börja kolla på Netflix eller Viaplay?

[4k TVn]
http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/231050-sony_49_l...
[1080p TVn]
http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/247893-sony_50_l...

Permalänk
Medlem

Tänk efter en extra gång innan du köper en sony med android TV och du tänkt använda smart-TV funktionerna. De är ganska dåliga på att uppdatera dem, jag har just nu en sony tv från 2015 där senaste versionen är Lollipop och det är osäkert om någon nyare version kommer att dyka upp.

Jag har en 4k tv men har aldrig använt 4k förutom i nån testvideo. Men vem vet, om ett par år finns kanske betydligt mer material i 4k

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

@Lenori: Så länge Oled inte finns med i beräkningen skulle jag satsa på en 4k istället för 1080. Finns/kommer filer, reciever med uppskalning etc etc

Skulle inte välja något under 55" heller, vilket faktiskt finns i din prisklass just nu på elgiganten, åtminstone till söndag kl. 23.59.

55" Samsung 6-serien

Tcl 65"

Står i valet och kvalet att faktiskt bara åka och köpa den där TCL tv'n. Inte för att jag behöver, men grymt prisvärd. Dock ingen Ambilight vilket min nuvarande Philips har, trodde aldrig jag skulle säga det, vilket är en sanslöst trevlig egenskap.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

@Lenori: Jag köpte en 55 tums 4K tv för ett par veckor sedan och kommer lämna tillbaka den. På vanligt tittavstånd så märker man inte skillnad på så liten storlek, än mindre på en 49 eller 50 tummare. Inte ens på 65 tum med normalt avstånd så kommer skillnaden vara solklar om du har två jämförbara filmer, alltså Blu-ray och Blu-Ray Ultra HD. Vid streaming med ex Netflix så kan man märka en viss skillnad men det är inte upplösningen som man märker skillnaden på då utan att 4K streamen har högre bitrate.

Polaren har en Sony KDL-65W855C som är en 1080p modell på 65 tum och den levererar helt galet bra bild med sin backlit, quantum dot teknologi och man märker inte att man lider av att det "bara" är 1080p bilden är skarp.

Permalänk
Medlem

Lite off topic, men intressant att både TCL 4k 65" och Sony 855 65" tagits upp här. Båda har skvalpar omkring 9000 kr, så har varit nära att ta båda.

Någon som har koll på vilken som blir bäst för spelande+netflix?

Permalänk
Medlem

@Hazelberg: Nästa gång w855c hamnar ner på 9990 hos media markt så tar jag iaf en. Polaren har som sagt en och den är grym. Låg input lag och snabb respons, han spelar myclet ps4 så han valde just utifrån det. Netflix funkar väldigt bra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Lite off topic, men intressant att både TCL 4k 65" och Sony 855 65" tagits upp här. Båda har skvalpar omkring 9000 kr, så har varit nära att ta båda.

Någon som har koll på vilken som blir bäst för spelande+netflix?

Skrivet av PsyCor:

@Hazelberg: Nästa gång w855c hamnar ner på 9990 hos media markt så tar jag iaf en. Polaren har som sagt en och den är grym. Låg input lag och snabb respons, han spelar myclet ps4 så han valde just utifrån det. Netflix funkar väldigt bra också.

Ska man spela på tv:n så är sony det bästa min sony är 4-5år gammal men levererar fortfarande bättre bild än andra tv:rar på dagens marknad.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@Hazelberg: Nästa gång w855c hamnar ner på 9990 hos media markt så tar jag iaf en. Polaren har som sagt en och den är grym. Låg input lag och snabb respons, han spelar myclet ps4 så han valde just utifrån det. Netflix funkar väldigt bra också.

Skrivet av hellmix:

Ska man spela på tv:n så är sony det bästa min sony är 4-5år gammal men levererar fortfarande bättre bild än andra tv:rar på dagens marknad.

Ska köpa det nya Playstation Neo som kommer om någon månad, det är frågan om man behöver 4K för att dra nytta från den extra prestandan då, eller om man istället kan köra 1080p med mer eye-candy och bättre flyt ändå jämfört med vanliga PS4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Ska köpa det nya Playstation Neo som kommer om någon månad, det är frågan om man behöver 4K för att dra nytta från den extra prestandan då, eller om man istället kan köra 1080p med mer eye-candy och bättre flyt ändå jämfört med vanliga PS4.

Fast den kunde väl inte rendera i 4k utan spel körs väl fortfarande i 1080p, media typ br-uhd och netflix fixade den 4k i.

OT; Skulle definitivt köra på en mer kvalitativ 1080p än en haldålig 4k, om man inte pratar storlek över 80tum då.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Precis som vissa inte märker skillnad mellan 30 fps och 60 fps i spel så märker många inte skillnad på 4k eller 1080p på 65". Jag tycker det är en galen skillnad.
Diskussionen var samma i övergången mellan 720p till 1080p, då kunde man inte se skillnad på dessa heller enligt många "förståsigpåare"
Min nästa TV blir definitivt 4k, dels för film dels för foton där full HD är löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Precis som vissa inte märker skillnad mellan 30 fps och 60 fps i spel så märker många inte skillnad på 4k eller 1080p på 65". Jag tycker det är en galen skillnad.
Diskussionen var samma i övergången mellan 720p till 1080p, då kunde man inte se skillnad på dessa heller enligt många "förståsigpåare"
Min nästa TV blir definitivt 4k, dels för film dels för foton där full HD är löjligt.

På vilket avstånd sitter du när du jämför? Enligt några diagram jag kollat på måste man sitta närmare än 2 meter för att se skillnad rent fysiskt sett mellan HD och 4K på 65 tum. Det beror ju alltså mycket på avstånd också.

Sen finns det ytterligare något att tänka på: HDR, som endast finns hos nyare på nyare paneler med 4K. Frågan är hur mycket det är värt, och om man egentligen borde vänta på att en sån kommer ner i pris för att ha något framtidssäkert.

Permalänk
Medlem

Vid 55" och neråt så kommer man inte "sakna" eller tycka att 1080p är för dåligt vid normala avstånd. Har själv en 55" Samsung med 1080p och känner inte att 4k skulle lyft upp bilden.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nu börjar det finnas filmer i 4K, kollade Cdon dom har 60st (inkl. förbokningar).
Det är nog bara en tidsfråga innan det blir större utbud och priserna sjunker.

Jag skulle absolut välja en högupplöst TV idag, om du nu inte byter TV varje år..
för då kan du kanske vänta tills nästa år när priserna på filmer och spelare är bättre.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll. Om d inte aktivt strävar efter 4K kommer du inte ha någon nämnvärd nytta av det förrän du förmodlgien kommer köpa ny TV igen.

Viktigare är HDR eller OLED och bildkvalitet i allmänhet. OLED fixar inte HDR lika bra som de bästa LCD-erna, men då snackar i apparater i trakterna kring 50 000 kronor fullspäckad backlit. Jag hade ändå tagit OLED, en LCD kommer alltid vara en LCD hur man än vrider och fifflar med bakgrundsbelysningen

Skrivet av Hazelberg:

På vilket avstånd sitter du när du jämför? Enligt några diagram jag kollat på måste man sitta närmare än 2 meter för att se skillnad rent fysiskt sett mellan HD och 4K på 65 tum. Det beror ju alltså mycket på avstånd också.

Sen finns det ytterligare något att tänka på: HDR, som endast finns hos nyare på nyare paneler med 4K. Frågan är hur mycket det är värt, och om man egentligen borde vänta på att en sån kommer ner i pris för att ha något framtidssäkert.

Jag kan säga att HDR is teh shit och nästa riktiga steg inom TV efter allt trams med blanka skärmar, 3D, böjda skärmar och i viss mån 4K.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Spelar ingen roll. Om d inte aktivt strävar efter 4K kommer du inte ha någon nämnvärd nytta av det förrän du förmodlgien kommer köpa ny TV igen.

Viktigare är HDR eller OLED och bildkvalitet i allmänhet. OLED fixar inte HDR lika bra som de bästa LCD-erna, men då snackar i apparater i trakterna kring 50 000 kronor fullspäckad backlit. Jag hade ändå tagit OLED, en LCD kommer alltid vara en LCD hur man än vrider och fifflar med bakgrundsbelysningen
Jag kan säga att HDR is teh shit och nästa riktiga steg inom TV efter allt trams med blanka skärmar, 3D, böjda skärmar och i viss mån 4K.

Okej, hört det från några stycken nu. Kanske ska vänta på att en bra 65" med HDR hamnar under 10 000 kr i så fall, har tänkt att köpa en vettig och använda i många år.

Permalänk
Medlem

http://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-bild/tv/U55S6906/tcl...

Såg precis denna på elgiganten. Vet inte om den är alldeles för billig för att vara bra? Är inte speciellt insatt i Tv djungeln..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eekl:

http://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-bild/tv/U55S6906/tcl...

Såg precis denna på elgiganten. Vet inte om den är alldeles för billig för att vara bra? Är inte speciellt insatt i Tv djungeln..

Vad tror du själv? En 4K-TV under 10000 är skit. De som är strax över 10000 är också skit (om man värderar kvalitet något). Så TS; köp inte en 4K i din budget.

Permalänk
Medlem

@Xaph: Okej, tack )

Permalänk
Medlem

För något år sen var jag med i ett produkttest av en 65" Samsung curved UHD-tv. Det jag jämförde mot var min 50" Panasonic-plasma(P50ST50) som jag ägt sen tidigt 2013.

Det jag saknade mest efter testet var storleken, bildkvalitén var sämre på testtv:n trots dess rek pris på över 30k. Jag sitter ca 3-3,5m från tv:n och det var inte någon wow-känsla som infann sig när jag spelade upp 4K-material på den.

Som flera sagt innan är det ganska så svårt att se skillnad på det avståndet och den panelstorleken. Kan man jämföra sida vid sida så ser man säkert skillnad, men jag anser att bra färgåtergivning och svärta är mycket mer värt än den högre upplösningen.

Permalänk
Medlem

Själv har jag en 4k tv, men i den lite dyrare klassen och 55", köpte för cirka 6 månader sen. Har knappt använt 4k, förutom något enstaka netflix och lite youtube material. Fantastiskt snyggt är det iallafall. Sen om det är värt det är upp till var och en. Men personligen köper jag sällan en ny tv, så det känns bra att täcka upp för framtiden när det kommer mer i 4k.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

går i precis samma tankebanor, och jag själv lutar mot att köpa Sony w808c. Verkar vara svårt att nå upp till något vettigt 4k alternativ i för 10 000 eller mindre, då känns det bättre att satsa på riktigt bra bild i full hd istället. Särskilt som det nämnts tidigare i tråden att 4k ändå inte ger något särskilt lyft på 55" och normalt avstånd.