Hej! Hur installerar man en ny hårddisk?

Permalänk
Medlem

Kan du inte be Zlatan om hjälp?
Eller någon annan i din närhet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av napahlm:

Kan du inte be Zlatan om hjälp?
Eller någon annan i din närhet?

Om det inte vore för dvd spelaren som verkar sitta fast just nu så kunde jag fixa detta. Men ingen verkar vilja hjälpa så vad har jag för val än att gå till någon elektronikbutik på Måndag?

Permalänk
Medlem

@Mourinho:
En lätt knack med en hammare i bakkant på dvd:n (ut ur chassit) löser garanterat ditt problem. Men prova först att trycka in den lite till för att sedan lättare få ut den. Kan vara så att en skarv i chassit och fronten på dvd hakar i varandra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av napahlm:

@Mourinho:
En lätt knack med en hammare i bakkant på dvd:n (ut ur chassit) löser garanterat ditt problem. Men prova först att trycka in den lite till för att sedan lättare få ut den. Kan vara så att en skarv i chassit och fronten på dvd hakar i varandra.

Jag har redan provat hårt med händerna ut ur chassit, men det funkade inte så bra, ja kanske en hammare, ska testa.

Permalänk
Rekordmedlem

Man brukar ta bort skyddsplåtarna, att bara böja undan dem lite grann är en udda metod som troligen kan göra att saker spänner fast.
Sen ser dvdn ut att sitta både upp och ner och alldeles för långt in, den ska väl vara i linje med fronten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Man brukar ta bort skyddsplåtarna, att bara böja undan dem lite grann är en udda metod som troligen kan göra att saker spänner fast.
Sen ser dvdn ut att sitta både upp och ner och alldeles för långt in, den ska väl vara i linje med fronten.
http://i.imgur.com/pFEm1hx.jpg

En chansning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mourinho:

Jag böjde dessa plåtar för att se vad som händer, hoppades på att det skulle underlätta, en chansning.

Jaha böj tillbaks dem eller ta bort dem.
Montera ur dvd också för den sitter kanske 2 cm för långt in, det är svårt att säga exakt hur långt utan att ha fronten på men hursomhelst sitter den alldeles för långt in.
Kan du inte ta några bilder där man ser hela datorn i olika vinklar så man kan få en uppfattning om hur chassit ser ut om du inte vet vad modellen heter så det går att leta upp bilder på det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Testade hammare med litet utrymme, funkade inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jaha böj tillbaks dem eller ta bort dem.
Montera ur dvd också för den sitter kanske 2 cm för långt in, det är svårt att säga exakt hur långt utan att ha fronten på men hursomhelst sitter den alldeles för långt in.
Kan du inte ta några bilder där man ser hela datorn i olika vinklar så man kan få en uppfattning om hur chassit ser ut om du inte vet vad modellen heter så det går att leta upp bilder på det ?

http://imgur.com/a/hBss1

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mourinho:

Testade hammare med litet utrymme, funkade inte.

Hammare för vad ? plåtarna tar du loss för hand och sluta att maskera bilderna om du ska få hjälp, de är meningslösa som du gör så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Hammare för vad ? plåtarna tar du loss för hand och sluta att maskera bilderna om du ska få hjälp, de är meningslösa som du gör så.

Se tidigare inlägg, plåtarna i fronten borttagna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mourinho:

Se tidigare inlägg, plåtarna borttagna.

Montera bort dvdn då och sätt sen på fronten så du kan passa in dvdn.
Hårddiskar verkar det finnas flera tomma platser för men de monteras inifrån och det går inte att se nått mer om hur/var eftersom bilden är maskerad men av skruvhålen att döma har du flera platser lediga i botten av monteringsramen i fronten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mourinho:

Testade hammare med litet utrymme, funkade inte.

I värsta fall om du inte får ut CD/DVD-spelaren så får du väl låta den vara så...upp och ner, kanske startar en ny trend här på SweC. Ser för övrigt ut som ett gammalt Antec 300 chassi, har ett på vinden som jag hade som bas för mina olika byggen i många år. Ljudet från fläktarna, även på low, är inte att leka med

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk

måste säga att jag ger upp på denna tråden nu...
stackare du har verkligen tummen mitt i handen...

och måste säga att det luktar lite troll om det hela med tanke på all trollcencurering för att dra ut på det, men om inte så ska du nog lejja bort arbetet istället till någon som kan det.

finns ingen anledning till att cencurera något i någon av bilderna du lagt upp för inget du visat kan möjligen identifiera dig eller något om dig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hejsan Mourinho,

Skulle du vilja vara så vänlig och beskriva vad det är du vill göra?
Du har en 500GB HDD och målet är?

Typ:
1) Du vill byta ut din "gamla" HDD mot den nya
2) Du vill lägga till den nya HDD som en ny lagringsenhet i din dator, typ D:
3) Du vill byta ut din DVD-spelare med din nya disk
4) annat

Undvik använda hammare etc. slag och kraftiga vibrationer kan skada datorkomponenter. Om DVD-spelaren sitter fast, bör du få loss den genom att använda lika mycket "tryck" som du använde när du tryckte in den, fast på baksidan om den.
Berätta gärna vad det är för chassi du har.

Bra att veta; den enda text du bör maskera är windowsnyckeln som kanske sitter på en klisterlapp på chassit. Informationen som sitter på HDD/SSD/DVD etc kan vara av nytta för oss, då det står exakt vilken enhet det är (Googla det gärna)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan Mourinho,

Skulle du vilja vara så vänlig och beskriva vad det är du vill göra?
Du har en 500GB HDD och målet är?

Typ:
1) Du vill byta ut din "gamla" HDD mot den nya
2) Du vill lägga till den nya HDD som en ny lagringsenhet i din dator, typ D:
3) Du vill byta ut din DVD-spelare med din nya disk
4) annat

Undvik använda hammare etc. slag och kraftiga vibrationer kan skada datorkomponenter. Om DVD-spelaren sitter fast, bör du få loss den genom att använda lika mycket "tryck" som du använde när du tryckte in den, fast på baksidan om den.
Berätta gärna vad det är för chassi du har.

Bra att veta; den enda text du bör maskera är windowsnyckeln som kanske sitter på en klisterlapp på chassit. Informationen som sitter på HDD/SSD/DVD etc kan vara av nytta för oss, då det står exakt vilken enhet det är (Googla det gärna)

Byta ut min gamla hårddisk mot den nya seagate barracuda... Men det absolut viktigaste är att få ur denna dvd spelare ur chassit... Det måste bli gjort inom 2 dagar pga mitt trådlösa nätverk stryps om någon enstaka dag... Jag har ett vanligt nätverk också, men det går inte med laptopen därför behöver jag min stationära dator dessutom är den stationära datorn snabbare.

Permalänk
Avstängd

Jag kan iofs bara köra igång den trots dvd spelaren är upp och ner men det kan inte se ut så långsiktigt... Testar byta hårddisk imorgon Söndag.

Permalänk

Är oerhört nyfiken på vad denna censur är tänkt att dölja, har du klottrat ner dina kontonummer över hela burken eller?

Förutsatt att det inte är en skruvlös mekanism för att sätta fast DVDn (t.ex en knapp på sidan man trycker in för att få den att lossa) så måste det ju räcka med ett trycka lika hårt åt andra hållet som du gjorde för att få in den.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mourinho:

Byta ut min gamla hårddisk mot den nya seagate barracuda... Men det absolut viktigaste är att få ur denna dvd spelare ur chassit... Det måste bli gjort inom 2 dagar pga mitt trådlösa nätverk stryps om någon enstaka dag... Jag har ett vanligt nätverk också, men det går inte med laptopen därför behöver jag min stationära dator dessutom är den stationära datorn snabbare.

Att dvdn sitter fel påverkar inte datorns funktion, den ser underlig ut men allt utom dvdn fungerar, men så svårt kan det väl inte vara att demontera dvdn ?
Posta bilder som där du inte maskerat sönder dem om du inte kommer på hur du ska få ut dvdn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hejsan Mourinho,

Tog du i mycket när du satte in DVDspelaren?
Det kan vara så att du tryckt in den så pass långt att fronten spärras.
Undersök om du med en flat skruvmejsel kan peta ut fronten på DVD så den kommer loss.

Permalänk
Medlem

Hej igen Mourinho,

Skrivet av Mourinho:

Byta ut min gamla hårddisk mot den nya seagate barracuda... Men det absolut viktigaste är att få ur denna dvd spelare ur chassit... Det måste bli gjort inom 2 dagar pga mitt trådlösa nätverk stryps om någon enstaka dag... Jag har ett vanligt nätverk också, men det går inte med laptopen därför behöver jag min stationära dator dessutom är den stationära datorn snabbare.

När man byter hårddisk blir allt man har på den gamla lite svårare att komma åt.
Jag tänker mest på operativsystemet. Du kommer att behöva installera Windows.
Det finns HDD kloningsprogram, som gör kopierar över all data från den gamla HDDn till den nya.

Jag förstår inte varför en felplacerad DVDspelare påverkar din internet access.
Ta helt sonika bort alla sladdar till DVDspelaren (spänningkabel och SATA-sladd)

Permalänk

Ta gärna flertalet bilder, inte bara någon enstaka närbild där man knappt ser vad det är/hur det ser ut.
Och sluta censurera bilderna!

Och beskriv gärna vad du vill göra, d.v.s. målet!

Mycket större chans att få hjälp då!

Permalänk
Avstängd

Försöker ladda ner windows 10 med följande svar: Datorn startades med windows-installationsmediet. Ta ut installationsmediet och starta om datorn, så att Windows startas normalt. Sätt sedan i installationsmediet och starta om uppgraderingen.

OK, då gör jag som dom skriver sedan kommer detta upp på skärmen i början när man har startat om datorn: Loading Operating System ... Boot from CD/DVD: DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER.

Testade sedan öppna dvd spelaren trots den inte sitter fast i själva öppnandet och det funkar inte så jag antar den är trasig nu.

Jag kommer inte heller ihåg när jag fick någon skiva, detta var för 6 år sedan.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du en licens till win 10 ?
Ska du ladda ner det eller ska du installera det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mourinho:

Försöker ladda ner windows 10 med följande svar: Datorn startades med windows-installationsmediet. Ta ut installationsmediet och starta om datorn, så att Windows startas normalt. Sätt sedan i installationsmediet och starta om uppgraderingen.

OK, då gör jag som dom skriver sedan kommer detta upp på skärmen i början när man har startat om datorn: Loading Operating System ... Boot from CD/DVD: DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER.

Testade sedan öppna dvd spelaren trots den inte sitter fast i själva öppnandet och det funkar inte så jag antar den är trasig nu.

Jag kommer inte heller ihåg när jag fick någon skiva, detta var för 6 år sedan.

Jag tror det är bäst om du lämnar in den, detta verkar gå ur styr ganska fort.

Kan ju även fråga om du får vara med och titta hur dom gör för framtida behov.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Har du en licens till win 10 ?
Ska du ladda ner det eller ska du installera det ?

Jag har nyckeln till windows 10, köpte den för några dagar sedan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 13ers3rk:

Jag tror det är bäst om du lämnar in den, detta verkar gå ur styr ganska fort.

Kan ju även fråga om du får vara med och titta hur dom gör för framtida behov.

Ja, jag är alltid öppen för information, men jag kan inte se att jag gjorde något fel här förutom dvd spelaren, jag kopplade precis som det var innan med skillnaden att jag stoppade in den nya hårddisken

Permalänk
Medlem

Kontrollera så att hårddisken är korrekt installerad i datorn, dvs en SATA och en strömsladd till disken. Mata in installationsmediet och välj att köra en boot i bios, din dator verkar vara gammal så jag antar att du skulle behöva en skiva för att installera.

Börja med att fippla ur DVD-läsaren, sätt dig framför datorn och ta in armen där skyddsplåtarna tidigare satt. Ta ett stadigt tag bakom läsaren (koppla ur kablarna ur den först) och tryck sedan ifrån med fötterna så ska du se att den lossnar, annars måste du ha använt någon form av loctite.

Vänd läsaren åt rätt håll och sätt i den igen. Sätt tillbaka fronten så brukar den vara gjort så att läsaren stannar där den ska sitta, skruva fast den och koppla in.

Återkom när du gjort detta.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mourinho:

Jag har nyckeln till windows 10, köpte den för några dagar sedan

Att du har köpt en nyckel är bra men du måste även ha ett installationsmedium typ dvd eller usb.
Enklast är att du har ett tomt usb-minne på 8Gb eller större och går in på följande länk:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Klicka på "Ladda ner verktyget nu"
Öppna programmet så sköter allt sej själv.

Dock måste du ha/låna en dator som fungerar för detta.

När det är klart bootar du din egen dator på USB-minnet. (om det inte gör det automatiskt finns det en boot-meny)
Följ instruktionerna!
Vänta tills allt är klart.
Voila! och du har Win 10 installerat på din dator.

Visa signatur

Intel 4790K | Msi Z97 Gaming 5 | MSI 1080TI, 11Gb | 32Gb | Benq M2700HD | Define r5 | 240+320 SSD + 4*2Tb | Razer Deathadder | Razer Blackwidow Croma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 13ers3rk:

Kontrollera så att hårddisken är korrekt installerad i datorn, dvs en SATA och en strömsladd till disken. Mata in installationsmediet och välj att köra en boot i bios, din dator verkar vara gammal så jag antar att du skulle behöva en skiva för att installera.

Börja med att fippla ur DVD-läsaren, sätt dig framför datorn och ta in armen där skyddsplåtarna tidigare satt. Ta ett stadigt tag bakom läsaren (koppla ur kablarna ur den först) och tryck sedan ifrån med fötterna så ska du se att den lossnar, annars måste du ha använt någon form av loctite.

Vänd läsaren åt rätt håll och sätt i den igen. Sätt tillbaka fronten så brukar den vara gjort så att läsaren stannar där den ska sitta, skruva fast den och koppla in.

Återkom när du gjort detta.

Jag kommer göra det du skrev här, men före du skrev så kollade jag alla sladdar så dom är passar... Nu tar det ovanligt lång tid att överhuvudtaget starta datorn, musen eller tangentbordet lyser inte trots det var några minuter sedan jag startade.

Laddar den ner windows 10 nu eller vad tror ni? Det visar bara följande tecken _ sedan blinkar den utan att den gör något.