Permalänk
Medlem

Ta bort cpu fläkt inför nyinstallation

Hej sweclockers,

Jag håller på att ta bort cpu kylare för att byta processor. Har ett asus z97a och Scythe Kozuti kylare. Har tagit bort fyra muttrar som sitter på skruvar på moderkortets framsida.

Måste jag öppna datorn på baksidan och skruva ut skruvarna ifråga också? Efter att jag tog bort muttrarna är kylaren "lös" men går inte att lyfta bort. Problemet är att eftersom kylaren nu är lös blir det jävligt pillrigt att fixa på baksidan av moderkortet. Framförallt då jag förmodligen måste hålla i kylaren för att den inte ska skava i sidled om jag ställer datorn upp. (Nu ligger den ner)

Där var muttern...

Hela kylaren...

Tacksam för svar på denna nybörjarfråga

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade kollat i manualen för den innehåller installationsanvisningar, bara gör det baklänges.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag hade kollat i manualen för den innehåller installationsanvisningar, bara gör det baklänges.

Jag har inte manualen. Hittade något på nätet men den säger inte så mycket. Lite ikea manual över den

Här är den btw, detta är uppenbarligen inte min starka sida: Manual

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte kylpastan som håller fast den? Är den gammal och dålig kan sitta fast lite.

Permalänk
Skrivet av Jocke86:

Jag har inte manualen. Hittade något på nätet men den säger inte så mycket. Lite ikea manual över den

Vad har du för chassi? Har du öppnat baksidan å kollat om det finns ett monteringshål till moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike: Det är cooler master elite 310 tror jag, eller en äldre mycket lik modell. Ser ut som att moderkortet sitter på en metallplatta och jag misstänker att skruvarna går igenom den. Annars kanske jag måste montera bort hela moderkortet.

EDIT: Och Ja, tänker nog försöka in på baksidan. Men som sagt sitter kylaren farligt löst nu. Försöker lura på hur jag ska gå tillväga utan att skruva dit muttrarna igen. Det var ett H-vete rent ut sagt att få bort dom samtidigt som man vill vara försiktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det är inte kylpastan som håller fast den? Är den gammal och dålig kan sitta fast lite.

Det känns inte så, då hela kylaren lixsom ger med sig i sidled. Men jag kan ha fel. Borde dock egentligen inte släppas in i en dator med tanke på hur novis jag är

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jocke86:

Det känns inte så, då hela kylaren lixsom ger med sig i sidled. Men jag kan ha fel. Borde dock egentligen inte släppas in i en dator med tanke på hur novis jag är

Det är så det känns, hela kylaren "glider" dit du puttar den. Hade den suttit fast i någon skruv fortfarande hade den ju inte åkt nånstans. Prova att vicka på den upp och ner för att lossa på suget som gamla kylpastan skapar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jocke86:

Jag har inte manualen. Hittade något på nätet men den säger inte så mycket. Lite ikea manual över den

Här är den btw, detta är uppenbarligen inte min starka sida: Manual

Den är gjord för att skruvas från baksidan men det kanske går att få loss den, men det ser ju ut som det är spår i bussningarna som kan låsa dem i plåtbygeln för att man ska kunna justera för olika socklar.
Hursomhelst är det nog svårt att få dit kylaren igen utan att kunna skruva från baksidan så oavsett om det just nu är kylpastan som kletar eller inte borde du skruva från moderkortets baksida för det lär du behöva göra vid monteringen om det ska bli rätt gjort och den ska sitta bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det är så det känns, hela kylaren "glider" dit du puttar den. Hade den suttit fast i någon skruv fortfarande hade den ju inte åkt nånstans. Prova att vicka på den upp och ner för att lossa på suget som gamla kylpastan skapar.

Skrivet av mrqaffe:

Den är gjord för att skruvas från baksidan men det kanske går att få loss den, men det ser ju ut som det är spår i bussningarna som kan låsa dem i plåtbygeln för att man ska kunna justera för olika socklar.
Hursomhelst är det nog svårt att få dit kylaren igen utan att kunna skruva från baksidan så oavsett om det just nu är kylpastan som kletar eller inte borde du skruva från moderkortets baksida för det lär du behöva göra vid monteringen om det ska bli rätt gjort och den ska sitta bra.

okey, ni hade rätt båda två kan man säga.

Jag ställde datorn, öppnade därbak och vips släppte kylaren. Det var ett tjockt lager pasta därunder, tror det är för mycket men vad vet jag.

Problemen slutar inte där dessvärre. Moderkortet är fastskruvat mot en platta (säkerligen så det ofta ser ut i chassin kan jag tänka mig). Fästena för kylaren sitter under moderkortet. Kan se en av skruvarna genom ett litet hål i metallplattan. På skruven sitter ett ganska stort skruvhuvud till diametern hälften av en 50 öring.

Det ser ut att bli riktigt svårt att fästa kylaren igen utan att montera bort hela moderkortet ur burken.

Dom goda nyheterna är att sockeln och den gamla cpu:n inte ser ut att ha tagit skada av mitt mekande. (Vad jag kan se haha)

Permalänk
Medlem

Resultatet

Så här blev det. De fyra skruvarna i hörnen skulle jag alltså sätta fast kylaren i igen efter att cpu:n är bytt. Dock känns dom väldigt lösa och ruckbara. Blir nog väldigt knepigt att få den på plats bara genom att skruva åt varje mutter. Kanske med något litet proffsverktyg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Jag ställde datorn, öppnade därbak och vips släppte kylaren. Det var ett tjockt lager pasta därunder, tror det är för mycket men vad vet jag.

Kylpasta är till för att fylla ut de mikroskopiska hålen i kylaren och processorn, för att förbättra värmeöverföringen. Men kylpasta i sig leder värme sämre än direktkontakt mellan kylare och processor, så man vill inte ha för mycket. En populär teknik som är svår att misslyckas med är att applicera ungefär ett riskorn med kylpasta mitt på processorn, som kylaren sedan trycker ut över processorn när den skruvas fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Resultatet

Så här blev det. De fyra skruvarna i hörnen skulle jag alltså sätta fast kylaren i igen efter att cpu:n är bytt. Dock känns dom väldigt lösa och ruckbara. Blir nog väldigt knepigt att få den på plats bara genom att skruva åt varje mutter. Kanske med något litet proffsverktyg?

Vad har hänt med skruven längst ner till höger?

edit: Vilken snurrig manual. Kanske är lättare om man har sakerna framför sig dock.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad har hänt med skruven längst ner till höger?

Alla fyra skruvarna är "helt" lösa - dvs ruckbara i sidled. Dom ligger och vilar sig som dom vill kan man säga. Det är ett mellanrum på skruvarna ser ut såhär ungefär: =[]==)

Den första delen av min genomskärningsskiss är vad vi ser på bilden. De två likhetstecknena därpå går igenom moderkortet. Och parentesen är någon sorts mutter/skruvhuvud som håller dem fast på baksidan av moderkortet.

Permalänk
Medlem

Du får öppna baksidan på chassit och kolla ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jocke86:

Resultatet

Så här blev det. De fyra skruvarna i hörnen skulle jag alltså sätta fast kylaren i igen efter att cpu:n är bytt. Dock känns dom väldigt lösa och ruckbara. Blir nog väldigt knepigt att få den på plats bara genom att skruva åt varje mutter. Kanske med något litet proffsverktyg?

De speciella proffsverktyg som behövs är... inga, men du måste komma åt baksidan för att kunna skruva fast kylaren på rätt sätt, om lådan inte har ett hål för det så får du lossa moderkortet och montera kylaren innan det monteras i lådan.

Jonas brukar vara noga med att kolla hålen när han testar lådor tex >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De speciella proffsverktyg som behövs är... inga, men du måste komma åt baksidan för att kunna skruva fast kylaren på rätt sätt om lådan inte har ett hål för det så får du lossa moderkortet och montera kylaren innan det monteras i lådan.

Det blir en utvecklande resa för mig tror jag...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jocke86:

Det blir en utvecklande resa för mig tror jag...

Ja alltid lär du dig nått, det finns som sagt en del lådor med stora hål i moderkortsplåten för att man lätt ska komma åt baksidan för att montera kylare som har genomgående fästen men alla har inte det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jag köpte en begagnad burk på blocket för en billig peng samt en begagnad cpu för en billig peng. Tyckte att jag var otroligt smart som därmed 'bara' skulle behöva byta cpu. Och installera ett grafikkort vilket jag gjort ett par gånger.

Det intressanta är att jag fick cpun med öppet köp (har ej betalat den än) då säljaren var osäker på funktion då hans dator dött helt.

Kommet att bli måttligt road när jag har installerat om hela datorn och cpu:n ej fungerar.

Sensmoralen blir då ganska enkel att lista ut.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jocke86:

@mrqaffe: Jag köpte en begagnad burk på blocket för en billig peng samt en begagnad cpu för en billig peng. Tyckte att jag var otroligt smart som därmed 'bara' skulle behöva byta cpu. Och installera ett grafikkort vilket jag gjort ett par gånger.

Det intressanta är att jag fick cpun med öppet köp (har ej betalat den än) då säljaren var osäker på funktion då hans dator dött helt.

Kommet att bli måttligt road när jag har installerat om hela datorn och cpu:n ej fungerar.

Sensmoralen blir då ganska enkel att lista ut.

Men det är inte cpusäljarens "fel" att ditt chassi kanske inte är det lättaste att montera en cpu i med moderkortet monterat, själv så förutsätter jag alltid att moderkortet ska demonteras innan man rör kylaren eftersom det inte alltid går att komma åt även om det är ett monteringshål i moderkortsplåten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Nej som du säger har jag bara mig själv att skylla. Han var väldigt gentlemannamässig som låter mig testa själv innan betalning